de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:26

Nee, 's winters staat die in onze onverwarmde tuinkamer. En als het echt hard gaat vriezen dan zetten we daar een kacheltje in. Hij kan een paar graden vorst hebben, maar ik durf hem niet de hele winter buiten te laten staan.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:37

Bij mij staat hij dag en nacht buiten, ook in de winter.

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:41

Heeft er iemand z'n tuintje binnen staan? Ik zit hier in Schotland, dus het weer is niet altijd top om startende plantjes / kruiden buiten te zetten

Hoeveel zon krijgen jullie planten normaal gezien?

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:49

De eerste groenten van het moestuinseizoen zaai ik eigenlijk altijd binnen voor zoals tomaat, komkommer en paprika. Dit jaar ook zonnebloemen binnen voorgekweekt ging ook super! Ik heb ze dan in de vensterbank staan die op het westen gericht is. Tomaat en paprika eerst ook nog in een kasje. Want in de bijkeuken koelt het met nachtvorst nog wel aardig af, tot een graad of 15/16.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:48

Wanneer begin jij met voorzaaien? Februari of al eerder?

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:59

Tomaat en peper ben ik in februari mee begonnen dit jaar.
Komkommer iets later. Zonnebloemen halverwege/eind maart.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:35

Hey ik kom hier even binnenvallen. Ik ga waarschijnlijk vooral stille meelezer zijn :D

Wij hebben een eigen moestuinbak geknutseld, met wieltjes er onder.

Afbeelding

Afbeelding
De eerste bewoners staan er sinds een paar dagen in, om eens uit te proberen. Echt volplanten gaat voor volgend seizoen zijn denk ik.
Afbeelding

Er komt overigens nog een net omheen :D
We willen graag aan de bovenste balk nog wat potjes ophangen, voor oa kruiden, maar kreeg ook al de tip dat aardbeien plantjes het hangend ook erg goed doen.

Ik lees dus graag mee voor tips & tricks.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:29

Wat een mooie bak, dimphyl!

Geen ervaring met hangplanten. Ik hoorde wel eens iets over peultjes die kunnen hangen, en een speciaal tomatenras dat hangend groeit?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:53

Bieten, bonen, andijvie, spinazie (let op hiervan ben je veel plantjes nodig) kan je nu nog net zaaien.

Voor najaars teelt heb je winterwortelen, winterandijvie en diverse koolplanten waaronder ook boerenkool.

Krijg het gewoon hier niet meer opgegeten en ben alweer begonnen met inmaken. :') Wel volop plannen aan het maken voor de winter wat ik in de kas wil telen winter door. Voor nu winterkolen (kunnen ook in de lage bak), winterspinazie, winterandijvie en sla. En de winterprei kan gewoon buiten.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:27

Wij kunnen er inmiddels ook echt niet meer tegenop eten :))
Deze mand lijkt heel klein zo met die reuzegroentjes, maar is echt een flink ding :+
Afbeelding

Ik ga deze week nog wat romanesco’s zaaien, das ook echt een herfst groente.

Ik ben er wel achter dat bloemkoolrijst echt heel lekker en makkelijk te maken is, en super handig om compact in te vriezen.. Dus de meeste bloemkool wordt rijst denk ik haha.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:02

Heerlijk zo'n mandje uit eigen tuin!

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:11

Hier groeit alles opeens goed. Merk dat het hier in het bos wel wat achterloopt op de andere tuin in het open (nog een paar weken pendelen tussen twee huizen). We hebben twee tomaten van de siberische variant staan. Die beginnen nu echt struik achtig te worden.


Afbeelding


Ook hadden we last van merels die de aardbeien op aten. Kwam ergens het idee tegen om steentjes als aarbeiden te schilderen zodat gaan denken dat ze niet eetbaar zijn. Ze liggen er nu een week en we zijn geen aardbeien meer kwijtgeraakt. Kan natuurlijk toeval zijn, maar het ziet er in iedergeval leuk uit!


Afbeelding


8nnemiek schreef:
Ik ben er wel achter dat bloemkoolrijst echt heel lekker en makkelijk te maken is, en super handig om compact in te vriezen.. Dus de meeste bloemkool wordt rijst denk ik haha.


Zou je willen vertellen hoe je dat maakt? Heb het zelf weleens geprobeerd maar werd super papperig en écht niet lekker. Daarom worden de bloemkolen nu maar tot soep verwerkt en ingevroren. Zit wel nog te denken aan winter bloemkolen te planten, maar moet even kijken waar er genoeg plek is..

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:35

Wat slim, die aardbei-steentjes!

De bloemkoolrijst heb ik gemaakt door eerst de bloemkool met de keukenmachine te versnipperen tot rijstkorrel-maat. Daarna een minuut in een hete pan met olie bakken. En daarna in een stoompannetje stomen, dus zonder dat de rijst in het water ligt, en in plaats van water heb ik bouillon gebruikt met een laurierblad, stukje kaneel en een paar kruidnagels.. Een aantal minuten laten stomen, en dan laten uitdampen. Dan wordt het niet papperig.

Ik heb er 'kip' tandoori bij gemaakt, en met zo'n lekkere saus proef je eigenlijk niet eens dat het bloemkool is :))

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:50

Ik had laatst in een too good to go pakket ook bloemkoolrijst, en ik hou echt niet van bloemkool. Die rijst was op zich best ok te eten, ik heb hem alleen gewokt. Blijft wat knapperiger dan (niet eens gedacht aan stomen).

Lijkt me best een prima idee om ze dan zo te verwerken en in te vriezen.

Mijn vriezer ligt vol met aardbei :+ Moet binnenkort maar weer siroop maken, dat gaat hard hier. De planten beginnen wel zoetjes aan te stoppen met produceren merk ik.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:38

Vanavond het eerste maaltje bonen uit eigen tuin.

Radijs, sla, aardbeien had ik al eerdep op.

Bleekselderij, bieten en courgette gaan ook super momenteel.

Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:47

Hoe doen jullie dat met de aardbeienplantjes? Hier één plantje om te proberen, die nu veel baby plantjes aan het ontwikkelen is. Die met een worteltje heb 'k losgemaakt van de moederplant en opnieuw geplant. Laat je die gewoon de hele winter staan? Of moeten die naar binnen?


Leuk idee met die geverfde steentjes!

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:00

Lekker laten staan. En van het voorjaar weer alle bruine bladeren eraf plukken. In de winter gewoon met rust laten.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:04

Marcella schreef:
Lekker laten staan. En van het voorjaar weer alle bruine bladeren eraf plukken. In de winter gewoon met rust laten.


Top, merci!

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:11

Sommige mensen doen ook in de winter afdekken met stro, maar zo koud word het de laatste jaren niet meer.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:12

Nee inderdaad, een normale winter is al even geleden... heb wel oud hooi liggen van de paarden, dat kan ik er voor de zekerheid altijd wel overheen doen.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:55

Een mede-moestuinder raadde ons vandaag aan om bij courgette de bloem er na bevruchting af te halen. Dat zou kans op rot bij de vrucht verminderen. Op internet vind ik er niet echt iets over.... doen jullie dit?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:01

Het enige wat ik doe aan courgettes is ze oogsten, liefst vrij jong/klein. Als er bij mijn courgettes of pompoenen vruchten gingen rotten, dan waren ze niet bevrucht.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:03

leeslampje schreef:
Een mede-moestuinder raadde ons vandaag aan om bij courgette de bloem er na bevruchting af te halen. Dat zou kans op rot bij de vrucht verminderen. Op internet vind ik er niet echt iets over.... doen jullie dit?


Ik doe er niks mee behalve oogsten :') groeit genoeg aan.

Wat leuk van die bloemkolen annemiek, die wil ik volgend jaar ook wel proberen! In de winkel vind ik ze te duur om te kopen dus ik eet bijna nooit bloemkool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:26

leeslampje schreef:
Een mede-moestuinder raadde ons vandaag aan om bij courgette de bloem er na bevruchting af te halen. Dat zou kans op rot bij de vrucht verminderen. Op internet vind ik er niet echt iets over.... doen jullie dit?


Ik doe dit :) Eenmaal de bloem verwelkt haal ik hem er van. Inderdaad al vaker gehad dat hij niet loskomt en alles dan rot.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:48

Afbeelding


Afbeelding

De courgette was een beetje groot nadat ik terug kwam van vakantie :') er zaten ook nog 4 normale formaten aan.
Verder de knoflook geoogst, ziet er goed uit en dat van supermarkt teentjes. De peulen waren niet op tijd geoogst dus daar heb ik de erwten uitgehaald, heb nu voor twee personen erwtjes. De bieten en wortelen zijn ook klaar om uit de grond te halen :9