de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:05

Knaagt hij daar niet gewoon doorheen? Zonder staart was ie al zo'n 25 cm... en waarschijnlijk begint ie dan vrolijk aan m'n tomaten ofzo. Eikel. Ik schrik me ook steeds helemaal de tyfus omdat hij echt niet schuw is, en dan opeens voorbij komt rennen.


Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:30

Havermout met gips droog bij ingang gooien. Dus even kijken waar hij/zij ingang heeft.

We hebben hier een woelratten plaag en muizen en/of rattenvallen werken niet. Zo'n sonar ding werkt ook niet.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Malenka
Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:16

Marcella schreef:
Havermout met gips droog bij ingang gooien. Dus even kijken waar hij/zij ingang heeft.

We hebben hier een woelratten plaag en muizen en/of rattenvallen werken niet. Zo'n sonar ding werkt ook niet.


Ik ben echt met stomheid geslagen. Wat een gruwelijk advies.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 00:46

Liever enkel diervriendelijke adviezen... Beestje kan er ook niets aan doen dat hij toevallig mijn aardbeien heeft ontdekt (en ik vermoed ook dat hij vorig jaar mijn pompoen heeft leeggegeten). Was een gat in geknaagd en was compleet hol van binnen. :+


Ik vang hem liever gewoon en zet 'm ergens anders uit ofzo.

8nnemiek
Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 05:25

Bah, gips? Hoe verzinnen mensen het -O-

Hier laat ik juist in het najaar de 'slechte groentes' liggen voor de dieren. Pompoenen worden inderdaad uiteindelijk helemaal leeg gegeten :))
We hadden afgelopen winter zelfs een paar egels in de tuin in winterslaap <3

De sonar apparaatjes werken best aardig. Jaagt niet alles weg, maar het zorgt er wel voor dat er niet te veel nieuwe dieren in de tuin komen leven in de zomer.
De rat zou ik ook proberen te vangen. Een vangkooi werkt heel goed. Daar vang ik regelmatig wat muizen mee, die ik dan een paar km verderop in het bos vrij laat.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:35

Dan zal ik maar niet zeggen wat mensen hier op de moestuin doen als ze wat in hun vangkooitje hebben. :=

Vangen en weer uitzetten heeft geen enkel nut ze komen toch weer terug tenzij je ze echt kilometers ver weg gaat brengen dan heb je nog een kans dat ze weg blijven. Tel daarbij dat dieren zoals ratten een gevaar zijn voor de volksgezondheid. En dan bedoel ik niet dat ze volledig uitgemoord moeten worden, maar voor alles geld overdaad schaad mens en andere dieren.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:44

Ik snap het probleem. Heel moeilijk. Want je wilt ze echt niet altijd maar overal hebben.
Mijn vriend heeft toen we hier net woonden een keertje een rat aan een hooivork gespiest. Het beest daagde hem gewoon uit en wilde hem aanvliegen. Ook echt heel cru maar ik kwam hem elke avond tegen en als ie was gaan jongen hadden we er inmiddels al driehonderd gok ik. Ze zijn ook gewoon niet bang en kunnen je echt aanvallen. Maar bah erg vervelend idee dat het op die manier ging. Heel dubbel want het is zielig maar ik kon daarna wel weer gerust op mijn erf lopen.
We hebben nu katten die muisjes pakken en dat vind ik prima
De aardbeien worden momenteel aangevreten door slakjes en pissebedden met name. De aardbeien met een klein hapje eruit pluk ik en snij het hapje eraf. De aardbeien die half aangevreten zijn laat ik liggen want dan eten de slakken en pissebedden die verder op ipv een nieuwe aardbei uit te zoeken

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Kaka
Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:40

Is het bij jullie beestjes galore met die nattigheid (voor zovervan toepassing natuurlijk, hierin het westen is het heel erg nat)? Ik oogstte vanochtend wat bosui, zaten allemaal larfjes is van, ik denk, uienvlieg. Ondanks dat ik netjes wortel en ui om en om heb staan. Vies %)

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:05

Het is eigenlijk veel te nat nu weer. Mijn graskant schijnt zelfs een woensdag voor een deel onderwater te hebben gestaan.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

leeslampje
Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:42

Marcella schreef:
Het is eigenlijk veel te nat nu weer. Mijn graskant schijnt zelfs een woensdag voor een deel onderwater te hebben gestaan.

Ik kom net van ons moestuintje. En het staat volledig blank :n Al minimaal 12u, want toen viel de laatste regendruppel.

Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ook niet na de hoosbuien van de afgelopen weken.

Maak me met name zorgen om alles wat onder de grond groeit. Ui, wortel, bietjes.... we trokken er als test 2 uien uit: allebei rot.

Hebben jullie vaker met dit bijltje gehakt? Kan het nog goed komen?

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:06

Ik ben nu wel heel erg blij dat ik hier op een goed doorlatende (en daarmee vaak ook voedingsstoffen wegspoelende) zandbodem zit. De 33 mm die de afgelopen 24 uur hier gevallen is, is gelukkig geen spoor meer van te zien in de moestuin.

Ik hoop alleen wel dat dit onze waterput weer een beetje zal vullen, want die staat sinds begin mei weer lager (de pomp hing een beetje in het water, maar nu weer boven het wateropppervlak -O-)

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:54

Ik ben net de wortelen gaan uitdunnen, nu heb ik al wat mini snacks :')
[ img ]


Vindt het zo leuk dat mijn eerste gezaaide groente lijkt te lukken, nu nog een maand a anderhalf en dan zou ik ze kunnen oogsten

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:49

Dat de tuin blank staat is zelden daarom loopt mijn tuin bol af naar beide sloten.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:53

Hier totaal geen last van wateroverlast. Afgelopen 24 uur hebben we hier ook maar rond 5 mm gehad. Een beetje meer is zelfs nog wel welkom..
De tuin doet het wel echt briljant goed, inmiddels zijn ook de eerste frambozen al geplukt en gegeten.

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:55

27 mm vanmorgen en een woensdag meer dan het glaasje aan kon.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Kaka
Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:35

Afgelopen 24 uur 36 mm en woensdag ook :\ Grond in de moestuin is wel zo waterdoorlatend dat er nooit plassen blijven staan, maar ik merk dat er veel meer ongedierte weelt dan andere jaren.

Edit: even opgezocht, in de 1e 2 weken van juni is er zo'n 130 mm regen gevallen hier.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:32

Hoe gaat het met iedereen topic is erg stil. :o

Eet in ieder geval verse suckersnaps met worteltjes vers. En heb nu een benzine waterpomp scheelt bergen met tijd.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

HopeMyDay
Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:07

Marcella schreef:
Hoe gaat het met iedereen topic is erg stil. :o

Eet in ieder geval verse suckersnaps met worteltjes vers. En heb nu een benzine waterpomp scheelt bergen met tijd.


Mijn bonen in de kas kan ik elk moment gaan oogsten!
Mijn paprikas en tomaten gaan ook heel hard en rode bieten zitten er ook aan te komen.
Ik heb ook 12 pompoenplantjes gehad van mijn buurvrouw, die staan nu lekker met zijn allen in ons bosje.

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:15

Bonen kan ik ook bijna oogsten. En ga binnenkort nieuwe rijen leggen, want ben tot de conclusie gekomen dat ik geen lage bonen gezaaid heb. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

HopeMyDay
Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:20

Marcella schreef:
Bonen kan ik ook bijna oogsten. En ga binnenkort nieuwe rijen leggen, want ben tot de conclusie gekomen dat ik geen lage bonen gezaaid heb. :')


Haha ja precies herkenbaar ook! Ik heb vroeg in het jaar stambonen gezaaid en later pas stokbonen dus die komen nog...
Ik eet trouwens ook al een tijdje elke dag radijsjes en aardbeien.
De tuin dit jaar doet het écht goed tot nu toe (behalve dat 1 van mijn 2 watertonnen al weer leeg is...)

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:25

Had trouwens frambozen aardbeien planten een keer gekocht, maar die zijn zo lekker dat een deel van mijn gewone aardbeienplanten nu eruit gaan en vervangen worden voor deze. :9 :9 :9 :9 :9

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:34

Hier gaat de gewone bloemkool hard! Heb witte, oranje, paarse en torentjesbloemkool :D

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:00

Moet binnenkort kolen bed eens onkruid vrij maken kan ik weer zien wat er staat. :')

De aardappelen gaan ook hard en die staan een partij hoog. :oo

De tarwe doet het ook super zag dat er al beginnende halmen in komen. :j

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:21

Mn wortelen doen het ook goed, zijn er ook dingen in de winter te planten? Ik heb pas weer ruimte als volgende maand de wortels eruit kunnen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:00

Winter andijvie, winter bloemkolen, knolraap en boerenkool zo even snel uit mijn hoofd.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 47 bezoekers