Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:38

Haha ja ik had er discussie over met mijn man. Hij geloofde niet dat het door een miniscuul iets kan komen.
HEt is niet anders. Tot ik een goed beeld heb van de luchtvochtigheid kan ik er weinig aan veranderen. Hij is 'mislukt' nog steeds lekker hoor, maar 'gelukt' is hij zo super luchtig dus dan valt de minder luchtige versie toch weer tegen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:43

JudithO schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is luchtvochtigheid. Om dat betrouwbaar te meten is eigenlijk geen doen, dan moet je zo'n dure hygrometer hebben maar dat gaat me echt te ver.

Temperatuur van het water is kamertemperatuur, en dus altijd hetzelfde (zie mijn eerdere bericht).
Ramen etc staan niet open dus daar zit geen schommeling in.

Andere plek etc is niet aan de orde.
Zout vergeten ook niet.
Laatst ben ik eens vergeten wat te vormen en toen kreeg ik een super brood. Maar al de mindere gevallen vorm ik hetzelfde.

Ik kneed met de mixer, altijd op de laagste stand. Ik kneed altijd tot ik een vliesje kan trekken.

Bloem met bestuiven gebruik ik niet, ik werk met zonnebloemolie op mijn werkblad.

Op zich kan je dit wel makkelijk simuleren.
In de winter is het bij ons altijd vrij kil. Rijzen is dan lastig.
Ik rijs dus altijd in een gesloten bak met een pet fles heet water en een bakje heet water. Werkt voor mij heel goed.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:32

Afbeelding

Italiaanse bollen

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:06

Oei lekker en dan een broodje gezond van maken. Heb je een recept?

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:13


MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:09

Klinkt perfect! Dank je

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:46

Hoe kan ik autolyse uit een recept laten? Ik gok langer kneden/rijzen? Ik heb het idee dat mijn mixer de ingredienten soms niet goed door elkaar mengt. Zo had ik gisteren ineens een hap wat zo ontzettend zout was, dat was echt niet grappig meer.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:35

Weet iemand of je brood kan bakken in een microgolf combi? Morgen komt mijn broodmachine aan! :D Maar zou na enige tijd ook wel eens in de oven willen proberen :D

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:41

heeft ie boven en onder warmte?
hete lucht werkt ook maar b.o.w. is ideaal voor brood.
en hij moet de temperatuur halen natuurlijk.
op m'n studentenkamer bak ik van alles en nog wat in een simpele combimagnetron met alleen hete lucht en grill opties.
dus het kan zeker
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 14-04-21 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:49

JudithO schreef:
Hoe kan ik autolyse uit een recept laten? Ik gok langer kneden/rijzen? Ik heb het idee dat mijn mixer de ingredienten soms niet goed door elkaar mengt. Zo had ik gisteren ineens een hap wat zo ontzettend zout was, dat was echt niet grappig meer.

Ik denk langer laten kneden en je voegt denk ik uiteindelijk minder water toe en meer in 1 keer gok ik zo

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:57

Hier vandaag zelf worstenbroodjes gemaakt :-)

Afbeelding

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:52

Oeh die zien er goed uit!

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:40

<3 :9

Aagje_Nimbly

Berichten: 556
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:08

Ik kom even dit topic binnen vallen :D .

Wat een lekkere dingen zie ik hier voorbij komen! Mijn vriend en ik zouden ook graag een broodbak machine willen maar ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel keuze!
Heeft iemand tips voor een goed merk / model? Wat is een belangrijke functie die je zeker niet wil missen?

We zijn wel een beetje van het gemak, dus een machine die alles zelf doet zou hier sowieso wel een van de eisen zijn :o .

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:51

Aagje_Nimbly schreef:
Ik kom even dit topic binnen vallen :D .

Wat een lekkere dingen zie ik hier voorbij komen! Mijn vriend en ik zouden ook graag een broodbak machine willen maar ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel keuze!
Heeft iemand tips voor een goed merk / model? Wat is een belangrijke functie die je zeker niet wil missen?

We zijn wel een beetje van het gemak, dus een machine die alles zelf doet zou hier sowieso wel een van de eisen zijn :o .


Beetje late reactie. Ik ben erg druk geweest.
Mijn eerste was van het merk princess. En daar was ik heel blij mee. Gewoon een simpel ding, kneden en bakken. Voor wit en volkoren. Goedkoop. Heeft nog een paar jaar leuk meegedaan. Daarna 2x een gratis gekregen viavia. OA een hele dure (bovenste sigmet) maar deze was wat te ingewikkeld.

Ik ga nu waarschijnlijk een midden klasse kopen. Waar ik ook een cake mee kan bakken. Heb er nu 3 op het oog. Maar ik ga er even heel hard over nadenken, of ik er nog wel 1tje wil. Heb nu meerdere bakvormen en mijn gietijzeren pan.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:10

Wij hebben een hele simpele broodbakmachine van AFK BM-2. Toen hij kapot ging, heb ik dezelfde voor een zacht prijsje gekocht via Marktplaats. Hij doet het wat ons betreft prima. We gebruiken hem om 's morgens warm brood te hebben: 's avonds water + een bakmix van de Aldi erin, timer zetten en dan hebben we 's morgens warm brood en 's middags eten we de rest.
Ik gebruik de bbm ook wel als kneed en rijsmachine en bak dan af in de oven in een cakevorm met anti-aanbaklaag. De korst wordt dan veel dunner en het brood nog lekkerder!

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:18

Ik weet niet of het telt, maar ik heb vandaag gestoomde broodjes gemaakt (bao). Heerlijk met gefrituurde kip. Niet super gezond maar zoooo lekker!

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:30

Ceffyl schreef:
Ik weet niet of het telt, maar ik heb vandaag gestoomde broodjes gemaakt (bao). Heerlijk met gefrituurde kip. Niet super gezond maar zoooo lekker!


tuurlijk telt dat! heb je een recept? klinkt hartstikke lekker. :9 :D

ik moet nog eens gestoomde broodjes met rendang gaan maken.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:59

Ja, ik za het hier morgen even neerzetten! Ik had ze al eens eerder gemaakt, maar toen bleef het deeg heel plakkerig. Nu ander bloem en ander gist gebruikt en ze waren perfect!

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:53

1/3 cup warm water
1/2 cup lauwe melk
1 eetlepel active dry gist
4 eetlepels suiker
2 eetlepels olie
2 1/2 cups bloem
1/2 theelepel bakpoeder
1/4 theelepel zout

Suiker, gist, melk en water mengen en laten staan tot het schuimt. Bloem, bakpoeder en zout in een bak doen. Gist-mengsel toevoegen en kneden tot het deeg elastisch is. Dan een kom met olie invetten, deeg erin leggen en afdekken met folie. 2 uur laten rijzen. Deeg uitrollen en rondjes uitsteken. Binnenkant bestrijken met olie en dichtvouwen. Tot slot broodjes 8 minuten stomen.

Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:55

ziet er goed uit. :9

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:25

Goedemorgen, ik kom me ook in dit topic melden. Afgelopen zaterdag een cursus zuurdesembrood bakken gedaan, en vond ik erg leuk. Eerder ook wel gebakken, maar ben nu van plan het regelmatiger op te gaan pakken.


Afbeelding

Afbeelding

Wie bakt er ook met zuurdesem? En waarom wel of niet?

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:40

mooi brood hoor. :) misschien ga ik in de zomervakantie ook wel proberen een desemstarter te maken. :D heb je tips?

ik wil het al een tijdje proberen. Maar zo lang ik wekelijks heen en weer reis maar mijn studentenkamer is het lastig.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 10-05-21 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:42

gaucho schreef:
Goedemorgen, ik kom me ook in dit topic melden. Afgelopen zaterdag een cursus zuurdesembrood bakken gedaan, en vond ik erg leuk. Eerder ook wel gebakken, maar ben nu van plan het regelmatiger op te gaan pakken.


[ [url=m/l3dgUX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UsyTbW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wie bakt er ook met zuurdesem? En waarom wel of niet?

Ziet er mooi uit!

Hier niet, iedereen in mijn omgeving vind zuurdesem brood vies.. of ingeval het brood vanuit de supermarkt. Tja kan het dus aan niemand kwijt. Dan ben ik dus gewoon makkelijk en bak ik dus gewoon brood

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:08

axel_1997 schreef:
mooi brood hoor. :) misschien ga ik in de zomervakantie ook wel proberen een desemstarter te maken. :D heb je tips?

ik wil het al een tijdje proberen. Maar zo lang ik wekelijks heen en weer reis maar mijn studentenkamer is het lastig.


Beste tip is een starter van iemand overnemen ;) en die schijn je in de koelkast met wekelijks voeden en bakken prima goed te kunnen houden, ik ga het proberen.