Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
daffieduck83
Berichten: 1745
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:44


De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.


mar_fay
Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:20

Merengues met aquafaba bak je het beste al eens een keer eerder (of twee dagen tevoren zodat je nogmaals kunt in geval van nood); de ene keer gaan ze geweldig ze de andere keer Usher waardeloos.

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:08

Ik ga sowieso tiramisu maken Met kerst :9
Heb gisteren in duitsland twee bakjes vegan Mascarpone vervanger van schlagfix meegenomen
Dus maak er voor thuis
En voor oud en nieuw bij vrienden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Nyaleti
Berichten: 6096
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:12

Zo'n quiche (of hartige taart) zou ik ook graag eens willen maken, alleen ben ik bang dat het te simpel is kwa smaak. Hoe ervaren jullie dat? Zelf een hele hoop kruiden er door gooien durf ik niet zo goed :+ goooi er elke keer weer veel te veel overheen

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-19 12:41

Quiche kun je relatief makkelijk bijzonderder maken met bijvoorbeeld pijnboompitten of cashewnoten, of misschien met aparte combinaties van groenten oid?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

mar_fay
Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:49

Een quiche is ook mooi als je mooie rondjes maakt. Bijvoorbeeld courgette/tomaat/aubergine en die dan allemaal zo snijden dat het cirkeltjes zijn. Die vervolgens als 'roosjes' of in grote cirkels om en om in je vorm plaatsen. Fantastische uitleg, maar je moet het wel kunnen vinden als je een beetje zoekt. Dat ziet er prachtig uit :)

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:16

Of gewoon meerdere kleinere quiches (kleine vormpjes) met veel variatie, dat is hier altijd een succes.

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-19 13:19

Op mijn werk hebben we een gerecht met aubergine, granaatappelpitjes en frisse creme, dat is misschien ook wel wat. Dus een quiche met aubergine (als hoofdgroenten, eventueel nog paprika, ui, tomaat erbij), en dan na het bakken granaatappelpitjes erop strooien en een dotje creme erop. Kan bijvoorbeeld van uitgelekte sojakwark (Alpro Go On is heel dik, als je die nog in een theedoek laat uitlekken kun je er wel toefjes van maken denk ik). Dan kan je de quiche meenemen en een spuitzak creme en dan hoef je ter plekke alleen even in stukjes te snijden en op elk stukje een toefje zetten (of meerdere)(of een kerstfiguurtje als je creatief bent :D )

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Selina
Berichten: 14248
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:36


Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Eydis
Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:33

Heeft iemand een leuk idee vor een vega amuse x3? :-)

Schoentje!

lor1_1984
Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:49

Ik kom niet verder dan een gevulde champignon/portobello met geitenkaas (en evt honing&pijnboompitten) of kruidenboter. :+

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Foaly
Berichten: 4810
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:53


People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Suliko
Berichten: 4297
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:02

Nog meer inspiratie voor heerlijke plantaardige feestdagen *\o/*
Vorig jaar ook een aantal recepten vandaan gehaald en dat was zo enorm goed gelukt!

https://www.onegreenplanet.org/tag/vegan-holiday-thanksgiving-christmas-entrees/

Verder wat bij mij altijd goed heeft uitgepakt bij de niet vega(n)'s:
- gevulde portobello met een sausje van tahini en citroensap, pijnboompitten en basilicum
- hartige taart van bladerdeeg (of zelf gemaakte korst), pompoen/zoete aardappel puree opgestijfd met agar agar en gegarneerd met pecannoten
- risotto voor erbij
- of aardappelpuree 50% aardappel 50% pastinaak (zó lekker)
- wellington gevuld met een stevige puree van champignon, pastinaak en pistachenoten
- Gegrilde aubergine rolletjes gevuld met walnoten, granaatappel en (soja)yoghurt (kan als koude snack)

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

mar_fay
Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:46

Portobello carpaccio doet het áltijd fantastisch. Kost even voorbereiding en tijd maar het is niet moeilijk. En zoooo lekker.

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

8nnemiek
Berichten: 43363
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:46

Ik moet dit jaar bij schoonmoeder voor de soep zorgen..
Nu wil ik eigenlijk niet met een simpel kommetje soep aan komen zetten. Heeft iemand een leuk idee om de soep wat op te leuken? :D
Goede soeprecepten zijn altijd welkom.
Ik heb nog veel pompoenen en courgettes uit eigen tuin liggen, dus waarschijnlijk wil ik daar wel iets van gebruiken.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pien_2010
Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:55

Pompoensoep met Salsa. Als je wilt geef ik je het recept, maar die pittige Salsa, maakt het zo vreselijk lekker. En dan Italiaans broodje bij bakken. Om je vingers bij af te likken en dat gaan wij doen met Kerstmis.

Eelmo
Berichten: 2924
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:56

Pompoen-wortelsoep (koken met een bouilonblokje tot gaar en dan staafmixer er door) met een beetje kokosmelk en garam masala :9 Nog lekkerder met een beetje sinaasappelsap en rasp. Ik eet het altijd als maaltijdsoep, dus misschien niet helemaal ideaal. Maar wel erg lekker. Eventueel nog geroosterde pompoenpitten of pistache als garnering. En natuurlijk naanbrood!

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

mar_fay
Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:13

Je zou - maar dat kost wel meer tijd met opmaken/serveren - twee soorten soep met verschillende kleuren kunnen maken. Bijvoorbeeld een courgette- en een pompoensoep, die qua smaak goed samen gaan. Dan met twee soeplepels tegelijk de soepen inschenken in een vrij ondiep, breed bord. Als je daar een beetje mee oefent dan kun je als het ware een 'yin yang' maken, je zou dan zelfs nog een toefje soep / kokosroom als de twee ogen kunnen gebruiken.

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:19

Geroosterde pompoenpitten zijn inderdaad echt lekker bij soep!

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

8nnemiek
Berichten: 43363
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:24

Zelf brood erbij bakken is een top idee! Dat ga ik zeker doen. En ook de pompoenpitten, super.
En die twee kleuren soep, geweldig idee! Ik ga eens testen of me dat gaat lukken :D

Pien, volgens mij zag ik je recept al voorbij komen in het topic, toch? Ik ga allebei jullie recepten komend weekend eens proberen, en dan eens zien welke het beste bij courgettesoep past en of dat gaat lukken! Ik ben al helemaal enthousiast :))

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pien_2010
Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:42

Klopt Annemiek!!

pien_2010
Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:51


Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 13:37

mar_fay schreef:
Je zou - maar dat kost wel meer tijd met opmaken/serveren - twee soorten soep met verschillende kleuren kunnen maken. Bijvoorbeeld een courgette- en een pompoensoep, die qua smaak goed samen gaan. Dan met twee soeplepels tegelijk de soepen inschenken in een vrij ondiep, breed bord. Als je daar een beetje mee oefent dan kun je als het ware een 'yin yang' maken, je zou dan zelfs nog een toefje soep / kokosroom als de twee ogen kunnen gebruiken.

Ohh dit klinkt cool he! Ik denk dat dit best werkt zolang de soep dik genoeg is. Twee helften die je in 1x elkaar roert werkt denkt ik ook wel, dat je een soort spiraal krijgt.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:42

Iemand nog een leuk idee voor een groentegerecht dat je zonder oven of magnetron klaarmaakt? Geen spruitjes.
Ik dacht aan iets van haricot verts of geglaceerde regenboogwortels of bietjes of zo iets, maar ik heb prompt geen inspiratie.
Ik eet er mushroom wellington en aardappelpuree bij.

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-19 15:54

Hmm een groententaart valt al snel af, dan heb je wel erg veel deeg.

Dit misschien?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 75 bezoekers