.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:10

Ik doe er nooit wijn bij maar een flinke scheut roosvicee.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:12

per kilo ( in kwarten gesneden stoofperen) 1 kaneelstokje en 2 afgestreken eetlepels suiker, kwart flesje rode bessensap en aanvullen met water tot ze net niet helemaal onder water staan. Aan de kook brengen, dan op een laag pitje zachtjes een uur of 3-4 laten pruttelen met het deksel op de pan. Als je ze dan nog een dag laat staan zijn ze nog lekkerder!

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Stoofpeertjes recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:15

Kilo stoofpeertjes schillen en in stukjes snijden (ik doe ze dus niet heel in de pan). 250 ml rode wijn en dan aanvullen met water tot de peertjes onder water staan. 75 gram suiker en een kaneelstokje erbij. Ongeveer 1,5 uur zachtjes laten koken... Smullen maar! :):)

Niqui

Berichten: 2165
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:19

Ik schil ze rondom en laat het steeltje zitten. Ze gaan dan rechtop staan in de pan met bessensap en water totdat ze net onder staan. Witte basterdsuiker naar smaak toevoegen en de kaneelstokjes. En dan een paar uurtjes stoven. Ruikt heerlijk dan in de keuken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:19

Ik krijg trek van dit topic.. ga denk een pot open maken en opwarmen :')

Ik maak ze met rode wijn en kaneelstokjes. Aanvullen met water. En een beetje basterdsuiker als de peertjes dat nodig hebben. En dan zachtjes pruttelen, minstens 3 uur.

Ik schil ze en laat steeltje eraan. En ik maak ze in.

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:21

Ik haal in ieder geval altijd gieser wildeman peertjes. Schillen, heel laten, steel eraan laten. 1/4 water 3/4 rode wijn of bessensap, dat ze net onder staan. Kaneel, steranijs, kruidnagel en naar smaak suiker toevoegen. Zachtjes laten stoven. Ligt aan de grote natuurlijk maar ik laat het gerust 3 uur opstaan.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:22

Ik schil ze ,beetje kaneel erbij en 1 geschilde appel( of meerdere appels meekoken).Ze smaken dan net iets zoeter.Gaan hier kilos doorheen ,kinderen eten het ook heel graag.En mijn portie giet ik nog wel eens een beetje kruidenbitter overheen *\o/*

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:59

Ik maak met kerst er altijd kerstballen van :D

Ik zoek de grootsten uit. 1 of 2 pp.

Ik haal dan kleine stukjes uit de schil , dus niet rondom schillen. In verschillende modelletjes , rondjes, streepjes, sterretjes .
Dan rechtop naast elkaar in de pan met steeltje rechtop en dan lang stoven met wijn. Het sap eventueel iets aanmaken als ze mooi rood zijn.

Ik serveer ze dan als bijgerecht

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Stoofpeertjes recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:02

Ik schil ze en laat ze koken in een pan met, jawel, Cassis light. Ze krijgen de goede, paars/rode kleur, zijn zoet van de frisdrank (dus ik voeg geen suiker meer toe), voeg nog wat kaneel toe aan de Cassis en laat het dan heerlijk pruttelen <3

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Stoofpeertjes recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:04

Ik gebruik een fles appel kersensap, de plus heeft die van Gijs, die is lekker maar de groenteboer op de markt heeft ook altijd zoiets. Ik schil ze en snij ze in partjes en gooi ze in een pan met zoveel sap dat ze onderstaan. Dan gooi ik er een paar kaneel stokjes bij en flink wat koekkruiden.

Ik voeg dus nooit suiker toe omdat ik ze zoet genoeg vind en slecht reageer op te veel suiker. Ze worden door dat sap wel mooi rood. Wel grappig want de groentenboer had er nog nooit van gehoord om ze op die manier te maken dus dat ging hij nu ook proberen!

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10419
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:04

Annet_Dottie schreef:
Bedankt allen!
Ik lees veel "wat" suiker er bij doen maar wat bedoelen jullie met wat suiker? Is dat 20 gram of 200, bijvoorbeeld :P
En kwa koken? In een gewone pan zetten neem ik aan, en dan hoelang laten jullie het opstaan? :D


Hoe veel peren heb je?

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:05

Genoeg keuze aan recepten met én zonder alcohol ts. Ik vindt ze heerlijk, vooral volgens mijn vaders geheime recept. Eens kijken of ik met kerst iemand aan het werk kan zetten, al klinkt het nog best te doen voor mij..

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:07

Ik doe ze met een geraspte sinaasappelschil en het sap van een sinaasappel, een kaneelstokje, steranijs en wijn of port. Alcohol verdampt hoor dus als dat de reden is dat je dat niet wil gebruiken dan hoef je je geen zorgen te maken. Dat zit er echt niet meer in.
Ik doe ook geen suiker.
Ik zet ze half onder, en zet ze in de oven (ong 100 graden) en laat ze daar net zo lang in staan tot ze rood zijn. meestal een uur of 2,3. Wel met een deksel erop. ik gebruik zo'n glazen ovenschaal
Laatst bijgewerkt door justkid op 21-12-20 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Stoofpeertjes recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:08

Nog kramp in mijn vingers van die dingen schillen vandaag.

Maar ik vind ze het lekkerste met kaneel en suiker en dan vanzelf lekker rood laten pruttelen. Iedereen hier trouwens haha.

Anoniem

Re: Stoofpeertjes recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:36

Als je ze eens anders wilt, zie ook regelmatig blauwe peertjes voorbij komen klaargemaakt met blue curacao ipv wijn of bessensap.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:44

Wat leuk om al deze verschillende recepten te lezen.

Denk dat je trouwens weinig fout kan doen bij stoofpeertjes, het is vrij makkelijk.

Ik heb ze onlangs gemaakt met limoncello, had stoofperen uit de tuin en geen bessenjenever in huis en dacht gewoon eens proberen, ik vond ze erg lekker.
Normaal gebruik ik dus bessenjenever.
Oja en altijd een beetje water :)

Overigens doe ik er nooit suiker in, ik vind ze zoet genoeg met bessenjenever of limoncello.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:44

Ik maak ze met rode wijn, kaneel en suiker.
Bij mijn vorige huis had ik een hoogstam Zwijndrechtse Wijnpeer staan, zoveel lekkerder dan de Gieser Wilderman. Ook de St Remy is erg lekker.
Helaas kan ik ze allebei niet vinden in de winkel, soms heb ik geluk met een stalletje langs de weg.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:48

verootjoo schreef:
Met licor 43 :9 dat is het lekkerst.

En niet koken zoals ik hierboven lees, maar echt stoven, duurt wel langer.

Met licor doen wij alleen met kerst, als ik ze gewoon maal altijd met suiker en kaneel.


Ohh dit klinkt echt heel lekker +:)+

Kan je dit ook in een slowcooker klaar maken dat je weet?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Stoofpeertjes recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:55


Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:56

Ik doe ze eigenlijk ook altijd alleen schillen, maar in stukken verkort de tijd zeker wel aanzienlijk?

Ik gebruik altijd zo'n klein flesje rode wijn die ik er helemaal inkieper, verder vullen met water tot ze net niet onderstaan. Paar scheppen roze suiker, verder kaneel en kruidnagel. Ze worden supermooi van kleur <3. De sap dik ik in en maak ik een sausje van. Ik gebruik een stoofpan, maar volgens mij is het meer zachtjes koken wat er gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:00

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Stoofpeertjes recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:04

Paar uur, tot ze zacht zijn. Volgens mij laat ik ze rustig 4 of 5 sudderen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:12

Annet_Dottie schreef:
En hoelang moet het opstaan/koken?

Een paar uur, maar niet zo lang dat al het vocht verdampt is, want anders zit je met de... :+

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Stoofpeertjes recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:25

In stukken zijn ze na 1.5 a 2u al gaar.
Die van mij hebben vandaag 1u en 45min op gestaan.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 08:43

_Nelleke_ schreef:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -steranijs

Dit recept voor kerst is zooooooo lekker!

Deze is inderdaad heel lekker, jaren geleden eens gemaakt. Stond toen in de allerhande :)
Maar voor zo even maken heb ik die spullen nooit in huis dus dan gewoon de eerste fles alcohol die ik vind er doorheen *\o/* :')

Iemand zei cassis, dat is ook erg lekker. Maar dan creme de cassis, net wat voller van smaak.

En ja in stukjes gesneden peer gaat sneller :)