Wat zie je graag in een restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 06:18

elnienjo schreef:
LWDaisy schreef:
Ik zou blij zijn met zo'n hoekje hoor.

Ineke2 jij vind rooklucht vies en overlastgevend. Ik vind schreeuwende kinderen en tablets/telefoons met het volume helemaal open overlastgevend.

Sclimpre dan ga je toch binnen zitten, waar niét gerookt mag worden? Ik moet heel het jaar door al buiten gaan staan :) Ik ga ook niet vuil kijken naar de tafel naast mij, omdat er daar gerookt wordt terwijl ik aan het eten ben. Daar hebben zij niks mee te maken, ik kan alleen voor mijn eigen tafel denken/handelen. Als het restaurant het roken op een terras toe laat, dan mag het ook gewoon.

Keet een beetje verderop gaan staan werkt alleen als daar geen restaurant zit. En dan nog - stel dat je 15 meter verder gaat staan, en dan? Dan sta ik misschien in een portiek van iemands appartement - die zitten daar ook niet op te wachten lijkt mij. Er zullen restaurants zijn die 15 meter verderop wel een gelegenheid hebben om de roker te plaatsen zonder dat een ander daar last van heeft, maar er zijn er ook genoeg waar dat niet kan. Tuurlijk KAN ik roken uitstellen - maar dat wil ik (en andere rokers) dus niet. De beste sigaret van de dag is die na het eten. Of na elke gang.

Elnienjo ik vind zweetlucht ook stinken, maar kan een ander geen deodorant opdringen. Roken moet in de buitenlucht, en daar zit ik dus in op een terras. Zomer én winter. Als het restaurant/café geen tussenwand voorziet, ligt daar het probleem en niet bij mij.

Daarom zou een restaurant/terras geen ruimte meer moeten bieden voor verslavingen. Je bent daar om te eten en drinken. Zou wat zijn als mensen een snuifje coke willen nemen aan tafel of 'n shot heroine spuiten. En dan heb je daar als omzittende wellicht nog minder last van.


Dan mogen ze ook geen alcohol meer serveren :)

Snippergroen

Berichten: 6680
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:47

elnienjo schreef:
Peerke_ schreef:
Als restaurant maak je een afspraak met de drankhandel over je drank assortiment.
Bij frisdrank heb je eigenlijk alleen keuze uit Coca Cola en al hun merken, of het assortiment van Pepsico. Je krijgt horeca tarieven maar moet dan ook de horeca producten afnemen, de glazen flesjes van 0,2 ltr.
Als je flesjes uitserveerd heb je altijd een product van kwaliteit, bij grote flessen heb je kwaliteitsverlies bij producten waar de omloopsnelheid niet snel genoeg van is.

Als ik in een restaurant de 0,5 ltr petfles op tafel kreeg zou ik ook wel raar op kijken.
0,33 ltr is niet interessant, je verdient veel meer als je 2x 0,2 verkoopt dan 1x 0,33.
Bovendien is het als kleine horeca ondernemer niet te doen om het hele assortiment in 2 maten flesjes gekoeld op voorraad moet hebben staan.

Het meest gunstige is om post-mix te serveren, echter dat is pas interessant als je heeeeeel veel frisdrank verkoopt, dan zie je wel eens dat ze een grote en kleine cola aanbieden.

Dat vind ik juist goor, die automaten frisdrank.
Een spa bruis hebben ze vaak wel in grotere glazen flesjes.


Die worden vaak ter plekke getapt :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:48

RiannaB schreef:
Grappig topic dit. Ik heb zelf een aantal jaar in de horeca gewerkt dus ken het vanaf de andere kant. Van sommige reacties krijg ik alleen wel kromme tenen.

Heel veel dingen zijn wel herkenbaar. Vooral gewoon de basis. Oplettende, vriendelijke bediening, goede kwaliteit van producten, snelle service, serieus omgaan met allergieën. Ik moet zeggen dat ik zelf ook de lat vrij hoog leg omdat ik dit vanuit mijn werk gewend ben en dan ergens anders dezelfde kwaliteit verwacht.

Maar ik weet ook dat als ik naar een één of ander steakhouse om de hoek ga, of juist een sterrenrestaurant, dat deze allebei op een heel andere doelgroep zijn ingesteld en je bij beide bepaalde dingen gewoon niet (of juist wel) kunt verwachten.
Dus als je graag een sateetje wil, een dame blanche of juist fancy garnering bij je hoofdgerecht, kies daar dan vooral zelf het voor jou geschikte restaurant op uit.

Mijn instelling en verwachting is ook anders als ik een pannenkoekenrestaurant binnen loop dan in een culinaire tent met fancy gerechten en hapjes die op kunstwerken lijken. In de laatste verwacht ik wijn in een mooi, bijpassend glas, waarbij de bestelde fles wijn door de bediening wordt bijgeschonken als het glas leeg dreigt te raken en in een pannenkoekenrestaurant verwacht ik dat niet niet.

Zo ontzettend met jou eens.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:12

LWDaisy schreef:
Dan mogen ze ook geen alcohol meer serveren :)


Er is een kléin verschilletje tussen alcohol en roken. Wie rookt is per definitie verslaafd (zo werken de stoffen in tabak nou eenmaal). Niet na 1 sigaret, maar wel heel, héél snel.

Wie alcohol drinkt is absoluut niet direct of na kortere of langere tijd verslaafd. Voordat je alcoholist bent moet je het héél bont maken met drank.

Overigens: alcoholisten/dronken mensen worden over het algemeen wel degelijk geweerd uit restaurants - of er wordt gezegd: jij krijgt niets meer.

Zou heel fijn zijn als dat ook tegen rokers werd gezegd :))

Tweede verschil: de drank wordt niet van huis meegebracht. De tabak wel...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:15

Waarom doen rokers geen nicotinepleister op als ze aan het openbare leven willen deelnemen zoals restaurantbezoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:16

Ceetje_bokt schreef:
RiannaB schreef:
Grappig topic dit. Ik heb zelf een aantal jaar in de horeca gewerkt dus ken het vanaf de andere kant. Van sommige reacties krijg ik alleen wel kromme tenen.

Heel veel dingen zijn wel herkenbaar. Vooral gewoon de basis. Oplettende, vriendelijke bediening, goede kwaliteit van producten, snelle service, serieus omgaan met allergieën. Ik moet zeggen dat ik zelf ook de lat vrij hoog leg omdat ik dit vanuit mijn werk gewend ben en dan ergens anders dezelfde kwaliteit verwacht.

Maar ik weet ook dat als ik naar een één of ander steakhouse om de hoek ga, of juist een sterrenrestaurant, dat deze allebei op een heel andere doelgroep zijn ingesteld en je bij beide bepaalde dingen gewoon niet (of juist wel) kunt verwachten.
Dus als je graag een sateetje wil, een dame blanche of juist fancy garnering bij je hoofdgerecht, kies daar dan vooral zelf het voor jou geschikte restaurant op uit.

Mijn instelling en verwachting is ook anders als ik een pannenkoekenrestaurant binnen loop dan in een culinaire tent met fancy gerechten en hapjes die op kunstwerken lijken. In de laatste verwacht ik wijn in een mooi, bijpassend glas, waarbij de bestelde fles wijn door de bediening wordt bijgeschonken als het glas leeg dreigt te raken en in een pannenkoekenrestaurant verwacht ik dat niet niet.

Zo ontzettend met jou eens.


Ik ook!

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:20

Tjonge mensen, roken is nog steeds legaal he, niet binnen, maar wel buiten en in rookzones.
Kan je vies/asociaal enz vinden, maar het is gewoon toegestaan op bepaalde plekken.
Het is niet het uitschot van de maatschappij.
(en nee ik rook niet, heb dat vroeger gedaan maar ben al jaren gestopt)

Het is wel duidelijk dat een deel van de mensen hier voor kwantiteit gaat (veel eten voor weinig) en een deel voor kwaliteit. Zo veel mensen/zo veel wensen.

Wij gaan vrijdagavond eten in ons favoriete plaatselijke restaurant. Dat voelt als thuiskomen, fijn eten, lekkere wijn, goede bediening en een persoonlijke noot van de eigenaar.
Maar ook rustig je gangen kunnen eten, privacy en net dat extra welkom gevoel door een drankje bij binnenkomst.

Voor een ander misschien te simpel of teveel vlees (grieks) qua eten. Maar voor ons perfect. En daar draait het denk ik om, zoek een restaurant die in de basis gewoon het goed voor elkaar heeft en voor de extra's bij je wensen past.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:42

Als ik het hier zo lees, is het onmogelijk om het perfecte restaurant te hebben, de een wil groenten, de ander wil daar voor bij betalen, de ander wil alleen frietjes, die weer een gepofte aardappel. En dan laat ik de rook discussie daar nog buiten want je kan hoog en laag springen maar rokers mogen gewoon nog steeds roken op het terras, maar Bokt zou natuurlijk Bokt niet zijn als er weer speciale Bokt regels zijn, die de regels die de overheid maakt overtreffen. Dat zag je ook in het Corona topic gebeuren.

Ik denk dat je gewoon zelf moet nagaan wat je wil en verwacht, en daar je restaurant op uitkiezen. Als je een hekel aan kinderen hebt, ga je niet naar dat pannenkoekenrestaurant met speeltuin. Verder ontzettend eens met Ceetje_bokt.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:51

sureido schreef:
Als ik het hier zo lees, is het onmogelijk om het perfecte restaurant te hebben, de een wil groenten, de ander wil daar voor bij betalen, de ander wil alleen frietjes, die weer een gepofte aardappel.


Ach en zo is er voor iedereen een goed restaurant te vinden :9

Wij maken een onderscheid in 'uit eten' en 'even ergens een hapje eten'.
Voor even een hapje eten vind ik bv een Griek ook helemaal lekker hoor, en dan is een colaatje naast m'n giros helemaal prima en of het glas en het flesje bij elkaar passen, zal me volledig worst wezen.
En bij 'uit eten' kiezen we een ander type restaurant, met al dan niet een passend wijnarrangement bij alle gangen. Ook heerlijk! <3

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:51

Ik heb weleens bij een sterren restaurant gegeten. Het was echt heel lekker... Maar ik had nadien nog steeds honger :')

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:55

Ineke2 schreef:
Ik heb weleens bij een sterren restaurant gegeten. Het was echt heel lekker... Maar ik had nadien nog steeds honger :')

Moet je een keer naar Inter Scaldes gaan (2 sterren) dan krijg je na al die gangen ook nog culinaire heerlijkheden bij de koffie na. Je zit eigenlijk al vol, maar je wil toch alles proeven.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:06

Wanneer ik een nieuwe baan heb gevonden zou dat een optie zijn. Momenteel moet ik helaas wat zuiniger zijn met mijn uitgaven.

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:58

Vegetarische opties en inderdaad liefst meer dan 1 :D

Dat ze bij pasta een lepel geven ipv enkel vork en mes.

Dat er bij frietjes een vinaigrette of potje mayo wordt gegeven :D

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:21

Ja roken is inderdaad niet verboden op een terras, slechte service bieden en kinderen onder de twaalf meenemen ook niet.

Dit topic gaat toch om wat je graag wilt zien in een restaurant

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:23

Snap het niet, als je niet in de rook wil zitten dan kan je altijd binnen zitten. Ik leg trouwens altijd als ik van plan ben te roken mijn pakje op tafel. Dan kunnen mensen dat zien en ervoor kiezen niet naast mij te gaan zitten. Precies hetzelfde doe ik als ik kinderen zie. Dan ga ik ergens anders zitten of kies ik voor een ander terras.

Ik rook trouwens niet als ik uit eten ga. Alleen als ik echt gewoon gezellig wat ga drinken.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:24

Sintara schreef:
Ja roken is inderdaad niet verboden op een terras, slechte service bieden en kinderen onder de twaalf meenemen ook niet.

Dit topic gaat toch om wat je graag wilt zien in een restaurant

Restaurants mogen hun eigen regels maken (is nl eigen terrein).
Dus ze kunnen best zeggen: op ons terras wordt niet gerookt (heb ik ook al regelmatig gezien), kinderen <12 zijn niet welkom enz

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:28


Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:38

Ibbel schreef:
LWDaisy schreef:
Dan mogen ze ook geen alcohol meer serveren :)


Er is een kléin verschilletje tussen alcohol en roken. Wie rookt is per definitie verslaafd (zo werken de stoffen in tabak nou eenmaal). Niet na 1 sigaret, maar wel heel, héél snel.

Wie alcohol drinkt is absoluut niet direct of na kortere of langere tijd verslaafd. Voordat je alcoholist bent moet je het héél bont maken met drank.

Overigens: alcoholisten/dronken mensen worden over het algemeen wel degelijk geweerd uit restaurants - of er wordt gezegd: jij krijgt niets meer.

Zou heel fijn zijn als dat ook tegen rokers werd gezegd :))

Tweede verschil: de drank wordt niet van huis meegebracht. De tabak wel...


Eerder rookte ik alleen als ik ging stappen, een feestje had of op vakantie was. Daarna kon ik het aan de kant gooien en taalde ik er niet naar, ook al had ik sigaretten thuis liggen. Nu ben ik helemaal gestopt, maar zou het ook geen ramp vinden als ik weer een pakje haal wanneer je weer normaal naar feestjes of vakanties kunt gaan.
Dus nee, rokers zijn niet per definitie verslaafd.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:43

Ineke2 schreef:
Wanneer ik een nieuwe baan heb gevonden zou dat een optie zijn. Momenteel moet ik helaas wat zuiniger zijn met mijn uitgaven.


Interscaldes heeft 3 sterren :o

Maar tegen de tijd dat je bij Interscaldes kunt gaan eten heb jij al wel weer een baan hoor :')
Reserveren kan meestal pas minimaal over een half jaar.

Ik ben zelf niet de meest magere maar zit bij zo'n restaurant toch echt wel aardig vol als ik de deur uit rol.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:57

Ik vind met name dat als je glas leeg is dat ze langs horen te komen en vragen of je meer wilt drinken. Ongeacht of ik wel of geen drankje wil hebben, maar het is ook gewoon in voordeel voor de omzet van een restaurant, drankjes verdienen meer dan eten (tenminste dat heb ik altijd begrepen).
Verder kan ik het altijd heel erg waarderen als ze ook plantaardige barista melk hebben voor in de koffie :9k . Jammer genoeg is dat niet voor elk restaurant interessant om te hebben :(

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:01

Sintara schreef:
Ja roken is inderdaad niet verboden op een terras, slechte service bieden en kinderen onder de twaalf meenemen ook niet.

Dit topic gaat toch om wat je graag wilt zien in een restaurant

Dit topic gaat inderdaad om wat je graag wilt zien, niet rokers de les leren en vertellen wat ze wel en niet moeten doen en waarom ze hun verslaving mee moeten nemen :D.

Ik rook zelf trouwens al 7 jaar lang alleen als 'partyroker' en dan ook nog niet altijd op het terras. Dus tijdens het eten of gewoon in gezelschap zie je mij niet snel roken en ik vind het ook niet fijn als iemand rookt wanneer ik eet.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:13

elnienjo schreef:
Ineke2 schreef:
Ik heb weleens bij een sterren restaurant gegeten. Het was echt heel lekker... Maar ik had nadien nog steeds honger :')

Moet je een keer naar Inter Scaldes gaan (2 sterren) dan krijg je na al die gangen ook nog culinaire heerlijkheden bij de koffie na. Je zit eigenlijk al vol, maar je wil toch alles proeven.

Interscaldes heeft er 3 ;) en de opmerking over nog honger hebben na een maaltijd in een sterrenrestaurant herken ik niet. Toch al vaak in verschillende 1 2 of 3 sterren restaurants gegeten. Zelfs een keer de friandises niet op gekregen, dat was bij Fred in Rotterdam (en als ík zoetigheid laat staan .....)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:32

Ik ben ook nog nooit met honger bij een sterrenrestaurant weg gegaan.

_Rebecca
Berichten: 464
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:33

Captain schreef:
Verbod voor kinderen onder de 12 jaar. :Y)

Heeeeeee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:46

Ik zie graag een normaal flesje water voor een redelijke prijs op tafel komen ipv een dure literfles.
Goedkope literfles mag dan weer wel. :o

Eén terras voor wel- en één terras voor niet rokers zou heel wat problemen verhelpen. Enige nadeel is dat je dan als je niet rookt bij de kindergarden komt te zitten.
Idealiter zouden er dus 3 terassen moeten zijn :+ Maar goed dan zit ik dus alsnog bij de kindergarden ondanks die v ons niet schreeuwt en netjes opgevoed is := in hoeverre je dat kunt verwachten v 'n baby v 10 weken

Edit misschien een bordje plaatsen dan: Alleen plaats in de rookruimte voor schreeuwende, rennende en niet goed opgevoede de kinderen (en/of ook de ouders :') )