Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:40

Hebben jullie nog een op-eter nodig?

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:53

Ziet er goed uit! Recepten zijn niet verboden ;)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 20:56

Kookaburra schreef:
Hebben jullie nog een op-eter nodig?


Haha ik heb sowieso te veel, we zijn met 7 en ik heb alles voor 8 mensen voorzien :D Ik wil hierna een week niet meer koken, ik hoop op overschotjes :')

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 20:57

Dyphusion schreef:
Ziet er goed uit! Recepten zijn niet verboden ;)


Dankjewel!
Ik zal ze na het etentje allemaal delen, als ik geproefd heb of ze lekker zijn haha.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 22:32

DAT WAS LEKKERRRR!

Overzichtje van de afgeladen tafel
Afbeelding

Koude tapas
Bruschetta boquerones met gegrilde paprika en zongedroogde tomaat
Afbeelding

Zalm, kruidenkaas, komkommer --> mijn persoonlijke favoriet! De komkommer moest eigenlijk in dunne plakjes geschaafd worden, maar bij gebrek aan een rasp heb ik het creatief proberen oplossen :+
Afbeelding

Toast serranoham, paprika en kerstomaat
Afbeelding

Pesto tomaatjes met kruidenkaas
Afbeelding

Warme tapas
Gehaktballetjes met Spaanse tomatensaus
Afbeelding

Looktortilla
Afbeelding

Lookchampignons
Afbeelding

Kipkluifjes met look
Afbeelding

Bladerdeeghapjes met Spaanse tomatensaus (een andere dan bij de gehaktballetjes), ham en kaas. Een beetje geblakerd, ik had het hoge rooster gebruikt in plaats van het lage, maar ze waren nog steeds lekker :')
Afbeelding

Patatas bravas met weer een andere Spaanse saus

Afbeelding
Afbeelding

Van de kom sangria met fruit helaas geen foto, alsook van het dessert :+

Veel te veel natuurlijk, dus doggybags meegegeven en vandaag restjes gegeten haha.
Zeer geslaagd, ik deel komende week de receptjes voor de liefhebbers!

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 22:40

:wow: <3 jum!
Lookchampignons, heerlijk!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 23:14

Kookaburra schreef:
:wow: <3 jum!
Lookchampignons, heerlijk!


Eén van de dingen waar ik ook heel erg naar uitkeek haha, en ze hebben me niet teleurgesteld! :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:49

Ach, zie topic nu pas. Ziet er echt heerlijk uit!!

Persoonlijk zou ik juist voor typische Hollandse (zomer) stamppotten en gerechten hebben gekozen, omdat ze in Spanje waarschijnlijk al genoeg tapas en Spaanse gerechten zullen eten :+ maar ach, als t maar lekker en gezellig was toch!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 11:42

JoyCiej007 schreef:
Ach, zie topic nu pas. Ziet er echt heerlijk uit!!

Persoonlijk zou ik juist voor typische Hollandse (zomer) stamppotten en gerechten hebben gekozen, omdat ze in Spanje waarschijnlijk al genoeg tapas en Spaanse gerechten zullen eten :+ maar ach, als t maar lekker en gezellig was toch!


Ze hebben er echt intens van genoten :D
Zo erg dat ze 2 dagen later terug naar Spanje vertrokken zijn - misschien was het dan toch niet zo lekker als ik dacht en heb ik ze weggejaagd haha. Nee, grapje, ze waanden zich echt weer even in Spanje zeiden ze, en ze willen heel graag de receptjes om de tapas daar voor hun Spaanse vrienden te kunnen maken :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:08

Ah, wat leuk, zeer geslaagd dus!!!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 16:01

Zoals beloofd, de receptjes!

Espirales de jamón, queso y tomate - Bladerdeeghapjes met ham, kaas en tomaat

Je kan ofwel tomate frito kopen, of deze zelf maken. Ik heb ze zelf gemaakt :)

Ingrediënten:
2 rollen bladerdeeg
400 gr belegen kaas of Manchego kaas
400 gr gekookte ham
8 el tomate frito of zelfgemaakte tomatensaus
2 eieren
2 tl oregano

→ Ingrediënten zelfgemaakte tomatensaus:
2 blikken gepelde tomaten of tomatenblokjes
2 uien, gesnipperd
2 teentjes look
2 tl oregano
scheutje olijfolie

Tomatensaus:
Verhit olijfolie in een pannetje - smoor hierin de uit. Voeg de gepelde look toe en de blikken tomaten. Bestrooi met oregano. Laat aan de kook kook, zet daarna het vuur zachter en dek af met een deksel. Laat 30 min zachtjes koken, af en toe omroeren. Na 30 min deksel verwijderen en nog 10 min laten doorkoken tot het meeste vocht verdampt is.

Bereiding bladerdeeghapjes:
Verwarm de oven voor op 180°, bekleed een bakplaat met bakpapier. Rol het bladerdeeg uit, snij de kantjes weg indien het bladerdeeg rond is (je hebt dus een vierkant nodig). Besmeer met de tomatensaus - beleg met plakjes ham en kaas. Leg de rollen 10 min in de vriezer (daardoor zijn ze harder en makkelijker in kleine porties te snijden). Kluts de eieren, bestrijk hiermee de bladerdeegrolletjes en bestrooi met oregano. Laat 20-25 min bakken tot ze goudbruin geworden zijn.

Tomates con pesto - Tomaatjes gevuld met pesto

Ingrediënten:
14 kerstomaatjes
5 el pesto
3 el kruidenkaas of roomkaas, eigen smaak

Meng de pesto met de roomkaas. Snij de bovenkant van de tomaatjes, hol de uil en vul ze met het pesto/kaasmengsel.

Bruschetta de boquerones - Bruschetta met boquerones
Ingrediënten:
14 sneetjes ciabatta → 2 ciabattabroden
14 boquerones
2 gegrilde paprika’s
14 kerstomaatjes
verse basilicum
2 teentjes look
olijfolie

Verhit een grillpan, smeer de broodjes in met een dun laagje olijfolie en bak deze tot er mooie grillstrepen op te zien zijn. Wrijf de broodjes daarna in met een een teentje look. Snij de kerstomaatjes doormidden, en de gegrilde paprika’s in reepjes. Beleg de bruschetta hiermee, leg een boquerone bovenop en voeg een blaadje basilicum toe.

Optioneel: je kan het broodje na het inwrijven met de look ook insmeren met een (zelfgemaakte) tomatensausje, en daarna de rest van het recept volgen.

Champinones al ajillo - Knoflookchampignons

Ingrediënten:
750 gr champignons
10 teentjes look
verse peterselie
peper & zout
+- 10 el olijfolie

Verhit de olie in een pan, fruit de helft van de look tot deze donkerbruin ziet, haal de look uit de pan. Voeg de champignons toe, bak +- 5 min op een middelhoog vuur, schep constant om. Zet daarna het vuur lager, laat +-15 min garen (blijf omscheppen), indien te droog voeg je olijfolie toe. Tijdens de laatste 5 min: merendeel van de peterselie toevoegen, peper en zout toevoegen, omscheppen. Opdienen in een schaaltje met de rest van de peterselie.

Rollo de pepino y salmón - Komkommerrolletjes met zalm

Ingrediënten:
200 gr kruidenkaas of cottage cheese, eigen smaak
1 komkommer
een beetje dille
peper en zout
100 gr gerookte zalm

Snij de gerookte zalm zo klein mogelijk, roer deze met de kaas, dille, peper en zout door elkaar. Was de komkommer, snij de eindjes eraf, schaaf met een kaasrasp in verticale plakken. Smeer een laagje van het zalm/kaasmengsel over iedere plak komkommer, rol op. Zet eventueel vast met een prikkertje.

Tostada con Serrano - Toast Serrano ham

Ingrediënten:
14 toastjes
4 a 5 plakken serranoham
7 gedroogde tomaatjes
1 mozzarella
verse basilicum

Snij de bollen mozzarella in kleine stukjes, laat goed uitlekken! Snij de plakken serranoham in kleine plakjes. Beleg de toastjes met plakjes ham, stukjes mozzarella, en een gedroogd tomaatje. Garneer met een blaadje basilucum.

Alitas de pollo al ajo - Kipkluifjes met look

Ingrediënten:
1 kg kipkluifjes
paprikapoeder
olijfolie
15 a 20 teentjes look
4 laurierblaadjes
chiliflakes (of cayennepeper)
2 blokjes kippenbouillon
verse peterselie

Dep de kipkluifjes droog, bestrooi met paprikapoeder. Verwarm olijfolie in een wokpan op een middelhoog vuur, bak de kluifjes rondom bruin. Maak ondertussen de look schoon, snij deze in plakjes, bak deze +-2 min mee met de kip, tot ze net verkleurd zijn. Voeg de laurierblaadjes toe, en chiliflakes/cayennepeper toe naar smaak. Verkruimel de bouillonblokjes hierover, goed omroeren. Laat zonder deksel garen (regelmatig omroeren) tot het vocht bijna volledig verdampt is. Bestrooi voor het serveren met verse peterselie.

Albondigas con salsa de tomate - Gehaktballetjes met tomatensaus

Ingrediënten:
1 kg gemengd gehakt
10 el paneermeel
2 eieren
paprikapoeder
oregano
6 teentjes look
bosje verse peterselie
1 kg gezeefde tomaten
4 sjalotjes
2 tl suiker
peper en zout
rode peper of chilipoeder

Gehaktballetjes:
Meng het gehakt met de eieren, het paneermeel, 3 teentjes versnipperde look, peper, zout, paprikapoeder, oregano en de helft van de peterselie. Indien dit mengsel te nat is, kan je meer paneermeel toevoegen. Draai kleine balletjes, verhit olie of boter in een pan en bak de balletjes mooi bruin in +-12 min.

Tomatensaus:
Verhit olie of boter in een pan, fruit de versnipperde sjalotjes aan. Voeg de 3 andere versnipperde teentjes look toe, en rode peper/chilipoeder naar smaak. Fruit een paar minuten aan, voeg de gezeefde tomaten toe. Breng op smaak met peper, zout en de suiker. Voeg op het laatste de verse peterselie toe. Doe dan de balletjes bij de saus, schep goed om.

Optioneel: ook lekker met brood of rijst.

Patatas bravas - Aardappelen met pittige tomatensaus

Ingrediënten:
2 kg zoete aardappelen
800 ml tomatenblokjes
olijfolie
2 uien
4 teentjes look
2 tl paprikapoeder
cayennepeper
komijn
2 el creme fraiche
peper & zout

Aardappelen:
Verwarm de oven voor op 200°. Schil de aardappels, snij in blokjes van +- 2 a 3 cm. Leg in een kom, besprenkel met olijfolie, voeg peper en zout toe, roer goed om. Verspreid over een bakplaat met bakpapier, zet +-25 min in de oven tot ze gaar zijn.
→ indien gewenst, kan je de aardappeltjes ook nog even aanstoven in de pan om ze bruiner te krijgen. Om meer kleur te krijgen kun je paprikapoeder toevoegen.

Bravas saus:
Versnipper ondertussen de ui en look. Fruit deze aan in een beetje olijfolie, voeg dan de tomatenblokjes toe. Breng op smaak met paprikapoeder, cayennepeper, komijn, peper en zout. Indien gewenst, fijn mixen in een blender, maar je kan de saus ook gewoon grof laten. Roer de creme fraiche er door.

Haal de aardappeltjes uit de oven, serveer met de bravas saus en garneer met verse peterselie.

Tortilla de patatas y ajo - Tortilla met knoflook

Ingrediënten (voor een tortilla van 20 cm doorsnee met 12 punten)
1 middelgrote bol look
3 aardappelen, middelgroot, gekookt en in schijfjes gesneden
1 versnipperde middelgrote ui
1 rode Spaanse peper, in stukjes
3 eieren
3 a 4 el olijfolie om de look en ui in te bakken
1 el olijfolie om te tortilla in te bakken
peper en zout

Kook de 3 aardappels, snij in dunne schijfjes, laat op kamertemperatuur komen.
Snij de bol look dwars doormidden, maak de bovenste helft schoon en versnipper tot stukjes van ong. 3 mm dik. Laat de onderste helft van de doorgesneden bol heel → dit wordt het rozet, verwijder alleen de loszittende vliesjes. Verwarm de olijfolie in een pan, fruit het rozet zachtjes aan tot het goudbruin is, leg daarna opzij voor later.
Fruit de ui, Spaanse peper en versnipperde knoflook aan in olijfolie, regelmatig omscheppen.
Klop de eieren los met zout. Voeg hieraan toe: de gekookte stukjes aardappel, gefruite ui, Spaanse peper en gesnipperde look. Laat een minuutje rusten.
Verhit 1 el olijfolie in een pan van 20 cm diameter. Laat de eieren in de pan glijden, druk met een vork uitstekende stukjes aardappel e.d. naar beneden. Druk daarna het lookrozet in het midden van de tortilla, zorg dat deze er nog een beetje bovenuit steekt. Hou een minuut op middelhoog vuur, zet het vuur daarna lager om door te laten garen. Dit kan 10 tot 20 min. duren, hou een deksel om de pan om de warmte vast te houden.
Zodra de bovenkant gestold is, draai je de tortilla om zodat je de andere kant kan laten bruinen.
Draai de tortilla weer om op een bord om te serveren, (zodat het rozet weer bovenaan ligt), garneer met peper.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:06

<3

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:45

Stille meespieker geweest maar bedankt voor de recepten! :D

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:51

stille meelezer.... Fijn dat het zo'n succes was . Het ziet er ook heerlijk uit . Dank voor de recepten

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 06:43

Graag gedaan allemaal :D

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 08:00

Kijk eens welk boek ik gisteren gescoord heb <3 *\o/*


Afbeelding