Römertopf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Römertopf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 18:01

Hoi,

Ondertussen staat er al een paar jaar een römertopf bij ons in de kelder, ongebruikt. Daarvoor heeft hij jaren ongebruikt bij mijn vader gestaan. :+

We hebben ons voorgenomen om deze volgende week eens te gaan uitproberen, maat op internet vind ik echt gigantisch veel mogelijkheden, van soepen, tot hele kippen tot complete maaltijden tot taarten en broden.

Wie gebruikt de römertopf en heeft leuke recepten om mee te beginnen?
We eten geen vis (en ik las ook dat het beste niet kan doen bij een nieuwe) en zou het liefste gewoon alles tegelijk dan erin doen zonder teveel voorbereiding.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Römertopf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:05

Hier doet mamma altijd een hele kip in de romertopf. Kruiden en uurtje in de oven (oid, ik heb eigenlijk geen idee hoe dat ding werkt). Maar die kip die eruit komt... omnomnom, heerlijk zacht en sappig, met een knapperig velletje <3

ikkedus
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:06

Geen recept, maar wel de tip om hem eeest goed te weken in water, voordat je hem gebruikt. Anders schijnt hij te barsten in de oven,
Mijn moeder maakte er wel hele lekkere coq-au-vin in.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:06


haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 18:11

Dammie schreef:
https://www.smulweb.nl/recepten/1371138 ... -romertopf
Romertopf is de manier om een lekkere sappig kippetje te bereiden.


Die klonk inderdaad prima!
Maar ik was dus ook vooral op zoek naar tips/recepten van bokkers

Ikkedus, dat las ik inderdaad, dus gaan we maar goed doen vooraf

Catharijne dus een fan? Hele kip is alleen wel veel, wij zijn maar met z'n 2en.

mirim

Berichten: 4405
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:13

Ik heb hem wel gebruikt.
Eigenlijk ben ik hem al weer een tijdje vergeten.
Er zijn inderdaad veel recepten te vinden op internet.
Mijn moeder maakte er vroeger een soort van hutspot in.
Wortelen, aardappelen, uien en een rol pittig gekruid gehakt in het midden.
Ik weet nog dat ik dat toen altijd erg lekker vond.
Maar het recept heb ik er niet van.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Römertopf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:16

Hey wat grappig, de mijne staat as we speak in de oven met een kalkoen gevuld met kastanjes en groenten. Recept van oma. Mocht het je wat lijken kan ik 'm hier wel plaatsen :)

mirim

Berichten: 4405
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:17

Ik weet wel een recept !
Schiet me nu te binnen.
Aardappelen ( in schijfjes gesneden )
Tomaten ( in plakjes gesneden )
Basilicum
Kaas (liefst pecorino )
Peper en zout
Je maakt laagjes van alle ingrediënten en strooit over iedere laag aardappel en tomaat wat peper en zout.
Omdat aardappel en tomaten elkaar wat in de weg zitten met gaar worden mag je wel anderhalf uur uittrekken voordat het gaar is.
Maar het is erg lekker !

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:35

Oehhhh Romertopf is zooo lekker! Idd wel goed laten weken in water en niet schoonmaken met sop! De schaal neemt namelijk vocht op, je stoomt als het ware je eten. Zit er sop in, gaat dat dus ook je pan in.

Simpel gerechtje: kipbraadsticks, even marineren in zo'n zakje met kipkruiden bijv van wat is het, Knorr? Braadstoomzakje. Op de bodem zak met schoongemaakte verse wortels. Daar boven op geschilde vastkokende aardappels, paar teentjes knoflook naar smaak. En daar weer bovenop de kip leggen. Dan 1,5 uur in de oven op 180 gr. Evt nog half uurtje laten staan met oven uit.

Heb nog een recept, voor als ik meer tijd heb.
Schaal bekleden met plakjes bacon, ik hrb meestal 2 pakjes.
In een andere schaal doe ik zo'n 800 gr runderlappen in blokjes gesneden. 2 eetlepels boter (gewoon voor op brood), kerrie, zout, peper, knoflookpoeder en dan mixen. Daarna voeg ik zo'n 400 gr witte rijst toe en een zakje 400 gr soepgroente. Ik voeg ook naar smaak 2 a 3 ontvelde in blokjes gesneden tomaat toe. Als laatste bakje zure room toevoegen en alles goed doorhusselen.

Mengsel in de romertopf doen en overgieten met 6 dl kippenbouillon, deksel er op en 2 uur op t aanrecht laten staan.
Daarna 1,5 uur in de oven op 200 gr. Nog half uurtje in de oven laten staan als die uit is en dan issie klaar.
De runderlappen kun je ook vervangen door lamsvlees bijv.

Ruitje ik ben benieuwd naar je recept :D

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 21:33

Charmaine schreef:
Oehhhh Romertopf is zooo lekker! Idd wel goed laten weken in water en niet schoonmaken met sop! De schaal neemt namelijk vocht op, je stoomt als het ware je eten. Zit er sop in, gaat dat dus ook je pan in.

Simpel gerechtje: kipbraadsticks, even marineren in zo'n zakje met kipkruiden bijv van wat is het, Knorr? Braadstoomzakje. Op de bodem zak met schoongemaakte verse wortels. Daar boven op geschilde vastkokende aardappels, paar teentjes knoflook naar smaak. En daar weer bovenop de kip leggen. Dan 1,5 uur in de oven op 180 gr. Evt nog half uurtje laten staan met oven uit.

Heb nog een recept, voor als ik meer tijd heb.
Schaal bekleden met plakjes bacon, ik hrb meestal 2 pakjes.
In een andere schaal doe ik zo'n 800 gr runderlappen in blokjes gesneden. 2 eetlepels boter (gewoon voor op brood), kerrie, zout, peper, knoflookpoeder en dan mixen. Daarna voeg ik zo'n 400 gr witte rijst toe en een zakje 400 gr soepgroente. Ik voeg ook naar smaak 2 a 3 ontvelde in blokjes gesneden tomaat toe. Als laatste bakje zure room toevoegen en alles goed doorhusselen.

Mengsel in de romertopf doen en overgieten met 6 dl kippenbouillon, deksel er op en 2 uur op t aanrecht laten staan.
Daarna 1,5 uur in de oven op 200 gr. Nog half uurtje in de oven laten staan als die uit is en dan issie klaar.
De runderlappen kun je ook vervangen door lamsvlees bijv.

Ruitje ik ben benieuwd naar je recept :D



Die 2r klikt ook wel heel erg goed!! Ik ga eens wat proberen deze week.

Heb wel het idee dat het echt vooral veel familie gerechten zijn en niet zo snel voor 2 personen, kan ik de porties gewoon kleiner maken dan en tijd in de oven dan ook iets korter?

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:16

Het simpele gerechtje eet ik altijd samen met vriendlief en gaat dan op. Dat kun je gewoon afstemmen op hoeveel je op kan of wilt. Heb meestal 4 kipjes, zo,'n zakje al schoongemaakte wortels en paar aardappels.

2e met de rijst en zo is idd meer, daar eten we samen 2x van. 2e keer warm ik op in de hapjespan/wok ;-)

Tijd in de oven is dan dus ook niet korter ;-)

KarinW86

Berichten: 5245
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:21

Ouder topic zie ik maar wij maken altijd pilaf in de römertopf heerlijk!

Voor 2 personen

200 Gr varkensvlees
1 ui
1 paprika
1 bakje Spekblokjes
1 klein blikje tomatenpuree
200 gram rijst
500 ml bouillon
Geraspte kaas

Snijd het varkensvlees in reepjes. Snipper de ui en snijd de paprika in bokjes.
Bak de reepjes vlees, de ui en de paprika in boter lichtbruin.
Doe het mengsel over in een natgemaakte römertopf .
Voeg de rijst toe en giet de warme bouillon erover.
Leg de deksel erop en plaats de romertopf in een koude oven.
Stel de oven in op 225 graden en laat het gerecht 45 min smoren.
Roer voor het opdienen de tomatenpuree en de geraspte kaas erdoor.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:25

Leuk!! Ik heb kort geleden een kleine Romertopf gekocht, de Brick.
Dat nadat we met Oud en Nieuw met vrienden daar kennis mee gemaakt hebben. Verrassend lekker, leuk en makkelijk.
Ik maak nu regelmatig ons avond eten klaar in de open haard.