Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 08:27

Hi!
Ik was even nieuwsgierig wie van jullie eigen brood bakt, en of je kunt vertellen waarom je dat in de oven doet of in een broodbakmachine..... en in het laatste geval: welke machine?
Ik bak wel eens het een en ander, maar nog geen eigen brood. Dus ik ben ook een beetje aan het speuren naar goede/ gezonde mixen.... of meel.

Alle tips en ideeën welkom!!!


Ninx schreef:
Hallo broodbakkers, mijn eenvoudige vraag luidde 'eigen brood bakken, wel of geen broodbakmachine?'.
Deze vraag kreeg echter zo'n stortvloed aan antwoorden, maar vooral ook tips en recepten dat dit vraagt om een aangepaste vorm!

En dus zie onderstaand de openingspost van de hand van Chamion. Veel leesplezier!


----


Hallo bokkers van Nederland, Belgie en eigenlijk de hele wereld....
Brood bakken, voor de een de grootste nachtmerrie voor de ander way of life. Maar een stuk makkelijker dan je misschien denkt. Zelfs zonder broodbakmachine. Er zijn super makkelijke recepten voor brood die echt dezelfde dag gegeten moet worden en de volgende dag al opgepiept moet worden tot recepten waarvan het deeg urenlang (12 uur!) moet rijzen. Of wat dacht je van je eigen desemcultuur/starter opzetten voor de heerlijkste desembroden.

In dit topic kan je al je vragen stellen betreft brood bakken. Of je nu met kant en klaar mixen werkt of zelf allerlei mengsels maakt of dat je juist van kneden met de hand bent of met behulp van de machine of dat je zelfs nog makkelijker doet en gebruikt maakt van een broodbakmachine. Iedereen is hier welkom om vragen te stellen, recepten te zoeken (diverse basis recepten staan hieronder vermeld) en foto’s te tonen van de gemaakte creaties. Zolang het maar over brood, pita of pizza(deeg) gaat.

Weetjes:
(zuur)Desemcultuur/starter: Een zuurdesembrood begint met een starter, gemaakt van alleen bloem en water. Dit laat je spontaan fermenteren/vergisten gedurende meerdere dagen bij een bepaalde temperatuur. Fermentatie is noodzakelijk voor het rijzen van het deeg. Deze bacteriën en gisten leven in symbiose en zorgen onder andere voor de vorming van bellen koolzuurgas die bij het bakken het brood zijn luchtige structuur geven. Terwijl het desem fermenteert worden op gezette tijden bloem en water toegevoegd.

NO-KNEAD: Direct vertaald, brood zonder te kneden. Dit is een methode voor het bakken van brood waarbij een zeer lange gistingstijd (12 tot 18 uur zijn niet ongewoon) wordt gebruikt in plaats van kneden om de glutenstrengen te vormen die het brood zijn textuur geven. Het wordt gekenmerkt door een laag gistgehalte en een zeer nat deeg.

Voordeeg: Een deeg dat een hele nacht (of minimaal 4 uur) heel langzaam rijst, voordat je het 'echte' deeg gaat maken. Dit zorgt er voor dat de gist actiever is en het brood luchtiger wordt en meer smaak heeft.

Busbrood: De vorm die je het meeste ziet in de supermarkt heet een busbrood.

Verhouding gedroogde gist/verse gist is ongeveer 1 op 2,5 droge gist op verse gist. Dus voor 7 gram gedroogde gist gebruik je 7x2,5=17,5 gram verse gist.

pain rustique of boule rustique: Een brood gebakken in een afgesloten pan en glazenschaal


Recepten:
• Zachte broodjes: [VT] Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine? (reactie van 8nnemiek)
• Wit brood: https://foodfromclaudnine.nl/vers-gebakken-wit-brood/
• Glutenvrij Pompoen Boekweitbrood: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... kweitbrood
• Diverse recepten: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
• Diverse recepten: (filmpjes) http://www.meesterlijkbrood.nl/instructievideos/
• Zoet brood met honing, melk en havermout: https://www.twiggstudios.com/2019/09/mi ... -oat-loaf/
• Snelle no-knead filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=I0t8ZAhb8lQ
• Snelle no-knead filmpje 2: https://www.youtube.com/watch?v=xvug9lR7bf8
• Croissant recept: https://www.weekendbakery.com/posts/het ... roissants/
• Soda brood: https://www.culy.nl/recepten/dit-sodabr ... een-maken/
• Soda brood 2: https://lekkertafelen.nl/recepten/bakke ... brood/amp/
• Suikerbrood: https://marielleindekeuken.nl/2019/05/0 ... sukerbole/
• No-Knead: https://www.laurasbakery.nl/no-knead-br ... er-kneden/
• Appel kaneel brood: https://www.smulweb.nl/recepten/1411975 ... aneelbrood
• (zuur)desembrood starter recept: https://foodfromclaudnine.nl/zuurdesems ... esembrood/
• Boule: https://broodsmakelijk.nl/recepten/rece ... -in-de-pan
• Pita broodjes: https://www.eefkooktzo.nl/zelf-pitabroodjes-maken/



Of te wel, klep maar raak, bak maar raak en laat het maar zien!
Laatst bijgewerkt door Muiz op 29-04-20 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Openingspost en titel aangepast

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:31

Ik lees mee, lijkt mij ook erg tof om te doen in de oven (heb keuken vol genoeg dus wil geen machine aanschaffen) maar ik ben nog wat ‘bang’ voor al het gekneed dat het kost. Ik heb wat gevoelige polsen en vrees dat die dat niet leuk vinden.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:34

Brood bakken in een machine is lekker “lui”. Je gooit s avond meel en water in de machine en s ochtend s wordt je wakker met vers brood.

Zelf in de oven is arbeidsintensiever: je moet lang kneden (soms 2 keer kneden), het rijzen in de gaten houden en zelf in de oven doen en eruit halen. Zelf vind ik wel brood uit de oven lekkerder. Er zit dan ook geen gat in de onderkant van t meng-ding van de broodbakmachine. De korst vind ik lekkerder van oven-gebakken brood.

Ik zou als ik jou was eerst eens een molen zoeken in je buurt die goed meel verkoopt voor verschillende typen broden en wat uitproberen in je oven. Vaak kan dat meel ook in de brood machine, dus als je denkt “te veel moeite” hoef je je meel niet weg te gooien.

Je kan ook eens kijken naar desem brood video’s op YouTube. Dat ziet er ook altijd goed uit vind ik. Dan heb je wel echt een tamelijk arbeidsintensief process want je desem starter moet je ook in de smiezen houden.

Succes!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:36

Deze vraag past beter op [VT] Voedertijd dus ik verplaats je topic daarheen.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:38

troi schreef:
Ik lees mee, lijkt mij ook erg tof om te doen in de oven (heb keuken vol genoeg dus wil geen machine aanschaffen) maar ik ben nog wat ‘bang’ voor al het gekneed dat het kost. Ik heb wat gevoelige polsen en vrees dat die dat niet leuk vinden.


Ja kneden is best intensief en moet vaak minimaal 10 min, maar je kan er redelijk je gewicht in gooien, dus misschien heb je dan minder je polsen echt nodig. Ik gooi t deeg op een plank met wat extra bloem erbij en maak de volgende beweging (je kunt wel beter een video zoeken denk ik hoor): ik duw t deeg een beetje plat, vouw t dubbel en wrijf t weer plat uit in de lengte (hier gooi ik mijn lijf in de strijd :p), dan trek ik t weer over zichzelf heen, draai het een beetje en wrijf het weer uit. Mijn polsen houd ik dan wel vrij recht denk ik...

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:38

Ik bak meerdere keren per week mijn eigen brood. Daarvoor heb ik een grote zak broodmix dat ik bij de molen verderop in het dorp koop, maar AH en Welkoop verkopen ook mooie broodmixen waar ik goede ervaringen mee heb. Wel doe ik er vaak nog een zakje gist bij ook al zit dat al in de mix.
Ik kneed deeg in mijn keukenmachine, die kan dat mooi een kwartiertje volhouden terwijl ik iets anders doe.
Na de eerste keer rijzen in de kom leg ik het op het bakblik van mijn oven. Even kort met de hand na kneden, mooie dikke rol of stevige homp van maken en na een uur gaat dat zo de oven in.
Geen broodbakmachine hier.
Melkbroodjes bakken kost meer tijd, dat deeg is bewerkelijker en stokbrood bakken is wat deeg betreft vooral veel simpeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:38

Ik bak in een broodbakmachine van silvercrest (lidl) Voornaamste reden hiervoor is dat ik niet wou beginnen met diverse timers te zetten en mijn handen constant vuil te maken :) Ik gooi alles eraan, duw op een paar knopjes en hij begint. Mijn meel haal ik bij de boerenbond. Geen all in one mix maar gewoon meel waarbij wij dan zelf gist, water, boter en zout aan toe voegen. Wij bakken nu ondertussen al 3 jaar zelf.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:39

Ik bak zelf, in de oven. Ik vind brood uit een machine niet lekker.

Voor het kneden heb ik een goede keukenmachine. Hoewel ik het lang met de hand heb gedaan. (Ook dat verschil proef je)
Ik bak mijn broden in een gietijzeren pan. Die verwarm je voor, gelijk met de oven zodat hij goed heet is als je brood er in gaat.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:40

Ik bak al jaren eigen brood <3 Héérlijk!

Ik ben begonnen met een broodbak machine, maar dat is het toch net niet vind ik. Ik vind de vorm niet zo fijn, er zit altijd een gat in het brood waar de kneedhaken zitten, en ik vind het brood niet luchtig genoeg en de korst te dik.
Ik kneed het nu met een keukenmachine, en dan hoef je het later alleen nog door te slaan en op te bollen met de hand.

Voor de beste recepten moet je de website van Levine hebben, die bakt geweldige broden, en geeft goede, duidelijke uitleg.

Er bestaan ook no-knead broden, die hoef je niet te kneden, alleen te mengen. Nadeel is dat het deeg niet elastisch wordt en het brood daardoor snel kruimelt en niet lekker terug veert als je erin duwt. Maar dat zijn alsnog lekkere broden!

Mijn eigen baksels van de afgelopen tijd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:42

Ik laat de machine kneden en rijzen. Daarna bak ik het af in de oven (dus deeg uit de machine halen). Top combinatie. Ik gooi er zo wat in en dan hebben we vanmiddag bij de lunch vers brood.
Laatst bijgewerkt door Klijntje op 16-04-20 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:42

Wij bakken elk weekend in de broodbakmachine brood. Een kenwood hebben wij.
Groot voordeel van een machine vind ik dat je hem de avond ervoor klaar maakt en instelt en dan een tijd kunt kiezen waarop je de volgende ochtend een brood klaar wilt hebben.
Nadeel van een brood uit de machine vind ik is dat het niet echt de vorm van een brood heeft zoals je deze zou hebben als je het bakt in de oven, maar de smaak en ook de geur is er niet minder om.

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:42

Er is laatst een Uitzending van de keuringsdienst van waarde geweest op npo over broodmixen. Misschien interessant om te zien?

Ik ben lui en bak regelmatig in een broodbakmachine, maar wil binnenkort ook een keer in de oven proberen.
Haal mixen of meel in supermarkt of bij de welkoop.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:42

Hier ook zelf gebakken brood. Zonder mix. Ik mis het duitse zuurdesem brood, dus bak ik het zelf. Ook zelf mijn eigen zuurdesem gemaakt.
Ik heb geen machine. Gaat alles lekker met de hand en dan de oven in. Voor mij is het ontspanning om lekker lang te kneden en je krijgt er wel nooi spieren mee. Maar er zijn ook broodsoorten die minder intensief zijn met kneden. Vooral roggebrood hoef je minder te kneden. Ik vind het mooi om altijd een nieuw recept te proberen. Inmiddels heb ik ook al meerdere zuurdesem soorten. :+

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:43

Wauw 8nnemiek, wat een mooie puntjes en bolletjes. Zou je misschien het recept daarvan in een linkje willen plaatsen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 08:44

Ha wat ontzettend leuk deze bijdragen allemaal! Vooralsnog lees ik dus meer enthousiasme over het bakken in de oven, dan in de broodbakmachine.
Nu heb ik een kleinere losstaande oven, geen superding...... dus misschien eens testen en anders toch investeren in een stapje beter.

Leuk hoor, ik lees enthousiast verder!

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:44

Interessant topic dit, met welke keukenmachine kneden jullie Annemiek/Nickeltje.

En komt dit de smaak ten goede of is met de hand kneden beter?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit was onze paas tafel... Voor het eerst ook Paas broden zelf gebakken. Met een zonder spijs.

Ik heb een Kitchenaid. Geen speciale extra zware, tamelijk basic model waar ik nu even niet op de naam kom. Met het deeg van de paasbroden heeft hij het wel zwaar gehad.

Verder maak ik ook zelf pizza deeg en heb ik een gehakt molen en worst vuller voor op mijn keukenmachine en maken we vaak zelf gehakt en daarna eventueel wordt of gewoon gehakt voor goede ballen of hamburgers.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:50

AlphaDaemon schreef:
Wauw 8nnemiek, wat een mooie puntjes en bolletjes. Zou je misschien het recept daarvan in een linkje willen plaatsen?

Het recept voor de zachte broodjes:
260 gram rijstmelk
1 ei -> is meestal rond de 50 gram -> aanvullen tot 80 gram met zonnebloemolie, dus ongeveer 30 gram zonnebloemolie
7 gram droge gist
10 gram rietsuiker
20 gram glutenpoeder (mag ook vervangen worden door tarwebloem)
480 gram tarwebloem
Alles even door elkaar spatelen, dan nog 9 gram zout toevoegen.

15 minuten kneden, totdat je er een vliesje van kan trekken

Het deeg doe je in een ingevette kom, en laat je 1 uur rijzen

Stort het deeg op een met zonnebloemolie ingevet werkblad.
Dan maak je 12 bolletjes van ongeveer 73 gram
Opbollen en 10 minuten laten liggen
Als je geen ervaring hebt met opbollen, zoek het dan even op op youtube. De juiste techniek geeft mooiere, luchtigere broodjes.

Na die 10 minuten weer opnieuw opbollen voor ronde broodjes, of oprollen voor langwerpige broodjes.

Op bakpapier leggen, invetten met olie tegen uitdrogen en 60 tot 90 minuten laten rijzen.
De oven warm je voor op 190 graden, en de broodjes bak je af in 17 minuten.

Daarna smeer je ze nog even in met olie, voor een mooie kleur korst.

@MarliesV, ik heb een Bosch MUM5 keukenmachine. Niet de meest luxe machine, maar hij werkt prima!
Ik merk zelf weinig verschil tussen kneden met de hand of de machine. Wel controleer ik regelmatig of het deeg al goed is, of keer ik het even om in de kom zodat alles echt gelijkmatig wordt gekneed. Het is slim om even te googlen op 'vliesje trekken', zodat je weet wanneer een deeg goed is.

Nickeltje, wat een mooie broden!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:51

Ziet er goed uit Nickeltje.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:54


Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:54

Wij bakken het gewoon in onze oven. Nu we meer tijd hebben vinden we dat kneden wel leuk! Wij kopen meestal een mix waaraan we nog gist moeten toevoegen.

Onlangs ook cinnamon rolls gemaakt en die heb ik zonder mix gemaakt, was ook een heel leuk deeg om te kneden.

Dju jullie maken hier wel héle mooie broden! Ziet er heel lekker uit!

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:55

DeMolenhoek schreef:
Ik bak in een broodbakmachine van silvercrest (lidl) Voornaamste reden hiervoor is dat ik niet wou beginnen met diverse timers te zetten en mijn handen constant vuil te maken :) Ik gooi alles eraan, duw op een paar knopjes en hij begint. Mijn meel haal ik bij de boerenbond. Geen all in one mix maar gewoon meel waarbij wij dan zelf gist, water, boter en zout aan toe voegen. Wij bakken nu ondertussen al 3 jaar zelf.
Om dezelfde redenen doen wij het ook zo. Wij halen bloem, meel en gist bij onze lokale bakker en we gebruiken olijfolie i.p.v. boter. Manlief heeft een recept uitgedokterd.

Wij hebben trouwens een Panasonic broodbakmachine. Niet de goedkoopste, maar we bakken dan ook bijna iedere dag, soms zelfs 2x op een dag, en deze houdt het al jaren vol.

AlphaDaemon schreef:
Er zit dan ook geen gat in de onderkant van t meng-ding van de broodbakmachine. De korst vind ik lekkerder van oven-gebakken brood.
Wij zetten 1x een timer, en dat is bij de laatste kneedronde van de machine. Direct na die laatste kneedronde halen we het deeg eruit, verwijderen de klepel en doen het deeg terug. Goed platdrukken (echt hard duwen), de bovenkant flink natmaken met water en bestrooien met maismeel. Tot slot nog eenmaal met een natte kwast eroverheen om het maismeel vast te plakken.
Voila: geen gat aan de onderkant en een lekkere korst.

Maismeel: https://www.ah.nl/producten/product/wi234492/naturelmente-polenta
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 16-04-20 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:56

Cinnamon rolls wil ik ook nog eens proberen! Misschien dit weekend..

Ik kneed trouwens met de hand. Vind het wel meevallen hoe lang het duurt en heb naast werk toch niet veel beters te doen nu :+

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:57

Ik heb jarenlang met een broodbakmachine brood gebakken. Makkelijk en iedere dag vers brood. Maar nu zijn onze drie kinderen dusdanig groot dat er bij ons meer dan 1 brood uit de machine doorheen gaat. Om hem dan nog een keer extra te laten draaien vind ik dan toch teveel werk.
Overigens maakte ik zelf een mix van wit en volkorenmeel, gist, zout en pitjes. Geen kant en klare mix met alsnog allerlei zooi erin.

Nu bak ik 2 tot 3 keer per week 3 desembroden. Ik maak een heel nat deeg wat ik 's avonds klaar maak. Ik "kneed" alle ingrediënten door elkaar en laat het een avond staan. In de ochtend roer ik het met een pollepel door, giet het in bakblikken en laat het nog een klein uurtje rijzen onder een natte theedoek. Daarna bak ik het in een uurtje gaar. Het brood erg compact maar blijft een paar dagen vers vanwege het vele vocht. Het is licht zuur en bovenal super makkelijk en snel te maken.

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:59