Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 18:34

Hallo bokkers,
Ik woon sinds kort op mezelf en probeer een beetje een ritme te vinden in wat ik elke dag eet als avondeten. Er is zo veel te maken, dat ik het heel lastig vind om een keuze te maken voor een bepaald gerecht. Als tip kreeg ik om me vast te houden aan een schema, bijvoorbeeld maandag pasta, dinsdag agv, woensdag rijst etcetera. Dan kan je binnen die categorieen weer varieren, er bestaan natuurlijk tig soorten pasta en agv enzo. Wie kookt op deze manier en wat is dan jullie ritme?
Met lekkere en eenvoudige (beginnend kok, haha) recepten ben ik overigens ook heel blij *\o/* <3

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:13

Brrr broertje dood aan een eetritme. Dan eet je dus pasta terwijl je zin hebt in agv

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:14

Nee geen vast ritme.
Ik bedenk wel per week een week menu.
Maar dat zijn elke week weer andere recepten

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:17

Ik kijk elke zondag on de foldertjes en op basis daarvan + wat in de kast/vriezer nog ligt stel ik een weekmenu samen.

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:31

Hier geen schema, wel laat ik iedere vrijdag groente en fruit thuis bezorgen.
Dit is dus altijd seizoensgebonden groente.
Hiermee bepaal ik wat er gedurende de week op tafel staat maar niet een vast ritme rijst, pasta of avg.
Maar mijn tip, varieer zoveel je kan en gooi niets weg. Internet kan je zoveel verrassende recepten vinden dus probeer gewoon eens iets

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:36

Wij hebben geen vast schema.

Als ik een krop ijsbergsla heb gekocht voor pitabroodjes eten we die week ook een keer sla met aardappels.

Ik heb melkeiwittenallergie en op donderdag eten we altijd gezond ivm orkest daarna.
Beetje lastig om er met buikpijn en koorts te zitten.

Vaak 1 of 2 x rijst per week. En 1 of 2 keer pasta per week. 2 keer aardappels en een keer friet of pizza of brood.
Hangt ook af van de planning van overdag en s avonds.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:37

Hier ook geen vast weekritme. Op de dagen dat ik werk eten we iets makkelijker, op vrije dagen kook ik vaak wat uitgebreider.
In het weekend doen we "grote" boodschappen, dan neem ik voor 3 a 4 dagen eten mee. Meestal bedenk ik per dag wat t die dag moet worden. Op woensdag doe ik dan nog eens boodschappen, meestal nog voor 2 dagen. Op vrijdag koopt mn man meestal wat, die werkt dan thuis en kookt.

Je krijgt er vanzelf wat handigheid in!

purny

Berichten: 27486
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:39

Ik bedenk op de dag wat ik ga eten. Kook wel meestal wereldgerecht voor 2 dagen of chili voor 2 dagen.

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:42

Toen ik op mezelf woonde ging ik met mijn huisgenootje 1x in de week de grote boodschappen doen. Van te voren maakten we een lijst met 7 avondmaaltijden, dus voor de hele week. Voor deze maaltijden haalden we de ingrediënten voor in huis. En per dag keken we waar we zin in hadden (of waar we tijd voor hadden om te maken) :)

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:43

Geen vast schema.
Zorg wel dat we niet vaker dan een keer per week pasta eten.
Verder vaak op woensdag soep met stokbrood en op zaterdag frietjes.
En ip eens per week iets met vis.

Voor de rest zo gezond mogelijk met veel salades en geen ( voor mezelf) tot zeer beperkt vlees voor de rest van het gezin.

mala26

Berichten: 4998
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:53

Ook geen vast schema hier.
Maar ik probeer zo gezond mogelijk te eten.
Eet tegenwoordig veel groenten uit de oven en de ene keer met vlees en de andere keer met zoete aardappel.
Af en toe een keer pasta, of pasta saus met courgette pasta.
En soms wat rijst

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:09

Geen vast schema per week, maar als ik bijvoorbeeld agv heb gegeten eet ik de dag erna bijv. een vegetarische risotto. De dag daarna een keer pasta en dan bijvoorbeeld een visgerecht met groente uit de oven en een keer een zoete aardappel. Maar ook wraps of taco’s doe ik wel eens of een zelfgemaakte maaltijdsalade. Probeer het gewoon een beetje af te wisselen. En probeer nieuwe dingen uit om het voor jezelf leuk en lekker te houden. Zo veel recepten om eens te proberen. Een keer een soepje met brood kan ook vast wel eens, maar ik probeer dingen als pizza en patat wel echt zo weinig mogelijk te doen.
Laatst bijgewerkt door yza1987 op 09-04-19 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:13

Hier geen vast schema maar voor paar dagen boodschappen doen en dan kijken wat in aanbieding is en waar ik zin in heb.
Woon je alleen? Ik wel en kook eigenlijk altijd voor 2 dagen vindt het geen probleem om 2 dagen hetzelfde te eten . Plan dat zo dat ik op de dagen dat ik vanuit mijn werk eerst mijn paard ga rijden ik alleen op hoef te warmen.
En pasta, nasi en stamppotten maak ik gewoon pan vol en vries wat in.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:15

Hier ook geen schema :+
Ik bestel 1x per week boodschappen en bestel dan voor 4/5 dagen eten. Dan bekijk ik per dag waar ik zin in heb, en de laatste dag heb ik pech als er dan toevallig nog iets over is waar ik geen zin in heb :P
Voor het weekend haal ik dan weer nieuwe ingrediënten voor de maaltijden dan.

En soms kom ik wat nieuwe recepten tegen in boekjes of internet en dan ga ik dat eens uitproberen.

purny

Berichten: 27486
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:15

Ff voorbeeld: maandag brood
Dinsdag meestal bij m'n ouders
Woensdag en donderdag iets voor 2 dagen
Vrijdag: bijvoorbeeld cordon bleu
Zaterdag: zalm uit de oven

Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is een potje bonenschotel van hak halen. Hier gehakt, spekreepjes en mais bij doen en je kan voor 2 dagen eten

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:20

Ik moet er niet aan denken om bijvoorbeeld iedere maandag ‘verplicht’ pasta te moeten eten. Wij doen elke dag boodschappen en bedenken pas aan het eind van de middag wat we gaan eten. Op deze manier eten we elke dag iets waar we ook zin in hebben op dat moment.

Anoniem

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:23

Ik heb geen vast ritme, maar ik maak wel aan het begin van de week een lijst met dingen die ik ga eten en daar doe ik ook boodschappen voor. Dat doe ik als ik geen honger heb zodat ik betere keuzes kan maken. In dat schema kan ik best een beetje schuiven (wel afhankelijk van de houdbaarheidsdatum van bepaalde producten) zodat ik nooit iets hoef te eten waar ik echt geen zin in heb. Ik hou altijd 1 of 2 dagen 'over' waarop ik niks plan zodat ik dan kliekjes kan eten of eens iets kan bestellen.

Dat plannen doe ik puur en alleen zodat ik niet elke dag naar de supermarkt hoef om keuzes te maken. Ik weet echt zeker dat ik dan elke dag patat of pizza eet.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:27

Wij bestellen meestal voor 3 a 4 dagen boodschappen via Picnic (we eten meestal niet 7 dagen thuis). Dan hoef je maar 1x per week wat hoofdgerechten te bedenken en kun je op de dag zelf nog kiezen waar je het meeste zin ik hebt.

Qua variatie.. Pasta, rijst, risotto, noodles, aardappeltjes, wraps, etc. Vaak maken we genoeg pasta voor twee dagen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:31

Ook hier geen schema, van huis uit wel gewend, dus helemaal klaar mee :')
Ik kook waar ik zin in heb met wat ik in huis heb.
Doe eens per 2 á 3 weken grote boodschappen bij Jumbo, verder tussendoor eens naar de Aldi ofzo. Net waar ik langs kom eigenlijk. En als ik niet goed weet wat het moet worden, dan kijk ik op Pinterest :')
Ik ben een creatieve kok, dus niet altijd het lekkerste van het lekkerste, gewoon omdat ik graag experimenteer :')

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:35

Ik eet op basis van houdbaarheidsdatum. Ben nu nog 4 weekjes alleen thuis zonder mn partner. Dus moet ook zelf mn avondeten regelen. Ik eet vaak lekker een broodje met wat lekkers, groente met aardappeltjes en een stukje vlees. Eigenlijk gaat me dit (alleen beslissen wat ik eet) beter af dan samen beslissen. Elke dag de vraag 'wat zullen we eten'. Nu koop ik gewoon wat voor n paar dagen en kijk naar de data.

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:36

Hier ook geen schema. Aan het begin van de week blader ik de supermarktfolders door en maak ik een eetplanning. Vervolgens haal ik de boodschappen en ik houd me zoveel mogelijk aan de planning. En hebben we een keer zin in wat anders? Dan doen we daar niet moeilijk over en wisselen we of wijken we van de planning af. Zo eten we gevarieerd, vers en lekker en het is ook nog eens goed voor de portemonnee. Sommige gerechten kook ik bewust in een wat grotere hoeveelheid, zoals lasagne. De restanten vries ik in per portie, altijd handig op drukke dagen of als we geen zin hebben om te koken.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:41

Hier ook geen vast schema, maar dat komt ook doordat ik iedere week 3 maaltijden Hello fresh heb en daar vaak wel 5x van kan eten. De overige dagen eet ik waar ik zin in heb of maak ik wat met groentes die er nog liggen :-)

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:48

Hier ook geen schema. Als we boodschappen doen (2x per week) bedenk ik of ik iets specifieks wil koken, en zorg dat ik dan de ingrediënten haal. Verder haal ik vaak ingrediënten die in allerlei gerechten kunnen, en met wat ik in de voorraadkast, koelkast en vriezer heb liggen en de kruiden die ik heb maak ik dan waar ik die dag zin in heb. Dat gaat eigenlijk erg goed, we hoeven ook bijna nooit iets weg te gooien (wat ik enorm zonde vind). Wel is mijn inspiratie wat weinig de laatste tijd, maar ik houd wel erg van koken, dus het is weer even tijd/energie er voor vinden wat dingen uit te proberen.

xSannee

Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:00

Hier geen schema, we doen 2x in de week boodschappen. Woensdag en zaterdag. Op die dagen kijken we wie wanneer mee-eet. (Door werk en trainingen zijn we er niet altijd allemaal 's avonds) en bedenken we wat we die dagen gaan eten.

Maar daarin volgen we geen ritme en als je dan zondag zin hebt in het eten van maandag, maken we dat gewoon zondag :')

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:35

Ik doe op vrijdag de weekboodschappen. Ik pak op donderdagavond de reclame erbij en dan maak ik een lijstje voor die week met de aanbiedingen die ik kan gebruiken.
Wat ik wanneer kook ligt aan de houdbaarheid (als ik een zakje sla bijv meeneem dan zorg ik dat ik dat aan het begin van de week eet.) en waar ik zin in heb die dag. Vast staat dat we op vrijdag frietjes eten door de zwemles van dochter. De rest wanneer het uitkomt.