Kerst 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:58

Duke, die is heel ordinair simpel hoor... Ik kook 2 grote aardappels die ik al aan blokjes gesneden heb. Twee of drie eieren gekookt en in stukjes. Een basis "smeuiigheid"' van mayonaise (zelfgemaakt), lepel dikke yoghurt, gemengd met wat olijfolie, basilicum, peper en zout. En daar doorheen... mais, zongedroogde tomaatjes, augurk in stukjes, een fijngesnipperde kleine rode uit, wat doperwtjes en eventueel een hand gekookte pasta.
Dat ongeveer. Mijn vriend heeft daar nog graag verse paprika doorheen dus die krijgt hij er nog bij. Geraspte wortel kan er ook nog prima door.
De basis van gekookt ei, gekookte aardappel en mayo dressing is eindeloos aan te vullen met de variatie die jij lekker vindt, vega of niet-vega...

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:16

Klinkt goed en lekker en inderdaad best simpel! Bedankt voor deze tip! Sowieso een goed recept om te onthouden.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:54

Wij hebben voor 1e kerstdag een heerlijk diner besteld bij een restaurant uit het dorp :9 voor de kinderen een luxe 3 gangen kindermenu en voor ons tweeën een christmas XL box met heel veel kleine gerechtjes.

En 2e kerstdag gaan we mini-wokken met mijn ouders erbij.

Dus eigenlijk maken we (nou ja, maak ik) het ons lekker makkelijk dit jaar. Normaal gesproken hebben we een heel uitgebreid diner met de hele familie van mijn moeders kan en hebben we 6-7 gangen te eten. Nu kan dat dus helaas niet en gaan we het zo oplossen :)

Ik sta heel graag in de keuken en vind het leuk om nieuwe dingen te proberen en mooie en luxe gerechten te maken, echter is deze tijd dit jaar zo ontzettend druk voor mij met van alles dat speelt, dat ik heb besloten niet echt de keukenprinses uit te hangen (er moeten natuurlijk wel wat dingen opgewarmd worden, maar thats it) en het uit handen te geven.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:00

Het kerstdiner met familie is altijd bij ons, 16 personen.
Wij hebben buiten een afdak.
Dus 2 jaar geleden zei ik: we gaan BBQ-en.
Groot stuk biefstuk, groot stuk pull pork en een zalm.
Alles 45 minuten op de bbq, met kap, thermometer erin om te kijken of het warm was. En dan binnen eten.
Het was heerlijk, dus vorig jaar het zelfde gedaan.
Maar ivm met corona nu alleen met de buren.
Ik denk dat we gaan gourmetten.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:32

Ik ben met beide kerstdagen alleen thuis en heb besloten dat ik ga gourmetten. :)
Gewoon kant en klaar vlees (van die bakjes met mini's zegmaar), stokbroodje met kruidenboter en/of roomkaas, komkommer en paprika voor de frisse knabbel erbij en een toetje. :)
De 24e gaan we uitgebreid brunchen 's avonds maak ik een pan champignon-kerriesoep met erbij knapperbolletjes, geraspte kaas, stokbrood met kruidenboter en chickenwings. :9

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:18

Wij hebben voor eerste kerstdag een 5 gangen menu besteld bij een restaurant die hier zit.

Tweede kerstdag gaan we kaasfonduen. Hebben we nog nooit gedaan met kerst en leek ons wel leuk om een keer iets anders te doen.

LiannePuthzy

Berichten: 6973
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:12

Wij gaan eerste kerstdag hotpotten/fondueen

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:15

Normaal weet ik altijd al ruim voordat het kerst is wat ik ga serveren, maar dit jaar ben ik nog steeds niet 100% uit mijn menu. Tot nu toe staat het volgende op de planning, maar tips en ideetjes zijn nog welkom :D

Amuse 1: Spongecake met oude kaas en artisjokcreme
Amuse 2: Eendenkroketje
Voorgerecht 1: Vijgentartaar met manchegocreme
Voorgerecht 2: Tonijntataki, garnituren moet ik nog bedenken
Tussengerecht: Ravioli met ricotta en eidooier in salie-ndujaboter
Hoofdgerecht: Buikspek in guinnes met een patinaakcreme en aardappelkoketje
Nagerecht: Of een mascarpone/perzik/licor 43 toetje, of een appel kruimel cheesecake

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:41

Het menu voor 1e kerstdag ben ik wel uit, dat wordt klassiek voor ons doen. Rollade, aardappelkroketjes, boontjes etc. Voor de Vegas een kikkererwten brie loaf. Dan zijn we met het gezin + oma.

2e kerstdag gaan we een drive by bbq doen. Vlees heb ik allemaal al gekocht, Picanha, short ribs en burgers. We koken op de Oklahoma smoker. Alleen bijgerechten en vega opties, daar ben ik nog niet uit. Is er nog iemand die een leuk idee heeft? Twijfel tussen echt bbq bijgerechten of meer winters/kerst.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:23

Lielle schreef:
Hier zorg ik eerste kerstdag voor Beef Wellington en losgeslagen appeltaart. Kerstavond vier gangen besteld bij een goed restaurant in de omgeving, en voor tweede kerstdag en O&N moet ik nog even denken


Het meeste weet ik inmiddels
Kerstavond
5-gangen besteld bij La Fleurie met wijnen van Sint Martinus uit Vijlen

Eerste Kerstdag
Voor het hoofdgerecht maak ik Beef Wellington met Rodewijnsaus & Pommes Duchesses
(rest wordt door anderen gedaan)
Toetje is Losgeslagen appeltaart met boerenjongens, gebakken appel, kaneelmeringues, gel van appel en steranijs & vanille panna cotta (allemaal zelfgemaakt)

Tweede kerstdag
aangeklede koude schotel (zelfgemaakt) met soep en een broodje kroket

Qua voorbereiding lekker bezig, de boerenjongens en (-meisjes) staan al klaar, ik ben nu aan het oefenen met zelf bladerdeeg maken.

O&N wordt een winterBBQ en die moeten we nog vormgeven :D

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 09:59

Klinkt -wederom- heerlijk Lielle!

Kerstavond, samen
5 gangen afhaalmenu van restaurant Bisque

Afbeelding

Eerste kerstdag, met de ouders van mn man
4 gangen afhaalmenu van restaurant Houdt van Eten

Afbeelding

Tweede kerstdag, met mijn ouders
De enige dag dat ik echt in actie moet komen :D

Voorgerecht: Tonnato pollo
Tussengerecht: Coquilles in proseccoschuim en sojasaus - als iemand een tip heeft waar je coquilles kunt kopen.. bij de Makro hadden ze alleen maar een grote zak voor €30 en zoveel heb ik er niet nodig

Hoofdgerecht:
Biefstuk
Uienjus
Pommes lyonnaise
Groentetian

Dessert: vegan tiramisu (ivm de koemelkallergie van mijn vader)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:02

Yummy!

AH heeft coquilles maar ik zou naar een visboer gaan
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-12-20 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:11

Kerstavond ben ik vast nog op stal rond (de voor andere mensen) etenstijd, dus eet ik alleen. Nog geen idee wat, vast iets simpels.. Eerste kerstdag gourmetten met mijn ouders, en daar blijft vast genoeg van over om tweede kerstdag nog een keer te gourmetten met mijn ouders :+ Verder is er helaas niemand meer van de familie, opa is onlangs overleden, die was er vorig jaar en met Pasen nog bij. Oma, tante en andere opa en oma zijn er al langer niet meer. Dus nu voor het eerst met z'n drietjes, wordt vast ook gezellig :)

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:29

Leuk topic! Helaas moeten sommigen hun plannen toch omgooien aangezien dit topIC is geopend voor de strengere maatregelen in NL. Mijn plannen blijven ongewijzigd:

Kerstavond na het werk met mijn man met de trein naar Schoonma. Ze is nu erg eenzaam dus vieren we kerstavond en eerste kerstdag met zijn drieen. Ik neem van mijn werk een broodje mee voor op het station of in de trein als ik alleen in een coupe zit. (Reis eerste klas en na de spits) rond middernacht eten we worstenbroodjes.

Eerste kerstdag is traditie dat we konijn eten. Met wat voor aardappels en groente is nog een verrassing. Dit jaar wil schoonma uitpakken met een drie gangen diner, dus het is ook eenverrassing wat het voor en nagerecht gaan worden. Gok soep en wintervla, schoonma is niet zo crea.

Tweede kerstdag is traditie dat mijn man en ik met zijn tweeen zijn. Normaal gingen we naar een luxe restaurant, maar sinds vorig jaar verrassen we elkaar met een viergangen diner: we trekken elk twee lootjes en houden het tot het opdienen een verrassing wat het is. Vorig jaar met bijpassende wijnen gedaan, dit jaar wordt het met bijpassende bieren. We zijn beide geen ster in de keuken, maar proberen graag dingen uit.

Ik heb het tussen en het hoofdgerecht dit jaar. Daarvoor ga ik het volgende maken:

Tussen:
Stukje roodbaarsfilet uit de oven op een bedje van Venkel geserveerd met een mousse van forel en zure appel. Daarbij een Hertog Jan winterbier.(denk ik, weet het bier nog niet zeker)

Hoofd:
Fazantenfilet met aardappels in de schil op een bedje van gewokte rode kool geserveerd met een saus van donker bier. Daar drinken we een Sint Bernardus Prior bij.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:32

Noeps schreef:
Klinkt -wederom- heerlijk Lielle!

Kerstavond, samen
5 gangen afhaalmenu van restaurant Bisque

[ [url=m/Ksp7BS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eerste kerstdag, met de ouders van mn man
4 gangen afhaalmenu van restaurant Houdt van Eten

[ [url=m/JysxsP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tweede kerstdag, met mijn ouders
De enige dag dat ik echt in actie moet komen :D

Voorgerecht: Tonnato pollo
Tussengerecht: Coquilles in proseccoschuim en sojasaus - als iemand een tip heeft waar je coquilles kunt kopen.. bij de Makro hadden ze alleen maar een grote zak voor €30 en zoveel heb ik er niet nodig

Hoofdgerecht:
Biefstuk
Uienjus
Pommes lyonnaise
Groentetian

Dessert: vegan tiramisu (ivm de koemelkallergie van mijn vader)


Wat is vadouvan? :D

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:42

Ik kan coquilles nog bij de AH kopen hier in de buurt, wel een XL Albert Heijn....

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:33

Hier is het definitief:
24-12 brunch met verse harde broodjes en croissants, gekookte eieren, diverse belegjes en sapje, zuiveldrank, thee/koffie.
Avondeten champignon-kerriesoep met stokbrood en kruidenboter.
's Avonds nog iets van borrelhapjes, toastjes met salades oid en wijn en/of borreltjes erbij.

De kerstdagen ben ik alleen en heb ik voor ontbijt/brunch/lunch sinaasappelsap, thee, afbakbroodjes (brunchbroodjes, pistolets, kaiserbroodjes) met belegjes.
Avondeten wordt simpel en makkelijk gourmetten, hoef alleen de kipfilet blokjes nog in de marinade te mikken en stokbrood af te bakken van te voren. :)
En 's avonds kaasblokjes, komkommer en ham met monchou. :9

Anoniem

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:51

Lidl heeft ook vaak coquilles. Die liggen wel in de vriezer en zijn daarom niet van de beste kwaliteit. De lokale visboer heeft ze misschien nog wel vers? Of als je het even vraagt weten die wanneer ze binnenkomen.

@fohadie: vadouvan is een versie van Indiase kruiden die gekoloniseerd is door de Fransen :Y) Het is hun interpretatie ervan. Wat milder en fruitiger dan de meeste currypoeders/pasta's.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:40

Emmaa_ schreef:
Lidl heeft ook vaak coquilles. Die liggen wel in de vriezer en zijn daarom niet van de beste kwaliteit. De lokale visboer heeft ze misschien nog wel vers? Of als je het even vraagt weten die wanneer ze binnenkomen.

@fohadie: vadouvan is een versie van Indiase kruiden die gekoloniseerd is door de Fransen :Y) Het is hun interpretatie ervan. Wat milder en fruitiger dan de meeste currypoeders/pasta's.



Dank voor je antwoord!

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:54

Kerstavond gaan we gourmetten bij mijn schoonouders en mijn ouders zijn een week vakantie vieren bij mij dus daar gaan we eerste kerstdag een kippiepan mee leeg eten en verder lekker wandelen, puzzelen, tv kijken etc. Wel op afstand, knuffelen enzo doen we dus echt niet net als niet samen op de bank of samen in de keuken staan etc.. Binnen de maatregelen zijn er dus gelukkig nog kleine dingen wel mogelijk. Daarbij is een kerst thuis ook wel fijn, normaal cross ik heel Nederland door. Al hoop ik dat dat laatste volgend jaar wel weer kan. Met familie en vrienden samen vieren blijft toch nog gezelliger.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:26

Ik probeer al maanden (diepvries) coquilles te kopen bij de jumbo, ik weet niet waarom ze er niet zijn.. Mis ze wel :(

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:46

Heb je een AH in de buurt? Ik heb daar in het vriesvak mantelschelpen zien liggen. Als de visboer geen coquilles meer heeft, dan is de AH mijn backup :D

Eefsel2109

Berichten: 1110
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Kerst 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:35

Kerstavond:
Samen met m'n man gourmetten, heb een gourmetbox besteld bij een restaurant hoef ik zelf niet meer naar de winkel.

1e kerstdag:
Pizzarette bij ons thuis met m'n ouders en zusje

2e kerstdag:
Bij mijn schoonouders die dit besteld hebben
Afbeelding