de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:48

@denice altijd zo leuk als de eerste groenten boven komen *\o/*

Ben ook gelukkig met de bloemkool hoewel het wel gek is omdat de wortel een stuk boven de grond lijkt te zitten, misschien moet ik ze extra toestoppen. Dit is ook mijn eerste keer bloemkool dus ik heb eigenlijk geen of ze er goed uitzien, haha.
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:35

Zidore schreef:
Manou schreef:
Wat gebruik jij als alternatief? Ik heb van dat kokosspul geprobeerd, maar de soort die ik heb ben ik in ieder geval niet heel tevreden over. En er zijn meerdere bakken op mijn balkon die bijgevuld moeten worden, dus ik ben wel op zoek naar iets.

Ik maak zelf vermicompost van o.a. paardenmest, planten groeien hier super door. Ik combineer dit met wat eigen grond uit de tuin (klei) en oude potgrond van gekochte plantjes of uit potten van vorig jaar


En als je daar dan ook nog bladcompost aan toevoegt ben je helemaal een eind rond!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:08

Hoe maken jullie een zaai plan? En hoe bepalen jullie wat meteen de grond in kan als zaadje al en wat eerst binnen in potjes moet?

Wij hebben 2 aardige stukjes nu als moestuin aan huis maar ik heb geen idee hoe precies een zaaiplan te maken enz.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:22

XxLiEsJuHhxX schreef:
Hoe maken jullie een zaai plan? En hoe bepalen jullie wat meteen de grond in kan als zaadje al en wat eerst binnen in potjes moet?


Achter op het zakje zaadjes kijken.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:23

hihi zover was ik wel al met de maanden op de zakjes. Maar niet echt een zaai plan enz.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:27

Ik gebruik het boek de moestuin van floor korte.
En daarnaast nog andere boeken en kennis van mezelf voor extra dingen. Maar dat boek is super handig. En verder beetje creatief zijn. Het ligt ook helemaal aan wat je zelf wilt planten en hoeveel ruimte je hebt.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:57

Bedoel je met zaaiplan een indeling van de tuin? Ik combineer daarvoor altijd een paar dingen: hoge planten op het noorden, lage planten op het zuiden. Schaduwplanten bij elkaar, zonzoekers bij elkaar, alles wat onder een insectennetje moet bij elkaar (want dat is lekker praktisch), etc. Opzoeken welke gewassen juist wel of juist niet naast elkaar kunnen staan. En dan een hoop schuiven en puzzelen tot het samenkomt.

Maar ik had altijd een klein tuintje waar ik iedere cm wilde benutten, met een grotere tuin kun je ook prima gewoon een hoop uitproberen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:08

XxLiEsJuHhxX schreef:
hihi zover was ik wel al met de maanden op de zakjes. Maar niet echt een zaai plan enz.


Oké, hoe ik het aanpak. Te beginnen met heel veel vragen:

1. Wat wil ik oogsten? Wat eten we graag, wat vinden we gewoon mooi en wat kan ik beter niet meer zaaien?
2. Welke zaden heb ik op voorraad en welke moet ik bijbestellen (qua soorten rekening houdend met vroeg en laat oogsten)
3. Welke zaden kunnen direct de grond in en welke moet je voorzaaien?
4. Welke gewassen hebben ondersteuning nodig?
5. Welke voeding hebben hebben gewassen nodig en moet ik de beoogde plantgrond nog bemesten?

Het antwoord op vraag 3 t/m 5 staat op de achterkant van de pakjes.

Ik heb mijn moestuin ingedeeld in 5 gebieden: kool, vrucht (zoals courgette), blad, peul en wortel o.a. wortels en uien). Bij elk gebied hoort een voedingsbehoefte. Kool heeft veel voeding nodig, wortel weinig. Elk gebied verplaatst zich elk jaar 1 stapje. Bladgroenten houden van stikstof, peulen leveren stikstof. Daarom volgen bladgroenten op peulen. Kool neemt veel voeding uit de grond, daarom volgt wortel op kool en bemest ik die bak niet extra bij. En wat wel extra voeding nodig heeft, krijgt weer een mooi laagje compost.

Dus ik weet eigenlijk van te voren wat waar moet komen en waar ik ondersteuning moet plaatsen.

En dan begin ik met zaaien met de zaadjes die het eerst mogen, hetzij binnen, hetzij buiten. Ik zaai eens in de 2 weken. Dan zaai ik nieuw de zaadjes die dan aan de beurt zijn en ik zaai bij waarvan ik weet dat het fijn is dat je regelmatig nieuwe oogst hebt (zoals spinazie of wortels).

Ik schrijf het overigens niet op ofzo, ik vaar op ervaring en wat ik geleerd heb van mijn vader <3 70 jaar moestuinervaring is niet te koop. En ik doe maar wat :') Inmiddels weet ik wel een beetje wat wel en niet werkt. En wat niet werkt, pas ik volgend jaar weer aan. Ik ben deze zomer verhuisd van de ene naar de andere kant van het land. Best kans dat mijn routine uit het westen in het oosten niet sluitend is. Merk ik vanzelf.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:37

Ik zet alles in mijn agenda, maar kijk ook naar de weer omstandigheden. Zo staat er voorzaaien binnen, laten wennen buiten, naar buiten en dan echt per groente wat.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:05

Ik zaai eigenlijk bijna alles voor, op wortels, bietjes enz na... Heb hier veel ongedierte wat het jonge spul graag lust...

En verder puzzel ik een beetje heen net als Kaka

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:03

Afbeelding

Dit is stengelui. Gaat dit goed of helemaal mis?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:09

Afbeelding
Afbeelding

En dit, rode biet?

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:10

Ziet er volgens mij goed uit.

En dat lukt jou beter dan mij. Alles met zaaiuien is geen succes bij mij. Terwijl prei des te beter lukt.

Heb dan ook teveel prei gezaaid.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:13

Vandaag ga ik beginnen aan mijn zaaiplan en bijbehorende agenda . Ga meteen voorschrijven wat ik dan aan welk gewas moet doen. Zo leuk!!!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:21

Zaai-ui wordt altijd zo lang en hoog inderdaad. Al staan ze misschien net iets te donker of warm, ze zouden iets compacter mogen blijven.

De bietjes zien er ook goed uit. Een bietjes-zaadje bestaat uit twee of drie zaden, er komen dus vaak meerdere kiempjes uit één zaadje. Zelf laat ik dan meestal de mooiste/sterkste staan en de rest kun je uitdunnen.

Ik heb alleen pas mijn prei gezaaid :=

Denk dat ik een deel van mijn plantjes gewoon bij de voerhandel koop. Ik heb er helaas geen tijd voor -O- Misschien binnenkort wat tomatenzaden zaaien en pompoen/courgette omdat die plantjes vrij duur zijn in de winkel.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:29

Tnx dames. Heb alles nu in de kas buiten gezet. Ok nog wat sla en broccoli voorgezaaid.

Goede tip van die rode biet. Ik vind het al vreemd dat meer plantjes uit een plekje kwamen, want die zaden zijn best groot en had er echt maar 1tje per vakje gedaan. Snap ik dat ook weer :+

Net de fruitboompjes gesnoeid. Mijn tuin buurman heeft me geholpen, alles uitgelegd en voorgedaan. Superlief en die man heeft een schat aan ervaring dus ik heb goed opgelet :D

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:49

6 plantjes spitskool met op de achtergrond een klein stukje van m’n moestuintje:
Afbeelding

Tuinbonen gaan als een speer! En daarnaast broccoli.
Afbeelding

Dit weekend lekker buiten aan de gang en de indeling maken. Zin in!

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:44

Dit is mijn plan geworden. In werkelijkheid liggen er 3 bakken naast elkaar en eentje aan de zijkant van de overkapping daar komt de courgette en aubergine
Afbeelding
Afbeelding

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:25

Marisje76 schreef:
Dit is mijn plan geworden. In werkelijkheid liggen er 3 bakken naast elkaar en eentje aan de zijkant van de overkapping daar komt de courgette en aubergine
[ [url=m/mwffw0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MrhaCo.jpg]Afbeelding[/url] ]



Je plan ziet er goed uit!

Ik ben nu bezig met meer moestuin maken en ik heb me aangemeld voor een moestuin op 500 meter vanaf huis. Volgende week kennismaken en als dat doorgaat heb ik er weer 50 m2 bij. En thuis net ook nog 5 m2 gecreeerd.

Nu dit stuk nog:

Afbeelding

Die “kerstboom” gaat eruit en verhuist naar de voortuin. De blauwe bes en aardbeien blijven.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:27

Owww ik wil ook een echte grote moestuin...zou alleen niet weten hoe ik daar aan komhier in de buurt

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:47

Je zou online kunnen zoeken naar initiatieven, hier verhuren bedrijven in het kassen gebied stukjes moestuin in de kas. En er zijn wat andere initiatieven, sommige volledig gratis in ruil voor vrijwilligerswerk.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:32

Afgelopen 2 maanden te druk en hectisch geweest om iets te gaan aan voorzaaien van een moestuin.
Ik denk dat ik maar een aantal dingen moet kopen, want ik zie het voorlopig ook niet goed komen.
Misschien gaan we ook nog verhuizen, dus dan worden mijn moestuinbakken ook niet echt gebruikt.
Misschien maar een paar vullen met fleurige bloemen. Staat wel zo vriendelijk als het huis de verkoop ingaat.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:09

Heb vandaag even staan dansen op de compost bak. Morgen weer doen, want ben nog wat ruimte nodig voor de mest dat van de tuin af moet.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:34

Ik heb onze tuin uit gemeten en een begin gemaakt voor de indeling dit jaar.
Part 1 is 7x4 en de andere ongeveer 6x6,5
Wat vinden jullie? Sommige dingen zoals de wortels en sla plant ik niet in 1 keer natuurlijk. Misschien dat ik nog een 2e rij maak met de wortelen. Onder de uien de groene rij is trouwens prei.

De munt, basilicum en lavendel staan al een aantal jaar.

Afbeelding

Lunameyza

Berichten: 547
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:18

Ik meld me als beginnende maar heel enthousiaste hobby moestuinierder :D
Vorig jaar voor het eerst wat serieuzer dingen proberen te planten. Ik had een aantal tomatenplanten waar ik uiteindelijk veel van heb kunnen oogsten, ook veel mis gegaan waardoor ik er ontzettend veel van geleerd heb. Ik had ook een cucurbita maxima waarvan ik twee 4kg pompoenen heb geoogst, en daarnaast nog twee rode zonnebloemen die dik boven de 2meter zijn uitgekomen :D (ookal passen die niet helemaal in de moestuin categorie, ik was er wel trots op := )

Dit jaar vroeg begonnen want ik had geen geduld; op het moment heb ik 1 Habanero chocolate plant, 1 Serrano, 2 peperplanten uit normale supermarkt pepers (weet niet precies hoe deze pepers heten) en nog 2 baby paprika planten. Naast de 2 paprikas doen de hete peper planten het heel goed en hebben ze al veel bloemen/bloemknopjes. Ik weet alleen nog niet wat ik met de Habanero pepers moet gaan doen... Ik hou van best pittig eten, maar een Habanero gaat echt wel veel te intens zijn :'D

De tuin wordt wat verbouwd, dus ik weet nog niet zeker hoeveel plek ik ga hebben, maar hopelijk kan ik weer tomaten planten en misschien een sierpompoen dit keer :)