Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 11:05

Ik heb een dochtertje van nu 6,5 maand oud.

Ze is een hele goede eter en lust eigenlijk tot nu toe alles wel.

Nu gaf ik haar eerder potjes groenten maar dan at ze 75 tot 100 gram met lange tanden.

Sinds vorige week maak ik het zelf voor haar en dat vind ze geweldig.
Ze eet zo 200 gram weg.

Wij verbouwen zelf onze groente en hebben vlees van ons eigen vee.
Maar die groenten zijn natuurlijk best standaard.

Ik zou graag meer recepten willen proberen die ook bij haar leeftijd passen.

Ik dacht dat het dus leuk zou zijn een topic te openen waar iedereen hun baby recepten kunnen posten en baby recepten van andere moeders kunnen uitproberen.

Vandaag maak ik dus aardappel, sperziebonen, wortel en stukje rundvlees.

Het lijkt me ook handig om bij het recept neer te zetten vanaf welke leeftijd ze het mogen hebben.

Fruithapjes en dergelijken mogen ook.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:28

Dit past beter op VoederTijd, dus ik verplaats je topic naar daar :)

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:28

De leeftijden ben ik een beetje uit, dus die kan ik niet geven.

Mijn kinderen waren gek op pasta met tomatensaus, ik bakte dan bijv wat paprika, courgette en tomaat tot het helemaal zacht was en dan pureren. Evt kan je ook wat gehakt meebakken. Dan wat gekookte pasta (macaroni deed ik meestal vanwege het formaat) erbij en smullen maar.

Bietjes geprakt met aardappel vonden ze ook heerlijk!

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:56

Ikvrouwvanjou deelt ook regelmatig wat recepten in hun vlogs. Combinaties waar ik echt nooit aan zou denken.

Het boek opperdepop van Albert Heijn schijnt ook leuk te zijn. Maar heb ik zelf geen ervaring mee.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:07

mijn dochter is nu 7 maanden, geef nog wel vaak losse groente, gisteren pastinaak gegeven, dit vond ze wel lekker. Ook paste saus met linzen en gegrilde groente vind ik een leuk recept.
Probeer haar nu alles wat wij weten ook mee te laten eten, alleen soms iets aangepast.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 18:41

Laura82 schreef:
De leeftijden ben ik een beetje uit, dus die kan ik niet geven.

Mijn kinderen waren gek op pasta met tomatensaus, ik bakte dan bijv wat paprika, courgette en tomaat tot het helemaal zacht was en dan pureren. Evt kan je ook wat gehakt meebakken. Dan wat gekookte pasta (macaroni deed ik meestal vanwege het formaat) erbij en smullen maar.

Bietjes geprakt met aardappel vonden ze ook heerlijk!


Die pasta kan ik ook wel proberen als ik alles even prak.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 18:42

floorsil schreef:
mijn dochter is nu 7 maanden, geef nog wel vaak losse groente, gisteren pastinaak gegeven, dit vond ze wel lekker. Ook paste saus met linzen en gegrilde groente vind ik een leuk recept.
Probeer haar nu alles wat wij weten ook mee te laten eten, alleen soms iets aangepast.


Geef je die pastinaak gekookt en geprakt of gewoon zo gekookt?

Mijn dochter is 2 weken jonger dan de jouwe dus zullen wel rond dezelfde fase zitten

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:01

Ik had het eerst gekookt en toen met de staafmixer.
Eigenlijk mag alles iets minder fijn. Maar vind dit nog wel makkelijk.

Vandaag had ik couscous met zoete aardappel uit de oven en dan een avocado, walnoten en wat citroensap er door heen. Dat beviel haar ook erg goed. Vond het zelf ook wel lekker en super simpel.

Onze dochter is ook wel echt gek op avocado. Gaf dat ook vaak als hapje.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:26

Wat leuk deze recepten.
Onze zoon is bijna 7 maanden en eet al goed. Probeer van alles uit.

Pasta met saus (ik koop mini pasta bij de ah)
Voor de saus:
3 tomaten
2 winterpenen (niet van die hele grote)
1 courgette
1 aubergine
1 paprika
100g gehakt

Dit kook ik allemaal samen, gehakt doe ik er op het laatst bij. Tomaten ontvel ik nog wel even (nouja vis de vellen uit de saus).
Afgieten en met staafmixer er door.
Pasta koken en samen voegen.

Zo heb ik voor 8 dagen eten(of meer, vries porties van 200g in)

Dit doe ik ook met andere groenten.
Kook een hele bloemkool of broccoli, wortel, zoete aardappel en pastinaak dit vries ik allemaal in in porties.
Ook heb ik altijd zelfgemaakte aardappelpuree in de vriezer liggen en een pakje spinazie (van die iglo blokjes, zonder toevoegingen). Dan heb ik altijd wat liggen.

Oja tuinerwten ook geprobeerd, maar dat is nog niet favoriet. Maar broccoli is een feest maal!

Vorige week heeft hij ook pannenkoek gegeten, dat aten wij zelf. Dikke lol met die pannenkoek.

BelgenGek

Berichten: 2236
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:36


floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:50


Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 11:54

Aardbei heeft mijn meisje laatst ook gehad, verloskundige was er ook bij (samenkomst van alle meiden en baby's van de centering pregnancy bijeenkomsten) en die gaf aan dat de meeste baby's er allergisch op konden reageren.
Hier totaal geen reactie behalve een baby die er compleet gek van was.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 11:58

Ik zie trouwens dat kwark en joghurt vanaf 6 maanden mag, ik meende altijd pas vanaf 1 jaar

BelgenGek

Berichten: 2236
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:48

Eilinora schreef:
Ik zie trouwens dat kwark en joghurt vanaf 6 maanden mag, ik meende altijd pas vanaf 1 jaar


Dat ligt er dus gewoon aan hoe je het zelf wilt doen qua voeding, je moet het doen zoals je zelf het beste vind..
Wij vinden zelf de kleintjes methode erg prettig en volgen die.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:18

Hihi ik maak altijd iets van restjes groenten wat ik over heb, en voeg daar soms gehakt/kip/ham door. En dat vul ik dan ook bij met aardappels, rijst of pasta.
Mijn jongste is nu bijna 10 maand. Dus ik ben ook wat begonnen met beetje kruiden en meer met ons mee te laten eten.

Aardbeien ging hier goed, tomaat gaat hier ook goed. Ook al eens een gerechtje gegeven waar toch wel beetje ui en knoflook in zat (gepureerde versie van ons eigen eten). Daar twijfel ik beetje aan of dat goed viel. Hij was niet over duidelijk aan het reageren maar vond hem wel wat onrustig maar ja dat is hij ook wel eens vaker.

Van de week :
Tomaat, gehakt, courgette, brocoli met rijst gegeven.
Gehakt geruld, daarbij de courgette en ontvelde tomaat gedaan. Toen nog beetje provinciaalse kruiden bij gedaan. En brocoli samen met de rijst in de pan gekookt en dat bij elkaar even kort in de blender gedaan. Het viel wel in de smaak.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:21

Hier nu 2 kindjes die wat ouder zijn. Ze waren allebei dol op pastinaak, zoete aardappel, verse rode bietjes, doperwtjes uit de diepvries. Gecombineerd vaak met klein aardappeltje, zalm en of kip. Rijst en pasta pas wat later mee begonnen. Wel soms een gekookt eitje erdoor. Overigens ook eerder begonnen met Griekse yoghurt of gewone yoghurt. Vonden ze heerlijk. Aardbeitje erdoor. Ook al vanaf begin eerlijk gezegd. Geen klachten gehad en allebei dol op aardbeien.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 14:07

Vandaag heeft amber rode bieten gehad, vond ze weer heerlijk.

Bij consultatiebureau nagevraagd en ze mag idd nu gewoon yoghurt of kwark hebben.
Gisteren al gehad, bordje yoghurt met aardbeien en banaan.
Ging er goed in.

Morgen maak ik de pasta zoals hierboven is beschreven

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:22

Mijn dochter lust werkelijk alles, behalve worteltjes. Ik heb in het begin ijsblokjesbakjes (van de zeeman, met deksel, bpa- en bps-vrij en niet door) gebruikt en mix en match daar soms nog van, maar steeds vaker eet ze met de pot mee, dal dan niet aangepast. Eten wij pasta, dan kook ik die zonder zout en hou ik voor haar apart. En stukken komkommer enzo eet ze ook graag. En dan heb ik nog een diepvriesspinazie liggen (in van die deelblokjes) en nog verschillende soorten groenten in die ijsblokkjesbakjes. Werkt prima zo!

Vanavond eten wij wraps met chinese wokgroente en sojakip. Dat vind ik echt niet geschikt voor haar, dus houd ik wat kip apart uit de marinade, die bak ik even snel voordat ik onze kip bak. En dat maak ik dan af met courgette en rijst uit de diepvries.

Da's trouwens ook handig: gekookte rijst invriezen. Dat kun je echt heel handig gewoon beetje bij beetje opgebruiken.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:52

Eilinora schreef:
Ik zie trouwens dat kwark en joghurt vanaf 6 maanden mag, ik meende altijd pas vanaf 1 jaar


Vanaf 1 jaar bied je normale zuivel aan als alternatief voor de kunstvoeding. Daarvoor is het niet volwaardig genoeg, daarnaast is zuivel in zijn algemeenheid moeilijker te verteren. Yoghurt en kwark is daar een uitzondering op.
1 portie kwark of yoghurt wordt in de kleintjesmethode voor 1 jaar aangeboden, vaak als alternatief voor 1 afgekolfde borstvoeding op de opvang, als moeders niet voldoende kunnen kolven.


Wij volgen zelf ook de kleintjesmethode, met een beetje rapley erbij nu hij ruim 10maanden is. Onze zoon is echt gek op gnocchi en gekookte risottorijst.

BelgenGek

Berichten: 2236
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:30

secricible schreef:
Eilinora schreef:
Ik zie trouwens dat kwark en joghurt vanaf 6 maanden mag, ik meende altijd pas vanaf 1 jaar


Vanaf 1 jaar bied je normale zuivel aan als alternatief voor de kunstvoeding. Daarvoor is het niet volwaardig genoeg, daarnaast is zuivel in zijn algemeenheid moeilijker te verteren. Yoghurt en kwark is daar een uitzondering op.
1 portie kwark of yoghurt wordt in de kleintjesmethode voor 1 jaar aangeboden, vaak als alternatief voor 1 afgekolfde borstvoeding op de opvang, als moeders niet voldoende kunnen kolven.


Wij volgen zelf ook de kleintjesmethode, met een beetje rapley erbij nu hij ruim 10maanden is. Onze zoon is echt gek op gnocchi en gekookte risottorijst.


Rijst adviseren ze na 12 mnd en dan nog met mate ivm arsenicum..

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:36

Met "ze" bedoel je Stefan Kleintjes? Ja, klopt, maar zoals gezegd voegen we nu ook wat Rapley toe en ik heb het E-book van kleintjes en daar blijkt een oud introductieschema in te zitten. So much for your money.

Ik weet het van de arsenicum, maar we eten niet dagelijks risottorijst hoor :+ denk dat je je meer zorgen moet maken over de moeders die dagelijks rijstewafels en rijstebloem aan hun kind geven....

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:50

Hier is hij helemaal verzot op een halve advocado met een peertje erdoor heen. Peertje eerst even koken als hij nog hard is.

Ik kijk vaak op smikkels.nl staat ook erg veel op.

Bietjes, gekookt appeltje en aardappel
Mini past van de AH met tomaat en gehakt
Zoete aardappel met bloemkool en kip

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 13:20

Avocado hier ook al geprobeerd op brood, vind ze heerlijk.

BelgenGek

Berichten: 2236
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:36

secricible schreef:
Met "ze" bedoel je Stefan Kleintjes? Ja, klopt, maar zoals gezegd voegen we nu ook wat Rapley toe en ik heb het E-book van kleintjes en daar blijkt een oud introductieschema in te zitten. So much for your money.

Ik weet het van de arsenicum, maar we eten niet dagelijks risottorijst hoor :+ denk dat je je meer zorgen moet maken over de moeders die dagelijks rijstewafels en rijstebloem aan hun kind geven....
ja dat bedoel ik. Dat is inderdaad zorgelijk.. de mensen die alles gewoon geven wat volgens de verpakking mag bij de leeftijd van hun kindje.. ik begrijp dat niet zo goed.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Recepten baby gerechten uitwisselen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 10:39

Dat krijgt ze hier helemaal niet gelukkig, enkel af en toe een soepstengel maar verder het standaard boterham, groente en fruit