Taart zonder gluten en lactose?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Taart zonder gluten en lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 13:47

Mijn schoonzus komt weleens bij me eten en zij kan geen gluten en lactose eten (heeft een intolerantie/gevoeligheid
Ik zou graag eens taart maken om als dessert te serveren. Ik kom alleen overal glutenvrij meel tegen en wat hier in zit, is mij onduidelijk.

Heeft er iemand een recept voor taart
- zonder lactose
- zonder gluten
- waarin gespecificeerd word welk meel (zonder gluten) word gebruikt?

Alvast heel erg bedankt!

Barchetta

Berichten: 78
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Epe

Re: Taart zonder gluten en lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:59


nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:02

Google leert dat glutenvrij meel gewoon als zodanig te koop is bij verschillende supermarkten. Dit zijn de ingrediënten van 1 van de melen: Ingrediënten: Glutenvrije Bloem (Rijst, Aardappel, Tapioca, Maïs, Boekweit), Rijsmiddel (Mono Calcium Fosfaat, Natriumbicarbonaat), Xanthaangom.

mala26

Berichten: 4998
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Taart zonder gluten en lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:43

Op fb heb je emmys glutenvrij,zij post wel vaker recepten voor taarten die sowieso glutenvrij zijn.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:04

Deze (maar dan met plantaardige margarine en pure chocolade zonder melk natuurlijk):

https://www.libelle.nl/food/pure-chocoladetaart/


edit: en die is ook nog eens makkelijk en betaalbaar, zonder uren weken, heel veel noten en dadels enzovoorts. Dat vind ik altijd jammer bij speciale gluten- of lactosevrije recepten: de ingrediënten zijn meteen peperduur.

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:00

Vraag wel even goed na of je schoonzus wel tegen sporen van gluten kan. Mocht dat het geval zijn dan zou ik me er niet aan wagen. Als jouw bakvormen en oven enz gebruikt zijn voor producten met gluten dan zullen er altijd sporen zijn, hoe goed je ook afwast of schoonmaakt.

Is dat geen probleem dan heel veel succes! Erg lief dat je de moeite wil doen dat je schoonzus ook lekker mee kan eten :)

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Taart zonder gluten en lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:03

Ik mag zelf ook geen gluten en lactose en heb onlangs een kwarktaart gemaakt. Daarvoor gebruikte ik taart mix van AH eigen merk voor kwarktaart, als bodem glutenvrije koekjes en plantaardige margarine en lactose vrije slagroom en lactose vrije kwark. Weet niet hoe gevoelig je schoonzus is want niet iedereen kan tegen de lactose vrije melkproducten.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Taart zonder gluten en lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 18:33

Heel erg bedankt voor de reacties, allemaal! Post vooral meer :) Het zou leuk zijn om haar eens iets anders dan b.v. sorbetijs te serveren.
Ze kan wel tegen de sporen van lactose en gluten. En ze drinkt volgens mij wel lactosevrije melk.

De kwarktaart en de chocoladetaart klinken goed!
Welke glutenvrije koekjes (merk) heb jij gebruikt, Frensie?

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:49

Kijk eens op Karlijnskitchen.nl. Zij heeft een aantal recepten op haar blog staan die zeker aan je eisen voldoen. Ik heb zelf de brownies en de citroencake al eens gebakken en die vielen bij alle eters erg in de smaak.

Edit: alle recepten op haar blog die FODMAP zijn, zijn sowieso geschikt (mits je natuurlijk glutenvrije bloem gebruikt).

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:11

Gaby schreef:
Heel erg bedankt voor de reacties, allemaal! Post vooral meer :) Het zou leuk zijn om haar eens iets anders dan b.v. sorbetijs te serveren.
Ze kan wel tegen de sporen van lactose en gluten. En ze drinkt volgens mij wel lactosevrije melk.

De kwarktaart en de chocoladetaart klinken goed!
Welke glutenvrije koekjes (merk) heb jij gebruikt, Frensie?


Ik had glutenvrije biscuitjes van de Lidl maar die hebben ze niet standaard in het assortiment. Maar zijn denk ik wel vergelijkbare koekjes in de winkel te vinden en anders op glutenvrijewebshop.nl

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Taart zonder gluten en lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:15

Oh my pie heeft ook heel veel leuke recepten die glutenvrij en volgens mij ook lactosevrij (kunnen) zijn :-) Goede vervanger voor lactose is trouwens kokosyoghurt!

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:18

Many schreef:
Kijk eens op Karlijnskitchen.nl. Zij heeft een aantal recepten op haar blog staan die zeker aan je eisen voldoen. Ik heb zelf de brownies en de citroencake al eens gebakken en die vielen bij alle eters erg in de smaak.

Edit: alle recepten op haar blog die FODMAP zijn, zijn sowieso geschikt (mits je natuurlijk glutenvrije bloem gebruikt).


Deze wilde ik ook net doorsturen!
De recepten zijn echt super lekker en smaken als normale cake! (Of ik voer het geregeld aan vrienden die meestal niet geloven dat het gluten vrij is :P )

Zelf ben ik erg fan van deze recepten:
https://www.karlijnskitchen.com/nl/worteltjestaart/
https://www.karlijnskitchen.com/nl/glut ... zzle-cake/ (Ook zonder de glazuur echt heeeerlijk! Ik heb er zelf een beetje citroen sap door heen gedaan, dat was ook erg lekker!)

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Taart zonder gluten en lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:00

Als je zoekt op "Paleo" vind je ook lekkere recepten zonder gluten, lactose en toegevoegde suikers.