deel hier je keto/kha/khb recepten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: deel hier je keto/kha/khb recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 07:28


Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:39

Hoi allemaal, mag ik mij hier even melden? :)

Ik heb in 2015 een epilepsie-aanval gehad, en vorig jaar gezellig nog een keer.
Officieel stempeltje epilepsiepatiënt gekregen en lang verhaal kort:

Koolhydraatarm en suikerarm eten zou aanvallen verminderen.

Ik ben een fervent koolhydraateter ( :') ) en tja, het zal dus giga aanpassing vragen dénk ik.

Ik lees dus graag even mee, misschien is het niet zo 'horror' als ik in gedachte heb.

*edit: wat is het verschil tussen koolhydraatarm en keto?

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:16

Het verschil tussen keto en koolhydraatarm is ietwat subjectief, maar hier komt het op neer;

Tijdens het keto-dieet zorg je er voor dat je zó weinig koolhydraten eet dat je lichaam ketonen produceert, omdat de voornaamste brandstof vet wordt. Je bent dan in ketose. Afhankelijk van je lijf eet je dan zo'n 25 gr koolhydraten of minder per dag.

Koolhydraatarm/koolhydraatbeperkt is een wat subjectievere term, je kan best koolhydraatarm eten zonder er op te mikken om in ketose te gaan. Op zich ook niet slecht, want koolhydraatrijke voeding is vaak relatief ongezond (bijv. veel toegevoegde suikers).

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: deel hier je keto/kha/khb recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:08

Ik kom me ook graag melden. M’n man doet al aan kha en eigenlijk ook keto. Maar die laatste is niks voor mij...

Ik volg graag Voor de recepten, alleen jammer dat er niet veel veggie voorhanden is bij kha.

Wij aten gisteren deze, maar dan zonder de bladerdeeg

https://www.evavzw.be/recept/tofuquiche

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:43

Ik start ook morgen met het keto boek van Foodsisters. Voor 3 weken en daarna naar IF en kha.
Ben benieuwd hoe ik mij ga voelen, of ik energie zal hebben om mijn rondje hard te blijven lopen en geniet vandaag nog maar extra van mijn chocolate chip cookie bij de thee!

Succes allemaal en ik lees graag mee!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: deel hier je keto/kha/khb recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:49

leuke recepten ik ga volgen, kennen jullie het boek Lisa Kookt? staan ook erg leuke recepten in

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:06

Amigo_tje schreef:
Ik kom me ook graag melden. M’n man doet al aan kha en eigenlijk ook keto. Maar die laatste is niks voor mij...

Ik volg graag Voor de recepten, alleen jammer dat er niet veel veggie voorhanden is bij kha.

Wij aten gisteren deze, maar dan zonder de bladerdeeg

https://www.evavzw.be/recept/tofuquiche


Thenewfood heeft een veggie boek met recepten :)

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:01

Amigo_tje schreef:
Ik kom me ook graag melden. M’n man doet al aan kha en eigenlijk ook keto. Maar die laatste is niks voor mij...

Ik volg graag Voor de recepten, alleen jammer dat er niet veel veggie voorhanden is bij kha.

Wij aten gisteren deze, maar dan zonder de bladerdeeg

https://www.evavzw.be/recept/tofuquiche


Even een kleine opmerking met name voor de beginnende keto-dieeters; ui en wortel zijn eigenlijk veel te koolhydraatrijk voor keto, maar in zéér kleine hoeveelheden kan je ze wel in gerechten verwerken. Zoete aardappel daarentegen absoluut niet; dat is 17g+ netto kh/100 gr.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:41

Ik koop wel eens khda brood en dan zit er per boterham ongeveer 6 g khd in. Nu koop ik normaal voor mijn gezin altijd Molenbrood van de Coop, ik had die op MyFitnessPal ingevuld en die heeft per boterham nog minder khd dan een khd arme boterham? :o?
Even op de website van Coop gekeken en daar staat dat per 100 gram er 40.3 khd in zitten, wat uitkomt op 5.2g per boterham.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:30

Ik lees ook wel eens online iets dat de Aldi een brood heeft met 0 gr netto kh, maar heb hem zelf nooit in de winkel zien liggen ('L’Oven Fresh Zero Net Carb Bread').

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:56

Giolli schreef:
Ik koop wel eens khda brood en dan zit er per boterham ongeveer 6 g khd in. Nu koop ik normaal voor mijn gezin altijd Molenbrood van de Coop, ik had die op MyFitnessPal ingevuld en die heeft per boterham nog minder khd dan een khd arme boterham? :o?
Even op de website van Coop gekeken en daar staat dat per 100 gram er 40.3 khd in zitten, wat uitkomt op 5.2g per boterham.


Even Atkins brood en Coop molenbrood volkoren uit de vries gehaald :)

Volgens de etiketten op de zakken:

- Atkins brood: 13 gr kh per 100 gr. Atkins geeft verder aan: 5 gr kh per boterham van 40 gr (Atkins brood is compacter en zwaarder).

- Coop molenbrood volkoren: 38 gr kh per 100 gr. Jouw Coop brood bevat 40,3 gr kh per 100 gr

Dus er zit (per 100 gr) echt wel een groot verschil tussen kh arm (Atkins) en gewoon brood (Coop)

Mijn man heeft even zitten rekenen en vraagt zich af hoe die app aan 5,2 gr kh per snee Coop brood komt. Dat klopt niet. Uitgaande van 30 gr gewicht per snee (gewoon) brood komt hij op 11,4 in plaats van 5,2 gr kh.

Het lijkt erop dat je app 13 gr gewicht voor een boterham rekent. Dat is niet realistisch.

Jammer, ik vind Coop molenbrood :9 :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:31

Ah daar zit het hem in inderdaad. :D een boterham weegt ongeveer 30 gram, geen 13. Bedankt voor de opheldering. :=

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:52

Als je vegetarisch keto wilt doen zorg dan dat je voldoende complete eiwitten eet. Ik gebruik in mijn vegetarische recepten ondermeer halloumi (kan je raspen en als gehaktvervanger gebruiken, zout uit recept weglaten want halloumi is vrij zout), cottage cheese en Turkse witte kaas (Beyaz Penir) - deze kazen zijn relatief hoog in eiwitten. Op keto wil je een goede verhouding tussen gezonde (!) Vetten, eiwitten en koolhydraten hebben. Vaak zie ik vegetarische keto maaltijden waar veel te weinig eiwitten in zitten, dat kan wel een keertje, maar niet regelmatig. Dat is niet gezond.

https://keto-recepten.nl/palak-paneer/

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: deel hier je keto/kha/khb recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:08


Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: deel hier je keto/kha/khb recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:46

Ik heb pas ook die fathead pizza bodem gemaakt! Echt lekker! Was helemaal verrast, want was me nog niet eerder gelukt een koolhydraatarme pizzabodem te maken die zo dicht bij een 'normale' pizza bodem kwam.

Ik doe nog steeds mijn best koolhydraatbeperkt te eten. Voel mij er heel goed bij, veel energie, maar gewicht blijft gelijk. Na 2 kilo te zijn afgevallen, gaat er niks meer af. Story of my life. Alsof mijn lijf niet wil afvallen. Beetje jammer.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: deel hier je keto/kha/khb recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:49

Herkenbaar Duke
Ik sta ook al erg lang stil en daar baal ik enorm van.
Maar ik denk maar, als ik normaal zou eten had ik er denk ik nog wel 10 extra bij.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:01

DuoPenotti schreef:
Herkenbaar Duke
Ik sta ook al erg lang stil en daar baal ik enorm van.
Maar ik denk maar, als ik normaal zou eten had ik er denk ik nog wel 10 extra bij.

Ja, precies. Ik ben gewoon hiertoe veroordeeld. Als ik 'gewoon' eet, kom ik aan. Als ik dus heel erg oplet, moet ik blij zijn dat ik niet aankom. Heel frustrerend. En dat gaat al tien jaar zo. En in die tien jaar is er zoetjesaan 8 kilo bijgekomen wat er niet meer afgaat. Iedere vakantie of feestdag (of gewoon rotperiode) komt er iets bij omdat ik dan de teugels laat vieren. Waar vervolgens dan wat van blijft hangen.

Ik ben nu begonnen aan het boek 'De hormoonfactor', omdat ik geloof dat het niet meer alleen in minder calorieën/koolhydraten en meer sporten zit. Het voelt alsof mijn lijf gewoon van binnen niet op orde is, en dit boek lijkt daar wat antwoorden op te geven. Ik heb het nog niet uit, dus weet nog niet of dit het nu is, maar ik heb hoop. Zoals altijd als ik iets nieuws ontdek in mijn zoektocht naar antwoorden.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: deel hier je keto/kha/khb recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:12

Ik ben benieuwd als je het uit hebt :j

Ik heb ondergewicht gehad toen blijkbaar mijn schildklier te snel werkte, terwijl ik alles vrat.
Nu werkt hij te traag en ik kan zo ongeveer op mijn kop gaan staan, maar blij dat ik dit gewicht kan houden.
Ik geef toe ik beweeg te weinig, dat gaat helaas ook niet meer.
Maar als ik netjes een programma volg met ingesteld, ik beweeg niet, ben xx zwaar, ik wil afvallen en volg dat programma, gebeurt er niets...
En ja ik voer dan alles netjes in, afgewogen. Dus geen smokkel calorieën of koolhydraten.
Dus ik weet wel zeker dat er meer is dan alleen maar wat je eet of beweegt.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:18

DuoPenotti schreef:
Ik ben benieuwd als je het uit hebt :j

Ik heb ondergewicht gehad toen blijkbaar mijn schildklier te snel werkte, terwijl ik alles vrat.
Nu werkt hij te traag en ik kan zo ongeveer op mijn kop gaan staan, maar blij dat ik dit gewicht kan houden.
Ik geef toe ik beweeg te weinig, dat gaat helaas ook niet meer.
Maar als ik netjes een programma volg met ingesteld, ik beweeg niet, ben xx zwaar, ik wil afvallen en volg dat programma, gebeurt er niets...
En ja ik voer dan alles netjes in, afgewogen. Dus geen smokkel calorieën of koolhydraten.
Dus ik weet wel zeker dat er meer is dan alleen maar wat je eet of beweegt.

Heel herkenbaar! Behalve van dat ondergewicht, dat heb ik nooit gehad.
Maar mijn schildklier doet ook praktisch niets meer. Staat ook veel over in dat boek. Daarom was ik zo nieuwsgierig omdat dit boek dus juist gaat over verstoorde hormoonbalans. Tot nu toe een eye opener, maar ja, dat heb ik eerder gedacht...
En ik kan je vertellen, met letterlijk 2 marathons achter de rug, dat veel bewegen echt niet uitmaakt...

bambi
Berichten: 624
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:29

Boras schreef:
Pizza met tomatensaus, tonijn, courgette, rode ui, paprika en mozzarella :9

Voor het deeg gebruiken we altijd dit recept: https://www.lowcarbchef.nl/recept/koolh ... head-pizza


[ [url=m/niiyGd.jpg]Afbeelding[/url] ]


OEHHHH heerlijk, dit receptje sla ik even op!

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:43

Weinig leven hier, ik plaats dit recept toch maar even :)

Bananenmuffins https://www.lowcarbchef.nl/recept/koolh ... nenmuffins

Ik heb zitten klooien met de juiste baktijd.

En misschien heb ik teveel banaan gebruikt. Het beslag was namelijk best dun. Ik heb er wat psyllium vezels bij gedaan om een wat vastere structuur te krijgen.

De smaak was lekker, aanrader! :9

Afbeelding



Het valt me op dat er niet zo vaak nieuwe recepten worden geplaatst op lowcarbchef.nl.
Jammer, want ik gebruik die recepten graag.

Edit: bericht uitgebreid/verduidelijkt
Laatst bijgewerkt door Boras op 10-05-21 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: deel hier je keto/kha/khb recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:45

Die zien er lekker uit! Wat was het probleem met de baktijd?

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:51

Imre schreef:
Die zien er lekker uit! Wat was het probleem met de baktijd?


Hier echt te kort.

Nou moet de oven op 180 gr. Bij mijn combi-oven kom je dan uit op 175 gr.

Maar ik heb ze een paar keer terug in de over gezet met alufolie erover, zodat de bovenkant niet zou verbranden. Want ze bleven te smeuïg van binnen. Uiteindelijk hebben ze zo'n 45 minuten in de oven gestaan.


Edit: ik zit nog eens naar het recept te kijken: om het beslag wat vaster te krijgen, zou ik niet bezuinigen op de bananen, dat zijn smaakmakers. Eerder op de kokosmelk.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 01:07

https://kokenenbakkendoejezo.nl/koken/h ... et-gehakt/

Dit recept vandaag gemaakt.

De rijst heb ik vervangen door bloemkoolrijst. Het bouillonblokje en het water weggelaten, want ik heb de bloemkoolrijst meegebakken. Door de Mexicaanse kruiden proef je geen bloemkoolsmaak. De geraspte cheddar hoeft er niet per se doorheen vind ik. Je kunt het eventueel ook over de Mexicaanse rijst strooien.

Lekker gegeten.

Afbeelding

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:20