Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 15:35

Ik ben zelf een enorme wijnliefhebber, maar heb er nog niet heel veel verstand van. Vind de ene wijn wel lekkerder dan de andere maar kan daar verder niks zinnigs over zeggen.
Aankomend jaar ga ik dan ook eindelijk op een wijncursus :~ Leer ik eindelijk wat meer hierover!

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie favoriete wijnen! Wat zijn echte aanraders, welke zijn juist niet te drinken? En, ivm oudejaarsavond, welke bubbels drinken jullie?

rayoow

Berichten: 3455
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:37

Rode zuid afrikaanse , heb ik altijd in huis <3
En hugo, blauwe hugo _O-

Heb er zelf ook niet veel verstand van maar drink de rode graag.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:39

Ik heb niet echt een vaste wijn en probeer zo nu en dan iets uit. Ons favoriete restaurant zoekt vaak aparte wijnen bij de gerechten en dan kun je een wijn arrangement nemen, onwijs leuk. We schrijven dan de wijnen die we echt lekker vinden op en als ik ze kan vinden koop ik er wat flessen van.
Qua rode wijn kan ik de 19 Crimes altijd aanraden, mede vanwege de briljante labels (ieder label vertelt een eigen verhaal) en de wijnen zijn ook nog eens ontzettend lekker. Dat is Australische wijn.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:04

Blacktower witte wijn is mijn favo, de rose is ook lekker :9k

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 16:30

Oh toevoeging, ook graag aangeven waar je hem koopt :D
Ik ben zelf meer van de rode dan de witte wijn. Tegenwoordig bestel ik online, alleen dat gaat dan altijd in dozen van 6, dus iets nieuws uitproberen is dan wel extra spannend.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:34

Ik houd van een volle donkere rode wijn.
Daarvan komen er genoeg uit zuid Frankrijk zoals bv de Rhone wijnen of Italie.
Ook een Cabernet Sauvignon drink ik graag, buiten de Franse, vindje ook goede uit Z. Afrika of Chili

Wit vind ik moeilijker maar bij vis of asperges is een Chablis wel heel lekker.

Als vakantie wijntjes in midden Frankrijk mag een Clarette de Die, of een plaatselijk rood flesje best op tafel.

Bij een dinner mag ik graag afsluiten met een dessertwijn. Frankrijk heeft een paar mooie maar ook uit Duitsland zijn er leuke zoals een eiswein. Opzoek ben ik naar een uit klein Constantia - zuid Afrika.

Smaken verschillen het is leuk om te proberen en ontdekken.
Bij het ontdekken ligt mijn aandacht op dit moment bij Mosel (riesling) en Ahr (pinot Noir) maar ook (rode) wijnen uit bv de Alpen.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 28-12-19 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:36

Cab-Sav, maakt niet zoveel uit van welk land, is altijd wel een lekker makkelijk drinkbare wijn, die drink ik graag op een verjaardag o.i.d . Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar uit de meer stevigere wijnen (de Barolo, Amarone, Malbec) metname bij het eten, maar een goede italiaanse Valpolicella Ripasso kan ik ook zeer zeker waarderen. In de zomer drink ik graag wel een sauvignon blanc uit Australië.
Wij hebben ook een wijncursus gedaan vanwege het feit dat wij wijnen lekker vonden maar niet echt konden definiëren hoe bijvoorbeeld een label te lezen, en wat vind je nu echt lekker en wat absoluut niet. Hoe een wijn te ruiken en proeven. want het blijft hoe dan ook;iedereen heeft een eigen smaak en wat de één lekker vind is niet per definitie ook de smaak van de ander.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:37

Ceffyl schreef:
Oh toevoeging, ook graag aangeven waar je hem koopt :D
Ik ben zelf meer van de rode dan de witte wijn. Tegenwoordig bestel ik online, alleen dat gaat dan altijd in dozen van 6, dus iets nieuws uitproberen is dan wel extra spannend.


Goede ervaring met Wijnbroeders hier, een webshop. :j leveren netjes en snel.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:40

Ceffyl schreef:
Oh toevoeging, ook graag aangeven waar je hem koopt :D
Ik ben zelf meer van de rode dan de witte wijn. Tegenwoordig bestel ik online, alleen dat gaat dan altijd in dozen van 6, dus iets nieuws uitproberen is dan wel extra spannend.


De slijter waar wij onze wijnen halen,organiseert zo'n 4x per jaar wijnproeverijen en 1x per jaar een wijndiner. Daarnaast gaat een vriend van ons elk jaar naar Italië die gaat dan een hoop wijnboeren af en komt dan afgeladen weer terug, en wij(zijn vrienden) drinken dan zijn voorraad op :')

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 16:48

Kobus17 schreef:
Wij hebben ook een wijncursus gedaan vanwege het feit dat wij wijnen lekker vonden maar niet echt konden definiëren hoe bijvoorbeeld een label te lezen, en wat vind je nu echt lekker en wat absoluut niet. Hoe een wijn te ruiken en proeven. want het blijft hoe dan ook;iedereen heeft een eigen smaak en wat de één lekker vind is niet per definitie ook de smaak van de ander.

Ja, dit is indd de reden dat ik ook op cursus wil. Om te ontdekken wat ik nou echt lekker vind en hoe je dus op zo’n etiket snapt of dit het is voor je.

Ik kijk er al zo naar uit, maar de basiscursus begint pas in maart -O-

Leo schreef:
Goede ervaring met Wijnbroeders hier, een webshop. :j leveren netjes en snel.

Verzenden deze ook in kleinere oplages, of ook per 6?

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:49

Ook in minder flessen :j ook wel eens vier flesjes besteld, kreeg ik in een doos van 6 waarin de andere vakken netjes waren opgevuld.

leintje_

Berichten: 4200
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:52

Ik lees even mee, ben altijd op zoek naar lekkere wijn :)
Mijn favorieten op dit moment zijn Jacob's Creek Chardonnay of JC Sauvignon Blanc

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:52

Alles waar de sauvignon blanc druif in zit is gewoon goed. Die druif staat voor een bepaalde kwaliteit en zelfs de meest belabberde wijboer kan het niet verpesten.

Pareltjes uit de Rhône in Frankrijk en groot favoriet is de Sancerre.

Merlot is een beetje hetzelfde als met de SB, een hele stabiele druifsoort, in spanje gebruikt men hem graag samen met andere druiven om smaken te verbeteren, want dat doet ie absoluut.

Je kunt gewoon iedere franse merlot opentrekken, maar onderschat Italië niet! Uit Venetië komen zeer goede merlots.

Anoniem

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:55

De Liefmans wijnen zijn heel lekker. Zowel de Franse als de Afrikaanse. De Franse kopen wij in de Delhaize (België) en de Afrikaanse zijn te vinden in de AH. Kosten een €6/€6.5 per fles.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:59

Hé leuk topic! Momenteel werk ik in een wijnwinkel in Limoux (Zuid-Frankrijk). Wat hier natuurlijk het bekendst is is de 'Blanquette de Limoux', een bubbelwijn van (voornamelijk) mauzac.
In de winkel verkopen we wijnen uit de Languedoc-Roussillon. Ben zelf eigenlijk helemaal geen kenner, dus ik leer zeg maar al doende. Ik volg dus graag mee! :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:04

Ik ben qua rood dol op de Bordeaux wijnen en Italiaanse wijnen.

Borgo di puema van het wijnhuis Russolo(Italiaans) en een (Frans) vind ik erg lekker. St Emilion ben ik ook dol op.
Barolo (Italiaans)hou ik ook van.

Qua wit hou ik erg van mineralige en of frisse wijnen...merken weet ik effe niet. In iedergeval niet van zoet. En Chardonay ben ik ook minder van.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:06

Palmera schreef:
Alles waar de sauvignon blanc druif in zit is gewoon goed. Die druif staat voor een bepaalde kwaliteit en zelfs de meest belabberde wijboer kan het niet verpesten.

Pareltjes uit de Rhône in Frankrijk en groot favoriet is de Sancerre.

Merlot is een beetje hetzelfde als met de SB, een hele stabiele druifsoort, in spanje gebruikt men hem graag samen met andere druiven om smaken te verbeteren, want dat doet ie absoluut.

Je kunt gewoon iedere franse merlot opentrekken, maar onderschat Italië niet! Uit Venetië komen zeer goede merlots.


Ohhh Sancerre is inderdaad geweldig. De iets goedkopere bijna streekgenoot Menetou Salon ben ik ook dol op.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:21

Gruner Silvaner is een goede. Komt echt heerlijke wijn van.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:45

DeMolenhoek schreef:
De Liefmans wijnen zijn heel lekker. Zowel de Franse als de Afrikaanse. De Franse kopen wij in de Delhaize (België) en de Afrikaanse zijn te vinden in de AH. Kosten een €6/€6.5 per fles.


Ik wist niet dat Liefmans ook wijn had ! Dacht enkel bierbrouwerij.
Weer wat geleerd vandaag ! :P

Mijn voorkeur is ook de Sancerre.
Van bubbels lust ik zowat alles. Cava, prosecco, champie...laat maar komen :D

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 17:52

Jaa Sancerre is inderdaad heerlijk! En St. Emilion gaat er hier ook goed in, maar ik lees ook wijnen die ik nog niet ken. Er is nog zoveel te ontdekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:54

Waterford Estate in Zuid Afrika heeft lekkere wijnen, en de Kanonkop Cadette is een van mijn favorieten. Verder houd ik ook erg van een goede tempranillo. :9 Ik probeer ook vaak wijnen uit minder voor de hand liggende gebieden te proberen, maar vooralsnog is er eigenlijk nog niet iets geweest waar ik echt van warm liep.

In Nederland haal ik mijn wijn eigenlijk altijd bij Henri Bloem, of bij de lokale wijnhandelaar in de buurt van mijn ouders. Bij hoge uitzondering ga ik naar de Gall&Gall.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:06

Elzas gewürstraminer, Franken riesling,
Apostelhoeve riesling brut,
Oostenrijkse sauvignon blanc en grüner feldlinger,
Baden spätherbst,
Rheingau riesling,
Viño verde uit noord portugal

Spätburgunder uit oostenrijk, rode wijn uit Telgt (gelderland) , chianti, valpolicelli, barolo.

Zo, voorlopig heb je genoeg om te proeven denk ik.

moon_dust
Berichten: 39
Geregistreerd: 25-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:09

Lees even mee, ook geen verstand van wijn.

Zelf vinden we hier de Black Hawk een Chardonnay uit Californie. _/-\o_ heel smakelijk. Lekker soepel wijntje.
Ze hebben ook drie rode varianten waarvan de negromaro uit Italie het lekkerst is. Uiteraard smaken verschillen.

Probeer eens de sites wijnvoordeel.nl of de wijnbeurs (nee ik heb geen aandelen....) maar daar kun je een doosje van 6 bestellen, niet lekker geld terug, ook als er een fles uit is (wel max een fles uiteraard). Zo kun je nog eens wat uitproberen. Heb al vele lekkere flesjes ontdekt, :9 maar ook best een paar doosjes retour laten halen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 18:13

moon_dust schreef:
Lees even mee, ook geen verstand van wijn.

Zelf vinden we hier de Black Hawk een Chardonnay uit Californie. _/-\o_
Ze hebben ook drie rode varianten waarvan de negromaro uit Italie het lekkerst is. Uiteraard smaken verschillen.

Probeer eens de sites wijnvoordeel.nl of de wijnbeurs (nee ik heb geen aandelen....) maar daar kun je een doosje van 6 bestellen, niet lekker geld terug, ook als er een fles uit is (wel max een fles uiteraard). Zo kun je nog eens wat uitproberen. Heb al vele lekker flesjes ontdekt, :9 maar ook best een paar doosjes retour laten halen.


Wijnbeurs ken ik al, maar wist dus niet dat je de overige 5 retour mag sturen als het echt niet smaakt. Dat maakt experimenteren wel aantrekkelijker :D

@Albert: is Riesling niet een vrij zoete witte wijn? Want dat is niet echt mijn ding. Ik houd van volle, boterige, witte wijnen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:15

Albert schreef:
Elzas gewürstraminer, Franken riesling,
Apostelhoeve riesling brut,
Oostenrijkse sauvignon blanc en grüner feldlinger,
Baden spätherbst,
Rheingau riesling,
Viño verde uit noord portugal

Spätburgunder uit oostenrijk, rode wijn uit Telgt (gelderland) , chianti, valpolicelli, barolo.

Zo, voorlopig heb je genoeg om te proeven denk ik.


Volgens mij hebben wij een redelijk zelfde wijsmaak.

Valpolicelli en gruner feldlinger vind ook allemaal heerlijk.