de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 04:52

Hier ineens ook naar de volkstuin verhuisd. Mijn boerderij gaat in de verkoop (einde relatie). Maar gelukkig is alles nog relatief jong dus verplaatsen is geen probleem (nouja ... wel heel veel werk natuurlijk)
Heb een moestuin van 300m2 en een grasveld van 600m2 toegewezen gekregen. Alles gaat vol met fruitbomen en fruitstruiken uit mijn huidige bostuin en boomgaard. Aan de buitenrand van het grasveld maak ik een haag met allemaal minder gangbaar eetbaar spul (kornoeljekersen, kweeperen, mispels, olijfwilg, kroosjes, dat soort ongein) en bessen en bloei, en dan in het midden wat halfstammen. De moestuin gaat vol met een appelhaag, een dwergmoerbeihaag en het kwetsbare spul zoals pawpaw, che fruit, vijg en dat soort dingen die graag beschut staan
Ben benieuwd. Nu eerst druk met de afwatering. Het is nogal nat daar. Dus goot graven en de grond gebruik ik voor een rug voor de appelhaag en de moerbeihaag
Afbeelding
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 07:53

Ah wat vervelend dat je relatie voorbij is! En daarmee ook wat dromen moeten wijzigen.

Succes met de moestuin ombouwen naar een paradijsje, dat gaat helemaal goed komen.

Ik heb weleens gedacht dat het me makkelijker leek om een kleine ruimte in te richten dan de lap die ik nu heb, gewoon omdat je dan wel beter moet plannen.


Marcella, ik zou zeker die houtsnippers ook bij je bomen gooien! 10-20cm rondom de stam vrij houden en een cm of 5 dik. Ik had het rondom de aardbeien gedaan vorig jaar, heeft me heel veel water geven bespaard! En het geeft nog wat voedingsstoffen af natuurlijk. Je kippen zullen het ook mega interessant vinden want daar gaan lekker veel beestjes in zitten haha.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:03

Ja dat ze houtsnippers interessant vinden heb ik met de vorige gemerkt. :')

Vannacht dus een plons water gevallen. Dus die hebben gelijk genoeg water gehad.

Dorine92 balen dat je relatie over is. Succes met bomen verhuizen. Gaat een pittige klus worden. De Turkse, Marokkanen en irakezen graven ook geulen bij ons op het complex. Kan nu merken dat ze met de winter de waterstand een stuk lager houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:13

Kunnen houtsnippers geen kwaad ivm het verzuren van de grond? :)

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:30

Bij bomen en struiken kan het. In de moestuin zelf niet aan te raden inderdaad wegens verzuren bodem.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:35

Wauw bedankt! Ben even helemaal blij als een klein kind want er is hier al een maand een kleine discussie gaande over wat wij nu het beste rond de bomen en struiken konden strooien. :D

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:39

En scheelt met onkruid. Doe je er doek tussen dan scheelt het nog meer met onkruid.

Vandaag even 6 100 liter kruiwagens gereden en nog niet helemaal klaar. Maar vond het best voor vandaag. Zal maar niet zeggen hoe ik mij voel. :')

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 00:10

Afbeelding
Dit stuk met houtsnippers is nu af (tuin ernaast is van de buurman).
Afbeelding
Moeten denk ik nog wel 4 kruiwagens minimaal erin. Hier heb ik trouwens geen doek gedaan, want wil eigenlijk straks de dahlia ook weer kunnen planten tussen de bomen. En misschien andere bloemetjes. <3
Afbeelding
Bij dit stuk heb ik trouwens wel doek eronder gedaan. En 3 van de 4 bomen hebben al een beetje houtsnippers liggen. Bij de laatste moet ik eerst weer eens gras gaan lopen trekken. Dat kom er iedere keer door de laag houtsnippers eigenwijs doorheen.
Afbeelding
En bij daglicht met compost. Heb er alleen nog geen paal neergezet en ben daar even over aan het twijfelen kan namelijk ook de paal gebruiken die er al in de buurt staat.
Afbeelding
Ook daglicht met compost en hier staan dus ook geen palen bij.
Afbeelding
En tuin is klaar met spitten. Zou nog een mini stukje kunnen doen.

Was afgelopen nacht 9 mm gevallen dus de bomen hebben gelijk genoeg water gehad.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:46

Moet het nog even doorgeven, maar zoals het nu eruit ziet heb ik volgend jaar een stuk erbij met schuur. :')

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:43

Zit hier een beetje in dubio met wat ik wil met de plastic tunnelserre. Hoe dan ook het kom erop neer dat ik huidige zo wie zo moet uitgraven (20 cm frame met zeil ingegraven). Conclusie is wel dat dat super werkt ook betreffende wind en tot nu toe verschillende stormen zo doorstaan heeft. Alleen plastic bovenaan tussen het gewapende is vergaan (was een goedkope van 45 euro :') ).

Diverse opties zijn mogelijk voor nu:
* Alleen plastic vervangen gelijk zwaardere kwaliteit of goedkoop.
* Nieuw kopen:
- met draaideur maar zwaardere kwaliteit frame/plastic (nadeel kan dan alleen plastic ingraven).
- met ritsdeur maar zwaardere kwaliteit frame/plastic (kan dan weer een stuk frame ingraven).

* Of golfplaten over het stuk wat vergaan is bevestigen aangezien zijkanten redelijk nog zijn. Hoef dan niks uit te graven ook. Nadeel zou kunnen zijn dat het frame het niet aan zou kunnen en door combinatie wind/gewicht gaat verbuigen/instorten.

Zit voor dit jaar zo wie zo nog vast aan de maten 3 meter lang en 2 meter breed. En de plastic tunnelserres bevallen super door ook de ronde vorm waar naar mij idee wind minder vat op heeft. Zie op de moestuin regelmatig glazen kassen sneuvelen door de wind bij ons. Zal ook wel komen door open buitengebied waar het dan ook soms flink kan stormen.

O ja en als het stuk vrijkomt krijg ik de tuin voor mij erbij. Heb al een ja gekregen van het bestuur. *\%/* :):) *\%/* Moet alleen tekening aan gaan passen, want randje bomen en struiken moeten 1,5 meter van de grens komen. En als je bomen struiken als haag wil kan je dan dicht bij elkaar planten of toch voldoende afstand houden.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:20

Wat leuk dat je er een stuk bij krijgt als het vrij komt :).

Kwa kas raadt ik je zeker de mijne aan. Ik heb een 4m bij 2m maar hij is ook in een 3m bij 2m. https://www.koop-een-tuinkas.nl/tunnelk ... -kweektent

Het enige minpunt wat ik aan deze kas vind is dat het ophangmechanisme van de deur snel kapot ging(en ondertussen ook de raampjes). Maar wel goede service toen gehad en zonder morren een geheel nieuw folie opgestuurd gekregen. De eerste vond ik zonde om weg te gooien want was verder prima dus die zit er nog om alleen de deur kan niet omhoog en vast. Wij leggen er een lat in met rollen en leggen die er dan bovenop.

Onze kas staat nu bijna 3 jaar en het folie heeft wat schade door eigenschuld maar is nog totaal niet vergaan. Wel is hij door alle windvlagen opvangen wat wijder geworden heb ik het idee maar we hebben hem ook nooit meer opnieuw opgespannen.

Wij hebben hem trouwens aan de vlonder vast gemaakt maar volgens mij kan deze ook prima ingegraven worden.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:17

Huidige tunnelserre is afgeschreven dus helaas. Dat gaat afvoeren worden. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:39

Hoeveel tuin heb je dan in totaal?

Sjips, hier ook wel schade, een klein kasje ligt nu op zijn kant klem de andere heeft de deur het zwaar.

Wel al eea aan grappig groente zaad gekocht in frankrijk en zelf wat geoogst.

Maar een gekke vraag, heeft een van jullie ervaring met binnenteelt in een zonnige kamer op het zuiden? In hoeverre kun je daar oa sla boontjes broccoli en tomaten en zo telen? Ik heb misschien die mogelijkheid om dat te gaan doen. Grote bakken en speciekuipen heb ik nu al buiten staan.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:57

Eh huidig stuk van 13x16 en daar zou dan 10x16 bijkomen. Maar deel voor de schuur worden tegels op randjes van grens af een haag van bomen en struiken. Wil op het nieuwe stuk geen echte hekken behalve stukje tussen compostbak-schuur, maar daar kom Japanse wijnbes om tegenaan te klimmen en een druif.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:27

karuna schreef:
Maar een gekke vraag, heeft een van jullie ervaring met binnenteelt in een zonnige kamer op het zuiden? In hoeverre kun je daar oa sla boontjes broccoli en tomaten en zo telen? Ik heb misschien die mogelijkheid om dat te gaan doen. Grote bakken en speciekuipen heb ik nu al buiten staan.

Ik heb een tuinkamer op het zuiden.
Werkt prima voor tomaten, pepers en andere soorten die het graag warm hebben, maar bonen en broccoli staan liever wat koeler.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:40

Alle koolsoorten schieten heel snel door als ze te warm staan.

Heb nu bij finclair een offerte aangevraagd voor tunnelkas, maar ga schrikken van de prijs vrees ik. :=

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:42

Hier zijn de honingbes en de amandel al aan het bloeien
Afbeelding
Afbeelding

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:49

Op sommige plekken gaat het inderdaad zo hard met uitlopende planten.

Ik heb net een lijstje gemaakt van alle zaden die hier lagen en wanneer ze gezaaid kunnen worden. Dan kan ik wat plannen gaan maken. Een paar soorten zijn intussen best oud aan het worden, dus daar hoef ik niet zuinig mee te zijn.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:22

Ben al druk bezig met voor zaaien.

Ga binnenkort wel een stukje grond met de hand klaar maken voor opzetten tunnels/lage bakken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:23

En een noordkamer? Gaat dat wel of is dat ook te warm?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:24

karuna schreef:
En een noordkamer? Gaat dat wel of is dat ook te warm?

Is deze koel met voldoende licht.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:34

Koel geen idee :+ woon er nog niet :P licht dat wel groot raam. :j

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:44

Als het koel is zou het wel bruikbaar zijn.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:36

Ik heb nog nooit voorgezaaid, is het het beste om dit ook te doen als de zon die dag schijnt of komen ze anders gewoon wat later uit?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:45

O daar let ik nooit op.