de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:23

Hier heb ik er bloemkool en knoflook in die ik dan als het goed gaat volgend jaar kan oogsten. Verder heb ik de rest leeg gemaakt maar het onkruid verwijder ik niet zo gauw met de kou :brr:

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:35

Hier nog spruiten, pastinaak, boerenkool, snijbiet en rode kool. En wat verdwaalde paksoi van de plant die zomers was doorgeschoten. De knoflook en ui zit alweer in de grond. Romanesco doet niet veel.. eentje ging aardig en die is in een nacht tijd opgegeten.

En huisbaas heeft nog aardappelen, prei, tomaat en courgette.

Kruiden heb ik kort geknipt, maar groeit nog hard deels. Dus vlak voor het koud gaat worden oogst ik dat nog een keer (peterselies en bieslook).

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:45

Oerprei en sjalotten groeien weer goed, pompoen laat ik nog even, aantal is nog niet zo ver (geel ipv oranje of groen/oranje strepen ipv enkel oranje). Kan je jonge pompoenen ook eten trouwens?
Courgette is op zijn eind, laatste geoogst, maar die zijn grotendeels naar de kippen gegaan ivm deels rot. Binnenkort alles afdekken tot volgend jaar, dan hoef ik ook geen onkruid te wieden.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:56

Kas is leeggetrokken en schoongemaakt en mijn stelling voor aardbeien naar buiten gedaan. Ik kon niet zeggen dat ik de aardbeien uit de kas nou zo veel eerder vrucht gaven dan degene buiten. Nu meer ruimte voor tomaten. Mijn twee moestuinbakken zijn een drama: megagelukkig onkruid en zelfs frambozenuitlopers van onderaf dwars door het antiwortel doek heen. Ik ga als het droog is de bakken leeghalen en afdekken met karton in de hoop dat in het voorjaar het wat schoner is.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:19

Hier de laatste tomaten eraf gehaald, en nog een berg groene ook eraf gehaald en die liggen voor het raam in de hoop dat ze nog gaan rijpen.

Verder boerenkool, rode kool en de laatste aubergines geoogst. De aardappeloogst was een tegenvaller, dit was het :')

Afbeelding


Alle onkruid is eruit gehaald, dikke laag paardenstront erop, en de aardbeiplantjes van een laag oud hooi voorzien :)

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:20

Ik heb net nog een paar heerlijke gele frambozen gesnoept.

Die aardappels zijn wel heel zielig :')

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:21

Prairy schreef:
Ik heb net nog een paar heerlijke gele frambozen gesnoept.

Die aardappels zijn wel heel zielig :')


Hilarisch he :') geen idee wat er misgegaan is, ik ga ze wel vol trots klaarmaken :')

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:23

Had sla, zomer andijvie, pluksla en spinazie in de lage bak staan/gezaaid. Pluksla en spinazie heb ik omhoog zien komen en dat het daarna langzaam aan weer verdween. Dus als alles echt weg is maar even kip vangen en daar loslaten.

Heb alleen nog wat kolen, winterpret en boerenkool staan.

Denk erover om de druiven buiten te gaan zetten en braam mag eruit en komt een nieuwe voor. Want die er nu staat is niet te eten.

Heb denk nog wel 60 kilo mozart aardappelen liggen. :=

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:30

Die aardappeloogst is inderdaad een beetje triest. :')

De frambozen (rode) doen het hier ook nog volop. Verder heb ik vorige week de laatste hokkaido geoogst en die ligt decoratief te wachten op de tuintafel tot we weer zin in pompoensoep of pompoenrisotto hebben.
En vorige week heb ik de laatste warmoes geoogst; mijn ervaring met het overwinteren ervan zijn niet goed dus ik zaai elk jaar nieuwe plantjes.
We hebben lekkere walnoten van de boom van de buren - de rotzooi die de boom geeft nemen we er ook bij, dus de walnoten die op onze grond vallen gaan we rustig oppeuzelen. 8-) De oogst van zo'n kwart walnotenboom is trouwens echt voldoende voor 1 gezin. *D Zo gezien ideaal.

Verder heb ik enkel nog wat basilicum en peterselie staan; de rucola is helaas te ver doorgeschoten.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:55

Ik kan volgend jaar eindelijk echt meedoen in het eetbare tuin genot. :D

Dit jaar is het nog echt structuur planten. We hebben als het goed is in januari alle bomen staan. Een aantal sierbomen. Maar veel eetbaars.

- pecannoot
- amandel
- parasolden (pijnboompitten)
- hazelaars
- tamme kastanje
- berk (om ooit af te tappen)
- appel (Wellant, rode ijzer, annanasreinet, wilde)
- peer (dubbele flip, kruideniers)
- pruim (hauszwetsche, reine Claude d'oulins, blauwe franse)
- kers (Udense Spaanse en???)
- Japanse peer Shinko
- kweepeer aromatnaya
- mispel Westerveld en wilde
- vijgen
- wilde perzik
- cornus kousa
- aardbeienboom

Verder veel eetbare hagen voor de paarden maar ook voor onszelf. Waaronder linde en rozen. Maar ook kleinfruit zoals kruisbes, aalbes, bosbes, blauwe bes, honingbes, braam, framboos en nog wat soorten.

Een aantal losse struiken en planten waaronder de sechuan peper en een darleejingbanaan.

Er staat het een en ander aan kruiden waaronder rozemarijn, tijm, lavendel, diverse soorten munt.

We hebben ook Oca en een andere Andes knol. En wat eetbare sierplanten waaronder oost Indische kers, goudsbloem, vrouwenmantel en akelei.

Mijn wenslijstje voor komend jaar bestaat met name uit het aanvullen met een echte groentetuin.
- bieten
- mais
- pompoen
- aardpeer
- peulvruchten
- snijbiet
- pastinaak
- spinazie
- courgette
- ??

Dus ik ben in kaart aan het brengen waar ik wat heb geplant en ga planten.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:58

Mijn volgend jaar lijst :

Komkommer
Tomaten
Courgette
Prei
Wortel
Sperziebonen
Peulen
Bieten
Aardappels

Blauwe bessen
Aardbeien

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:21

wij hebben nu de laatste tomaatjes en groene paprika geplukt, de courgettes en komkommer zijn ook helemaal klaar. De bloemkool en broccoli gaan wel eindelijk wat doen en 1 bloemkool gaat nu als een speer <3 :D

Winterklaar maken word een laag poep erop en de kruiden en aardbei een laag hooi eromheen.

Volgens jaar wil ik weer courgette, komkommer, tomaatjes en paprika. Maar nu wil ik ook prei, vleestomaten, aardappels enz :D Ook en ik wil denk ik pompoen op de mesthoop gaan planten :D


Heeft er hier iemand ervaring met kaki bomen? Onze kaki's snap ik nog steeds niks van. Gisteren er een van de boom gehaald die rijp is. Maar met eten is hij echt niet te eten en droogt je mond uit als een malle :oo

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:26

Met eigen gekweekte kaki heb ik geen ervaring. Ik heb wel getwijfeld om hem op mijn lijst te zetten.

Zijn er eigenlijk tomatensoorten die het hier goed doen buiten de kas?

En hier gaat ook uiterlijk in januari de verse mest over de bedden. Nu wel alvast de gevoelige planten inpakken.

Hoe laten jullie citroenverbena overwinteren?

En wie gebruikt er een moestuin planner? En welke kun je aanraden? Ik merk nu al dat mijn gewone notitieboek overzicht mist.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:37

Yes, hier een kaki boom. Er schijnen meerdere soorten kaki's te zijn. Het is hier eigenlijk te koud om goed af te rijpen, maar de kaki's die je hier kan planten blijven ook als ze rijp zijn erg wrang van smaak.
Ik heb kilo's eigen kaki's verwerkt in jam. Dan is ie best lekker!

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:54

Waarschijnlijk is hij dan ook wel geschikt voor chutney. :j

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:51

Heb voor de rest deel tuin plastic op liggen. En al een deel afgedekt met een laag mest. Stukje waar de tarwe gestaan heb nog even spitten/omgooien en dan ook laag mest op.

Wil het kleine stukje moestuin van mijn buurvrouw erbij hebben. Kan ik nog een kippen/eenden gedeelte maken (voor de slachthanen). Met nog wat fruitboompjes/struiken en kijken wat ik met de kas ga doen, want die staat op instorten.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:51

Dit jaar was een beetje een verloren moestuin jaar ivm mijn zwangerschap.

Ik heb er nu nog winterpenen en boerenkool in staan. Het bed waar tomaten in gestaan hebben heb ik paar weken terug schoon gemaakt en los gewerkt. Hier staat nu de knoflook in.
In januari maar een plan maken voor komend jaar.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:49

Ik weet, de moestuinders zijn in winterslaap :D Maar niet als je een nieuwe moestuin aan het opzetten bent. Ik ben deze zomer verhuisd en heb mijn kasje in mijn oude tuin achtergelaten. Nu wil ik een nieuwe kas kopen (eigenlijk een voorkeur voor 2e hands, maar kan het niet echt vinden op dit moment) en ik heb keuzestress :') Teveel aanbieders, teveel subtiele verschillen en het is natuurlijk niet echt een heel goedkope aanschaf.

Hebben jullie ervaring met aanbieders? Wat is een fijn formaat? Heeft veiligheidsglas toegevoegde waarde of juist polycarbonaat?

Ik wil een vrijstaande kas van ongeveer 10m2 en wil er tomaten, komkommers, aubergines, you name it in kunnen kweken voor een gezin van 5 personen.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:52

Neem staal en geen aluminium frame. Mijn overbuurman heeft dit jaar een nieuwe kas geplaatst en heeft met opzet het dak gewaffeld glas genomen zodat hij van de zomer ramen niet hoef te verven. De kas die hij nu heeft is met een stalen frame en heeft zo'n 2000 euro gekost (op maat gemaakt). Polycarbonaat zou ik voor bij ons niet aanraden wegens risico vliegen complete kas of je ramen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:59

Winterslaap wat is dat? :+ Van de week een stuk moestuin gereed gemaakt voor de wortelen die januari gezaaid gaan worden. Volgende week de rest van de vakken vast weer uitzetten en rekken maken..

En op de volkstuin binnenkort de krentenboom verplaatsen, die hadden we vorig jaar tijdelijk even ergens anders gezet. Nu de bramen wat onder controle zijn, kan die verhuizen.

Wilde dit jaar nog struiken bijkopen, maar helaas even de lockdown afwachten. Moeten er ook een constructie maken tegen de paarden die ernaast lopen. Anders snoeien ze vakkundig de framboos kort continu :roll: Dus denk 3 palen de grond in, bovenkant kippengaas ertegen en dan pas de rij framboos, dus alles uitgraven en verder van het hek plaatsen. Bezigheidstherapie..

Qua kas zelf geen ervaring helaas.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:55

Hier in de buurt worden veel kassen door Dave Storm geplaatst. Dat is tweedehands kassenbouw. Het ziet er erg goed uit en schijnbaar erg betaalbaar.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 07:55

Kaka schreef:
Ik weet, de moestuinders zijn in winterslaap :D Maar niet als je een nieuwe moestuin aan het opzetten bent. Ik ben deze zomer verhuisd en heb mijn kasje in mijn oude tuin achtergelaten. Nu wil ik een nieuwe kas kopen (eigenlijk een voorkeur voor 2e hands, maar kan het niet echt vinden op dit moment) en ik heb keuzestress :') Teveel aanbieders, teveel subtiele verschillen en het is natuurlijk niet echt een heel goedkope aanschaf.

Hebben jullie ervaring met aanbieders? Wat is een fijn formaat? Heeft veiligheidsglas toegevoegde waarde of juist polycarbonaat?

Ik wil een vrijstaande kas van ongeveer 10m2 en wil er tomaten, komkommers, aubergines, you name it in kunnen kweken voor een gezin van 5 personen.

Onze kas komt uit Hoeven en ik ben er nog altijd verliefd op. Deze onze staat in de tuin, dus het oog wilde ook wat. Diverse flinke stormen gehad, regelmatig lomp met een steel van een hark oid: nog niks kapot. Raam dat zelf uitzet bij 20 graden. Top!

Afbeelding

Afbeelding

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:04

Leuk hoor..ik heb helaas geen plek voor zo een grote moestuin. Ook ik ga de tuin wel anders inrichten zodat ik meer plek heb. Maar daar ga ik in het voorjaar mee beginnen

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:59

Leuk dit topic :D Ik ga "stiekem" meelezen. Wij zijn een paar maanden geleden verhuisd. We hebben een mooie grote tuin die momenteel bestaat uit: gras, hedra en bamboo. Wij willen plantjes, groente, fruit, kruiden etc. dus ik ben me aan het verdiepen in een nieuw ontwerp met eetbare planten.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:06

Ben trouwens begonnen met het wecken van aardappels en ben heel benieuwd of dat dit gaat bevallen. Zou een mooie oplossing zijn om mijn aardappelen nog langer houdbaar te houden. <3 *\o/*