Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:10

poes schreef:
Albert: doet dat geen zeer al die stokken in uw gat?

Nee, al vind ik het wel jammer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:27

Ben zeker dat het lambrusco is :j

Muscat de Rivesaltes ken ik ook maar eerlijk, dat is enkel beperkt te drinken op een bloedhete dag met veel ijs in.
En is wat heel anders dan een gewone Muscat wijn.

Ook lekker uit de regio Carcassonne: Tariquet. Heb je in doux (zacht) of sec (droog). Bij warm weer ideale aperitief.
Ik drink soms een hele zoete honingwijn uit Kroatië, malvazia. Hoort niet bij het eten, hooguit bij een mierzoet dessert.


Bij wijn staat soms millesieme op het etiket. Dat wil zeggen dat ze ernaar streven om ieder jaar opnieuw met die druif/mix van druiven telkens dezelfde smaak te verkrijgen. Dus wijn uit 2000 zou hetzelfde moeten smaken als die uit 2019 op het moment van productie.
Wijn die per jaar wordt verkocht kan ieder jaar verschillen. Zo was 1984 een dramatisch jaar voor champagne en ga je daar weinig van vinden. Jaren die heel goed zijn daarentegen vind je dan in overvloed.

En Chateauneuf-du-pape dankt zijn specifieke smaak aan de stenen waarop de wijnranken staan. Die warmen op en geven tijdens de nacht ook/meer warmte af itt gewone zandgrond. Alleen wijn op die stenenvelden binnen die regio mag die naam dragen.
Heb je 10m verder dezelfde druif of gewone grond staan, dan wordt je wijn benoemd als een cote-du-rhone.

Tip: bij Chateauneuf-du-pape moet je in het dorpje wezen. Daar heeft elke wijnboer een keldertje zitten waar je kan proeven en kopen, alles op wandelafstand. Alleen chateau la nerthe is een giga domein waar je ter plekke kan proeven, kopen en rondleiding krijgen maar aangezien die heel bekend is krijg je daar massatoerisme. En verkoopsters die amper weten waar het om gaat buiten hun eigen product om.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:15

Varekaj schreef:
En Chateauneuf-du-pape dankt zijn specifieke smaak aan de stenen waarop de wijnranken staan. Die warmen op en geven tijdens de nacht ook/meer warmte af itt gewone zandgrond. Alleen wijn op die stenenvelden binnen die regio mag die naam dragen.
Heb je 10m verder dezelfde druif of gewone grond staan, dan wordt je wijn benoemd als een cote-du-rhone.

De lijst van bergjes, is heel veel langer. De Hermitage is er een van.
Het probleem van zo een microklimaat is dat de wijn van de berg beduidend beter is dan van de buren met vaak dezelfde naam.
De mosel heeft een micro klimaat, Bremmer Calmont is daar slechts een heel klein stukje (wel de allersteilste in europa).
Dit zijn dingen die ik nog wel kan onthouden, maar bv de buren die een prijs/kwalitatief intressante wijn maken en de buren die dat niet kunnen wordt soms wat veel.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:59

Interessant allemaal.

Overigens heb ik ook gehoord dat de meeste wijn nu gemaakt is om jong te drinken. Dus champagne en bubbels Max 2 jaar houden, wit 2 a 3 en rood Max 5 al zit er bij rood nog veel verschil. En dan zou het in kelders of frigo moeten liggen.

Mijn man koopt altijd veel champagne en ik moet ze van ellende opdrinken :D

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 13:00

Interessant Varekaj! Zo leuk om te lezen.

poes schreef:
Mijn man koopt altijd veel champagne en ik moet ze van ellende opdrinken :D

Haha, wat naar zeg <<)

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:30

Oehh wijnen, wijnen, wijnen!
Ik kom ook even binnenvallen, ben gek op goede wijn.

De wijnen uit Spanje zijn over het algemeen mijn favoriet. Nu heb ik als favoriet de wijnen van de tempranillo druif. Van het Bodega Matsu is echt verrukkelijk en Bodega Sagasta uit Rioja :9 .

En afgelopen jaar naar Nieuw-Zeeland geweest en een vrij onbekend (opkomend) wijnland in Nederland, maar zij zijn heel goed in het maken van wijnen. De Sauvignon Blanc is Nederland goed te verkrijgen uit NZ en erg lekker van Mount Vernon uit het Marlborough gebied in NZ.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:03

poes schreef:
Interessant allemaal.

Overigens heb ik ook gehoord dat de meeste wijn nu gemaakt is om jong te drinken. Dus champagne en bubbels Max 2 jaar houden, wit 2 a 3 en rood Max 5 al zit er bij rood nog veel verschil. En dan zou het in kelders of frigo moeten liggen.

Mijn man koopt altijd veel champagne en ik moet ze van ellende opdrinken :D

Kan me herinneren dat de beaujolais primeur altijd een hype was, de eerste wijn van dat jaar.
Vaak niks lekkers aan...maar alla....iedereen kocht het, dus wij ook, doe ik tegenwoordig niet meer aan :o

Doe mij dan maar een wijn die ook nog een paar jaar kan en mag liggen.
Zoveel wijn drink ik niet, mijn man lust het niet, familie de meesten ook niet, dus ik ben wel blij met een fijne kelder in ons huidige huis, waar ik de wijn bewaren kan.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:17

Omg waarom zie ik dit topic nu pas! Ff topic door struinen. Ik ben op dit moment fan van de primitivo wijnen.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:27

poes schreef:
Interessant allemaal.

Overigens heb ik ook gehoord dat de meeste wijn nu gemaakt is om jong te drinken. Dus champagne en bubbels Max 2 jaar houden, wit 2 a 3 en rood Max 5 al zit er bij rood nog veel verschil. En dan zou het in kelders of frigo moeten liggen.

Mijn man koopt altijd veel champagne en ik moet ze van ellende opdrinken :D



Hangt er vanaf. Sommige wijnen koop je om nog Max 15 jaar te laten liggen. Had net een heerlijke wijn rode uit 1990 bij de lunch!!

Ben nu in Bordeaux en ik heb nog nooit zoveel goede wijn in 1 week gedronken <3

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:28

Varekaj schreef:
Ben zeker dat het lambrusco is :j

Muscat de Rivesaltes ken ik ook maar eerlijk, dat is enkel beperkt te drinken op een bloedhete dag met veel ijs in.
En is wat heel anders dan een gewone Muscat wijn.

Ook lekker uit de regio Carcassonne: Tariquet. Heb je in doux (zacht) of sec (droog). Bij warm weer ideale aperitief.
Ik drink soms een hele zoete honingwijn uit Kroatië, malvazia. Hoort niet bij het eten, hooguit bij een mierzoet dessert.


Bij wijn staat soms millesieme op het etiket. Dat wil zeggen dat ze ernaar streven om ieder jaar opnieuw met die druif/mix van druiven telkens dezelfde smaak te verkrijgen. Dus wijn uit 2000 zou hetzelfde moeten smaken als die uit 2019 op het moment van productie.
Wijn die per jaar wordt verkocht kan ieder jaar verschillen. Zo was 1984 een dramatisch jaar voor champagne en ga je daar weinig van vinden. Jaren die heel goed zijn daarentegen vind je dan in overvloed.

En Chateauneuf-du-pape dankt zijn specifieke smaak aan de stenen waarop de wijnranken staan. Die warmen op en geven tijdens de nacht ook/meer warmte af itt gewone zandgrond. Alleen wijn op die stenenvelden binnen die regio mag die naam dragen.
Heb je 10m verder dezelfde druif of gewone grond staan, dan wordt je wijn benoemd als een cote-du-rhone.

Tip: bij Chateauneuf-du-pape moet je in het dorpje wezen. Daar heeft elke wijnboer een keldertje zitten waar je kan proeven en kopen, alles op wandelafstand. Alleen chateau la nerthe is een giga domein waar je ter plekke kan proeven, kopen en rondleiding krijgen maar aangezien die heel bekend is krijg je daar massatoerisme. En verkoopsters die amper weten waar het om gaat buiten hun eigen product om.

Bedankt voorde informatie,jij weet er echt wat van!

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:34

Varekaj, misschien is muscat de St Jean de Minervois eerder wat voor je dan die van Rivesaltes - net wat verfijnder!

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:40


Anoniem

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:13

Ik heb normaal vooral wat met rood omdat ik heel snel misselijk wordt van wit (of het nu zoet of droog is), maar de enige die ik ooit echt heel lekker heb gevonden is deze: een chenin blanc die "Kleine Zalze" heet. Uit Zuid Afrika.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:36

Ik kom vaak bij Sligro en heb daar ook mijn favo's. Voor de bubbels drink ik altijd een Sigura Viudat brut. Die is er in een witte en rose versie liever dan een Moet.
Rood drink ik graag een goede Merlot of Malbec (het wat zwaardere werk) of een niet al te uitgesproken Rioja.
Lichtere, wat "makkelijkere" rode wijn een Cabernet Sauvignon of een Italiaanse Valpolicella en de wat prijzigere Amarone.
Rode wijn in de zomer koud geserveerd is een pinot noir ook lekker.
Voor witte wijn een niet te uitgesproken (vette) Chardonnay of een Pinot Grigio. Sauvignon vind ik te kruidig en te droog. Ik vind het lekker als witte wijn een "bittertje" heeft en een licht prikkeltje.
Ik koop mijn wijntjes meestal in de prijsklasse 4,00 tot 8,00 met soms een uitschieter naar 12,00 per fles.
Kleine Zalze is ook een merk van Sligro en de witte versie is ook lekker en fris.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:40

Amarone wordt gemaakt van ingedroogde druiven. Daar komt minder sap uit en de wijn is dus een stuk prijziger. Maar de wijn is heerlijk rijk van smaak.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:05


Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:50

Olle schreef:
En afgelopen jaar naar Nieuw-Zeeland geweest en een vrij onbekend (opkomend) wijnland in Nederland, maar zij zijn heel goed in het maken van wijnen. De Sauvignon Blanc is Nederland goed te verkrijgen uit NZ en erg lekker van Mount Vernon uit het Marlborough gebied in NZ.


Die vind ik ook heerlijk :9

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 23:37

Ik weet niets van wijn, alleen maar dat bij ons de syrah en cabardès enorm in de smaak vallen :')

Wij gaan altijd op zoek naar kleine boeren. Grevenmacher bijvoorbeeld. Heerlijke wijn, zeer betaalbaar en te vinden bij bernard massard. Waar ze je trouwens piekfijn in de winkel in het nederlands kunnen helpen ;)

Of via locals. Die weten soms beter waar je hele fijne wijnen kan vinden dan Google.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:30

Voor de champagneliefhebbers is Cuvée Abyss ook zeker een aanrader !
De flessen hebben een jaar in zee gelegen. Echt heel speciaal en verdomd lekker :9

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:53

Qua wit is dit by far mijn favoriet:
https://www.arentzwijnen.nl/product/vil ... blanc-2018
(terwijl ik altijd dacht dat ik niet van Duitse wijnen hield).

Verder ben ik dol op de australische Rawsons Retreat, zowel wit als rood. Te krijgen bij de appie, ik dacht zo'n 8 euro, heel af en toe in de bonus.

Voor een lekkere simpele wijn halen wij graag een doosje rood en wit van La Palma (Gall en Gall), die is ook een paar keer per jaar 26 euro per doos oid. Dat was pas, dus er staan nu weer 3 doosjes.

En daarnaast, ook aal het uitproberen. Bij het koken proberen we wel de wijntips te volgen.
Malbec bij rood vlees, Rioja bij wild, etc etc...
Maar uit dit topic ga ik zeker een aantal even opslaan! :D

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:59

Heel blij met onze kelder, waar een hoop “vakantie souvenirs” liggen :D
Heerlijk in Frankrijk die kleine wijnhuizen langs en van alles proeven en inslaan. Vorig jaar in Kroatië viel dat erg tegen, de kwaliteit van de wijnen en wat dan lekker was, was meteen minstens €30 per fles i.p.v. per doos, zoals in Frankrijk.
Ik gok dat we dit jaar een keer richting Toscane in Italië gaan. Voor de Montalcino’s :9

Als ik in NL wat moet kiezen van een kaart kies ik voor wit graag een sauvignon blanc of pinot grizio. Voor rood graag een merlot. Maar het liefst volg ik het advies van de sommelier die precies weet wat bij welk gerecht past ;) meerdere keren zo’n wijn&spijs avond bij een goede sommelier mogen proeven en bizar hoe een “gewoon” portje met de juiste kaas ineens hemels wordt :9

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:49

Pandora2 schreef:
Voor de champagneliefhebbers is Cuvée Abyss ook zeker een aanrader !
De flessen hebben een jaar in zee gelegen. Echt heel speciaal en verdomd lekker :9


Is dat zo?
Merk je daar wat van?
Want het zit toch in glas?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:51

Alles is van invloed op wijn: temperatuur, licht, luchtvochtigheid etc. De kurk zal vast wat van het zeewater doorlaten/absorberen en de rijpende wijn beïnvloeden.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:52

Gewoon 1 van de lekkerste champagnes die ik ooit gedronken heb :D
Vermoed dat de zee er toch voor iets tussenzit. Of anders in elk geval een lekker placebo effect :+

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:38

Leuk om dit topic te lezen.
Ik hou zelf totaal niet van wijn en alcohol in het algemeen maar ik heb wel ruim 5 jaar bij Gall&Gall gewerkt dus ik moest wel proeven en cursussen volgen. Mijn manager liet mij beginnen met een hele zoete witte mousserende wijn (Moscato di Asti) en stapje voor stapje iets droger of voller. Uiteindelijk had ik wel zo mijn favoriete wijnen waaronder de Gavi La Battistina en anders een lekkere Sauvignon Blanc uit New Zeeland. Ook dronk ik zo af en toe weleens een glas champagne. Door mijn werk bij de Gall dus wel veel leren drinken maar het boeit me totaal niet om alcohol te drinken. Tegenwoordig alleen maar wijn in huis om mee te koken en dan kies ik meestal voor een Syrah.