Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:00

Als je brood brokkelt met snijden dan is je mes bot.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:44

Ik ga vandaag weer lekker 2 broden gelijktijdig maken. Zo blij met die 2 broodblikken van de ikea die in mijn kleine oventje passen. Moest wel mijn recepten aanpassen daardoor want de meeste recepten op internet werkt met grammen gelijk en dat paste dan niet. Teveel voor 1 blik, net te weinig voor 2 broden. Nu ik het bakkersrecept heb gevonden die werkt met % is dat probleem echt voorbij. En het brood is luchtiger en smakelijker.

Nou ik ga het deeg maken :D

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:45

Met mijn mega scherpe broodmes heb ik keurige plakken, alleen de onderkant van het brood is soms heel stevig en dan moet ik behoorlijk door snijden :D

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:46

Marcella schreef:
Als je brood brokkelt met snijden dan is je mes bot.

Ook met scherpe broodmessen krijg ik geen strakke sneetjes helaas. Vleesmes werkt hier echt veel beter :))

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:27

Hier ook geen enkel probleem met mijn scherpe broodmes.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:30

chamion schreef:
Ik heb gewoon geen tijd om brood te bakken. Moet vaak tussen 12.00 en 13.00 weg voor mijn werk of omdat ik mijn pony moet doen. En gelijk uit bed (koud huis) deeg te gaan laten rijzen werkt niet. Dus ik moet altijd minimaal een uur wachten voordat het huis warm genoeg is om deeg te laten rijzen. Dan is het al te laat (kan wel broodbakken maar afkoelen kan niet, want dan moet ik al weg) en warm brood inpakken is echt niet lekker. En laten staan in de oven totdat ik rond 22.00 weer thuis ben werkt ook niet.

Maar goed, vrijdag hoef ik pas om 14.00 de deur uit en dan zou ik wel 2 broden kunnen maken (heb 2 kleinere vormen die gelijktijdig in mijn oventjes kunnen)


Ik zet mijn mengkom in een grotere mengkom. Dan doe ik in de onderste kom warm water. En een handdoek om beide heen wikkelen om de warmte langer vast te houden. Daar heb ik best prima resultaten mee behaalt. Een vleesthermometer om de temperatuur van het water te meten is dan wel extra handig.

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:49

Oh een Dutch Oven en een gietijzeren pan zijn hetzelfde, alleen niet elke gietijzeren pan kan tegen oven temperaturen, deze van de AH wel, die kan tot 260 graden in de oven.
Mooie pan trouwens, als er nog mensen 1 zoeken, met een vol velletje zegels betaal je 39.99 euro bij.
Sparen kan nog tot eind januari, ik kan eventueel ook wel voor iemand sparen nu ik die van mij heb gehaald.

Chamion, kan je niet in de avond bakken?
Ik redt het ook alleen in het weekend hoor, dus maak niet zo vaak brood.

VenoSnorlax

Berichten: 4519
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:00

Ik zie hier van die mooie ronde broden, las ook al dat het met insnijden te maken had, maar waarmee snijden jullie in? Zelfs mn japanse (net geslepen) koksmes geeft een verplaatsing van het deeg en geen snee. Een scheermesje ontmantelen vind ik een beetje eng ivm een nare geschiedenis daarmee.

Ik weet trouwens nog steeds niet of ik een wel of niet ovenbestendige braadpan heb :') Merk staat er niet op en het voelt als gietijzer, maar de angst :')

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:09

Ik snij in met een scherp gekarteld mes. Ook met ons Scherpe keukenmes meer deeg wat getrokken wordt
Afbeelding ik mag alleen nog wat dieper snijden en ik denk dat ik nog iets moet bedenken om de oven vochtiger te houden (ik heb al kom met kokend water onder de pizza steen)

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:11

Een rond brood krijg je niet zo zeer door het in te snijden, maar vooral door het goed te vormen. Een goed gevormd brood behoudt zijn vorm tijdens het rijzen en bakken en zakt dus niet uit. Insnijden doe ik nu met een lamé (een speciaal broodmesje) maar het ging bij mij ook altijd prima met een scherp aardappelschilmesje. De truc is vooral om niet te hard te duwen, dan trek je inderdaad het deeg mee.

Mooi brood Marlies, ziet er heerlijk uit! En ideaal die spaaractie bij de AH, ik ben ook druk aan het sparen :D

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:42

Goed opbollen scheelt inderdaad, dan krijg je een brood dat mooi omhoog rijst in plaats van opzij.

Ik heb geen lamé helaas, maar wat bij mij het beste werkt is gewoon een scherp glad mes, en dan in een snelle beweging heel lichtjes er overheen trekken. Niet te langzaam, en niet erop drukken. En eventueel het mes even invetten met olie, dan plakt het deeg er niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:03

Zo'n lamé, daar zitten dezelfde scheermesjes in die ik gebruik voor het kort houden van de manen van mijn pony. Dus daar snij ik het brood mee in.

Nee, niet hetzelfde scheermesje natuurlijk

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:10

Ik koop losse scheermesjes waarmee ik insnijd

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:19

Zo, de 2 broden zijn af. Nu lekker aan het afkoelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:30

Mooie broden!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:58

Dat past inderdaad verrassend goed zo in het oventje! Goed gelukt hoor.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:24

Oh prachtig dat ziet er heerlijk uit! Handig zo in de oven :D

Hier een klein desembroodje met maïs, oude kaas en tomatenpuree in het deeg.

Afbeelding

Afbeelding

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:29

@chamion
Die zien er goed uit! Nu ben ik wel nieuwsgierig welke broodvormen van Ikea jij gebruikt en hoeveel bloem je gebruikt voor 2 broden :o

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:28

Set_Elkol schreef:
Oh prachtig dat ziet er heerlijk uit! Handig zo in de oven :D

Hier een klein desembroodje met maïs, oude kaas en tomatenpuree in het deeg.

[ [url=m/IAMI5Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4KJKSK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh.. dat klinkt heel lekker en ziet er ook nog eens mooi uit. Leuk om zo’n serie te plaatsen van deeg naar brood.

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:32

Mooie foto's, leuk hoe zo'n brood bijna open 'ploft', net een gepofte kastanje :))

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:16

Albertina71 schreef:
@chamion
Die zien er goed uit! Nu ben ik wel nieuwsgierig welke broodvormen van Ikea jij gebruikt en hoeveel bloem je gebruikt voor 2 broden :o


https://www.ikea.com/nl/nl/p/lockbete-b ... -80434688/
Ik heb hem even opgezocht voor je ;)

Ik maak gebruik van een bakkersrecept
100% meel/bloem
52% water
1,5 % zout
1% gist.

Voor 2 broden:
700 gram meel/bloem
364 ml water (1 ml = 1 gram)
10,5 gram zout
7 gram gist

Zelf heb ik hierbij een scheutje olie nog gebruikt en ik heb van bakzolder.nl de meelverbeteraar gebruikt, pakweg 30 gram.

@de rest: Ik ben ook heel blij met dit oventje. Het is maar een kleintje. Een vorm langer dan 30 cm past er niet in. Maar ik ben ook maar alleen en heb een klein huisje. Hij doet wat die moet doen, al heeft die met sommige cakes wel moeite. Ik moet dan echt op 230/250 zetten wil ik ze binnen een uur gaar hebben. De spit heb ik nog nooit geprobeerd. Ik hou van kip, maar een hele kip in mijn uppie. En dan dat vel en botten en pezen BRRR. NOPE.

https://www.bol.com/nl/p/primo-mini-ove ... 0473/?s2a=

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:03

chamion schreef:
Albertina71 schreef:
@chamion
Die zien er goed uit! Nu ben ik wel nieuwsgierig welke broodvormen van Ikea jij gebruikt en hoeveel bloem je gebruikt voor 2 broden :o


https://www.ikea.com/nl/nl/p/lockbete-b ... -80434688/
Ik heb hem even opgezocht voor je ;)

Ik maak gebruik van een bakkersrecept
100% meel/bloem
52% water
1,5 % zout
1% gist.

Voor 2 broden:
700 gram meel/bloem
364 ml water (1 ml = 1 gram)
10,5 gram zout
7 gram gist

Zelf heb ik hierbij een scheutje olie nog gebruikt en ik heb van bakzolder.nl de meelverbeteraar gebruikt, pakweg 30 gram.

@de rest: Ik ben ook heel blij met dit oventje. Het is maar een kleintje. Een vorm langer dan 30 cm past er niet in. Maar ik ben ook maar alleen en heb een klein huisje. Hij doet wat die moet doen, al heeft die met sommige cakes wel moeite. Ik moet dan echt op 230/250 zetten wil ik ze binnen een uur gaar hebben. De spit heb ik nog nooit geprobeerd. Ik hou van kip, maar een hele kip in mijn uppie. En dan dat vel en botten en pezen BRRR. NOPE.

https://www.bol.com/nl/p/primo-mini-ove ... 0473/?s2a=


Ik deel een kip altijd met mijn honden. Ik ben ook de enige die kip eet hier thuis.

Over gist: ik las dat je zelf gist kunt maken van aardappel kookvocht. Heeft iemand dat hier al eens gedaan?
Ik woon niet in nl en zou niet weten hoe ik anders aan levende gist voor zuurdesem kan komen.

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:17


Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:17

Desem kan je gewoon maken van meel en water ook?

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:18

Voor een desemstarter heb je idd geen gist nodig, je laat bloem en water samen fermenteren.