Ei- intolerantie hoe doen jullie dat ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Ei- intolerantie hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-20 19:34

Ja, gewoon geen ei eten :+ Maar zo simpel is dat nog niet, want ei zit echt in heel veel producten. Ook dingen waarin je het niet verwacht zoals bouillionblokjes en vleeswaren. Eigenlijk in heel veel dingen die kant en klaar gemaakt zijn. Dus veel vers eten.
Maar zijn er nog andere tips ? Andere ideeen ? Durven jullie b.v. uit eten te gaan ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Femke_Tweety
Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ei- intolerantie hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:38

Ik denk dat intolerantie of allergie een groot verschil maakt.

En ook hier heftig de klachten van de intolerantie zijn, wanneer er zeer kleine hoeveelheden (sporen van) in het voedsel zitten.


Al die dingen tellen mee in de keus.

Als je wél uit eten gaat, dan is zeer goed overleg met de koks verstandig.
Desnoods even de verpakking van hun kant-en-klaar producten bekijken. (En ja, vrijwel ieder restaurant heeft ook wat kant en klaar spul staan, al zijn het maar poeders om sauzen aan te maken...)

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:39

Ik ben niet allergisch, maar eet zelf bijna geheel plantaardig. Dus ook geen ei. Het zit inderdaad in heel veel producten. Zelf kun je het goed omzeilen door inderdaad vers te koken. Ook kun je wel even spieken op vegan websites waar het je vaak wel overzichten hebt van vegan producten. Dat maakt het wel makkelijk, zo is er bijvoorbeeld ook gewoon mayonaise zonder eieren. Verder veel etiketten lezen in de supermarkt en met uiteten gaan goed aangeven dat je niets met ei wil en doorvragen wat de ingrediënten zijn.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-20 19:44

Hmmm ik weet niet of alle restaurants weten waar allemaal ei in zit. Bij de chinees zeiden ze : nee geen ei in de bami. Nee niet erbij, maar de mie zelf is gewoon gemaakt van ei ….

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Femke_Tweety
Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:49

Maris schreef:
Hmmm ik weet niet of alle restaurants weten waar allemaal ei in zit. Bij de chinees zeiden ze : nee geen ei in de bami. Nee niet erbij, maar de mie zelf is gewoon gemaakt van ei ….




Dat is gewoon een communicatiefoutje denk ik.

Echt aangeven dat het dus ook om ei als ingrediënt gaat, en niet als garnering of toevoeging.

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:50

Appeltaart kun je maken met banaan ipv ei :D iemand die ik ken is ook allergisch voor ei voor zijn verjaardag maken we vaak appeltaart

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:50

Maris schreef:
Hmmm ik weet niet of alle restaurants weten waar allemaal ei in zit. Bij de chinees zeiden ze : nee geen ei in de bami. Nee niet erbij, maar de mie zelf is gewoon gemaakt van ei ….

Daarom zeg ik ook doorvragen. :D En vooral jezelf er in verdiepen, dan weet je inderdaad dat mie, net als veel pasta's, gemaakt worden met ei.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-20 19:51

Ja zeker een communicatiefout. Maar wel vervelend als je denkt dat het klopt...

Inmiddels weet ik zulke dingen inderdaad. Net zoals ik sausjes gewoon niet hoef te proberen.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

deksel
Berichten: 3775
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:00

Er bestaat ook ei-vervanger! Lijkt duur maar je kan er echt lang mee doen. Daarnaast gebruik ik in sommige producten waar ei in zit helemaal geen ei vervanger, pannenkoeken kunnen namelijk prima zonder. En bijv. ei over je appelflappen of appeltaart vervang ik met plantmelk. Ik eet namelijk ook plantaardig.

Er bestaat ook suuuuperlekkere mayonaise zonder ei, mayolijn. Moet je zeker proberen :D.

https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... W4QAvD_BwE

https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... a-mayolijn (hij is goedkoper bij de Jumbo)

Voor de rest: voor alles met ei, bestaat een goede vervanger zonder ei. Hoe het precies zit met sporen van etc. weet ik niet.

En wat voor sausjes zoek je precies?

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-20 20:03

Ik ben gelukkig niet zo van de sausjes en had inderdaad al mayonaise zonder ei gevonden. Gaat het er meer om dat ik nu eigenlijk best beperkt eet ( melk producten, soja en granen gaan ook niet ). Vegan kan dus wel, alleen dan ook zonder granen. Plus dat vegan vaak mega bewerkt is aan alle kanten.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

deksel
Berichten: 3775
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:09

Maris schreef:
Ik ben gelukkig niet zo van de sausjes en had inderdaad al mayonaise zonder ei gevonden. Gaat het er meer om dat ik nu eigenlijk best beperkt eet ( melk producten, soja en granen gaan ook niet ). Vegan kan dus wel, alleen dan ook zonder granen. Plus dat vegan vaak mega bewerkt is aan alle kanten.

Aahh, ja dat maakt het idd wel meteen een stukje lastiger. Vervelend zeg.

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Ei- intolerantie hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:14

Vegan etwn kan ook zondee bewerkre peoducten, makkelijker zelfs nog. Maar is dat echt een groot probleem voor je?
Hier op een paar dagen na 3 jaar vegan en werkelijk nog nooit problemen met ei gehad, meer met melk eigenlijk :+

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-20 20:18

Het is, denk ik, ook meer de combi met melk en gluten dat het ingewikkelt maakt. Maar van ei ben ik echt het meeste ziek.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Ei- intolerantie hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:23

Ah, vervelend. Nu is glutenvrij vegan wel een ding, de Albert Heijn gaat volgens mij landelijk Sharp Sharp taartjes verkopen die glutenvrij en vegan zijn. En bovendien merk ik ook wel dat vega(n) restaurants eerder bereid zijn om te helpen bij allergieën enzo dus die zijn ook het bezoeken waard. Bij gewone restaurants bel ik van tevoren meestal even om te vragen of ze mij kunnen accomoderen, zo niet ga ik ergens anders heen, ook geen issue :j

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

mysa
Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ei- intolerantie hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:37

Weet je ook of het alleen de dooier of alleen het eiwit is? Dan heb je ietsje meer keuze, als je tenmiste niet veganistisch eet. Meestal gaat het om het eiwit, mijn moeder werd er ook heel ziek van. Maar die is al in 2001 overleden en in haar tijd waren er minder pakjes en zakjes dus het ging bij haar niet al te vaak fout.

Chubby
Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ei- intolerantie hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:02

Ik eet geen melk(producten/ingrediënten) en geen noten & pinda's. Het liefst eet ik thuis, ik check bij twijfel de ingrediënten van wat ik koop en veel maak ik zelf. Als we buiten de deur eten, bel ik vantevoren om te checken of er iets op de kaart staat wat ik kan nemen, evt met aanpassingen (geen dressing over de salade, vlees of vis gebakken in olie ipv boter, etc).


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Deugenietje
Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:05

moonsparkle schreef:
Appeltaart kun je maken met banaan ipv ei :D iemand die ik ken is ook allergisch voor ei voor zijn verjaardag maken we vaak appeltaart


hoe dan?

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ei- intolerantie hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:09

Banaan prakken of een paar eetlepels appelmoes toevoegen. Gaat tenslotte om het slijmerige, plakkerige goedje. Bij hartige gerechten kun je wat lijnzaad weken.

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:27


We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ei- intolerantie hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:41

Klopt, pannenkoeken bak ik bijvoorbeeld zonder eivervanger. Net zo lekker!

8nnemiek
Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ei- intolerantie hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:54

Lastig hoor! Niet zo zeer het ei, maar inderdaad vooral de combinatie met gluten.
Dan zul je toch vrij veel zelf moeten maken met verse ingrediënten.
Om het makkelijker te maken zou je wel meerdere porties tegelijk kunnen maken en veel invriezen. Sausjes bijvoorbeeld, kun je prima invriezen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:34

zodra je meerdere intoleranties/allergien moet gaan combineren word het lastig om kant en klaar en /of buiten de deur te eten
vegan en glutenvrij is dan wel nog wat van te vinden, maar idd wel beperkt
zelf maken word dan al snel de beste optie

bij de chinees is volgens mij mihoen een rijstnoedel zonder ei in de noedel zelf , maar dan ook weer aangeven dat er geen ei doorheen gebakken mag zitten , en dan hopen dat het goed gaat
maar goed, das niet alleen bij de chinees,

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers