Olijven, hoe eetbaar te maken?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Olijven, hoe eetbaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 12:42

Ik zag vanmorgen tot mijn grote vreugde dat er een handvol rijpe olijven aan mijn olijfboompje zat. Nu weet ik dat ze eerst bewerkt moeten worden voordat ze eetbaar zijn, maar hoe doe je dat?

Heeft er iemand ervaring hiermee?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Olijven, hoe eetbaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:50


karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Olijven, hoe eetbaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 12:56

Mm zij hebben het over pletten, maar dit zijn heel rijpe zwarte olijven. Ik was zelf ook al aan Het zoeken geweest maar elke beschrijving is anders. De een zegt ze moeten ingesneden worden, de ander zegt alleen de groene moeten ingesneden worden, weer een ander ververst elke dag het water en bij weer een andere moeten ze vier maanden liggen vandaar dus ook heeft er iemand ook zelf ervaring mee?

Zoveel verschillende manieren, maar wat werkt het simpelste. Smulweb stopt ze daarna in olie om te bewaren. Dat wil ik zeker niet. Veel te vet.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:04

Jup, jummie, lekker, je hebt meerdere methodes maar het komt meestal op hetzelfde neer; laat ze zwemmen in zout water en negeer ze een aantal maanden.

Kies een potje waar de olijven meer dan de helft van vullen maar waarbij het potje niet helemaal vol zit. De mengverhouding ligt op ongeveer per liter water 50 gram zout. Maar mag best ietsje meer zijn, liever niet minder. Eerlijkheid gebied me dat ik meestal het op gevoel doe en het nog nooit is mislukt. Je mengt het water met het zout en giet het daarna in de pot tot aan het randje. Deksel erop en dan begint het belangrijkste onderdeel. Zet de pot weg, en ga iets anders doen. Doe vooral ook dingen die je leuk vindt en gun de olijven wat privacy.Als je van bittere olijven houdt, mag je ze na 3 maanden best tevoorschijn toveren. Wil je de bittere smaak juist vermijden, zorg dan dat je het komende half jaar iets anders te eten hebt. ;) Ben je klaar om ze wakker te schudden, dan giet je ze af, spoel de boel een paar keer door en klaar. Wil je ze wat langer bewaren, dan maak je ze opnieuw in. Dit doe je door ze weer met water, zout en naar keuze kruiden en olijfolie in te maken in een gesteriliseerd potje. Heb je geen geduld meer over, dan ga je er gewoon lekker voor zitten en smullen maar.

Verder is het een kwestie van uitproberen. Het vrouwtje dat mij het ooit leerde liet ze een jaar staan. Persoonlijk vind ik ze het lekkerst na 4 tot 5 maanden badderen.

Succes!

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 13:32

Gewoon in zout water gooien (heet of koud?) in een glazen pot met deksel en niks verder? Laten staan en na de winter keertje kijken of zo? Dat klinkt simpel.

Nu zullen ze van mij geen last hebben met hun privacy :') ik vind olijven niet te vreten zo smerig. :r Maar ken aantal mensen die er van smullen. :Y) Olijfolie ben ik gek op, maar een handje vol geeft zo weinig olie. _O-

Keer in Nyon in een grote fabriek geweest daar stonden bakken vol met wekende olijven

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:24

karuna schreef:
Gewoon in zout water gooien (heet of koud?) in een glazen pot met deksel en niks verder? Laten staan en na de winter keertje kijken of zo? Dat klinkt simpel.

Nu zullen ze van mij geen last hebben met hun privacy :') ik vind olijven niet te vreten zo smerig. :r Maar ken aantal mensen die er van smullen. :Y) Olijfolie ben ik gek op, maar een handje vol geeft zo weinig olie. _O-

Keer in Nyon in een grote fabriek geweest daar stonden bakken vol met wekende olijven

Koud water, en glazen pot kan prima, zet hem wel donker weg, of doe er even een doek omheen. Weet niet precies waarom maar het mevrouwtje van wie ik het leerde was daar erg stellig in. :')

En het is ook heel simpel, als je wilt kun je het ook wel wat moeilijker maken als je ze daarna nog een keertje inmaakt. Maar in principe geldt: niet teveel mee bemoeien, dan kun je het ook niet verknoeien. ;)

Wat betreft het inmaken met olie, ze worden er niet zo vet van als je ze voor gebruik goed laat uitlekken. Met een lepel uit de pot hengelen en meteen opeten maakt het wel een vette hap. ;)

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Alwiene
Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Olijven, hoe eetbaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:36

Haha ik had toch echt een heel ander idee bij je titel. Dat het topic was van iemand die geen olijven lust (dat klopt wel zie ik) maar ze toch persé wil leren eten (dat klopt dus niet :+ ) en nu tips wilde krijgen over hóe dan?! _O-

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Es_ther
Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:42

Alwiene schreef:
Haha ik had toch echt een heel ander idee bij je titel. Dat het topic was van iemand die geen olijven lust (dat klopt wel zie ik) maar ze toch persé wil leren eten (dat klopt dus niet :+ ) en nu tips wilde krijgen over hóe dan?! _O-

Dit :')

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 15:51

Alwiene schreef:
Haha ik had toch echt een heel ander idee bij je titel. Dat het topic was van iemand die geen olijven lust (dat klopt wel zie ik) maar ze toch persé wil leren eten (dat klopt dus niet :+ ) en nu tips wilde krijgen over hóe dan?! _O-

:P Nou nee voor mij zullen ze nooit eetbaar worden, brr. _O- daarnaast houdt mijn maag niet van gefermenteerde dingen. Dat is lanceren in 3...2...1 :r

Ik ga dan de rest ook maar oogsten. :)) Hihi de 6 die nog niet helemaal zwart zijn dan. Potjes genoeg, zout idem net als donkere kasten. Twijfel even over de mini olijfjes nog :')

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Olijven, hoe eetbaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:06

mmm, misschien kijken naar een zoete manier van inmaken? Ik lust geen olijven maar de zoete in knoflook en een soort suikerwater van de lekkerskraam vind ik dan verrukkelijk. Dan eet ik in no time rustig een halve kilo weg...

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 16:26

Zo ze staan in mijn gangkast, ingepakt en in zout water in een voormalige mayonaisepot. En in mijn agenda iedere maand een check.
Ik hoef dan niets te doen verder behalve kijken of er geen pluis op zit?

Knoflook is een no go hier ook al. En gezien mijn heftige reactie op gefermenteerd voedsel beter ook niet experimenteren daarmee. :n

Ben al lang verbaasd dat ik grote zwarte olijven zag, bloeien doet hij al paar jaar maar op een mini groene vorig jaar niks. En nu een hand vol grote volwassen exemplaren. Iedere winter bij harde vorst wordt hij ingepakt wel ook. Inimini boompje op stam. <3

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:10

karuna schreef:
Zo ze staan in mijn gangkast, ingepakt en in zout water in een voormalige mayonaisepot. En in mijn agenda iedere maand een check.
Ik hoef dan niets te doen verder behalve kijken of er geen pluis op zit?

Knoflook is een no go hier ook al. En gezien mijn heftige reactie op gefermenteerd voedsel beter ook niet experimenteren daarmee. :n

Ben al lang verbaasd dat ik grote zwarte olijven zag, bloeien doet hij al paar jaar maar op een mini groene vorig jaar niks. En nu een hand vol grote volwassen exemplaren. Iedere winter bij harde vorst wordt hij ingepakt wel ook. Inimini boompje op stam. <3

Jup, pluis is not good. Dan zijn ze goed voor compost. Maar schrik niet als je schuim ziet, dat is wel heel goed namelijk. Dat betekend dat er druk gewerkt wordt om (voor de mensen die ervan houden) ze lekker eetbaar te laten worden.

Oh, en olijven worden vaak niet allemaal rijp, de groene gewoonweg laten hangen helpt niet altijd. Ze slaan dan het "zwarte" stadium soms gewoonweg over en gaan meteen verder met rotten. Groene olijven kun je ook bereiden op dezelfde manier als hierboven, maar ze smaken gewoon wat anders.

((Wist je dat de meeste zwarte olijven in de supermarkt gewoon groene olijven zijn die in bijtende soda hebben gelegen en daarna een kleurtje hebben gekregen van de fabrikant? Daarom smaken die zwarte uit de supermarktpotjes heel anders (naar niks) dan de zwarte olijven bij de verskraampjes.))

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Olijven, hoe eetbaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 17:26

Dat van die nep zwarte wist ik ja. Je word genept als consument vaak, Was echt leerzaam in nyon. Kleine cooperatie van olijfboeren. Ik heb alles eraf. Was niet echt groen meer maar een tussenkleurtje. Alles zit erin nu. Ben benieuwd.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 16:41

Ik heb de olijven even alvast fijne feestdagen gewenst. :)) Ze konden het waarderen, al vonden ze het licht wat fel. En ze wilden graag door met hun slaapje. Dus ik pak ze weer in en zet ze terug waar ze stonden.

Geen pluis, beetje bubbels. Dus ik ga ervan uit *\o/*

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furst, linoleum, sterregoud, Touchem, xColorCross, YandexBot en 21 bezoekers