Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:43

JudithO schreef:
Rijzen ging in de oven prima, haha.
Daarvoor helaas niet zo dus ze bleven wel vrij klein. Ik denk dat ik te weinig gist had gebruikt, ik had verse gist.

Heb je dat wel x3 gedaan?
Het is ongeveer 6-8% gist voor kleine broodjes en 3% voor groot brood.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:36

Goeie tip van dat percentage, dank je!

Ik had meer 2,5%. Die 3% kwam ik al tegen inderdaad, ga ik de volgende keer proberen.
Ze waren nog steeds lekker hoor, maar net niet zo gerezen als ik graag zie.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:01

Als jullie zonnebloem/pompoenpitten gebruiken, roosteren jullie die dan ook van tevoren?

Ik bak vaak sodabrood ipv gist brood maar ik krijg vaak na een dag al schimmel om de pitten heen. De rest is prima, maar er komt een groene “rand” om de pitten heen...
Het is zo zonde want het maakt dat ik veel weggooi en her dus nu ook maar niet meer maak.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:33

Sodera schreef:
Als jullie zonnebloem/pompoenpitten gebruiken, roosteren jullie die dan ook van tevoren?

Ik bak vaak sodabrood ipv gist brood maar ik krijg vaak na een dag al schimmel om de pitten heen. De rest is prima, maar er komt een groene “rand” om de pitten heen...
Het is zo zonde want het maakt dat ik veel weggooi en her dus nu ook maar niet meer maak.

Ja ik rooster pitten en zaden altijd voor gebruik. Of even in de oven of in een pannetje

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:58

Ik rooster ze niet en dat gaat gewoon goed. Gebruik je ze er dan in of er boven op? Bovenop worden de vanzelf geroosterd tijdens het bakken. Voor er in is roosteren misschien inderdaad wel beter en lekkerder ook.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 18:58

Ik doe ze erin; sodabrood krijgt zo’n knapperige korst dat alles er volledig afvalt als je ze er boven op doet.. Dat rijst echt in de oven.

Ik heb ze gisteren van tevoren even geroosterd, het lijkt erop dat dat wel wat geholpen heeft maar niet voor allemaal :roll:

Ik vind het zonder zo kaal maar geloof dat ik dat toch maar ga doen in het vervolg.
Sesam- en maanzaadjes gaat wel goed dus hou ik t daar maar bij.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:17

Doe ze zo erin en tot op heden geen probleem ermee gehad.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:58

Sodera schreef:
Ik doe ze erin; sodabrood krijgt zo’n knapperige korst dat alles er volledig afvalt als je ze er boven op doet.. Dat rijst echt in de oven.

Ik heb ze gisteren van tevoren even geroosterd, het lijkt erop dat dat wel wat geholpen heeft maar niet voor allemaal :roll:

Ik vind het zonder zo kaal maar geloof dat ik dat toch maar ga doen in het vervolg.
Sesam- en maanzaadjes gaat wel goed dus hou ik t daar maar bij.

Sodabrood gebruik je meer vocht toch? Denk dat, dat er wel mee te maken kan hebben.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:29

Ja ik denk het wel? Ik weet het eigenlijk niet eens haha, heb nog nooit gistbrood gemaakt
In die van gister zit 25 g gesmolten boter, een ei en iets van 400 ml karnemelk op 500 g bloem/meel en dan havervlokken/zemelen/kiemen en pitten.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:41

Dat is wel veel vocht. Zit je op 80% vocht en het ei geeft ook nog extra vocht. Bewaar je het brood in de koelkast?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:09

Ik bewaar mijn brood wel in de koelkast wegens warm huis.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:28

Ik kom hier graag meelezen en meekletsen. Laatst was het brood in de supermarkt op en kocht ik zo'n koopmans pakje om zelf brood te bakken. Dat beviel al erg goed, maar wetende dat het nog lekkerder kan, ben ik vorige week naar de molenaar in het dorp gereden en heb daar een starterspakket gehaald. Ik vind het super leuk! Zit soms alleen wel met de rijstijden te klungelen, en daarom ook maar een machine gekocht die ons door de weeks wat werk uit handen kan nemen, maar uiteindelijk is er natuurlijk niks zo leuk als het helemaal zelf doen, dus in het weekend ga ik toch af en toe zelf aan de slag!

Ik lees hier graag mee voor inspiratie :D

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:48

I'm heb gisteren een geweldig geslaagd volkoren brood gebakken.
Ik heb er wat extra spul in gedaan met het oog op broodverbeteraar en dat beviel ontzettend goed!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:55

Gezellig Bnet. Dat is nu helemaal de inzet van dit topic.

Ik heb zelf weer wat kant en klaar mixen nodig, maar deze wil ik nu bestellen bij een molen. Moet alleen nog even kijken waar. Er zijn 2 meel molens in de buurt, maar 1tje is niet meer actief en heeft gewoon van een groot handel merk mixen en de ander is best duur. (lees nog duurder dan de kant en klaar mixen van de ah) Dus dan toch van iets verder.

Verder ga ik zaterdag proberen weer bolletjes te maken.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:59

Ik ben ook aan het prutsen met broodbakken. In principe dagelijks in de broodbakmachine, maar het brood behoeft nog wat verbetering. Ik wil binnenkort gaan proberen wat groenten en eventueel noten er ook doorheen te bakken.

Voor nu is mijn recept:
- 4g instant gist
- 2g zout
- 33g tarwezemelen
- 250g volkoren tarwemeel
- 4 eieren
- 140ml water

Ook met kruiden wil ik nog wat uitproberen. Wat bevalt jullie qua extra ingrediënten?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:24

Ik weet niet hoe het smaakt in een gistbrood, maar mijn favoriete brood is met cheddar en jalapenos! En dadels met gemengde noten is ook fantastisch <3 .

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:30

Waarom doe je eieren in brood?

En kaas is inderdaad ook goddelijk in brood :D of boekweit er boven op.
Mijn laatste baksel:


Afbeelding

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:36

Mizora schreef:
Ik ben ook aan het prutsen met broodbakken. In principe dagelijks in de broodbakmachine, maar het brood behoeft nog wat verbetering. Ik wil binnenkort gaan proberen wat groenten en eventueel noten er ook doorheen te bakken.

Voor nu is mijn recept:
- 4g instant gist
- 2g zout
- 33g tarwezemelen
- 250g volkoren tarwemeel
- 4 eieren
- 140ml water

Ook met kruiden wil ik nog wat uitproberen. Wat bevalt jullie qua extra ingrediënten?

Ik zou ei weg laten en wat meer water gebruiken.
Hier fan van zaden en pitten. Pompoen vind in erg lekker er door

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:56

De eieren zijn juist heel bewust toegevoegd, op deze manier hoef ik ze niet los te koken dagelijks en eet ik ze geleidelijker over de dag heen, in plaats van 's ochtends 2 en dan om 11 uur de andere 2. Het is, vind ik zelf, ook een onwijs lekkere toevoeging, het brood eet ik meestal zonder beleg. Maar het brood is toch nog niet perfect. Het heeft de neiging om wat in te zakken

Afbeelding

Met 140ml vocht lijkt het brood van binnen niet klef te worden, maar ook niet droog. 150ml was eigenlijk te veel. Het wisselt wel of ik 1 of 2 eieren van eigen kip gebruik (dus 2 of 3 uit de winkel), want eieren van eigen kip zijn wat groter (6 winkeleieren zijn 5 eigen eieren). Eieren geven dus ook wat vocht af. Er werd online wel gezegd dat je het gewicht van het ei volledig van de hoeveelheid water mocht aftrekken, maar mijn ervaring is dat dit te veel is. De helft van het gewicht geeft bij mij meer de juiste substantie brood. Het brood heeft wel een beetje de neiging tot een zachte korst, maar dat zal mogelijk komen doordat de hoeveelheid water via de eieren wat schommelt.

Ik ga zeker pompoen uitproberen, en boekweit. Kaas wil ik wel eens doen, maar in principe liever geen zuivelproducten omdat ik uiteindelijk het brood (op de gist en het zout na), uit eigen voedselproductie wil produceren (en geen schapen, geiten of koeien wil nemen).

Er gaat trouwens ook nog 4g suiker in, dat werd bij mijn basisrecept aangeraden vanwege een betere werking van het gist.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 00:38

Vind juist dat je met ei en volle melk een vollere smaak aan het brood ga krijgen.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 05:43

Oh en walnoten door je brood is ook zooooo lekker!

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 00:52

Ik bak dit weekend een paasbrood.
Ik vervang de helft van de rozijnen door cranberries. :9
Wordt wel de eerste keer met amandelspijs er in.
Ik kneed altijd met de hand.

MarliesV

Berichten: 15191
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:15

Ik bak een tulband met oa tutti fruti er in en spijs.

En kaneel appel broodjes en bladerdeeg hapjes met ei.

Qua brood had ik vorige week ham kaas broodjes van Levine van Doorne, aanrader!
Afbeelding

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:07

Die ham kaas broodjes zien er goed uit!

Hier vandaag nog notenbrood van project gezond gemaakt. Had zelf nog wat kaneel toegevoegd. Ik denk wel dat ik tweede rijs wat langer had moeten doen. Brood is wat te compact gebleven, maar misschien ook omdat ik volkorenmeel heb gebruikt. Hij smaakt wel iig :-)

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:28

mijn paasbrood staat nu voor de tweede keer te rijzen.
dat wordt een lekker paasontbijt :D
Afbeelding