Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:40

Is dat nieuw, rijst pas na 1 jaar? Bij m’n oudste kind mocht al wel eerder rijst of rijstwafels. := nooit gehoord van arsenicum in rijst

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:59

verootjoo schreef:
Is dat nieuw, rijst pas na 1 jaar? Bij m’n oudste kind mocht al wel eerder rijst of rijstwafels. := nooit gehoord van arsenicum in rijst


https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... geven.aspx

de arseenwaardes stijgen inderdaad nog steeds dus de veiligheidseisen daarbij zijn wat bijgeschaafd.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:21

Ik krijg altijd jeuk van Stefan Kleintjes O:)

Enniewee ik zat van de week te denken zelf ook een dergelijk topic aan te maken.

Ik ben een fanatieke koker voor mijn peuter en baby.
Zal een aantal receptjes neerzetten.

Voor de baby (8mnd) maak ik graag
Pompoen met aardappel en stronken broccoli. Kook in de babycook en daarna pureren

Of

Courgette met avocado en appel. In babycook. Pureren en klaar

Of

pompoen met beetje rijst en kokosmelk (enevt stukje kip)

Vaak probeer ik bij de Fruithap toch wat groenten te doen.

Voor de eerste hapjes heb ik eindeloos veel mango met banaan gegeven. Dat eten ze makkelijk en is zacht van smaak.

Voor de peuter (en nu ook baby) maak ik veel bananenpannenkoeken

Neem dan meestal 1 banaan. 1 ei. Beetje meel (wisselt wat voor. Soms volkoren. Soms amandel. Soms gewoon. Net wat er is). Beetje melk (soms gewoon, soms kokos, soms amandel (is wel dunner dus minder gebruiken)
Vervolgens klein hoopje maken. Deeg is vaak lekker dik. Maak kleine koekjes van formaat american pancakes.
Vervolgens wat maple syrup er over of honing (niet onder een jaar). Fruit er over en ze zijn helemaal gelukkig.
Kan ook met gebakken spekjes en maple syrup. Of gesmolten geitenkaas.
Maak dit zeker 1 of 2x per week
Afbeelding


Verder krijgt de peuter vaak in de middag een bord met van alles er op. Mag ze pakken wat ze wil. Vaak iets wat ze lekker vindt, wat ze kent, wat ze lust, wat ze zegt niet te lusten en evt iets wat ze niet lust.
Mijn ervaring is dat omdat ze pakken ze sneller iets nieuws pakken

Dit is een snel voorbeeld. Maar vaak doe ik er ook dadels bij. Gedroogde zuidvruchten. Plakje of blokje kaas (bijv geiten of blauwe kaas). Gedroogde worst. Etc. Echt alles kan je doen. Maar ook wel eens boontjes van de avond er voor. Of rauwe bloemkool.
Afbeelding

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:30


Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:41

Wat een leuk topic! Ik volg graag, mijn zoontje is alleen al wel wat ouder; 1,5 jaar. Er komen lekkere en creatieve recepten voorbij. Jaloers op jullie makkelijke eters, mijn zoontje is echt een kritische eter. Het grappige is dat hij wel dol is op vis; zalm, forel, tonijn, het maakt niet uit :') . Laatst pasta met broccoli, uitje en zalm gemaakt, beetje crème fresh en heerlijk smullen. Heel makkelijk te maken. Ik kook de pasta en broccoli wel in de bouillon en als zalm neem ik liever de zalm op huid en deze even bakken.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:00

Ik heb dus serieus nog nooit van Stefan kleintjes gehoord :'). Mijn dochtertje van net 1 eet gewoon wat wij ook eten, en vroeger met een beetje minder zout. Mijn vriend is van de kruiden en pepers. Dus ze at al vroeg met smaak :P. Ze eet nu (nog) alles. Ik heb dus helaas geen speciale recepten. Ze vond stukjes afbijten ook al vroeg interessant, dus met een maand of 8/9 at ze echt al stukjes en nu ze net een jaar is, wil ze met een vork eten. Die pannenkoekjes ga ik proberen binnenkort. Jammie!
Dat van rijst wist ik ook niet. Nu eten wij niet zo vaak rijst, misschien 1x in de week en heb ik nu pas 2x een pak rijstewafels gekocht. Wel vind ik dat in veel potjes rijst zit. Ook raar dan eigenlijk.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:03

Ik zou gewoon wat warm eten voor haar malen en te eten geven.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 18:33

Morgen boodschappen doen dus wat is een idee om te geven zaterdag?

Mogen ze met 7 maanden oud ook vis hebben? En welke vis?

Ik vind het afschuwelijk maar wil voor amber best wat vis proberen.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:06

In potjes is de controle veel beter. Zo raden ze aan om voor de 6? Maanden geen bietjes te geven omdat daar te veel nitriet in kan zitten. maar in potjes zit het wel omdat ze daar controleren of het er in zit ja of nee.
Zal ook wel zoiets bij rijst zijn.

Je hebt trouwens ook maiswafels. bijna hetzelfde als rijstwafels

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:16

Ik ken geen potjes met bietjes hoor van voor 6mnd. Maar goed, ik vind dat je in het algemeen een baby sowieso voor 6mnd geen bijvoeding moet geven (uitzonderingen daargelaten). Ik moet altijd een beetje lachen om de bende regels rondom babyvoeding ook weer, doet me denken aan de zwangerschap waarin mensen ook als een kip zonder kop regels volgde maar eigenlijk geen idee hadden waarom en hoe en wat.

W.b. Stefan Kleintjes vond ik het in het begin een mooi startschema. Toen we een beetje op dreef waren heb ik het steeds meer losgelaten en naar onze uk gekeken en dat werkt prima. Ook vond ik pindakaas en ei te belangrijk om zo lang mee te wachten.
Ik sta wel heel sterk achter het baby-led-weaning principe, ipv het cb dat zsm zoveel mogelijk eten er in wil proppen. Maar ook daarin doen we het op onze eigen manier, yoghurt krijgt hij gewoon met een lepel gevoerd , ik laat geen kommen yoghurt door de kamer vliegen :+ en soms vraag ik me ook af of het “hoeveel wil mijn kind” is, of “hoe veel krijgt mijn kind met zijn motoriek al binnen”. Als ik zie dat het het laatste is dan pak ik er een lepel bij en ga voeren.

Wij hadden vandaag rösti met gehaktballetje en sperziebonen. Groentes moet hij nog niet zo, hij weet ook niet zo goed hoe hij ze weg moet krijgen. Gehaktbal en de rosti ging er in als een trein :')

Monkeyplatter vind ik ook tof ja. Ik zie olijven, binnenkort eens kijken of onze vent die lus (wij niet dus heb ze normaal nooit :') )

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:21

Ik heb ze ook nog niet gezien, maar zou dus wel kunnen.
Het was een voorbeeld.

Sommige kindjes kunnen niet (makkelijk) zonder bijvoeding tot de zes maanden. Hier was dat niet te doen.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:24

Mijn ervaring is dat voor een 16/17 maanden de meeste kinderen het meeste wel lusten. Daarna gaat knop om en lusten ze een stuk minder. Om rond de 2/2,5 een stuk meer te lusten :=

Julia lust echt veel gelukkig. Wil niet zeggen dat ze ook altijd veel eet met avondeten :=
Hier mocht ze aan de oesters
Afbeelding

Eili: ik koop niet vaak specifiek wat apart voor de kinderen. Ik doe boodschappen. Hebben altijd komkommer en paprika en tomaten in huis om te snacken.
Maar zeker dingen als pompoen, sperziebonen, zoete aardappel, broccoli is altijd bruikbaar.
Verder heb ik vaak kokosmelk in huis.
En niet onbelangrijk: ik voeg aan het avondeten een klontje roomboter toe.
Dat mogen ze vaak echt wel hebben.

Hier uit noodzaak al met 3 maanden eerste vaste voeding moeten geven (allergie en melk weigeren) maar echt goed eten ervan doet ze sinds een maand.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:26

Ik denk dat je een iets te hoopvol beeld hebt van de fabrikanten. Die laten niet iedere batch rijst of bietjes testen, kan ik je vertellen :D

Lau, jou verhaal ken ik en vind ik idd zo’n uitzondering waarin je wel moet. Allergieën ook. Maar over het algemeen vind ik de “oefenhapjes” zoals het cb ze presenteert maar niks.
En tof die oesters! Hoop hier ook zo’n makkelijke eter te krijgen.

Wij bakken veel dingen nu, idd voor de olie. En door bijvoorbeeld boontjes gaat ook altijd wat vet (olie of boter).

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:34

secricible schreef:
Ik denk dat je een iets te hoopvol beeld hebt van de fabrikanten. Die laten niet iedere batch rijst of bietjes testen, kan ik je vertellen :D

Lau, jou verhaal ken ik en vind ik idd zo’n uitzondering waarin je wel moet. Allergieën ook. Maar over het algemeen vind ik de “oefenhapjes” zoals het cb ze presenteert maar niks.
En tof die oesters! Hoop hier ook zo’n makkelijke eter te krijgen.

Wij bakken veel dingen nu, idd voor de olie. En door bijvoorbeeld boontjes gaat ook altijd wat vet (olie of boter).


Kreeg dat inderdaad ook als tip, om een lepeltje vet toe te voegen. Vaak doe ik olijfolie of boter.

Volgens mij mogen ze vis eten vanaf 6 maand.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 21:04

Even weer omhoog schoppen..

Iemand een recept met spruitjes voor een baby van 7.5 maand?

Zoete aardappel en spruitjes ben ik al tegen gekomen maar zoete aardappel is nog niet te krijgen.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:18

Spruitjes met krieltjes en appel en evt spekjes! De appel gaat het sterke bittere van de spruitjes wat tegen

Andere favoriet hier is krieltjes met bloemkool en geraspte kaas. En dan geprakt/pureert.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:10

Ik heb anders vandaag gewoon zoete aardappelen gekocht bij de Albert Heijn?

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 17:30

Die hebben wij niet in de buurt zitten helaas.
Coop en aldi en lidl hebben ze nog niet.

Spruitjes vandaag gekookt en daarna even gebakken en ze vond het heerlijk!