Voorraadkast/vriezer/etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Voorraadkast/vriezer/etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 20:28

Hoe ziet jullie voorraadkast/vriezer eruit? Ben net terug van een vriendin in Hongarije, en aangezien hun een half uur moeten rijden voor een normale (grote) supermarkt, heeft zij echt van alles op voorraad.
Zonder dat het afgesproken was hebben we er elke avond (goed en uitgebreid!) gegeten.
Wat zijn musthaves, handigheidjes, etc....ik grijp zelf ontzettend vaak mis omdat ik vergeet het aan te vullen, etc.

In mijn voorraadkast staat eigenlijk standaard een pak witte rijst, een pak zilvervliesrijst, 1 of 2 blikken soep, een zak pasta.

Kopen jullie groot in met aanbiedingen of?

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Voorraadkast/vriezer/etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:02

Stiekem een hobby van me, vind het fijn dat ik altijd voor een week vooruit kan koken met wat ik in huis heb O:)

Wat ik in mijn vriezer heb (6 lades hoog):
1 lade brood
1 lade frituur
1 lade groente (zakken zelf ingevroren roerbakgroente, sperziebonen, tuinbonen, restjes mais, gesneden courgette etc)
1 lade vlees (gemakkelijk te ontdooien per portie verpakt; spekjes, gehakt, kip in blokjes gesneden, bbq vlees, schnitzels)
1 lade maaltijden (per 2-persoons portie ingevroren; curry, pastasaus, pizzasaus, goulash, soep, lasagne etc)
Laatste lade met net waar ik ruimte tekort voor kom en kaas, héél veel geraspte kaas, handig voor op pizza’s, ovenschotels, door de pasta. Als ik zelf naanbrood maak dan maak ik meteen 4x zoveel en vries ik ze in bijvoorbeeld, even opwarmen in de air fryer, curry ontdooien en rijstkoker aan en we eten binnen een kwartier.

In mijn voorraadkast altijd genoeg van het volgende:
Afbakbroodjes, rijst, pasta, pastasauzen, boemboe’s, wraps, blikjes bonen, rijst, kokosmelk, bloem, zak chips en pak koek. Flinke voorraad kruiden, bouillonblokjes en sauzen en je kunt alle kanten uit.

Qua drinken hebben we dan gek genoeg weinig op voorraad afgezien van een krat bier, koffiecupjes en limonade.

Al het andere houd ik redelijk goed bij en staat er nooit langer dan een maand of 2. Met goede aanbiedingen sla ik dan weer groot in *\o/* . Het handigste lijkt me dus om zaken op voorraad te nemen die langer mee gaan en die je ook nu al gebruikt, zonde als je het later weg moet gooien. En mijn grootste uitvinding zijn de zakken voorgesneden roerbakgroente 1+1 gratis inslaan en invriezen. Die gooi je zo bevroren door de tomatensaus of je rijst gerecht (los wokken krijg je nooit meer knapperig :D ).

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Voorraadkast/vriezer/etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:10

Handig zo'n lijst! Ik zou ook iets meer mogen hebben.

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Voorraadkast/vriezer/etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:36

Ik heb 2 koelkasten, 1 tafelmodel in de keuken en een grote koelkast in de gang, ik heb 2 vriezers met 8 lades erin, die zijn denk ik 1.70/80 hoog. En verder heb ik nog een diepe trapkast.
Ik woon dan maar 7 minuten autorijden van de eerste supermarkt (waar ik overigens zelden de boodschappen nog doe, ga liever naar de jumbo/lidl) maar ik vind het wel handig om eten op voorraad te hebben en niet dagelijks op en neer te rijden. Ik heb 2 lades met brood, 1 lade met vlees, 1 lade met aardappel producten, 1 lade met pizzas/vlees op brood, 2 lades met groenten, andere vriezer zitten snacks en friet in en groenten, worstenbroodjes.

Voorraadkast zitten altijd afbakbroodjes, trays met frisdrank, melk, pot/blik groenten, sauzen, tacos/wraps, rijst, mie, bakproducten, aardappelen.

Ik koop veel dingen groot in, meestal ga ik 1x in de 2 weken/10 dagen naar de bakker en haal ik 6/8 broden, ga 1x in de zoveel tijd naar de slager om vlees in te slaan, boodschappen is ook 1x in de 2 weken en dan haal ik zoveel mogelijk. Ik let niet heel erg op de aanbiedingen want ik moet er toch altijd een stuk voor rijden, ooit als bij de slager de gehakt in de aanbieding is wil ik nog wel een keer extra op en neer.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Voorraadkast/vriezer/etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:12

Sowieso hebben we altijd aardappels/groente/vlees liggen. Groente vlees in de vriezer uiteraard.
Gehakt is ook onmisbaar, altijd op voorraad, net als pasta/rijst en groente.
Ook diverse kruiden, en zakjes om saus/soep e.d. te kunnen maken.
En in het geval van nood, we hebben ook altijd friet en pizza liggen!
We doen altijd 2x per week boodschappen, op maandag voor de hele week, en ook voor aanvulling van de voorraad. Op vrijdag nog een keer voor het weekend.
Zo heb je ook altijd verse groente enzo liggen, en grijpen we nooit mis.

Het is niet dat we bij grote acties inslaan. Elke week gebruik je wel iets van je voorraad, en dat word ook per week weer aangevuld.

Ligt altijd een boodschappen lijstje op de keukentafel. Wanneer er iets (bijna) op is schrijf je dat gelijk op.

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:28

Ik heb standaard 1 brood, wat vlees per portie/stuk verpakt, groenten, aardappelen (schijfjes etc), frituurspul en een pizza/kant&klaarmaaltijd oid in de vriezer.
Oh en kliekjes/sauzen.

In de voorraadkast staat:
Pasta, zowel gewoon (penne, pipe, farfalle, elleboogjes, spaghetti) als instant (zak quattro formaggi vd Action, beker good pasta)
Rijst
Noodles, zowel instant (de goedkoopste) als gewoon
Bloem/paneermeel/maizena
Pakjes houdbare melk
Pakje/pot chicken tonight/pastasaus/ovenpasta
Zak/blik soep
Pakje cupasoup
Afbakbroodjes/crackers/beschuiten
Brinta/muesli/cornflakes
Veel kruiden

Genoeg iig om een aantal dagen tot een week of twee te overleven. :')

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 00:20

Ik gebruik de vriezer eigenlijk alleen maar voor het vlees van de hond voor een maand.
Soms een brood en wat groentes erin of aanbieding gehakt.
Verder ben ik niet van de voorraad, ik houd van vers.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voorraadkast/vriezer/etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 01:28

Ik had zo een amerikaanse dubbeldeurs koelkast met water en ijs. Ik vond het diepvries deel tegenvallen qua ruimte. Wat we erin hadden; In vak; 4 broden, een la met vlees en kip, en de la eronder met diepvries groente voor als.......en iets van oven frites of een oven snack.
In de deur wat ijsjes.

Koel deel; water flesjes, beetje fris, bier, groente, sausjes, boter, kaas, ei.

In principe bleef de groente in de la echt mooi, dus dara wel blij mee.

Nu verhuisd en even geen diepvries. Koop nu 1, max 2 broden en bewaar ze donker. Vlees, kip, vis haal ik nu kleine porties.

In voorraad; pasta, rijst, tomaten puree, aardappel. en wat dus in de koelkast ligt.

Nu weer een kelder. 2 huizen terug gebruikte ik die veel, maar we moeten maar even zien. Mis vooral de diepvries en wil graag weer een zelfde dubbeldeurs, want gebruikte het geschaafde ijs wel vaak. Maar vond de indeling en het geluid wat minder.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Voorraadkast/vriezer/etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:28

Ik woon in een appartement en ik heb een kleine vriezer met 2,5 la. Ik heb wel het een en ander op voorraad, maar ik koop niet bewust grote hoeveelheden in. Ik woon in Utrecht, op elke straathoek zit er wel een supermarkt, dus nood is er nooit echt.
Wat ik echt op voorraad wil hebben:
Koeling: zak wortels, zak appels, stuk kaas, sausjes, zuren als augurk/ kappertjes, eieren, zongedroogde tomaatjes
Kast:
Uien (sjalot, gele ui, rode ui), knoflook, pindakaas, verschillende gedroogde kruiden, rode/witte/balsamico azijn, olijfolie, zonnebloemolie, ketjap, sojasaus, zilvervliesrijst, volkorenpasta, crackers
Diepvries: spinazie, brood, doperwtjes,

En dan heb ik nog een hele hoop ‘troep’ in de kasten :Y)

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:42

Ik heb een kelder waar mijn voorraad staat, aardappelen, grote zak rijst met rits, kruiden, koffie en potjes, blikjes, rijststomers, frituurpan, wok en nog meer dingen.
De vriezer heb ik 1 lade met kipfilet/dijen en een lade met brood, ijsjes en ijsklontjes.
Ben wel blij met de kelderkast, eens in de zoveel tijd trekken we hem leeg want het is wel aanlokkelijk om iets waarvan je niet weet waar je het moet laten, daar neer te planten.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:10

Ik koop altijd groot in, maar heb ook vaak leuk wat uit de moestuin.
Ik heb een Amerikaanse koelkast met vriezer, een losse vrieskist van ruim 200 liter, een kelder met schappen en nog een voorraadkamer.
De vriezers liggen vooral vol met groente en fruit, soepen, vleesvervangers uit de aanbieding en regelmatig wat broden en een paar pizza’s.
Mijn aardappelvoorraad ligt in de koelkast.
En in de voorraadkamer heb ik wat bakken meel, veel droge peulvruchten, 10 kilo rijst, een paar kilo risotto rijst, paar kilo sushi rijst, verschillende soorten pasta en macaroni, veel sojabrokken, heel veel kruiden en specerijen, wat zakken edelgist en wat andere basisingrediënten.
Dingen als olie, azijn, sojasaus enz heb ik ook altijd ruim op voorraad.
In de kelder staan altijd wat inmaakpotten met bv zilveruitjes, augurk, sambal, tomatenpurree en wat groentes. En teisseire siroop.
Ik heb ook altijd twee cilinders voor de sodastream op voorraad.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Voorraadkast/vriezer/etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:44

Ik heb ook een amerikaanse koelkast met vriezer, daarnaast een diepvrieskast en een diepvrieskist.
Amerikaanse koelkast heeft brood, krentenbollen, en wat vlees (vaak wat ik koop in mijn weekboodschappen en voor de week erna is).
Diepvrieskast heeft overgebleven maaltijden (handig voor avonddienst, koken altijd extra veel en hebben veel maaltijden in de diepvries), snacks (kroketten/frikandellen) en rundvlees (koop een koe).
In de diepvrieskist liggen groentes (ligt bijvoorbeeld 13 kilo asperges in), aardappelschijfjes/rosti's/friet, pizza's, nog een doos kroketten (koop ik bij de Sligro maar koop altijd 2 dozen om niet te vaak te hoeven gaan), pizza's en hertenvlees (koop een hert).
Hier in het dorp geen supermarkt, moet altijd auto pakken, doe maar 1 keer in de week boodschappen en wil niet misgrijpen om tussendoor te moeten rijden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Voorraadkast/vriezer/etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 15:32

Neon: zijn krentenbollen nog lekker na invriezen?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Voorraadkast/vriezer/etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:14

Ja, gaat heel goed. :j