Zoutarm Maaltijden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggislief

Berichten: 13960
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Zoutarm Maaltijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 21:39

Hallo,

Ik zoek voor mijn vader Zout Arme maaltijd recepten, hij is sinds gisteren weer thuis na 1,5 week in
het ziekenhuis gelegen te hebben.. (bijna 2 weken geleden een hart infarct gehad)

Hij heeft een week lang gewoon normaal gegeten zoals ie altijd heeft gedaan,
maar er was bij zijn ontbijt gisteren in het ziekenhuis nog van (door iemand die eten rond brengt) gezegd dat ie Zout arm moet eten.

Omdat ik er totaal niet in thuis ben zoek ik naar Zout arme maaltijd recepten, en gisteren wel 1 gevonden
maar mijn vader vind het totaal niet lekker.. hij wilt gewoon eten zoals ie altijd heeft gedaan..

Gisteren wel iets in elkaar geflanst maar blij is ie er niet mee want het smaakt niet lekker!

Wie heeft er lekkere recepten??

Alvast bedankt!

lisawouda93
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Zoutarm Maaltijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:42

Ik heb een vriend die zout arm moet eten . Maar dan kom je nog het verst met het recept boek van zonder pakjes en zakjes koken .

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Zoutarm Maaltijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:54

Gewoon zonder pakjes en zakjes koken en vers. Dan kan je zelf bepalen hoeveel zout je toevoegt en naar smaak vervangen door andere specerijen en kruiden. Zoutarm eten is ook echt een kwestie van gewenning.

Anoniem

Re: Zoutarm Maaltijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:00

Ik weet van hoe het bij mijn opa ging (hij moest zoutloos eten door een nierziekte) dat het echt een kwestie van wennen was. In het begin smaakt het allemaal nergens naar en dat is heel vervelend, maar je went echt. Geen concrete tips dus, maar hopelijk helpt die gedachte hem toch een beetje.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Zoutarm Maaltijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:45

Zonder pakjes en zakjes gaan koken. En gewoon geen zout gebruiken in de recepten of echt heeel minimaal. Ik weet niet precies wat wel en niet mag vandaar.
Heel veel smaak kun je ook opvangen met gebruik van andere kruiden.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:51

Blijheid schreef:
Ik weet van hoe het bij mijn opa ging (hij moest zoutloos eten door een nierziekte) dat het echt een kwestie van wennen was. In het begin smaakt het allemaal nergens naar en dat is heel vervelend, maar je went echt. Geen concrete tips dus, maar hopelijk helpt die gedachte hem toch een beetje.

Dit. Ik moest dat in het verleden ook en weet inmiddels niet beter. Je hebt inderdaad het idee dat het nergens naar smaakt. Inmiddels weet ik dat ik dingen dan juist beter proef. Hoe iets echt smaakt. Vaak is eten veel te zout en verpest het ook de smaak van iets. Ik ben overigens nooit terug gegaan naar koken met zout. Sterker nog, ik vind eten nu vaak snel te zout. En friet met zout vind ik echt niet te eten bijvoorbeeld.

In elk geval zonder pakjes en zakjes koken. En meer gebruik gaan maken van (verse) kruiden en specerijen. Daar kun je echt heel veel mee.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:59

Als het alleen maar door iemand die het eten rondbrengt is gezegd en verder niemand van het behandelend (para) medisch team zou ik even navragen of het wel nodig is. Aan iemand die er verstand van heeft, zijn behandelend arts of een diƫtist ofzo.
Volgens mij was dat zoutarme dieet tegen hoge bloeddruk namelijk achterhaald en werkt het niet zoals eerst gedacht en ook niet bij iedereen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:00

Minder zout of zelfs geen is echt wennen. Wat voor eten at hij normaal?
Meer peper, specerijen, verse kruiden en knoflook toevoegen helpt vaak en verder gewoon doorzetten en dan went het vanzelf.

En even checken bij het ziekenhuis of het echt nodig is want er zitten nogal een fouten in de lijsten van de mensen die rondbrengen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Zoutarm Maaltijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:03

Het grootste nadeel van zoutarm eten vind ik dat als je dan ergens anders eet het al snel te zout is naar je smaak :+

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zoutarm Maaltijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:35

Ik kook nooit met zout en ja, ik vind alles snel te zout. Je kunt met allerlei andere kruiden zoals oregano, basilicum, koriander, en pepers, knoflook, enz de boel prima op smaak brengen. Nog beter: het is zelfs lekkerder. En als je dan ergens eet waar zout weer de norm is, dan merk je pas dat je met zout je smaak verknoeit.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:57

Alles vers en geen potjes, zakjes of pakjes gebruiken idd.
Het is wel wennen, maar na een tijdje heb je weer de echte smaak van verse groenten in je mond :9

Ik heb al jaren geen zout meer in huis :+
Maar idd buitenshuis eten en alles is veel te zout.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:01

Pandora2 schreef:
Alles vers en geen potjes, zakjes of pakjes gebruiken idd.
Het is wel wennen, maar na een tijdje heb je weer de echte smaak van verse groenten in je mond :9

Ik heb al jaren geen zout meer in huis :+
Maar idd buitenshuis eten en alles is veel te zout.

Alleen als ik tomatenpuree gebruik voor de pastasaus, dan zit daar vaak al uit het potje zout door. Maar veel minder dan in kant en klare sausen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:10

Ik at laatst een pizza en heb voor mijn gevoel de halve kraan leeggedronken :=

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zoutarm Maaltijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:15

Knoflook gebruiken als smaakmaker. Geeft een beetje de kick die je normaal van zout krijgt.Niet overdrijven als hij er niet aan gewend is.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:16

Check morgen eerst even bij het ziekenhuis of je vader echt wel een zoutbeperking heeft. Alleen een hartinfact is meestal geen reden hiervoor, maar problemen met vocht vasthouden wel.
Een natriumbeperking is echt een belasting, uit eten gaan wordt bijv heel ingewikkeld en daarnaast gaat het ook vaak samen met een vochtbeperking.

Mocht het toch echt noodzakelijk zijn: de hartstichting heeft hier een goede folder (die staat vast ook online) over en normaal gesproken geeft het ziekenhuis ook informatie mee.
Er zijn tegenwoordig in bijna alle supermarkten kruidenmixen zonder zout, die zijn heel handig. Verder is het vaak enorm wennen, zeker wanneer je vader net als veel mensen met de zoutpot op tafel is opgegroeid. In het begin kan eten soms echt niet meer smaken, maar uiteindelijk kunnen smaakpapillen eraan wennen waardoor je juist meer gaat proeven.
Als je nog vragen hebt mag je me ook altijd pb'en. Hierover voorlichting geven is een deel van mijn werk.

Bo_Y

Berichten: 4558
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:18

Ik kook al 5 jaar zoutarm en is geen moeite.
Ik maak alles zelf en vers en zonder pakjes/zakjes.
Pas alle normale recepten aan zonder zout.
Eet ook zoutloze kaas en als we veel brood eten bak ik zelf zoutarmbrood.
Alleen uiteten gaan is een uitdaging, want in de meeste restaurants is zoutloos een uitdaging

Mijn man heeft een dubbel hartinfart gehad in mei dit jaar en kregen van de cardioloog een verwijzing naar een hart dietist om hij moest minderen met zout. Hij mag maximaal tussen de 6 en 9 gram per dag volgens het ziekenhuis. sterkte met en voor je vader

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Zoutarm Maaltijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:34


germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:35

Bij mij is er gelukkig geen reden om zout te laten staan. Ik eet dus wel gewoon drop, yummie. Maar misschien valt het voor je vader inderdaad wel mee. En anders is er dus prima mee te leven.
Patat eet ik ook zoutloos. Beetje peper en eventueel paprikapoeder en het smaakt prima.