Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:09

Temperatuur ligt het niet aan, tenminste hoop ik.
Het is of 14 graden, of 22 graden of 30 graden in huis, ouderwetse gietijzeren kachel is de enigste verwarmingsbron hier. Als ik er ben en zit stil dan heb ik hem op pakweg 22 graden.

Al hoewel... misschien wel iets te warm. Ik zal (zodra ik weer meel in huis heb) het eens midden in de kamer neerzetten. Da's toch iets koeler dan vlak ervoor.

In de oven rijzen is een optie, maar dan moet ik mijn gietijzeren pan gebruiken om te rijzen, of een kom kopen die ook in de oven kan. Ik heb nu plastic :+ dat werkt niet _O-

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:51

Plastic hoeft geen probleem te zijn. Mijn hardplastic kom veranderde niet van 40 graden (heel even, want ik zette de oven uit en deed dan het deeg erin, dus werd de temperatuur al wat lager).
In mijn nieuwe oven gaat die plastic mengkom een halfuur tot een uur op 35 graden met stoom. Daarna moet het deeg even afkoelen voordat je het kunt verwerken. Het is anders te plakkerig. De mengkom hoeft er niet van bij te komen :D

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:15

chamion schreef:
Ik weet het even niet meer. Mijn standaard recept werkt opeens niet meer. Ik vermoeden eerst dat de gist dood was, dus losse zakjes gekocht. Geen verschil. Bloem is ook niet te oud. Zout en gist gescheiden gehouden tot mengen. Handwarm water, warmer water, kouder water. Manier van kneden is niet veranderd. Temperatuur in huis niet veranderd.

Hell, zelfs kant en klaar mix, waar alleen water aan toegevoegd moet, worden mislukken.
Ik heb tot nu toe al bijna 2 kg mislukt deeg weg kunnen gooien. 9/10 keer rijst het niet. Enkele keren voelt het deeg heerlijk soepel aan en wil ik een bal maken en lijkt het gewoon dood te slaan in mijn handen. Wordt het opeens loodzwaar. Als het allemaal wel rijst en tot de oven komt, dan is het warm uit de oven heerlijk, maar zodra het brood koud wordt een harde steen. Bij de laatste kwam ik zelf niet eens meer doorheen met mijn broodmes.

Wat stom zeg. Nieuwe batterijen in je weegschaal? Mijn weegschaal gaf ineens een verschil van 8 a 10 gram aan... toen is er bij mij ook wel is wat mislukt.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:33

das ook nog een idee. Ik zal even kijken wat erin moet en deze even bestellen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 07:10

Iets totaal out of the box.. ben je helemaal gezond? Kan het zijn dat er een interactie is tussen jouw lichaam en het deeg?

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:56


Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:45

Kan iemand mij op weg helpen voor een lekker brood die goed rijst?

Ik heb 500 gram bruggeman instant gist in huis en tarwebloem en zout natuurlijk.
Wat kan ik daarmee?

Mijn broden rijzen niet goed omdat wij enkel vloerverwarming hebben.
Ze worden ook te hard.

Nu las ik al een bak met deeg in een bak met heet water en iets van een bakje water in de oven voor de luchtvochtigheid tijdens het bakken?

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:49

Eilinora schreef:
Kan iemand mij op weg helpen voor een lekker brood die goed rijst?

Ik heb 500 gram bruggeman instant gist in huis en tarwebloem en zout natuurlijk.
Wat kan ik daarmee?

Mijn broden rijzen niet goed omdat wij enkel vloerverwarming hebben.
Ze worden ook te hard.

Nu las ik al een bak met deeg in een bak met heet water en iets van een bakje water in de oven voor de luchtvochtigheid tijdens het bakken?

Te hard kan ook komen door te slecht rijzen. Of eventueel te hoge oven temperatuur. Maar je kan de tijd ook verlengen van het rijzen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:21

Hier voor het eerst het rijs mandje in gebruik. Ik heb het deeg er gewoon ingekieperd, ik ben benieuwd. Niet afgedekt.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:46

ik dek altijd alles af met rijzen, dacht dat dat moest, of is een rijsmandje weer anders met afdekken?

Vorige week uit het boek wat ik heb gehad bruine bolletjes geprobeerd maar die wouden dus niet rijzen en daardoor werd het ook helemaal niets helaas.
Jammer van het werk maar wel weer een leerpuntje, niet afbakken bij twijfel maar kijken of het nog op een andere manier wil rijzen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:54

BloemBloem schreef:
Ik eet al heel wat jaren koolhydraatarm, maar werkelijk het water loopt
mij mond uit na het zien van jullie foto's :+ !

Wat een prachtige broden komen er voorbij.

Is er hier iemand die een koolhydraatarm recept heeft voor een brood, die ook daadwerkelijk
lekker is.


Dat vraag ik me ook af. Bestaat er lekker koolhydraatarmbrood om zelf te bakken ?

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:05

Om uitdrogen te voorkomen dek ik ook altijd af. Heeft een rijsmandje meestal geen deksel?

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:00

MarliesV schreef:
ik dek altijd alles af met rijzen, dacht dat dat moest, of is een rijsmandje weer anders met afdekken?

Vorige week uit het boek wat ik heb gehad bruine bolletjes geprobeerd maar die wouden dus niet rijzen en daardoor werd het ook helemaal niets helaas.
Jammer van het werk maar wel weer een leerpuntje, niet afbakken bij twijfel maar kijken of het nog op een andere manier wil rijzen.

Ik dek het niet af maar ik laat het rijzen in een gesloten bak met een kopje heet water.
Anders wordt het niks bij ons in de winter.
Rijsmandjes hebben geen deksel, die van mij niet tenminste

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:30

Ik heb een oven met een rijsstand. Ik moet hem dan op boven/onderwarmte zetten met een temperatuur tussen de 35 en 45 graden (op de graad nauwkeurig af te stellen). Ik zet een kopje met warm water bij in, dan hoef ik de bak met deeg niet af te dekken.
Voor ik die oven had zette ik de bak in een pan met handwarm water met een vochtige theedoek eroverheen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:51

Ik moet toch nogeens kijken hoe het mandje werkt, het deeg werd een platte flap :+. Dus, dacht ik, tijd voor een experiment.
Ik woon niet in NL maar 750meter boven zeeniveau. Dat betekend dat als ik hardgekookte eieren wil deze in koud water opgezet met fornuis op stand medium een half uur nodig hebben om hard te koken.

Ik dacht dat dit dus ook weleens van invloed zou kunnen zijn op het deeg dus ik heb de flap in mijn glazen rijskom met deksel gedaan en het deeg met de planten spuit besproeid.
Bij dit deeg zat zoals gewoonlijk 1,5 kopje water.
Ik ben het regelmatig gaan besproeien en wat denk je? Het bleef maar rijzen en lustig bubbelend kwam het tot ongeveer drie vingers onder de rand van de kom! :))

Afgebakken is het brood zo’n anderhalf keer zo hoog dan de eerdere broden, we blijven leren zo.
Ik moet het nog aansnijden maar ik denk dat het van binnen ook heel luchtig is.
Volgende deeg krijgt gelijk een half kopje water meer, dat heeft het hier blijkbaar gewoon nodig met de drogere lucht.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:21

Maar het is toch niet zo dat het mandje op een bepaalde manier 'werkt', het is gewoon een manier om het brood al gevormd te laten rijzen en er uit te storten op het moment van bakken (ipv rijzen in een blik en het daarin bakken).
Het idd gewoon het soort materiaal waarom dat prettig gaat :D
Hoeveelheid vocht hangt inderdaad ok enorm af van de omstandigheden.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:25

Set_Elkol schreef:
Maar het is toch niet zo dat het mandje op een bepaalde manier 'werkt', het is gewoon een manier om het brood al gevormd te laten rijzen en er uit te storten op het moment van bakken (ipv rijzen in een blik en het daarin bakken).
Het idd gewoon het soort materiaal waarom dat prettig gaat :D
Hoeveelheid vocht hangt inderdaad ok enorm af van de omstandigheden.

Dit inderdaad. Je moet het deeg dus goed vormen voordat hij het mandje in gaat.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:50

Ik ga het nog eens proberen met twee kopjes water. Toch denk ik dat de droge lucht hier er geen goed aan gaat doen, bij jullie zit veel meer vocht in de lucht. Echt vormen doe ik pas bij de tweede rijs? Maar ik maar telkens hetzelfde tot nu toe; no knead in de Dutch oven.

Dammie, hoe kwam je er zo bij om dit eens te proberen? Ik vind het een hartstikke leuk idee!

Cabelona: een volgende oven wordt hier ook wat geavanceerder. Ik moet trouwens op convectie bakken anders wordt hij niet heet genoeg.

Het smaakt trouwens heerlijk, dit laatste broodje :9

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:27

Maar je doet het deeg toch ook pas vanaf de 2e rijs in het deegmandje? Daarvoor rijst het bij mij in een kom.
Hier zet ik het met een kopje heet water in de gesloten kist dus geen idee verder.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:33

Ik had het er gelijk ingedaan, niet zo slim. Maar als het daarna in de dutch oven gaat, is dat geen probleem omdat het dan door het stomen de vorm verliest? Er staat een nieuw brood te rijzen, 2e rijs gaat voorgevormd in het mandje, ik ga het gewoon weer proberen.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:54

Ik denk dat een mandje een beetje nutteloos is bij een no knead? Het mandje behoudt mooi de vorm van een strak brood, ik geef mijn no knead veel minder vorm. Wat heeft je doen kiezen voor een mandje? :D

Ik ben bezig met (gist) flatbread maken, ik hoop dat het lukt. Staat nu te rijzen. Het is voor het avondeten met falafel.

Afbeelding

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:38

Dat denk ik inderdaad ook! Ik maak nooit no knead broden.
Mandje vind ik leuk om andere vormen brood te maken.

Ben benieuwd hoe je brood smaakt!

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:48

Ik heb van het weekend dus weer brood gemaakt en het probleem was idd het rijzen van het deeg.

Heb een kopje water in de magnetron gezet 3 minuten tot het gloeiend heet was en toen mengkom met deeg erbij gezet (niet aanzetten) en zo een uur laten staan, niet afgedekt.

Werkte super goed!

Ik wil eigenlijk nog een ronde maken maar weet nog niet zo goed hoe dat het beste gaat aangezien ik geen vorm heb.

Gewoon een simpel witbrood

Afbeelding
Afbeelding

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:52

balance schreef:
Dammie, hoe kwam je er zo bij om dit eens te proberen? Ik vind het een hartstikke leuk idee!

Ik kwam op een site met historische recepten, en daar hadden ze het over een bloempot.
Laurier onder je broodje is echt een aanrader, geeft een subtiel smaakje

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:54

Heb je geen vergiet? Ook die kan je gebruiken als deegmandje.
En dan goed stevig vormen gaat bij mij altijd goed.

https://www.weekendbakery.com/posts/vid ... g-a-boule/ Dit is wel een goed filmpje. Je moet er voor zorgen dat bij het draaien je het deeg telkens wat naar binnen duwt. Zo zorg je dat het deeg goed op spanning is.