Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:06

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met wijncursussen. Ik sta echt te popelen om meer erover te leren. Sommige Bokkers lijken veel te weten, hoe komen jullie aan je kennis?

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:07

De etiketten van de wijnen die ik lekker vind scan ik vaak in met de app Vivino, dan kan ik ze altijd nog terug vinden.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:36

Ceffyl schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met wijncursussen. Ik sta echt te popelen om meer erover te leren. Sommige Bokkers lijken veel te weten, hoe komen jullie aan je kennis?


Lezen, plaatsjes bezoeken, druiveras, procedee, specifieke kenmerken.
vragen bij je slijterij naar avonden.

Maar het belangrijkste is proeven, liefst zodat je de wijnen onderling kan vergelijken.
Met wijn is het een beetje zoals met paarden.
Op papier kan je niet rijden, of over smaak valt niet te twisten.

Ik wil niet altijd voor mij alleen een fles opentrekken, Wat Luisitanio niet noemde zijn Port en Madeira uit Portugal. Anderen prefereren bv Sherry of vermoet. Alles lekker op zijn tijd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:50

Ben járen geleden met school (horeca opleiding) trouwens bij moët&Chandon geweest (enig een paar andere wijnhuizen), was heel interessant :j

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:01

LadyMadonna schreef:
Ben járen geleden met school (horeca opleiding) trouwens bij moët&Chandon geweest (enig een paar andere wijnhuizen), was heel interessant :j


Pieper Hiedsieck -O- en Pommery *\o/* *\o/* *\o/* vond de cathedraal in Reims imposant en heel fraai.
Bij de eerste in het treintje en alles mechanisch bandje in 6 talen.
Bij Pommery door de gangen/ondergrondse gewelven gewandeld, werd nog met de hand gedraaid. Klein groepje en een vriendelijke hostes dat het hele proces verklaarde. Via de zij uitgang naar buiten zonder koopverplichting.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:10

Wij hebben onlangs een proeverij gehad van wijnhuis Windmeul uit Zuid-Afrika en zijn sindsdien erg weg van hun wijnen. Vooral de Pinotage en de Chenin blanc zijn hier favoriet. Maar ik moet zeggen dat ik bij de borrel een Tempranillo ook altijd erg lekker vind. De AH verkoopt een tempranillo van Mesta, die vind ik goed te drinken en niet duur. En oh ja, de wijnen van Arrogant Frog vallen hier ook altijd wel in de smaak. Vooral hun blends en specials.

Mocht er trouwens nog iemand zoeken naar een niet té mierzoete dessertwijn, dan is Banyuls echt een aanrader!

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:18

Wij drinken altijd moscato, wisselend tussen Stormhoek, AH huismerk en Lindemans. Vind de Lindemans daarvan toch wel het lekkerst.

Als ik er zin in heb een sauvignon blanc :)

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:36

Ah, wijn. Topic naar m’n hart.

Qua supermarktwijnen drink ik bij voorkeur de Undurraga Cabernet Sauvignon of Casillero del Diablo, ook de Cabernet Sauvignon.

Verder hebben we altijd een aardige voorraad wijnen (vooral rood) van wijnhuizen uit Frankrijk en Italië. Als we daar zijn gooien we de kofferbak vol met een fles of 15 en dan kunnen we er wat weekenden tegenaan.

Een wijncursus staat hier ook hoog op de wensenlijst. Ik kan wel redelijk proeven (met soms wat hulp van de aromazon :Y)) maar de WSET lijkt me echt wel heel tof. Vriendin van me heeft net level 2 afgerond en ik heb al een aantal avonden geholpen met huiswerk proeven maken.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:58

BMHP schreef:
Wat Luisitanio niet noemde zijn Port en Madeira uit Portugal.
:r
Ik moet van ellende wel eens Port drinken als het me aangeboden wordt (hier doen ze er dan een biscuitje bij) en dat drink ik dan uit beleefdheid, maar dat vind ik dus zo vies! Madeira loop ik ook liever van weg...

En ik heb zoveel niet genoemd... Er wordt in heel Portugal wijn verbouwd, maar de meest bekende wijnen komen uit het Douro gebied. Die zijn dan weer op Amerikaanse stokken gekweekt omdat de meeste daar aan een ziekte kapot zijn gegaan een eeuw geleden ofzo (even zo uit mijn hoofd, kan langer geleden zijn).

Ook een leuk weetje: Cliff Richards heeft een wijngaard in de Algarve.

Ik ben meer dan twintig jaar geleden Frankrijk door gereisd en ook veel wijn geproefd toen, maar de lekkerste vond ik toen de rosé d´ Anjou. Vond het bezoek aan de wijkelder heel interessant.
Van de Franse (rode) wijnen vind ik Medoc het lekkerste.

In Nederland dronk ik vooral Zuid-Afrikaanse wijnen (Paardendal). Heb ooit hier trouwens nog eens de dochter van de oprichter van Stellenbosch gesproken. Die ging om met mijn toenmalige engelse buurvrouw en woont dus ook in Portugal.



MizzMontana schreef:
De etiketten van de wijnen die ik lekker vind scan ik vaak in met de app Vivino, dan kan ik ze altijd nog terug vinden.

Ik heb geen smartphone, maar zal het aan mijn zus doorgeven!
Die zocht eens naar een wijn die we in de Extremadura van Spanje (Portugal heeft ook een Extremadura) gedronken hadden. Toevallig had ik het bonnetje van wat we in het restaurant genutigd hadden in mijn reisdagboekje en daar stond hij op gespecificeerd. Was een heel lokale wijn en helaas voor haar niet in Nederland te verkrijgen, wel op internet te bestellen, maar dan moet het meteen met dozen tegelijk en het is geen goedkope wijn...
Maar goed, had ze die app gehad dan had ze kunnen scannen toen hij op tafel stond.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:29

Noeps schreef:
Ah, wijn. Topic naar m’n hart.

Qua supermarktwijnen drink ik bij voorkeur de Undurraga Cabernet Sauvignon of Casillero del Diablo, ook de Cabernet Sauvignon.


Diablo is hier ook mijn favoriete supermarktwijn :j Mooie wijn voor zijn prijsje.
Ik vind de Gato Negro Cab.Sauv ook erg zacht en lekker.

Dit is toch ook gestoord, zijn er serieus mensen die zo'n flesje halen?
https://www.gall.nl/ch%C3%A2teau-lafite ... lsrc=aw.ds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:35

Shaggy09 schreef:
Noeps schreef:
Ah, wijn. Topic naar m’n hart.

Qua supermarktwijnen drink ik bij voorkeur de Undurraga Cabernet Sauvignon of Casillero del Diablo, ook de Cabernet Sauvignon.


Diablo is hier ook mijn favoriete supermarktwijn :j Mooie wijn voor zijn prijsje.
Ik vind de Gato Negro Cab.Sauv ook erg zacht en lekker.

Dit is toch ook gestoord, zijn er serieus mensen die zo'n flesje halen?
https://www.gall.nl/ch%C3%A2teau-lafite ... lsrc=aw.ds

Zat mensen (of bedrijven) die niet hoeven te kijken op een paar duizend meer of minder. :D Met anderhalve liter zou ik er ook niet per se aan refereren met 'flesje'. :P

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:37

Ik ken ze niet hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:45

Nee, maar je weet vast wel dat ze bestaan. :+

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:55

BMHP schreef:
LadyMadonna schreef:
Ben járen geleden met school (horeca opleiding) trouwens bij moët&Chandon geweest (enig een paar andere wijnhuizen), was heel interessant :j


Pieper Hiedsieck -O- en Pommery *\o/* *\o/* *\o/* vond de cathedraal in Reims imposant en heel fraai.
Bij de eerste in het treintje en alles mechanisch bandje in 6 talen.
Bij Pommery door de gangen/ondergrondse gewelven gewandeld, werd nog met de hand gedraaid. Klein groepje en een vriendelijke hostes dat het hele proces verklaarde. Via de zij uitgang naar buiten zonder koopverplichting.

Wij hebben begin deze maand met onze ceremoniemeesters champagne geproefd voor onze aankomende bruiloft. Blind geproefd, de PH kwam unaniem onderaan de voorkeurslijst. Echt niemand vond ‘m lekker. Het is overigens (ook nagenoeg unaniem) Veuve Clicquot geworden <3

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:01

Shaggy09 schreef:
Noeps schreef:
Ah, wijn. Topic naar m’n hart.

Qua supermarktwijnen drink ik bij voorkeur de Undurraga Cabernet Sauvignon of Casillero del Diablo, ook de Cabernet Sauvignon.


Diablo is hier ook mijn favoriete supermarktwijn :j Mooie wijn voor zijn prijsje.
Ik vind de Gato Negro Cab.Sauv ook erg zacht en lekker.

Dit is toch ook gestoord, zijn er serieus mensen die zo'n flesje halen?
https://www.gall.nl/ch%C3%A2teau-lafite ... lsrc=aw.ds


Wel gratis thuisbezorgd _O-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:20

Wij drinken zelden champagne van de grote huizen. Er is heel veel lekkers voor betere prijzen te vinden. Al vind ik pommery en Vrancken wel lekker.
Wij zijn net in Reims geweest. Zo leuk om die kelders te bezoeken! Bij pommery betaal je wel 25 euro pp voor een bezoek met een glas, maar zeer de moeite waard.

Edit: de casillero drinken wij hier ook vaak.

Ik hou trouwens van boterige vette chardonnays. Ok in de VS gaan ze er net wat te ver in soms, maar die Californische wijnen vind ik wel erg lekker.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:39

poes schreef:
Wij drinken zelden champagne van de grote huizen. Er is heel veel lekkers voor betere prijzen te vinden. Al vind ik pommery en Vrancken wel lekker.
Wij zijn net in Reims geweest. Zo leuk om die kelders te bezoeken! Bij pommery betaal je wel 25 euro pp voor een bezoek met een glas, maar zeer de moeite waard.

Edit: de casillero drinken wij hier ook vaak.

Ik hou trouwens van boterige vette chardonnays. Ok in de VS gaan ze er net wat te ver in soms, maar die Californische wijnen vind ik wel erg lekker.


Het is al ff geleden toen ik daar was, sweet memories

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:20

Mkango schreef:
Zat mensen (of bedrijven) die niet hoeven te kijken op een paar duizend meer of minder. :D Met anderhalve liter zou ik er ook niet per se aan refereren met 'flesje'. :P

Ik ken een aantal mensen die zulke wijnen verzamelen, gewoon als belegging. Maar ook gewoon drinken zo nu en dan. Als je het goed hebt kun je het maar beter uitgeven aan zulke dingen dan naar de belasting brengen... :P

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:58

Shaggy09 schreef:
Ik lees in dit topic wel meer van die 'grapjes' maar het komt best denigrerend over.

Ontopic; ik ben dus niet echt een witte wijn drinker, meer van de rode. Heeft iemand hier ooit een cursus of proeverij gedaan en is het de moeite waard? In de zin van je kennis en smaak verbreden? :)


Ik ben volgens mij niet de enige die hier een grapje maakt over het drinken van chardonnee, het grapje is zo oud als de druif zelf en ik mag dat dus als bekend beschouwen zonder dat ik daar een geel lachebekje achter hoef te plakken. Maak je niet druk neem een slok en leef. Er is hier helemaal niemand minder dan een ander.

Beleggen in wijn vind ik enorm triest en van een grenzenloos egoisme getuigen.
Laatst bijgewerkt door Albert op 29-12-19 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:18

Ik volg. Ben geen kenner maar kan wel een goede wijn waarderen. Mijn voorkeur ligt bij de sauvignon Blanc uit Nieuw Zeeland. En een gewone goede merlot voor rode wijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:19

Rode mousserende is lambrusco inderdaad! Kon niet op de benaming komen.

Wij gaan weleens in de sterrenzaak hier vlakbij eten en daar hebben ze lambrusco als aperitief. Heerlijk fris, prachtige kleur, drinkt soepel en toch op zich heel bijzonder. We vergeten alleen telkens de naam te noteren :))

Als we kunnen doen we ter plekke een proeverij, een bezoekje aan de kelders etc. Zo kom je vanalles te weten en leer je elke keer bij.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:46

Varekaj schreef:
Rode mousserende is lambrusco inderdaad! Kon niet op de benaming komen.

Wij gaan weleens in de sterrenzaak hier vlakbij eten en daar hebben ze lambrusco als aperitief. Heerlijk fris, prachtige kleur, drinkt soepel en toch op zich heel bijzonder. We vergeten alleen telkens de naam te noteren :))


Weet je zeker dat het Lambrusco is?
Ik weet dat er wel wat aardige Lambrusco te vinden is,al heb ik die zelf nog nooit gekocht of geproefd.
In de supermarkt kan je al een fles voor nog geen €2 kopen. Dat is net limonade.

Zou het geen Malvasia di Castelnuovo Don Bosco kunnen zijn? Dat is ook een mousserende rode wijn, die vaak als aperitief wordt gedronken of geschonken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:51

Er bestaat zeker lekkere lambrusco. De Rokkebolle in Ledeberg serveert een goeie.

Albert: doet dat geen zeer al die stokken in uw gat?

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:02

Ceffyl schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met wijncursussen. Ik sta echt te popelen om meer erover te leren. Sommige Bokkers lijken veel te weten, hoe komen jullie aan je kennis?


Wij hebben onze wijncursus bij de wijnhandel in de buurt gehad,waren 12 lessen met (schrik niet)18 soorten per avond, dat was wel een beetje veel van het goede. Op een gegeven ogenblik kan je echt niet meer de één van de ander onderscheiden. We hebben ook nog een examen gedaan en vandaaruit kon je nog verder maar dat hebben wij niet gedaan ondanks dat wij waren geslaagd. Voor ons was het voldoende om de theorie te weten achter het proces, de manier waarop je een label leest, dat wanneer je bijvoorbeeld stallucht ruikt dat het niet per definitie niet lekker is om de wijn te drinken. Zij waren overigens wel heel erg gericht op Franse wijnen, terwijl wij juist meer van de "nieuwe wereld" wilden weten en proeven.
Ik zou het zeker aanraden om te doen, je steekt er zeker wat van op. Daarnaast als wij op vakantie zijn en we zijn in een wijngebied dan, bezoeken we zeker wel een paar wijnhuizen en dan is zeker leuk om de wijnboer met trots over zijn wijnen te horen spreken en soms kom je tijdens het proeven wel eens wat verrassends tegen. En je kan ook wat gerichtere vragen stellen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:50

Jammer dat ze het vooral beperkten tot Franse wijnen.Wellicht weten ze zelf niet veel van wijnen uit andere streken?


In Italië zijn duizenden soorten druiven en hebben ze dus ook heel lokale wijnen en ik wil graag in de Maremma streek paarden gaan kijken en wijnen proeven als ik er ooit heen kan. Aangeraden door een Italiaanse buurman wiens ouders een wijngaard hebben (in een andere streek).