(H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

(H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 11:57

Mede omdat we meer thuis werken gaat de koffievoorraad ook sneller dan voorheen en is het al weer tijd om een nieuwe zak bonen te halen. Al een tijdje drinken we Fairtrade Original koffiebonen, in een poging met onze aanschaf eerlijker voor de koffieboeren te laten verlopen en wellicht ook nog iets duurzaams bij te dragen aan de aanschaf van koffie.
https://www.fairtradeoriginal.nl/produc ... ark-roast/

Maar ik ben benieuwd naar ervaringen met andere koffiemerken die onder de noemer eerlijk, duurzaam, ecologisch etc. vallen. Ik zelf drink graag cappuccino, mijn vriend espresso. We hebben een koffiemachine die zelf maalt dus het moeten echt bonen zijn. Ik houd wel van de dark roast variant, maar ben verder absoluut geen koffiekenner :=

Zijn er mensen die ervaring hebben met de koplopers uit deze lijst? Welke raad je aan eens te proberen en welke viel juist tegen? Ik ben erg benieuwd! :9k
https://www.asnbank.nl/zo-maakt-geld-ge ... offie.html

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:00

Wij haalden onze bonen altijd bij de Simon Levelt vandaan. waren we altijd enorm tevreden over. Ze zeggen aan eerlijke handel te doen en duurzaam te telen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:05

Simon levelt en darboven. Maar ook een lokale brander hier in de buurt. Anders haal ik ze in frankrijk arabica biologische teelt uit zuid amerika.

Mild is de voorkeur, ik maal handmatig met een ouderwetsche handmolen van DE. Daarna opgieten op een filter.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:10

Wij haalden ze toentertijd bij een Barista, we vonden die heerlijk en je kan daar gewoon proeven.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:10

Wij halen de koffie altijd bij de Ekoplaza of een andere biologische winkel. Die staan hier niet (allemaal) tussen, maar daar heb je wel een brede keuze met een vergelijkbaar doel. Dat is dus ook een optie :)

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 17:22

chanicha schreef:
Wij haalden ze toentertijd bij een Barista, we vonden die heerlijk en je kan daar gewoon proeven.


Oh, dat is ideaal! Misschien daar tegen de tijd dat we iets makkelijker los kunnen toch weer eens naar kijken.
Ik vind de koffie van Bagels and Beans ook altijd erg lekker en die heb ik wel al kunnen proberen :)

Interessant te lezen dat Simon Levelt veel wordt genoemd. Wat maakt die koffie nu echt lekker? Ik heb altijd de indruk dat dat hele dure koffie is, maar nog nooit daar koffie gehaald :=

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:27

Voorheen Simon Levelt, we hebben ze nu van Brandzaak en die bevalt ook erg goed. Heb ook goede verhalen gehoord over Wakuli koffie, die wil ik ook nog wel eens proberen.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:33

Nou van een Barista is ook niet echt goedkoop maar ik vind een lekker kopje koffie erg belangrijk hoor :j

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:35


Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:09

RianneH schreef:
Interessant te lezen dat Simon Levelt veel wordt genoemd. Wat maakt die koffie nu echt lekker? Ik heb altijd de indruk dat dat hele dure koffie is, maar nog nooit daar koffie gehaald :=

Geen idee of het duur is tov andere merken maar wat ik fijn vind is dat je goed advies krijgt. Als je omschrijft wat voor koffie je lekker vindt dan kunnen ze een passende soort erbij zoeken. Ik koop er graag.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: (H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:18

Wij halen het meestal bij een lokale koffie/thee winkel, en anders bij een koffiezaak die zelf brandt.

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:26

Wij proberen heel veel verschillende en komen toch steeds terug bij Vergnano Bio 100% Arabica.

Ook niet in de lijst van ASN maar wel biologisch en eerlijk is: https://www.kikundikoffee.com/

Anoniem

Re: (H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:30

Bij toeval kwam ik er achter dat de eigenaar van een van mijn lievelingsrestaurants hobbymatig zelf brandt. Ik heb ze niet meer elders gehaald. Als een van de weinigen mag ik deze koffie. Sterk, licht zoete hint van chocola. :9

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: (H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:50

Wij vinden deze het lekkerste, gewoon van de Appie Australian Coffee beans single origin biologisch en als tweede de Sligro (groothandel) espressobonen van hun eigen merk.

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Re: (H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:27

Ik vind de Medellin Secret (staat ook in de lijst) bonen erg lekker, alle smaken eigenlijk. Goed om die lijst te zien, uit 'keuzeluiheid' haal ik nogal eens een zak DE bonen maar ik ga nu weer braaf terug naar de Medellin Secret.

Anoniem

Re: (H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:45

Ik bestel mijn koffie bij Zwarte Roes en ik vind dat zo'n aanrader dat ik het topic er weer even voor naar boven haal. Je kan er hele bonen of verschillende soorten malingen bestellen en ze hebben verschillende soorten testen (en een tabelletje waarin je kan zien welke koffie je het best kan nemen).

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: (H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:51

Wij hebben Smit&Dorlas bonen in de machine.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: (H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:32

Wij hebben momenteel de Australian Organic slow roasted coffee beans dark roast, van AH.
Die zijn dus biologisch en UTZ gecertificeerd.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:33


herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: (H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:41

In de lijst van ASN Bank staat Moyee. We hebben 2 varianten geprobeerd. We vonden het niet lekker. Verder te duur (NLse investeerders maken erg grote winsten) en het grote probleem dat ik ermee heb is dat Rijkman Groenink (die voormalig CEO van ABN Amro) er in zit/zat. Sowieso een groot probleem van eerlijke (bio, fairtrade, etc) koffie (chocola, enz.) vind ik dat er veel mooie praatjes zijn maar uiteindelijk het meeste geld blijft hangen bij de doorschuivers. Ja, een investering moet terug, maar ik vind dat als die terug is, de verhoudingen best zouden mogen verschuiven naar minder voor de investeerders en meer voor de producenten.

Marlou91

Berichten: 441
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: (H)eerlijk koffiebonen, welk merk bevalt jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:33

Ik bestel vaak bij Fascino. De Peru is daar erg lekker. Al vind ik de espresso dark toast van de Hema ook prima te doen.

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:04

Ik vind het toch vreemd dat als er om advies voor (h)eerlijke koffie wordt gevraagd - nota bene met link naar ASN - er koffie voorbij komt die niet aan het criteria eerlijk voldoet.