Wat is veel / weinig snoepen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Wat is veel / weinig snoepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:43

Eens kijken, ik eet elke dag wel iets, maar het ligt aan wat er in huis ligt.
Een paar koekjes, een bakje drop, stukje kaas (vind ik het allerlekkeste). Eén keer per week delen we een zak chips. Als ik alleen zou wonen zou ik minder snoepen, want vriend koop altijd snoep/koek/chips ed, terwijl ik het voor mijzelf zelden meeneem.

Toen ik nog zeer intensief sportte snoepte ik bijna niets, ook al had ik razend honger. Kreeg hoofdpijn van bijvoorbeeld chips en het vulde gewoon niet genoeg. Dus zat ik aan 8 boterhammen per dag en zo...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:13

Zertab schreef:
xChanelx schreef:
Grappig hoe velen zich direct 'verdedigen' door te zeggen wel te sporten, niet te zwaar te zijn of bezig zijn met minder snoepen. Of het bestempelen als te veel, slecht, een probleem..

Ik snoep en snaai regelmatig, toch wel dagelijks en ik vind dat heerlijk :D Mag dat ook?


Ik vind het vooral grappig omdat té veel snoepen gewoon ongezond is. Of je nu obese bent of maatje XS. Of je nu 7 keer in de week sport of niet.

weinig grappigs aan en vooral niet andermans zaken. Je schaadt niemand behalve jezelf met veel snoepen. Niemand anders wordt daar ongezonder van. :) Ik vind snoepen ook heerlijk en daar schaad ik niemand mee behalve mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:46

De hele door de weekse week niet gesnoept! #goudenregel. Maar in het weekend mag ik best wel wat lekkers. Dit weekend muizen en kikkers zakje en een pakje gevulde speculaas gekocht. Kopje warme chocolade melk erbij. Zaterdag avond kibbeling met patat gegeten, met 'n lekker toetje na en wat fris. <<)

Dit is van één weekend. Door de weeks snoep ik niet.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:29

Ik vind veel snoepen als je dat dagelijks (ongezond) doen. Je kan natuurlijk ook een wortel met hummus ‘snoepen’ :+

Zoetigheden zoals snoep, drop, koek en toetjes eet ik eigenlijk nooit. Chips, tapas, pizza en patat heb ik wel een intense zwak voor..
We kopen denk ik om de week iets om te snoepen (vaak een zak chips) en als het op is, is het gedaan. Voor de rest ga ik voor ‘gezond snoepen’ met wortels bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:01

Queelens schreef:
Ik vind veel snoepen als je dat dagelijks (ongezond) doen. Je kan natuurlijk ook een wortel met hummus ‘snoepen’ :+

Zoetigheden zoals snoep, drop, koek en toetjes eet ik eigenlijk nooit. Chips, tapas, pizza en patat heb ik wel een intense zwak voor..
We kopen denk ik om de week iets om te snoepen (vaak een zak chips) en als het op is, is het gedaan. Voor de rest ga ik voor ‘gezond snoepen’ met wortels bijvoorbeeld.


Dat vind ik echt niet snoepen sorry haha :P

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wat is veel / weinig snoepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:12

Ik snoep dagelijks. De ene keerwat meer als de andere keer.
Dit doe ik bewust. Voorheen beperkt tot weekenden/weekenddag, maar dat werd dan een enorme vreetbui.

In de weekenden ben ik nog altijd wat losser qua eten, maar heb nu niet meer op maandag dat ik me compleet opgeblazen voel :)
Kan nu ook prima genoegen nemen met 2 koekjes, ipv een heel pak :+

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:15

Vind het wel 'grappig' om te lezen hoe streng sommigen nog zijn voor zichzelf, alsof ze nog steeds 6 jaar zijn ofzo (dit klinkt onaardig, maar zo bedoel ik het niet, ik weet alleen even geen andere vergelijking).
Ik zie al het snoep gewoon als 'eten'. Teveel is natuurlijk niet goed, maar dat heb je met meer etenswaren. Je weet zelf het beste wanneer het uit de hand loopt. Maar laat het duidelijk zijn uit mijn verhaal: ik snoep gewoon elke dag en het zit in mijn normale eetpatroon :') (koekjes, ijsjes, chocola)

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:43

Sheran schreef:
Vind het wel 'grappig' om te lezen hoe streng sommigen nog zijn voor zichzelf, alsof ze nog steeds 6 jaar zijn ofzo (dit klinkt onaardig, maar zo bedoel ik het niet, ik weet alleen even geen andere vergelijking).
Ik zie al het snoep gewoon als 'eten'. Teveel is natuurlijk niet goed, maar dat heb je met meer etenswaren. Je weet zelf het beste wanneer het uit de hand loopt. Maar laat het duidelijk zijn uit mijn verhaal: ik snoep gewoon elke dag en het zit in mijn normale eetpatroon :') (koekjes, ijsjes, chocola)

Ik zag dat je ook een topic had geopend over aankomen.

Het is voor jou misschien makkelijk om snoepen bij je dagelijkse eetpatroon te voegen, maar houd er rekening mee dat er veel mensen zijn die heel veel moeite moeten doen om hun eetpatroon zo neer te zetten dat ze afvallen of op gewicht blijven.

Jij ziet dit dan als 'voor zesjarigen', maar sommige mensen moeten daadwerkelijk zo streng zijn voor zichzelf.

Zertab

Berichten: 12190
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:45

@Ayasha: ligt eraan. In uiterste gevallen is het wel degelijk een probleem. Van te veel ongezond eten word je dik. Of krijg je allemaal andere aandoeningen.
En wie betaald dat? Precies, wij in de zorgpremie.

Maar dan heb ik het niet over een zak chips in de week of een paar snoepjes op een dag. Maar echt over dagelijks een zal chips ofzo.

Zertab

Berichten: 12190
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:46

Dilan93 schreef:
Sheran schreef:
Vind het wel 'grappig' om te lezen hoe streng sommigen nog zijn voor zichzelf, alsof ze nog steeds 6 jaar zijn ofzo (dit klinkt onaardig, maar zo bedoel ik het niet, ik weet alleen even geen andere vergelijking).
Ik zie al het snoep gewoon als 'eten'. Teveel is natuurlijk niet goed, maar dat heb je met meer etenswaren. Je weet zelf het beste wanneer het uit de hand loopt. Maar laat het duidelijk zijn uit mijn verhaal: ik snoep gewoon elke dag en het zit in mijn normale eetpatroon :') (koekjes, ijsjes, chocola)

Ik zag dat je ook een topic had geopend over aankomen.

Het is voor jou misschien makkelijk om snoepen bij je dagelijkse eetpatroon te voegen, maar houd er rekening mee dat er veel mensen zijn die heel veel moeite moeten doen om hun eetpatroon zo neer te zetten dat ze afvallen of op gewicht blijven.

Jij ziet dit dan als 'voor zesjarigen', maar sommige mensen moeten daadwerkelijk zo streng zijn voor zichzelf.


Ja ikke. Als ik mijzelf laat gaan, eet ik de hele dag door. Dus ik moet mijzelf wel aanspreken als een zes-jarige. Liever dat dan dat het compleet uit de hand loopt

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:50

Queelens schreef:
Ik vind veel snoepen als je dat dagelijks (ongezond) doen. Je kan natuurlijk ook een wortel met hummus ‘snoepen’ :+

Zoetigheden zoals snoep, drop, koek en toetjes eet ik eigenlijk nooit. Chips, tapas, pizza en patat heb ik wel een intense zwak voor..
We kopen denk ik om de week iets om te snoepen (vaak een zak chips) en als het op is, is het gedaan. Voor de rest ga ik voor ‘gezond snoepen’ met wortels bijvoorbeeld.


Oh jeetje, om de week 1 zak chips ?? :')

Ik durf niet eens te zeggen hoeveel chips en chocola er hier doorheen gaat per week. :=

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:53

Ik eet rustig 300 gram chocola per dag en gooi er dan ook een zak chips tegenaan om de verhouding zoet - hartig een beetje in balans te houden. Daarbij eet ik overigens nog net zo goed met mijn gewone maaltijden, toetjes (ook snoepen), fruit, etc.

Ik kon me helemaal de rambam vreten zonder aan te komen. Ik bewoog ook wel redelijk veel, maar dan gewoon omdat we een stel paarden bij huis hadden. Inmiddels zit ik de hele week alleen maar achter de pc en ik wacht op het moment dat ik ineens naar 300 kg schiet. :7 Aangezien ik er nooit op heb hoeven letten voor mijn gewicht, zou ik het verschrikkelijk moeilijk vinden om mezelf restricties op te leggen en me daar aan te houden. Ik ben de hele dag door aan het snaaien en als kind had ik dat ook nodig om eetlust te houden. At ik een paar uur niet, dan werd ik daarna ontzettend misselijk als ik iets wilde eten. Ik vrees dat daar de oorzaak ligt.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:05

Dilan93 schreef:
Sheran schreef:
Vind het wel 'grappig' om te lezen hoe streng sommigen nog zijn voor zichzelf, alsof ze nog steeds 6 jaar zijn ofzo (dit klinkt onaardig, maar zo bedoel ik het niet, ik weet alleen even geen andere vergelijking).
Ik zie al het snoep gewoon als 'eten'. Teveel is natuurlijk niet goed, maar dat heb je met meer etenswaren. Je weet zelf het beste wanneer het uit de hand loopt. Maar laat het duidelijk zijn uit mijn verhaal: ik snoep gewoon elke dag en het zit in mijn normale eetpatroon :') (koekjes, ijsjes, chocola)

Ik zag dat je ook een topic had geopend over aankomen.

Het is voor jou misschien makkelijk om snoepen bij je dagelijkse eetpatroon te voegen, maar houd er rekening mee dat er veel mensen zijn die heel veel moeite moeten doen om hun eetpatroon zo neer te zetten dat ze afvallen of op gewicht blijven.

Jij ziet dit dan als 'voor zesjarigen', maar sommige mensen moeten daadwerkelijk zo streng zijn voor zichzelf.


Zo'n geval bedoel ik dan met 'je weet zelf het beste wanneer het uit de hand loopt'. Als je ervan aankomt loopt het uit de hand, dat is dan niet goed :). Maar niet omdát het snoep is ofzo. Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Had ook al een sidenote geplaatst bij dat zesjarige... maar het is iets wat ik bv van neefjes en nichtjes ken, die dan alleen maar in het weekend mochten snoepen enzo. Had verder niks te maken met aankomen of afvallen.

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:13

Ik heb mijzelf ook geen regels opgelegd qua eten/snoepen. Ik vind het knap als mensen dat kunnen. Maar ik wordt er zelf een beetje rebels van. Als ik mijzelf verbied om ongezonde dingen te eten krijg ik er juist zin in. En eet ik alles wat los en vast zit en de ene avond patat en de andere avond shoarma. Terwijl sinds ik geen regels meer heb, ik maar 2 x per jaar shoarma eet ofzo. En maximaal 1 x 3 weken patat. Soms nog niets eens 1 x per maand. En heb ik geen vreetbuien qua koek, chips en chocola. Nu eet ik dagelijks wat. Vooral chocola is mijn zwakte. Daar kan ik elke dag wel wat van naar binnen werken. En als ik zin heb in chips of borrelnootjes pak ik dat. En of dat dan toevallig op maandag en woensdag is of op zaterdag en zondag maakt mij niks uit. Het is nu zo 2 x per week. Ik neem elke avond wel gewoon een toetje. Vooral chocolademousse is nu populair, 161 calorieën. Ander vla en/of yoghurt.
Ik ben denk ik gewoon weg niet zo ‘bang’ voor ‘slecht’ eten. En wat nu gezond is, is over 10 jaar weer slecht. Dus ik probeer gewoon zoveel mogelijk af te wisselen en te genieten maar met mate.

Edit: ik ben het wel met Sheran eens. Ik weet ook niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Maar sommige zijn wel heel streng naar zichzelf toe qua eten. Ik zou het niet kunnen. Leven heeft al genoeg regeltjes en je moet ook een beetje kunnen genieten. Daarnaast lijken sommige bepaalde voedingsmiddelen wel echt heel erg slecht te vinden en haast angstig te vermijden. Terwijl eten eten is. De term gezond veranderd toch steeds. Zo lang je het niet TE doet. En je merkt dat je lijf goed functioneert etc. Dan lijkt mij het allemaal geen probleem

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wat is veel / weinig snoepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:24

Grappig om te lezen hoe iedereen ermee omgaat. Ik eet ook vrij sober. Doordeweeks geen snaaiwerk, behalve op vrijdag. Dan neem ik het er ook van :D reep chocolade of snoepjes, ice tea en als ik nog trek heb een bakje chips. Daarna weer gezond eten :D

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Wat is veel / weinig snoepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:41

Ik snoep alleen in het weekend of als we ergens op bezoek zijn/er bezoek bij ons komt.
In principe is er doordeweeks geen chips, koek, snoep, frisdrank in huis. Als dat er wel is vreet ik de hele dag door. Dan zit er geen stop op :+ is dus ook een stukje ‘zelfbescherming’.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:53

Als anderen mij regels op willen leggen, wordt ik ook recalcitrant. Het is anders als ik zelf de meerwaarde zie van afspraken met mezelf voor een goed doel, n.l. gezond en lekker in m'n vel.
Niet dat het altijd gemakkelijk is - helemaal niet-, maar ik weet waar ik het voor doe.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:33

Ik probeer het te beperken tot het weekend, maar dat lukt niet altijd. Bij mij gaat het ook altijd een beetje in pieken en dalen. Heb echt van die vreetaanvallen af en toe, dan slaat mijn mindset ook om en dan denk ik ‘boeie, ik ben toch vrijgezel en het is corona dus er is al niets leuks meer dus mag mezelf wel ergens blij mee maken’. Dat duurt dan een week en daarna doe ik weer normaal. Frisdrank drink ik overigens amper.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:45

Ik merk dat ik last krijg als ik veel snoep, niet dat ik gelijk te zwaar wordt, maar het valt soms verkeerd, wordt er sloom van of omdat sommige smaken zo blijven hangen, dat ik blijf snoepen.

Dus liever niet dan wel snoepen.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Wat is veel / weinig snoepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:07

Heel leuk om zo de verschillen tussen mensen te lezen.

Al kijk ik wel een beetje op van (in positieve zin) mensen die maar één zak chips per week snoepen ofzo.
Als ik dat zou doen ben ik binnen no time een wandelend skelet. :'). Terwijl ik echt ook wel mijn gewone maaltijden eet.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:28

Wat een verschil met hoe mensen snoepen zien.. Ik vind een blokje kaas of plakje worst, of tapas als bv olijven, echt geen snoepen. Toetje ook niet perse (ligt eraan wat, maar gewoon bakje yoghurt met honing of vanillevla vind ik geen snoepen).

Voor mij hoort een koekje bij de koffie er echt wel bij, op het werk neem ik het niet mee maar als ik thuis ben eet ik dat wel. En daarnaast chocola, chips oid, dat vind ik wel snoepen en doe ik geregeld. Ik let niet echt op welke dag het is, maar als ik er zin in heb dan pak ik het. Ik eet ook gewoon de gezonde dingen, maar dit 'snoepen' is dan savonds op de bank of even tussendoor.

Wel eten wij heel weinig patat en afhaal.

Een wortel met houmous is ook lekker ja, maar niet bij de koffie, wij zijn van die mensen die echt 's morgens aan tafel koffie drinken met een koekje erbij :') zou niet weten wat dat kan vervangen haha. Maar moet zeggen dat er ook wel verschil is tussen koek en koek, volkorenbiscuit of zo'n reuzemergpijp.. Maar ik eet alles, ligt eraan wat we in huis hebben :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:34

Zertab schreef:
@Ayasha: ligt eraan. In uiterste gevallen is het wel degelijk een probleem. Van te veel ongezond eten word je dik. Of krijg je allemaal andere aandoeningen.
En wie betaald dat? Precies, wij in de zorgpremie.

Maar dan heb ik het niet over een zak chips in de week of een paar snoepjes op een dag. Maar echt over dagelijks een zal chips ofzo.

En als je van de knol valt en wat breekt betaald de zorgpremie het ook. Dus als je zo gaat denken wordt het leven meteen een stuk gecompliceerder om effectief te leven gezien iedereen je mag zeggen wat je wel en niet mag.
Jij betaald zorgpremie voor jou. Niet om één of ander denkbeeldig recht te verkrijgen over wat anderen wel en niet mogen doen.

Dat gezegd zijnde ben ik een flinke snoeper en ja, dagelijks. :) snoepen is leuk en lekker en dat ga ik mezelf niet ontzeggen zo lang ík daar geen reden toe heb. Ik moet me al genoeg dingen ontzeggen.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:38

Daantj__ schreef:
Edit: ik ben het wel met Sheran eens. Ik weet ook niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Maar sommige zijn wel heel streng naar zichzelf toe qua eten. Ik zou het niet kunnen. Leven heeft al genoeg regeltjes en je moet ook een beetje kunnen genieten. Daarnaast lijken sommige bepaalde voedingsmiddelen wel echt heel erg slecht te vinden en haast angstig te vermijden. Terwijl eten eten is. De term gezond veranderd toch steeds. Zo lang je het niet TE doet. En je merkt dat je lijf goed functioneert etc. Dan lijkt mij het allemaal geen probleem


Maar die angst en die noemers van ‘goed’ en ‘fout’ eten komen natuurlijk wel ergens vandaan. Sommige mensen zijn daar van nature ook gevoeliger voor. Bij mij bijvoorbeeld is het echt aangeleerd gedrag. Ik was vanaf kinds af aan al (te) mollig en alles en iedereen vond daar wat van en had iets te zeggen over hoeveel en wat ik wanneer zou moeten eten. Dat is er door mijn omgeving echt in gestampt terwijl ik al een heel gevoelig kind was. Ik ben daar dus aardig door beschadigd en heb nu op 24 jarige leeftijd hier nog steeds enorm veel moeite mee. Ik zou dólgraag eetregeltjes leren loslaten en er normaal over leren denken maar dat is echt een strijd. Nu ben ik wel een extreem geval maar ik weet dat heel veel mensen die dergelijke denkbeelden hebben daar in min of meer lichte mate op een vergelijkbare manier in beïnvloed zijn.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:39

verootjoo schreef:
Queelens schreef:
Ik vind veel snoepen als je dat dagelijks (ongezond) doen. Je kan natuurlijk ook een wortel met hummus ‘snoepen’ :+

Zoetigheden zoals snoep, drop, koek en toetjes eet ik eigenlijk nooit. Chips, tapas, pizza en patat heb ik wel een intense zwak voor..
We kopen denk ik om de week iets om te snoepen (vaak een zak chips) en als het op is, is het gedaan. Voor de rest ga ik voor ‘gezond snoepen’ met wortels bijvoorbeeld.


Oh jeetje, om de week 1 zak chips ?? :')

Ik durf niet eens te zeggen hoeveel chips en chocola er hier doorheen gaat per week. :=


Wij halen alleen chips als we visite hebben :') . Chocola ook bijna niet, omdat ik me echt niet kan beheersen en er toch wel echt wat kilootjes af moeten -O- .
Dus nee, ik haal niks in huis, want als het in huis is dan eet ik het ook op :+.

Snippergroen

Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Wat is veel / weinig snoepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:42

Ik kom helaas al aan van lucht dus ik heb zelf niks in huis. Ik trek wel graag de kasten open bij mijn ouders als ik daar ben, maar dat is meestal maar 1x in de 1 á 2 weken :=