Lasagne zonder bechamelsaus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Lasagne zonder bechamelsaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 20:43

Gezien Bokt ook verstand heeft van andere zaken dan paarden, hier eens een culinaire vraag. Ik kom er niet uit, vandaar dat ik jullie vraag.

Ik ben op zoek naar een recept voor lasagne. Gewoon een basic, niet al te ingewikkeld recept. Voor een gewone lasagne, met gehakt, lasagnebladen, tomatensaus en geraspte kaas. Maar dan wel zonder bechamelsaus. Dat vind ik gewoon niet zo lekker, heb dat er liever niet dan wel op. Via internet al gezocht, maar niks gevonden, overal zit die saus op... En dat wil ik dus niet.

Wie heeft 'het' recept dat ik zoek? Of weet waar ik dit kan vinden?

Anoniem

Re: Lasagne zonder bechamelsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:44

Je kan prima vervangen door ricotta. Kan hij wel wat droger van worden dus wat extra tomatensaus misstaat niet.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:46

Huh? Je kunt toch gewoon eindigen met een laag saus en daar geraspte kaas overheen doen? De saus kun je dan net zo maken als dat je zelf wilt.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Lasagne zonder bechamelsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:47

Gewoon weglaten. Wordt de lasagne alleen maar beter van :Y)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:47

Ja inderdaad, gewoon met tomatensaus maken en bovenop een laagje geraspte kaas. Ik heb nooit bechamelsaus bij mijn lasage.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Lasagne zonder bechamelsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:49

Eeeh gewoon de bechamelsaus weglaten? Gewoon laagje saus, bladen, saus, bladen, saus en dan geraspte kaas.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:49


DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:50

Mijn vent vindt bechamelsaus ook niks, dus ik doe normaal een laagje mozzarella in plaats van waar normaal bechamel zou zitten.

Heb je trouwens al eens zelf bechamelsaus gemaakt? Dat is echt een verschil met bijvoorbeeld die uit een potje of zakje :) Een beetje kaas er doorheen mengen maakt al dag en nacht verschil qua smaak.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:50

Captain schreef:
Huh? Je kunt toch gewoon eindigen met een laag saus en daar geraspte kaas overheen doen? De saus kun je dan net zo maken als dat je zelf wilt.


Precies dat dus. Ik doe er echt nooit bechamelsaus over. Gewoon saus-lasagne-saus-lasagne-saus-geraspte kaas.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:51

Ik laat het altijd gewoon weg :') dus tomaten saus met gehakt, bladeren en bovenop laag kaas. Soms ook mozzarella erop.

Ik vindnhet ook niet lekker, dus gewoon niet gebruiken en verder zelfde recepten.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 20:54

Emmaa_/ SusanH/ Dioxide/ MyWhishMax: Die Italiaanse kaasjes hebben ook niet mijn voorkeur helaas...

Captain/ verootjoo/ Sheran/ iirrssjjee/ lizy29/ MyWishMax: Kan dat gewoon? Dat wist ik niet! Dank je wel, ga ik dat gewoon doen!

SusanH: dank voor je tip, maar ricotta is ook niet echt mijn ding.

Dioxide: zelf bechamel maken, is dat moeilijk? Kan ik ook wel eens proberen, kijken of ik dat lekkerder vind dan kant-en-klaar...

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:55

Ik vind bechamel saus echt vreselijk, dus ik gebruik het liefst gewoon rode saus met gehakt en groenten om te 'stapelen' en dan alleen bovenop een laag geraspte kaas <3

Het lasagne recept van Project Gezond vind ik bv. echt een aanrader - alleen gebruik ik ipv gewone lasagne bladen ook de groene lasagnebladen van honig nog erbij; die wissel ik dan in lagen af + ik gebruik meestal nog wat zelf toegevoegde kruiden bv. Maar in basis, vind ik dit recept echt al heerlijk.

https://www.projectgezond.nl/lasagne/
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-01-21 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:56

Ja hoor. Tot ongeveer 2 jaar geleden maakte ik lasagne niet eens met bechamelsaus!

Zelf maken is heel makkelijk. Boter en bloem in een pannetje. Beetje melk erbij en dat is het. Voor extra smaak kun je er geraspte kaas doorheen roeren.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:56

Nee bechamelsaus maken is simpel.
Eerst een roux en dan langzaam steeds melk erbij roeren tot het de gewenste sausdikte heeft. En dan een beetje peper en zout erbij.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:56

Gewoon geraspte kaas is ook genoeg hoor! En ja, dat kan gewoon. Ik at dat vroeger al zo, omdat ouders er ook niet van houden. Toen ik op mezelf ging heb ik het met bechamelsaus geprobeerd, maar vond het echt niks. Dus ik ben niet anders gewend als lasagne maken zonder bechamelsaus haha

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Lasagne zonder bechamelsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:58

Ik maak alleen bechamelsaus als basis van mijn kaassaus voor pasta met kaassaus. Op lasagne hoort gewoon een krokant laagje geraspte kaas.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:58

verootjoo schreef:
Nee bechamelsaus maken is simpel.
Eerst een roux en dan langzaam steeds melk erbij roeren tot het de gewenste sausdikte heeft. En dan een beetje peper en zout erbij.


Ik heb het een keer zelf gemaakt, toen had ik teveel bloem toegevoegd en toen het uit de oven kwam zat er een plak brood bovenop de lasagna. _O- Tegenwoordig dus maar gewoon met saus en geraspte kaas bovenop. :')

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:59

lizy29 schreef:
Ik maak alleen bechamelsaus als basis van mijn kaassaus voor pasta met kaassaus. Op lasagne hoort gewoon een krokant laagje geraspte kaas.


En dan niet kunnen wachten met opeten en die hete kaas op snoepen en mond vreselijk verbranden. :+

Ik ga morgen lasagne eten, dank je Ts :')

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:02

MyWishMax schreef:
lizy29 schreef:
Ik maak alleen bechamelsaus als basis van mijn kaassaus voor pasta met kaassaus. Op lasagne hoort gewoon een krokant laagje geraspte kaas.


En dan niet kunnen wachten met opeten en die hete kaas op snoepen en mond vreselijk verbranden. :+

Ik ga morgen lasagne eten, dank je Ts :')


Guilty :=

Bij ons stond het toevallig gisteren op het menu. Het restje gaat morgen in de oven :9

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 21:09

cursebreaker, dat recept heb ik even opgeslagen in mijn bladwijzers, dank je wel.

Iedereen overigens bedankt voor de tips. Lijkt inderdaad niet moeilijk die saus zelf te maken en wellicht vind ik ze dan wel lekker.

Ook alle tips voor gewoon de saus weglaten is een goede! Had ik zelf gewoon nog niet aan gedacht! Bedankt allemaal!

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:15

Een basisrecept bechamel bestaat uit een roux van 60gr gesmolten boter en 50gr bloem die je aanlengt met 500ml melk en op smaak brengt met zout, peper en nootmuskaat (als je er van houdt).

Verwarm de melk in een steelpannetje tot net onder het kookpunt.

Intussen laat je de boter smelten (in een (saus-)pan met dikke bodem) todat het schuim er af is, bloem toevoegen en dan een minuut of 2 blijven roeren terwijl de bloem zachtjes gaart in de boter (middelhoog vuur).

Als je bloem gaar is doe je eerst een klein beetje van de melk bij de roux om een familie te maken. Giet daarna de rest van de melk er rustig bij tot deze gebonden wordt door de roux. Heb geduld en blijf goed roeren zodat de saus niet schift. Laat de saus zachtjes doorkoken tot de gewenste dikte en kruid naar smaak :)
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 10-01-21 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Lasagne zonder bechamelsaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:18

Gewoon weglaten. Geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:22

Captain schreef:
Ik heb het een keer zelf gemaakt, toen had ik teveel bloem toegevoegd en toen het uit de oven kwam zat er een plak brood bovenop de lasagna. _O-

Hihi :') Een soort lasagnepizza!

Eet smakelijk, Jenny!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:22

ik vind het niet lekker.
doe altijd mozarella en geraspte kaas bovenop :j

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:23

Bechamelsaus? Gewoon de rode saus die er bij in zit in het pakje.. En dan geraspte kaas bovenop..

Afbeelding

Deze heb ik altijd. Er zit ook dressing mix bij in, die gebruik ik nooit..