De makkelijke moestuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
veneri
Berichten: 873
Geregistreerd: 08-01-11

De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-18 12:31

Ik denk er al enige tijd over om een makkelijke moestuin te beginnen.met een bak op poten en dmv een compleet starterpakket.

Wie van jullie werkt er volledig volgens het makkelijke moestuin principe?
Hoe groot is jullie bak en hoeveel groente brengt dit op?
Kan je er het jaar rond gebruik van maken?

Ik heb totaal geen groene vingers en ben ook geen keukenprinces maar houd wel van verse groente.
Ook mijn dwergpapegaai motiveerd mij om gezond en gevarieerd te eten, aangezien die qua groente met ons mee eet. De voorkeur is om biologische groente te verbouwen in de MMbak.

Heb het boek besteld om me eens goed in te lezen. Ben benieuwd. Tips en ervaringen hoor ik graag.


8nnemiek
Berichten: 43369
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:44


Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Ceetje_bokt
Berichten: 5164
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:49

Ik ga dit jaar beginnen: heb twee bakken van 120x 150 gemaakt en de grond is besteld en komt woensdag. Zaadjes zijn binnen, app geïnstalleerd ... nog even wachten tot het voirzasien jan gaan beginnen *\o/*

veneri
Berichten: 873
Geregistreerd: 08-01-11

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-18 18:43

Het andere topic over de eetbare tuin ken ik.maar het MM principe is toch net ff anders dan gewoon een moestuin.vandaar dat ik er een apart topic over maak,zodat ik niet het hele topic over de eetbare tuin door hoef te spitten.

MarleenM
Berichten: 1856
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:40

Ik heb 2 makkelijke moestuinbakken van 120 x 120.

Ik doe het wel een beetje op mijn eigen manier, ik gebruik ook niet de grondmix zoals op de website staat.
Heb gewoon potgrond.

Ik zaai veel dingen voor in mijn kas, en plant ze dan in de bakken.
Dingen die echt warmte nodig hebben laat ik in mijn kas.

Kerstmuts

Ceetje_bokt
Berichten: 5164
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:20

Ik heb wel de mix gekocht, maar ik wacht nog even met de bakken vullen totdat er een degelijk hek omheen staat. Wil geen lompe cockerspaniëlpoten door de bakken. Als de vorst uit de grond is, palen slaan en het hek vastmaken. Ik heb nu wel wat puntpaprika en tomaten voorgezaaid, maar volgens mij gaat dit niks worden. Ik vrees dat ze te koud staan in de vensterbank op het noorden. Alle begin is moeilijk hè?

Ashley5
Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:31

Voorheen had ik een groot stuk moestuin ter beschikking, maar nu ik ga verhuizen, ga ik denk ik ook over op een bak.
Ik zag toevallig afgelopen week dat de Action een hoge bak met kap te koop heeft staan. Zit nog te twijfelen of ik die ga halen :)

TrouwCompleet.nl
Voor het huren van trouw- en galajurken, Passen voor de Fun, kinderfeestjes, en nog veel meer!

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:25

Hier ook twee makkelijke moestuinbakken van 150cm bij 90cm. Helemaal volgens het 'MM systeem' ;). Daarnaast ook nog potten met de mix. Foto is van begin vorig jaar. De tuin is nu echt een bende :')
[ img ]

Ceetje misschien een idee om een thermometer erbij te zetten? Dan weet je hoe warm het echt is. Wanneer heb je ze eigenlijk gezaaid?

Pantykous
Berichten: 10480
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:35

Dit kende ik helemaal niet maar ga ik volgen want het is volgens mij precies wat ik zoek.

Ceetje_bokt
Berichten: 5164
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:47

Ik had ze laten ontkiemen in filterzakjes en daarna geplant in vermiculiet. Een thermometer is een goed idee, helaas heb ik die even niet in huis. Ik had begrepen dat de zaailingen in een koelere kamer moesten verder groeien.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:52

Ah ik denk dat het overplanten van filter naar vermiculiet niet juist is. Zelf heb ik beide ooit geprobeerd maar wel los van elkaar. Na filter in aarde planten en na het vermiculiet ook in aarde planten. In vermiculiet(en filter) zitten weinig of geen voedingsstoffen daarna moet het worden overgeplant in iets met voeding, mm mix is dan het handigste. Misschien lukt het om ze nu nog snel in mix te zetten of zijn ze al echt dood?

pmarena
Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:55

Ik heb een aantal jaren geleden een flink aantal zakken MM-mix gekocht (en ook een poosje verkocht omdat er best veel mensen graag een paar zakken wilden halen hier in de buurt) en het is echt geweldig spul!

Erg duur maar zijn geld wel waard vind ik want als je de MM-mix gewend bent en dan toch een keer met normale potgrond gaat werken ofzo, dan is dat maar een armoedig zaakje hoor :=

Ik heb wel wat diepere gemetselde bakken. Moet nog een laagje extra op en dan kunnen er ook aluminium schuiframen op die ik via Marktplaats op de kop getikt heb :) Met het idee dat ik dan meer jaarrond spinazie enzo kan kweken met een beetje mazzel :)

Ik heb nog betonnen kweektafels staan die ik dacht te gaan gebruiken maar we zijn toch voor gemetselde bakken gegaan.

Mizora
Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:57

Ik heb een bak van 1.20x5m. 40cm hoog, de onderste 20cm zijn gewoon kleigrond, de bovenste 20cm is MM-mix. Ook mijn olijfboom staat in MM-mix (waardoor hij het ondanks mijn slechte zorgen nog steeds doet, hij staat in specikuip op het beton) en ook de opgeslagen rozen van mijn ouders heb ik een laag MM-mix gegeven omdat ze iedere keer stonden te verdrogen (zijn om één of andere reden naast mijn olijfboom op het beton beland).

Komend jaar hoop ik in ieder geval nog een bak van 1.20x5 te maken. De rest van mijn moestuin wil ik wel in banen van 1.20 indelen en 20cm verhogen, maar dat wil ik met compost doen van de loonwerker en dan bijvullen met MM-mix, anders is het voor mij onbetaalbaar (ik heb nog een half pallet liggen). Maar in dat deel komen voornamelijk aardappelen en dat soort dingen.

Voor mij is op het moment de grootste uitdaging dat ik tijdelijk niet op de boerderij woon. En dus heb ik, toen ik er eind januari was, de bak op orde gemaakt en alvast de raapstelen en radijzen ingezaaid. Eerlijk is eerlijk, toen werd er geen echte vorst meer verwacht (90-dagen voorspelling) dus ik heb er een beetje een hard hoofd in, maar als ik er begin april weer ben, kan het toch zo maar meevallen. En dan stop ik de rest van de bak vol, zodat ik, wanneer ik er ben, steeds ruimschoots kan oogsten. Het houdt zichzelf goed in leven met zo'n bak en ik heb eind januari de laatste oogst eraf gehaald (rucola en palmkool voornamelijk, er was ook nog tuinkers, winterpostelein en veldsla dat het goed deed). Ik had de snijbiet ook kunnen terugsnoeien in plaats van verwijderen, mijn ervaring is dat je er dan de eerste maanden nog goed van kan oogsten (daarna gaat het bloeien), maar ik wilde bak na 2 jaar even goed losmaken, wortels verwijderen en flink compost er doorheen doen, dus deze keer heb ik het gewoon verwijderd.

Mijn favoriete planten zijn toch wel snijbiet, spinazie, goudsbloem (de bloembladeren kan je eten) en tuinkers. Tuinkers wordt ruim 30cm hoog en is ook dan heel smakelijk. Voor mijn moeder heb ik er altijd rucola in staan, dat doet het ook geweldig. De verschillende slasoorten doen het ook zeer goed.

Radijzen en wortels gaan bij mij vaak mis.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

pmarena
Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:57

Vermiculiet is echt voor het laten ontkiemen inderdaad, het is eigenlijk hetzij filterzakjes, hetzij vermiculiet waar je wacht op een stukje groen dat zich laat zien en dan in de aarde mix planten zodat het mini-plantje voeding heeft om groter te groeien :)

Mizora doe je bij de radijzen en wortels wel gewoon het zaadje in de mix en dan wekenlang (water geven en) wachten? Of laat je ze eerst ergens anders ontkiemen en plant je ze dan pas in de mix? Daar kunnen radijzen en wortels niet goed tegen namelijk :=

Ceetje_bokt
Berichten: 5164
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:12

Ik leer zo veel bij... ik heb ook nog zo’n blok kokos zitten daar wel voedingsstoffen in? Nee zeker.

Mizora
Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:16

Ik doe ze gewoon direct in de grond. Ik heb eigenlijk geen ruimte om voor te zaaien. Sla en andijvie wil ik nog wel eens dicht op elkaar in één vak zaaien onder het mom van voorzaaien, maar dat is het wel zo'n beetje.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:32

Ceetje_bokt schreef:
Ik leer zo veel bij... ik heb ook nog zo’n blok kokos zitten daar wel voedingsstoffen in? Nee zeker.


Nee in die blokken zit dacht ik bijna niets.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:08

Ik ga hier even volgen.
We hebben in de tuin niet zo heel veel plek, maar een moestuinbak moet wel kunnen. Wat zijn makkelijke dingen om mee te beginnen? Ik heb ooit wel wat rucola en andere sla in potten gehad, die had ik gewoon als miniplantjes bij het tuincentru, gekocht :D ook heb ik elk jaar wel wat aardbeien en tomatenplantjes, maar die komen meestal van de AH als ze ze weer eens hebben :+

Ik heb niet echt groene vingers, dus een beetje foolproof is wel fijn. Hoeveel verschillende dingen kun je in zo’n m2 bak kwijt? Het gaat mij echt om de leuk en dat in de toekomst mijn dochtertje er wat van leert (is ze dit jaar nog een beetje te jong voor :D )

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

pmarena
Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:19

Sla, krootjes, peentjes, andijvie, spinazie, snijbiet, radijsjes zijn normaal gesproken heel simpel.
Koop je bvb. biologische aardappels van de Lidl en laat je een aardappeltje liggen zodat er oogjes aan komen, dan kan je die aardappel in stukken snijden (elk stuk een oogje) en die stukken diep planten en dan komt er vanzelf een aardappelplant aan. Als die dan na een paar maanden slap en geel wordt, kun je de aardappels uitgraven.

Op de website van de Jelle van www.makkelijkemoestuin.nl staat alles heel goed uitgelegd en kun je ook zadenpakketten kopen van hele makkelijke zaadjes die je alleen maar in de MM-mix hoeft te stoppen en water hoeft te geven als het te lang niet regent :)

Mizora
Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:22

Een bak is 1.20x1.20, dan kan je er 16 dingen in kwijt (4x4 vakken van 30cm) of 0.90x0.90 (3x3 vakken van 30cm) en dan kan je er 9 soorten in kwijt. 1m2 kan wel, maar dan alsnog maar 3x3 vakken, 25cm per vak is echt te klein namelijk.

Achterin zou ik sugarsnaps, goudsbloem, snijbiet en aardappelen doen (gewoon een kleine aardappel uit een zak uit de winkel gebruiken). De regel ervoor rucola, spinazie, andijvie en wortel. Etc.

Ik had ooit netjes ingevoerd waar ik wat gezaaid had (onderkant is noorden). Het systeem werkte op zich goed, als ik het bij zou hebben gehouden. Nu doe ik het zo'n beetje op gevoel en vergeet ik daarna wat ik ergens gezaaid heb (maar niet dat ik er gezaaid heb), waardoor ik gewoon kijk of er iets opkomt, en nog een beetje later wat het dan is.

[ img ]

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

pmarena
Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:27


Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:37

Erg interessant dit! Ik wil al langer een moestuin aanleggen, maar ben een totale leek op dit gebied. dit is een makkelijke opzet!

Als dit lukt ga ik een deel van de tuin gebruiken, we hebben een grote tuin, kan daar wel een stuk van pakken, maar dan moet ik even wat ervaring krijgen

helaas is die mix niet goed verkrijgbaar in mijn buurt. alles is op afspraak en ik zou graag gewoon een winkel binnenlopen

Zijn er ook mensen die dit doen zonder die speciale mix?

ik zag dat de intratuin van die bakken heeft. ga daar even over nadenken!

Ik volg!

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:44

De app werkt idd heel fijn! Ik ben benieuwd naar de vernieuwde app :).

Bij intratuin verkopen ze ook de mix als ik het goed heb. Zonder de mix is het in mijn ogen geen echte makkelijke moestuin maar meer een moestuin in een bak. De mix zorgt voor goede omstandigheden waardoor er zoveel in een vak kan worden geplant. Met aarde zal je zeer waarschijnlijk niet dezelfde resultaten halen ;)

Renee1991
Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:46

Leuk topic! Wij gaan er ook mee beginnen. Mijn vriend had het over een app van de makkelijke moestuin?

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:48

ik zoek net op de intratuin door jouw berichtje en inderdaad! via de site van MM zag ik dat niet staan. Nu even heel hard nadenken of ik het ga kopen, krijg weer nieuw loon morgen als het goed is :D Dankjewel!

Wanneer beginnen jullie met het planten van dingen in jullie MM?

Edit: Ze hebben inderdaad een app, ik ben hem op het moment aan het downloaden om het te bekijken
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 28-02-18 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers