Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
FatCat
Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:24

Supervixen schreef:
Minder dan 40% koolhydraten eten gedurende langere tijd is niet goed voor je gezondheid.
Meer dan 70% koolhydraten eten ook niet trouwens.
Er is een heel artikel over in de lancet verschenen laatst.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/wetensc ... ~aef03323/

Ieder moet het natuurlijk zelf weten, maar ik dacht ik deel het even.


Dus stel ik moet 1700kcal per dag hebben. 1gram koolhydraten = 4 kcal. Dus 1700 is 425gram. 425 x 40% = 170gram

Dus als ik 170gram of minder eet dan is dat blijkbaar niet goed? Heb ik dat goed gerekend?

Dat vind ik zelfs heel hoog! Moet je echt bij elke maaltijd iets van brood of pasta eten.

Ik voel met zelf het beste als ik rond de 50-80 gram eet per dag.


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:39

Daphara, elke dag 600 gram spinazie ? Dan krijg je wel erg veel nitraat binnen ?!!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:59

Maris schreef:
Daphara, elke dag 600 gram spinazie ? Dan krijg je wel erg veel nitraat binnen ?!!


Dat is tegenwoordig geen probleem meer, je kunt probleemloos dagelijks nitraatrijke groenten eten. Ook in combinatie met vis. Voortschrijdend inzicht, het Voedingscentrum heeft de beperking maximaal 2x per week ingetrokken.

Mrijn
Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:22

Ik heb net echt heerlijke kokoskoekjes gebakken <3


Ingrediënten voor 20 koeken:
4 eieren
100 gram kokosolie
150 ml kokosmelk
75 gram Sukrin Gold of Steviala Ery Bronze
100 gram kokosmeel
100 gram geraspte kokos
Ik heb hier een snuf zout, een theelepel kaneel en 2 theelepels gemberpoeder aan toegevoegd)


Bereiding:
Breek de eieren boven een grote kom en mix ze schuimig met gardes. Voeg de overige ingrediënten toe en mix het nu met deeghaken tot een plakkerig deeg.
Vorm 20 balletjes van het deeg en druk deze plat op een met bakpapier beklede bakplaat. Je drukt ze het makkelijkst plat met de achterkant van een natte lepel.

Bak de koeken 20-25 minuten in een voorverwarmde oven op 170 °C.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:44

Het zal ongetwijfeld lekker smaken voor wie van kokos houdt :+
Maar bij mij komt dit er dus niet in :n
Maar kun je me iets meer vertellen over die Sukrin en Steviala? Ik heb daar nog nooit van gehoord, maar ben ook niet zo'n fan meer van kunstmatige zoetstoffen. En ja, ik weet dat stevia een heel leuk plantje is, maar wat vaak verkocht wordt onder de noemer stevia bevat vaak nog het nodige kunstmatige rommel.

Ooit eens een poging gedaan om cake te bakken met Candarel Stevia (3 diabeten op visite), volgens de verpakking zeer geschikt om ook mee te koken en te bakken :+
Het is maar goed dat er geen inbrekers rond liepen, want wat er uit de oven kwam had de consistentie van een baksteen -O-
De smaak was redelijk, maar gaf alsnog een bittere nasmaak. De rommel smaakte ook absoluut niet zoals echte stevia hoort te smaken. Als ik ooit nog eens bak met stevia, denk ik dat ik gewoon maar gedroogde bladeren te weken leg, en dan het zoete aftreksel toevoeg aan wat ik maak. Of het probeer met stukjes gedroogd blad mee te weken in de mix.

Boodschappenlijstje voor de tuin 2019: een nieuwe steviaplant (ze zijn wel heel leuk :) )

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Mrijn
Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:43

De kokossmaak is duidelijk aanwezig in dit koekje, ja :D

Ik gebruik als enige zoetstof Erythritol. Daar is helemaal niets kunstmatigs aan. Het wordt gewonnen uit de bast van de berk (de oorspronkelijk, dure, vorm), maar ook uit de schillen van fruit. Smaakt als suiker en gedraagt zich als suiker. Ideaal!
Ik merk wel dat ik de aanbevolen hoeveelheden in recepten gerust kan verminderen want het is me al snel te zoet.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 07:54

Leuk weer wat recepten erbij om te proberen!

Heb van de week een pepperoni pizza gemaakt met Fathead crust. Was erg lekker, zelfs mn man vond het lekker en die doet geen keto!

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:15

Kijk, naar zoiets zoek ik dus ook. Is die Erythritol in poeder- of korrelvorm te krijgen?
Ja, ik experimenteer ook graag met recepten en minder zoetstoffen/suikers. Zo ben ik gek op panna cotta, maar de originele recepten..... Man het glazuur springt al van m'n tanden bij het lezen :roll:

Inmiddels maak ik het met 50 gram suiker per liter room, dus een mooie 5 gram koolhydraat per 100 gram. Het kan dus wel degelijk :D
En zelf roomijs maken doe ik met 25 gram suiker per 250 ml room. Helaas heb je dan wel knalhard ijs, maar het smaakt ook beduidend minder zoet en daardoor lekkerder vinden we hier :j
Als de room weer wat goedkoper wordt, maar eens kijken of ik dat nog verder omlaag kan brengen door te combineren met de juiste andere smaakmakers en/of zoetstoffen. Dus die Erythritol klinkt zeker interessant :j

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Sannanasje
Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:40

Oeh zou je het recept voor de panna cotta met ons willen delen?

"You're in denial" 'No I'm not!'

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:26

Natuurlijk :D

Basisrecept:
500 ml slagroom
2 blaadjes gelatine
25 gram suiker

De gelatine weken in koud water.
Room en suiker al roerend zachtjes aan de kook brengen. Van het vuur halen en de uitgeknepen blaadjes gelatine toevoegen. Blijven roeren tot de gelatine volledig is opgelost. Al roerend nog wat laten afkoelen.
Dan gieten in de vorm/bakjes welke je wilt gebruiken. Als het genoeg is afgekoeld, minimaal 3 uur in de koelkast om op te stijven.

Voor de smaak kan je eventueel een (gedroogd) vanillestokje meekoken, vanille-essence of de suiker vervangen door vanille-suiker.
Hier is een eetlepel vers citroensap en geraspte citroenschil ook favoriet (wel pas toevoegen nadat de gelatine is opgelost).
Verder zou je eventueel nog eens munt of fruit kunnen proberen, maar dat heb ik zelf nog niet gedaan. Al staan aardbeien nog steeds op m'n lijst :9

Sommige mensen zullen zoveel room als zwaar ervaren, en je kan dit ook maken met 250 ml melk/250 ml slagroom en dan 3 blaadjes gelatine. In dat geval moet je wel blijven roeren tot het afgekoeld is, omdat anders de melk en de room twee afzonderlijke lagen gaan vormen (en dat kan in de vorm alsnog gebeuren).

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Ketaki
Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:29

Siamsmeesje schreef:
Als je van tomaten, eieren en mozarella houdt....
Neem een ovenschaal(tje), snij twee tomaten in stukjes, voeg twee of drie eieren toe (afhankelijk van de maat van je schaal), pluk een mozarella-bol in stukjes die je verdeeld over de eieren en tomaat. Eventueel wat Italiaanse kruiden naar keuze, zout en peper naar smaak toevoegen, dan gedurende een half uurtje in een oven van 200-220 graden, tot de kaas gesmolten en mooi bruin gekleurd is :9

Eén van mijn favorieten, redelijk snel en heerlijk :D

als je koolhydraat arm wilt eten, zou ik de mozzarella ook maar weglaten. ;)


dieetisten raden dat ook niet aan, om te eten, als je wilt afvallen :) :)

Ketaki
Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:31

Siamsmeesje schreef:
Natuurlijk :D

Basisrecept:
500 ml slagroom
2 blaadjes gelatine
25 gram suiker

De gelatine weken in koud water.
Room en suiker al roerend zachtjes aan de kook brengen. Van het vuur halen en de uitgeknepen blaadjes gelatine toevoegen. Blijven roeren tot de gelatine volledig is opgelost. Al roerend nog wat laten afkoelen.
Dan gieten in de vorm/bakjes welke je wilt gebruiken. Als het genoeg is afgekoeld, minimaal 3 uur in de koelkast om op te stijven.

Voor de smaak kan je eventueel een (gedroogd) vanillestokje meekoken, vanille-essence of de suiker vervangen door vanille-suiker.
Hier is een eetlepel vers citroensap en geraspte citroenschil ook favoriet (wel pas toevoegen nadat de gelatine is opgelost).
Verder zou je eventueel nog eens munt of fruit kunnen proberen, maar dat heb ik zelf nog niet gedaan. Al staan aardbeien nog steeds op m'n lijst :9

Sommige mensen zullen zoveel room als zwaar ervaren, en je kan dit ook maken met 250 ml melk/250 ml slagroom en dan 3 blaadjes gelatine. In dat geval moet je wel blijven roeren tot het afgekoeld is, omdat anders de melk en de room twee afzonderlijke lagen gaan vormen (en dat kan in de vorm alsnog gebeuren).

dit ga je in een topic over koolhydraatarm neerzetten?

zowel de slagroom als suiker moeten dan al geschrapt worden :') :') :') :')

Mrijn
Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:40

Mozzarella en slagroom passen juist prima in een Keto-dieet. Hoe kom je er nu bij dat dat niet zo is?

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:29

Ik zou zeggen, lees je eerst eens in Ketaki. Suiker kun je niet volledig schrappen (hersenen o.a.) en de ervaring heeft geleerd dat 5 gram koolhydraat/per 100 gram over het algemeen goed werkt.

Als je weinig tot zeer weinig koolhydraten wilt eten, moet je je energie halen uit vetten en eiwitten. Je hebt weinig andere mogelijkheden dan. Gelukkig zijn er ook genoeg diëtisten die dit wel inzien en mensen goed kunnen begeleiden.

Bovendien doet niet iedereen dit dieet om af te vallen.
Ik leef als diabeet al jaren op deze manier inmiddels, en kreeg laatst nog complimenten omdat mijn ogen op mijn leeftijd nog geen spoortje schade van suikers tonen. Dus ergens doe ik dan toch iets goed ;)

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Mrijn
Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:07

Ik die het wel om af te vallen, maar ook dan gebruik ik slagroom, mozzarella en mascarpone. Zolang het maar binnen mijn kcal-max (1500 kcal) valt. Voordeel van vetrijke producten is dat het veel meer verzadigt dan koolhydraten.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 00:46

Ik eet geen suiker, maar dat zou vervangen kunnen worden door stevia ofzo in dit recept?

Ik maak zelf wel eens "egg custard", 6 eierdooiers mixen met een klein beetje zoetstof, dan voorzichtig mengen met warme room en vanille, en dan op het vuur met constant roeren totdat het begint in te dikken. Als je het te lang kookt krijg je klontjes, dan moet je het even door een zeef halen. Kunt het warm of koud eten :)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

MarjanB
Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 06:42

[ img ]

Spinaziesoep :) heb een klein uitje en knoflook gefruit daarna ff de spinazie laten slinken al roerend, wat Water er bij. Even laten pruttelen. Staafmixer er door, beetje crème fraiche er door, op smaak brengen met wat kruiden en zout en peper. Warm gerookte zalm van de Lidl er op et voilla :D

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Sannanasje
Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:41

Dankjewel voor het recept siamsmeesje!

En libera, misschien kan de suiker vervangen worden door erithrol (oid)
dat heb je volgens mij in een soort kristalsuiker achtige vorm.

Spinaziesoep klinkt ook wel goed

"You're in denial" 'No I'm not!'

Ketaki
Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:29

Mrijn schreef:
Mozzarella en slagroom passen juist prima in een Keto-dieet. Hoe kom je er nu bij dat dat niet zo is?

erg vreemd dat het dan bij mij, totaal geshrapt wordt, want er zitten veel te veel koolhydraten in.

Mrijn
Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:21

Ketaki schreef:
Mrijn schreef:
Mozzarella en slagroom passen juist prima in een Keto-dieet. Hoe kom je er nu bij dat dat niet zo is?

erg vreemd dat het dan bij mij, totaal geshrapt wordt, want er zitten veel te veel koolhydraten in.

Geen idee wat je doet en met welk doel. Je kunt in verschillende apps (mfp) opzoeken wat er in welk voedingsmiddel zit en op basis daarvan kun je beslissen of het iets voor je is of niet. Over het algemeen wordt max 5% kh aangehouden voor keto en daar voldoen slagroom en mozzarella gewoon aan.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Amaryllis
Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:24

*\o/* dit topic had ik nodig! Ik volg een khd-arm dieet (nouja, levenswijze zou het moeten zijn!) en daarbij suikervrij. Werkt voor mij top!

Ik had vandaag een heerlijke salade in elkaar gezet:
- komkommer
- cherrytomaatjes
- augurkjes
- tonijn op water
- gekookt ei
en lekker gekruid met paprikapoeder, basilicum, zout en peper! :)

Kelly_Taco
Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:37

Ketaki schreef:
Mrijn schreef:
Mozzarella en slagroom passen juist prima in een Keto-dieet. Hoe kom je er nu bij dat dat niet zo is?

erg vreemd dat het dan bij mij, totaal geshrapt wordt, want er zitten veel te veel koolhydraten in.


In kant en klare slagroom zeker maar niet in die je zelf maakt :D

<3 Galanto <3

Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 22:53

Met slagroom word idd gewoon ongeklopte zware room bedoeld ;)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

MarjanB
Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:19

Maar ook daar zitten toch koolhydraten in? In de vorm van lactose? (Wat zon beetje in alle reguliere melkproducten zit)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Alenthe05
Berichten: 1093
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:45

-Andijvie ovenschotel;
voor 2 a 3 pers

zak rauwe andijvie, gewassen van de winkel
pakje brie
2 eieren
1 bekertje creme fraiche
300gr runder gehakt of minder
1 ui
evt teentje knoflook

oven voorverwarmen op 200gr
uitje snipperen, knoflook persen/ klein snijden en fruiten in de pan
gehakt erbij in en dit rullen, evt met zout en peper(vind ik wel lekker)

De 2 eieren en de creme fraiche in een schaaltje doen en kloppen tot een mengsel

In de ovenschaal laagjes maken, eerst een laagje gehaktmengsel, laagje rauwe andijvie, laagje gehakt, laagje andijvie. Eiermengsel erover heen gieten.

Brie in plakjes snijden en deze erover heen leggen, 15 min in de oven.

-Gevulde courgette
voor 2 pers

1 courgette, redelijke maat
gehakt, 300gr
roerbakgoenten, naar eigen idee, meestal pak ik zo'n kant en klare zak
geraspte kaas

Oven voorverwarmen op 200gr

Courgette in de lengte doormidden snijden, zaden eruit halen en de kontjes eraf, deze even koken
Gehakt rullen en even wokken met de groenten
De courgette in de ovenschaal leggen, gehaktmengsel erover heen, geraste kaas erover en 15 min in de oven.

-Zuurkool met spek en kruidenkaas

Pakje zuurkool
kruidenkaas
katerspek of ander spek in plakjes, vleeswaren

Oven voorverwarmen op 200gr

De plaatjes spek in een ovenschotel leggen, 2 plakjes van boven naar beneden naast mekaar, mekaar overlappend en de 3e van links naar rechts erover heen. Snappen jullie het nog??
In het midden een plukje uitgelekte zuurkool. Flinke lepel kruidenkaas erop. Het pakketje dichtvouwen, de horizontale naar binnen vouwen en daarna de andere erover heen doen. Zit er dan uit als een slavinkje... Even 20 min in de oven totdat het goed warm is.

Ik hou helemaal niet van zuurkool maar dit is zo lekker.

-Witlof met ham/kaas uit de oven, is ook erg lekker.

Eetsmakelijk

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 50 bezoekers