Inspiratie gezocht bij een zeer beperkt dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
judith_irene
Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-12-07
Woonplaats: alphen a/d rijn

Inspiratie gezocht bij een zeer beperkt dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-20 21:29

Ik ben dus op zoek naar recepten die passen binnen mijn dieet :Y)

Allereerst, ik heb een behoorlijk complexe darm-aandoening en ik sta onder begeleiding van een diëtist.

Dan even wat uitleg:
Na jaren van meerdere darm-operaties per jaar, vele ziekenhuisopnames en meerdere keren een ileus gehad te hebben, zowel paralytisch als mechanisch, begint er nu rust te komen en hebben we een dieet gevonden wat werkt. Inmiddels is mijn laatste volledige ileus ruim een jaar geleden *\o/* en ben ik ook al een aantal maanden vrij van "ileus-klachten maar geen volledige afsluiting".

Na mijn laatste opname en onderzoeken weten de diëtiste en ik nu in welke hoek we het moeten zoeken. Het komt er eigenlijk op neer dat ik een zeer zwakke darmperistaltiek heb als gevolg van zenuwschade met stukken darm zonder peristaltiek. Daarnaast heb ik malabsorptie waardoor ik niet alle voedingsmiddelen (goed) op kan nemen. Beide zorgen voor het volgende dieet.
In het kort komt het neer op zeer licht verteerbaar met weinig structuur. Alles moet als het ware zo doorglijden.

De restricties :list:
-glutenvrij
-koemelk-eiwit-vrij (lactose mag wel)
-vezel-arm (vezelvrij hoeft niet maar wel zo min mogelijk)
-geen rauwe groenten
-fruit alleen gepureerd (ivm de vezels)
-geen rood vlees
-koolhydraatarm (khd alleen icm eiwit en/of vet, waarbij het aandeel vet/eiwit hoger is dan khd)
-eiwitrijk (minimaal 83 gr/dag, bij sport loopt dit op tot over de 100 gr/dag)
-tomaat alleen bewerkt, dus frito, ketchup, tomatenpuree is toegestaan
-geen mandarijn
-soja verdraag ik in vlagen met mate. Momenteel verdraag ik het slecht.
-Fodmap-arm
-ik vergeet ongetwijfeld nog het een en ander :o
- van nog niet alle fodmap-arme producten is bekend of ik ze verdraag, maar ik mag het proberen.

Daarnaast lust ik echt geen vis en schaal/schelpdieren. Zoete groenten zijn hier ook niet favoriet :o

Bovenstaand lijstje op de fodmap na, volg ik nu al een jaar. En tijdens het proberen van voedingsmiddelen om het dieet iets uit te breiden van wat wel en niet gaat, herkende de diëtiste veel overeenkomsten van het fodmap-dieet. Ik toon heel veel overeenkomsten met fodmap, waardoor we nu hebben besloten om het fodmap dieet toe te voegen aan mijn dieet en dit te gaan gebruiken voor verdere uitbreiding. Momenteel zit ik in de eerste eliminatiefase, over een aantal weken gaat dit iets uitgebreid worden. Maar alle andere dingen op mijn verboden-lijst blijft sowieso.

Omdat ik door mijn darmproblematiek niet genoeg per dag kan eten, vul ik aan met medische drinkvoeding. Sowieso eiwitten en calorieën worden aangevuld. Op een goede dag, kan ik 1 x een maaltijd eten en voor de rest alleen snaaiend met veel vocht erbij (doorspoelen).
Op dagen dat ik moe ben kan ik nagenoeg helemaal niet eten, dan leef ik op drinkvoeding. Hetzelfde voor dagen nadat ik teveel gegeten heb, dan moet mijn darm herstellen van de overbelasting.

Kortom, ik vind het nogal een uitdaging om gevarieerd te eten.
Qua avondmaaltijd eet ik nu vaak kipfilet met groente, al dan niet in een curry of met een woksaus verwerkt. Aardappelen, rijs of pasta eet ik sporadisch ivm de koolhydraten en volume. Een stukje vlees en wat groente is al genoeg volume en doe ik er soms al een uur over om het op te eten.
Qua lunch eet ik nu vaak glutenvrij brood met geitenkaas, pindakaas of ei.
Ontbijt is een banaan + drinkvoeding.

De drinkvoeding komt meerdere keren per dag terug. Hoeveel en hoevaak dit is hangt af van hoe het eten die dag gaat.

Ik ben nu vooral opzoek naar variatie tips voor de lunch, tussendoortjes en avondmaaltijd.
Lunch moet vooral makkelijk zijn en bij voorkeur uit het vuistje te eten zijn onderweg. Ook zou het fijn zijn, dat als het eten niet lukt, het bewaard kan worden tot de volgende dag.
Tussendoortjes die houdbaar zijn en makkelijk in je handtas bewaard kunnen worden voor het geval dat (snel last van (te) laag bloedsuiker).

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met recepten :o

"Gij zult niet stelen, de Overheid duld geen concurentie."


SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Inspiratie gezocht bij een zeer beperkt dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:55

Ik denk dat als je op Paleo recepten zoekt, dat je daar dan veel van mag/past in je dieet, misschien met hier en daar nog een kleine aanpassing.
Vooral het beginnen met zoiets is vaak lastig. Veel succes!

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:58

Djeez, respekt dat je dat zo vol kan houden wat een lijst :oo

Het eerste wat in me op kwam als vet wel mag: confit de canard :D :9

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:03

Ik zou geloof ik verschillende soorten vlees in de diepvries leggen en iedere dag wat groente die ik mag en die dan maken.
Voor mee te nemen in handtas en eventueel te bewaren, dat lijkt me lastig, kun je het overdag ergens in de koelkast leggen?
Ik zou glutenvrije wraps maken voor tussen de middag, 1 dag bewaren in koelkast kan wel, of je neemt prutje los mee en smeert dat er ter plekke op.

Als je avocado mag, lekker quacamole maken.

Als je ei mag ( en koelkast ) lekker variëren met ei, roerei, bacon, tomaat etc.

En ik zou verschillende soepen maken en die invriezen, zodat je die regelmatig bevroren kunt meenemen waardoor het ook de volgende dag eventueel nog te gebruiken is.

Je hebt tegenwoordig ook thermosflessen waar je dingen koel in kunt houden.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Shadow0
Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:20

Ik ben vooral erg benieuwd wat je zou willen van recepten?

Ik vind het moeilijk in te schatten maar ik denk dat ik het in jouw situatie veel meer op zou bouwen vanuit wat jij lekker vindt en wilt dan vanuit wat anderen bedacht hebben. Gooi alle regels over normale maaltijden het raam uit, en focus op wat lekker is en wat werkt voor jou.

Verder krijg je van mij nu, per direct, ook toestemming om eten gewoon weg te gooien zonder dat verspillend te vinden :) Niet voor het milieu en ook niet voor jezelf. (Dat is even lastig, maar als je het wel opgegeten had, was het ook weg.)
Nou snap ik wel dat als het eten moeite kost om te bereiden, dat zonde is van die moeite. Maar van alle wensen denk ik dat de bewaarbaarheid misschien soms maar moet wijken om het jezelf niet nog moeilijker te maken.

Na dat allemaal gezegd te hebben denk ik aan
- rolletjes van kipfilet met mayo en misschien wat tuinkruiden
- minicupcakes zoals je bananenbrood of bosbesmuffins maakt, en dat bv met boekweitmeel of rijstemeel. Op glutenvrij internet zwerven heel veel recepten rond (en dit is dus ook iets wat je in zou kunnen vriezen en in porties kunt ontdooien)
- kijk eens bij dure delicatessenwinkels/afdelingen wat je lekker vindt en wat zou werken, zoals lekkere geitenkaas, misschien olijven? Stukjes leverworst?

Ik heb geen idee hoor, maar kijk vooral op onverwachte plekken naar kleine dingen die je lekker vindt, en dan helemaal los van normale ideeen van maaltijden ofzo.

En mag je chocola? Want met name pure chocola kan een prima energiebron zijn die niet zo'n piek/dip geeft in je bloedsuiker. En bevat in principe vrijwel geen melk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:40

Bananenpannenkoekjes, prak 1 banaan met 2 eieren en een snuf kaneel. Heerlijk en ook makkelijk van te voren klaar te maken.

Wanneer je ook zaden en pitten mag kun je zelf ook crackers maken. Dit recept is super lekker: https://www.koolhydraatarmrecept.nl/pit ... -crackers/

rabbeltje
Berichten: 274
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Inspiratie gezocht bij een zeer beperkt dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:18

Kijk eens bij de Facebook site van Oahns kitchen en de groep van Pascalle Naessens. Vooral die laatste gebruik ikzelf veel omdat ze met maar een paar ingrediënten per maaltijd werkt. Verder werkt ze kh beperkt. Ook kun je bij haar recepten makkelijk zelf aanpassen naar wat je mag en of lekker vind.
Oahn is iets uitgebreider en meer gericht op kh-arm.

onderschrift?? Nu even niet.....

Rebel_Jits
Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:27

Kalkoenburgers maken met worchestershire saus, een ei en gemalen gepofte rijst (ipv paneermeel). Bladen sla als wrap gebruiken en een eventueel een sausje die je mag hebben (mayo?)

09/10/2023 <3

weslyjune
Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Inspiratie gezocht bij een zeer beperkt dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:36

Ik heb misschien wel wat gerechten voor je, maar misschien zijn ze niet naar je smaakt.

Wij eten graag zoete aardappel uit de oven, vlak voor het klaar is zachte geitenkaas erover en mee laten smelten (ik weet niet of je geitenkaas mag?). Beetje koriander en klaar. Wij eten het met "een vleesje" erbij.

zoete aardappel is dus wel zoet...

Lust je uberhaupt wortel? Dan heb ik misschien nog wat voor je.

Ninx
Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Inspiratie gezocht bij een zeer beperkt dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:07

Vlees is zwaar voor darmen.
Ik ken iemand die zware prednison kuren kreeg vanwege haar darmen. Door haar dieet gebruikt ze veel minder medicatie.

Misschien kan deze dame je verder helpen?
https://www.lisasteltenpool.nl

En hier heeeeeelllll veel informatie over voeding, allemaal gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken. Ook hier blijkt dat onze darmen erg veel moeite hebben met dierlijke producten.
Succes!
https://nutritionfacts.org

judith_irene
Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-12-07
Woonplaats: alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 09:10

Shadow0 schreef:
Ik ben vooral erg benieuwd wat je zou willen van recepten?

Ik vind het moeilijk in te schatten maar ik denk dat ik het in jouw situatie veel meer op zou bouwen vanuit wat jij lekker vindt en wilt dan vanuit wat anderen bedacht hebben. Gooi alle regels over normale maaltijden het raam uit, en focus op wat lekker is en wat werkt voor jou.

Verder krijg je van mij nu, per direct, ook toestemming om eten gewoon weg te gooien zonder dat verspillend te vinden :) Niet voor het milieu en ook niet voor jezelf. (Dat is even lastig, maar als je het wel opgegeten had, was het ook weg.)
Nou snap ik wel dat als het eten moeite kost om te bereiden, dat zonde is van die moeite. Maar van alle wensen denk ik dat de bewaarbaarheid misschien soms maar moet wijken om het jezelf niet nog moeilijker te maken.


Je slaat de spijker op z'n kop. Gelukkig heb ik de regels al jaren geleden overboord gegooid. Ik eet wat gaat en alles wat ik tekort kom, wordt aangevuld met supplementen en drinkvoeding.
Bloed wordt regelmatig gecheckt om eventuele tekorten op te sporen.
Eten weg gooien is bij mij idd ook een dingetje. Je hebt helemaal gelijk en ik moet dat ook meer los gaan laten.

Waar ik op zoek naar ben? Naar nieuwe recepten die mogelijk zijn met mijn dieet. Waarom?
Ik ben momenteel mijn eetlust kwijt. Ik heb nergens meer zin in. Niet omdat het niet gaat, maar meer dat ik alweer hetzelfde eten voor mijn neus heb liggen. Hierdoor eet ik met lange tanden en eet ik minder dan ik zou kunnen en moeten. En dit wordt steeds erger. Ik val hierdoor weer af en ik weet waar het aan ligt.(ik heb een gezond gewicht maar mag niet verder afvallen)
Ik hoop op ideeën om meer variatie te krijgen, en daarmee mijn eetlust terug te krijgen.

"Gij zult niet stelen, de Overheid duld geen concurentie."

Ethelate
Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Inspiratie gezocht bij een zeer beperkt dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:19

Wow, wat een lijst. Ik moet glutenvrij eten maar dat is dan gelukkig ook het enige. Ik maak vaak pannekoeken van banaan & ei als ontbijt of lunch.
Of een roerei als wrap om zo mee te nemen als lunch.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

judith_irene
Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-12-07
Woonplaats: alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 09:28

Iedereen ontzettend bedankt voor de linkjes en tips. Ik ga ermee aan de slag.

@weslyjune: zoete aardappel mag ik niet, die is fodmap-rijk. Wortel is niet favoriet maar door gerechten heen eet ik het wel. Alles is welkom momenteel.

@Ninx: Vlees is idd te zwaar voor mijn darmen, incidenteel een keer vermalen(gehakt) krijg ik weg. Gevogelte gaat wel goed.
Maar welke vleesvervangers hou je over als je geen gluten, soja, peulvruchten en beperkt noten mag hebben?
En hoe kom ik dan aan mijn eiwitten zonder een hele berg koolhydraten mee te krijgen?

Ik ben oprecht benieuwd want dat zou best wel wat variatie kunnen geven. Mijn vegan-vrienden geven aan dat dit hopeloos en niet mogelijk is.

Gelukkig gebruik ik op wat laxeermiddel na, geen medicatie voor mijn darmen.

"Gij zult niet stelen, de Overheid duld geen concurentie."

MarjanB
Berichten: 16405
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:34

Eiwraps maken en die beleggen met spul wat je mag?

Verder mag je pure chocolade? Dan zou je misschien onderstaande taart kunnen maken en dan proberen of je de room door kokosmelk kan vervangen.
https://www.lowcarbchef.nl/recept/choco ... -frambozen

Oepsies (soort van ei broodjes) zou je misschien nog kunnen proberen? Ik vond dat erg lekker met hummus er op.

Als je kikkererwten mag, falafel maken een optie? Edit lees beperkt peulvruchten..

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Re: Inspiratie gezocht bij een zeer beperkt dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:40

Ik volg even mee, heb een tijdlang fodmap-arm gegeten, dus heb misschien thuis nog wat recepten voor je liggen

judith_irene
Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-12-07
Woonplaats: alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 09:45

Eiwraps ga ik proberen. Klinkt goed :Y)

Pure chocolade mag ik en eet ik ook veel. Ik ga dat recept opzoeken.

Kikkererwten mogen idd niet waardoor falafel afvalt.

"Gij zult niet stelen, de Overheid duld geen concurentie."

Janneke2
Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:56

Manlief bakt hartige taarten (of quiche of noem het maar zo je het noemen wil) met banaan, havermout en fijngehakte paprika of bataat (="zoete aardappel"). Soms met ei om te binden. (Als buitenkant.)

De vulling bestaat uit bloemkool, broccoli, witte kool of spruiten.

Aangevuld met nootmuskaat, paprikapoeder, sambal of koriander.

Erbij een salade van wortel (gepureerd), appel, overgoten met pompelmoessap (aka grapefruit) en eventueel wat zaden (chia, zonnebloempit, hennepzaad).

Mag je uien en knoflook?
Mag je spirulina? ('Zeegroente', wordt als poeder verkocht, bevat veel eiwit - en het smaakt toch ook weer anders.)


En vraag je diëtiste naar voedingsmiddelen die tryptofaan bevatten (ivm darmperistaltiek).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers