[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 18:00

Bij Brabantse milieu federatie, en inderdaad, wouter was een van de genen die de cursus gaf :)


Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:18

Prairy schreef:
Bij Brabantse milieu federatie, en inderdaad, wouter was een van de genen die de cursus gaf :)

Leuk ik heb ook bij wouter gevolgd. Inspirerende man.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Morpheus81
Berichten: 563
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:17

Wauw wat een super idee! Wij hebben vanaf 3 juni ook ons eigen huis en willen ook kleinschalig wat fruitbomen planten. Ik zou op zich wel heel veel interesse hebben voor een zaailing van de Lange van Lod walnoot, maar ik heb niet echt iets interessants te ruilen voor je ben ik bang. Ik heb vooralsnog alleen rode bes en appelboompjes. Maar die heb je volgens mij al genoeg!

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:08

Morpheus81 schreef:
Wauw wat een super idee! Wij hebben vanaf 3 juni ook ons eigen huis en willen ook kleinschalig wat fruitbomen planten. Ik zou op zich wel heel veel interesse hebben voor een zaailing van de Lange van Lod walnoot, maar ik heb niet echt iets interessants te ruilen voor je ben ik bang. Ik heb vooralsnog alleen rode bes en appelboompjes. Maar die heb je volgens mij al genoeg!

Ik zou, als je voor een fruittuin gaat, geen zaailing nemen maar een ent. Zaailing is erg onzeker. Of de noten lekker zijn, of ie wel goed gaat dragen, wanneer ie gaat dragen.. duurt allemaal erg lang en het is ook onzeker hoe groot de boom gaat worden. Als je een geënte lange van lod neemt wordt ie max 10 meter en weet je zeker dat je goede noten hebt, en dat ie na een aantal jaar gaat dragen
Een geënte lange van lod kost 15 euro bij kwekerij smallekamp

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Morpheus81
Berichten: 563
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:20

Dorine92 schreef:
Ik zou, als je voor een fruittuin gaat, geen zaailing nemen maar een ent. Zaailing is erg onzeker. Of de noten lekker zijn, of ie wel goed gaat dragen, wanneer ie gaat dragen.. duurt allemaal erg lang en het is ook onzeker hoe groot de boom gaat worden. Als je een geënte lange van lod neemt wordt ie max 10 meter en weet je zeker dat je goede noten hebt, en dat ie na een aantal jaar gaat dragen
Een geënte lange van lod kost 15 euro bij kwekerij smallekamp


Wat een goede tip! Dank je wel!

esje01
Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:45

Wat gaaf
Ik wil al tijden fruitbomen planten maar weet niet zo goed hoe te beginnen
Ik lees mee voor inspiratie

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 01:54

Wat leuk ik volg.

Moet ik eerlijk bekennen dat ik nog iets verder wil gaan. Mijn doel is(alleen mogelijk als we hier een verblijfsvergunning krijgen) om een soort voedselbos te ontwerpen waar ik dan ook varkens in kan laten lopen. Ik wil heel graag (bijna) zelfvoorzienend worden en dus ook kwa vlees.

Wonen nu in een vrijstaand huis op een kavel van 1013m2 dus dat is wel voor in de toekomst. Hier nu herfst dus wil ook weer wat laagstam-fruitbomen gaan planten in de voortuin en die wil ik dan als leilinde leiden om de inkijk vanaf de weg tegen te gaan. Ik heb afgelopen herfst al 1 braam, 1 rode aalbes en 2 blauwe bessen geplant en dan hebben we nog aardbeien. Wil me nu eerst richten op fruit, dan straks uitbreiden met groente en een kruidenmuur maken aan het oude kolenhok.

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 02:58

Leuk idee! Heel benieuwd hoe het straks gaat worden. :)

Houd je er rekening mee dat een willow structure wel een stalen frame of support moet hebben? Kleine hutjes kun je wel zo vlechten, maar daar kun je geen trouwerij in houden ;)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 06:35

Dat is wel een goede, dank Libera :)

We vertrekken vandaag naar Marokko, en daar wil ik ook naar een of 2 botanische tuinen. Kijken of ik daar nog wat leuke inspiratie uit kan halen :) En misschien wat zaden oid kan meenemen.

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 06:37

esje01 schreef:
Wat gaaf
Ik wil al tijden fruitbomen planten maar weet niet zo goed hoe te beginnen
Ik lees mee voor inspiratie



Je koopt een boompje, graaft een gat, plantje erin, water erbij en wachten maar ;)

Daffie, leuk idee! Daar zul je dan wel echt rekening mee moeten houden inderdaad. Wat ik tot nu toe gelezen is het wel lastig om dat te combineren.

Ik heb zelf 2 geitjes en ook daar moet ik nog wat op verzinnen. Krengen vreten alles op en aan :(

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:49

Gelukkig hebben varkens een hekel aan stroom. Denk dat ik de bomen maar op de grens moet zetten zodat de wortels en bast veilig zijn. Maar dan kunnen ze wel gewoon de gevallen fruit en/of noten eten.

Geiten zijn gewoon een ramp in dat opzicht }> ;) mijn schoonvader had een rij nieuwe wilgen geplant, oude bok bleef hier altijd af maar het jonge ding niet. Ook met gaas niet. Uiteindelijk gaas eromheen gemaakt als cilinder en de bovenkant naar binnen toe gevouwen. Wel in de gaten houden dat je de opening dan steeds ruimer maakt naar mate de boom groeit en in doorsnee toeneemt

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 10:57

Zo, ik ben weer terug van vakantie :) Ik heb daar altijd een afwijking, ik verzamel zaadjes en plantjes om dan te kijken wat hier in NL overleeft en wat niet, dus heb nog meer werk voor mezelf :')

Afgelopen zaterdag naar Reclaim the seeds in Amsterdam geweest, leuke ruilbeurs en ze verkopen er ook plantjes/kruiden voor leuke prijzen. Dus ik ben even los gegaan op vooral medicinale kruiden als start.

[ img ]


[ img ]

Ook zijn we zondag druk bezig geweest met spullen ophalen van onze marktplaats strooptocht. Bamboe uitgestoken, dit komt in bakken te staan voor privacy afscheiding, hier kregen we als extra nog een aantal leuke planten mee die toch weg moesten. Rode kornoelje, deze komt in de grote struweelhaag te staan. En nog een hele stapel grote kweekpotten, altijd handig heb ik gemerkt.

Bij thuiskomst hadden we een hele volle aanhanger uit te laden, dus hebben we de kornoelje tijdelijk even aan de rand van de poel gelegd, die eindelijk weer een laag water heeft!

[ img ]

Ook hebben we een stuk of 12-14 van de appel en perenboompjes die we van Stichting Corazon hadden, in de grond gezet, die stonden in speciekuipen en moesten echt de grond in. De rest van de boompjes staat nog in een pot, die moeten nog even wachten.


[ img ]

De laag met takken en stukken boom wordt ook een verhoging, een hugelbed. Hierop komt wat begroeiing (weet nog niet wat) en we gaan in het midden een zitkuil uitgraven, hier komt dan waarschijnlijk ook een vuurplaats.

[ img ]


Een paar van de boompjes heeft al bloesem *\o/*

[ img ]


En ik heb wat contouren uitgezet voor een verhoging, binnenkort wat grond laten komen zodat we daar kunnen gaan beginnen met het aanleggen van de stapelmuren en het ingraven van de verzamelde vijvers.

[ img ]

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:38

Wat een werk he? Ik ben nu anderhalf jaar bezig maar het houdt niet op, zo veel werk! En ik zaai helemaal niks, dat lijkt me helemaal veel werk namelijk.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:24

Wat een dappere bloesempjes!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 22:12

Vandaag hebben we 1 deel van de verhoging met zitkuil /vuurplaats af gemaakt, en we gaan proberen de 2e heuvel ook af te maken dit weekend.

Ik had ergens ongeveer 1m2 aardbeien plantjes uit gestoken, en die allemaal gescheurd, bleken zo'n 300 plantjes te zijn *\o/* :') die hadden we tijdelijk in potjes gezet, want ze konden nog niet de grond in.

Samen met nog wat fruit struiken en bloesem struiken is deze heuvel compleet.

We zijn hier echt super blij mee!


[ img ]

Ceetje_bokt
Berichten: 5135
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 07:21

Gaaf zeg! Jullie hebben wel eer van je werk.

Spaikey
Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:02

Misschien is de asimina triloba (paw paw) ook interessant voor je voedsel bos. Deze word ook vaker gebruikt in voedselbossen. Je heb hiervan verschillende cultivars .

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

Lieszje
Berichten: 7176
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:12

Heel leuk dit :D
Lijkt mij veel werk dit, maar super leuk om te volgen :)

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-19 09:18

Spaikey schreef:
Misschien is de asimina triloba (paw paw) ook interessant voor je voedsel bos. Deze word ook vaker gebruikt in voedselbossen. Je heb hiervan verschillende cultivars .


In het najaar komen er een paar. Ik ben een paar weken geleden bij een man geweest die ze kweekt, ik had er wel van gehoord maar nog nooit geproeft. Hij had nog ijs ervan liggen.

Nu ben ik niet echt een grote ijs liefhebber maar dit... :Y) :9

Ik had er volgens mij 2 gepland, denk dat dat er wel iets meer gaan worden haha!

Het plan is ook iets gewijzigd, er staat een hek om de wei heen waar het voedselbos komt, maar een stuk bos daarachter is ook nog van ons. We gaan het hek verplaatsen zodat de grote struweel naar achteren verplaatst wordt en er meer plaats is voor het voedselbos.

Lieszje, het is ook veel werk :+ maar gelukkig hebben we er de komende 20 jaar profijt van :D

Spaikey
Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:02

Mag ik vragen waar je bent geweest? Mag via pb

Top dat je het ijs lekker vind! Vruchten smaken ook prima alleen jammer dat ze niet zo lang houdbaar zijn.

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-19 15:58

Spaikey schreef:
Mag ik vragen waar je bent geweest? Mag via pb

Top dat je het ijs lekker vind! Vruchten smaken ook prima alleen jammer dat ze niet zo lang houdbaar zijn.


Dat hoeft niet via pb hoor. Ik ben bij Hans Kluijt geweest, hij heeft verschillende cultivars staan. Aardige vent, heeft veel planten voor voedselbossen, en best schappelijke prijzen.


En ik ben nu terug onderweg naar een lokale kwekerij, even de aanhanger opgehaald, was niet echt de bedoeling maar heb weer een aantal leuke planten en bomen gevonden. Onder andere 2 Japanse Rozijnenbomen, hier had ik nog niet eerder van gehoord op de verschillende Facebook groepen, maar schijnt lekker te zijn. Verder nog 2 kleine Perzische slaapbomen, 2x bijenboom en een grote Pauwlonia boom, die wordt ook groot met mooie bloemen en grote bladeren.

Spaikey
Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:14

Oh ja ik weet wel wie hij is. Leveren wij ook planten aan.

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:34


Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-19 22:18

silverdapple schreef:
Dit vind ik een leuke blog om te volgen, wel wat meer voor de leek, maar wie weet heb je er iets aan, TS.

https://irisgardenecologyblog.com/

En bij deze een stip!


Leuk dat je volgt :) De blog ga ik zeker eens bekijken, als er iets meer tijd is haha. Dank voor de link!

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-19 15:03

Vandaag mezelf bezig gehouden met het ontwerp voor de boshut, de schuur die nu niks is en die we gedeeltelijk mogen vernieuwen (lees: palen blijven staan, rest wordt nieuw).

Doel is om er kantoor in te hebben, gebruiken als omkleedruimte voor de bruid, plek om de oogst uit het voedselbos te verwerken (vandaar de relatief grote keuken) en te verhuren als trainingslocatie / workshopruimte. Multifunctioneel dus :)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers