de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Kaka
Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:40

Aubergines zijn lekkerder als ze klein zijn, ook de ronde. Maar ik zou hem gewoon open snijden en kijken of het nog wat is. Grillen en door hummus (baba ghanoush) verwerken kan al snel.

Wit beyond measure is man's greatest treasure


Marcella
Berichten: 36681
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:43

Zo langzamerhand weer aan het beginnen. Wel alleen makkelijk dingen zoals winterspinazie, winter andijvie en sla.

Heb de zomer prei ook al gezaaid en omhoog staan.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:56

Ik heb ook de zomerprei voorgezaaid en in mijn agenda gezet wanneer ik wat ga zaaien

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Malenka
Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 23:02

Ik kijk ook enorm uit naar dit jaar. Ik heb zaden besteld (Vreeken, dus nog een tijdje wachten op de levering). En nog zaden van vorig jaar liggen. Maar aan zaaien ben ik nog niet toe hoor. Ik heb ook nog geen kas oid. Maar ik ben wel al aan het bekijken wat waar in de tuin gaat komen. Zeker omdat ik ook wat vaste planten ga zaaien.

Marisje76
Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:03

Ik wil binnenkort al wel paprika gaan voorzaaien binnen

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:34

Ik eigenlijk ook, maar er staat een verhuizing op de planning in april dus ben er nog niet uit wat te doen met mijn moestuinplannen… Wil wel heel graag, heb al een hele lijst met gewassen, maar ik denk dat m’n vriend niet blij word als ik na de verhuizing al m’n tijd in alles, incl de moestuin stop behalve de verbouwing -O-

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

Lunameyza
Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:41

Ik ga dit seizoen sugar snaps proberen :D Binnenkort maar gaan voorzaaien. Tomaten laat ik weg vanwege de flinke ziekte van vorig jaar.

Naast mn pepers die ik weer ga kweken, ga ik denk ik ook een peper of paprika plant kweken op school, ik zit binnenkort fulltime in een eigen lokaal te werken voor +/- 5 maanden en vind het proces van een plant zien elke dag dan wel leuk :D

Marcella
Berichten: 36681
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:32

En kan leerzaam voor de kinderen zijn. :j

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Lunameyza
Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:09

(oh ik studeer, dus zit op HBO school tussen de kunstige knutsel kinderen van 20-30 jaar :D :+ )

Marcella
Berichten: 36681
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:14

Ach kan ook voor die leerzaam zijn.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12730
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:52

Marcella schreef:
Zo langzamerhand weer aan het beginnen. Wel alleen makkelijk dingen zoals winterspinazie, winter andijvie en sla.

Heb de zomer prei ook al gezaaid en omhoog staan.


Zou je wat meer kunnen vertellen over winterspinazie, winterandijvie en sla. Zaai je dat nu al en komt dat dan ook al binnenkort op? Wanneer kun je het dan oogsten?

Binnenkort heb ik zo'n 6m2 moestuin, maar ik had het idee dat ik nog even moet wachten tot april. Heb al wel wat dingen in gedachten die ik vooraf binnen ga zaaien, maar als er nu al wat kan gebeuren in de moestuin buiten is dat wel heel leuk natuurlijk!

Malenka
Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:12

Ik heb net van alle soorten opgeschreven wanneer ik ze kan zaaien dan hoef ik niet elke keer alle zakjes er bij te pakken. Eigenlijk zou ik er wel een mooi overzicht van willen maken. Maar met meer dan 60 soorten wordt het heel snel onoverzichtelijk. Hoe doen jullie dat?

[ img ]

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12730
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:13

Malenka schreef:
Ik heb net van alle soorten opgeschreven wanneer ik ze kan zaaien dan hoef ik niet elke keer alle zakjes er bij te pakken. Eigenlijk zou ik er wel een mooi overzicht van willen maken. Maar met meer dan 60 soorten wordt het heel snel onoverzichtelijk. Hoe doen jullie dat?

[ [url=m/y2m2nP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een lijst! Hoeveel ruimte heb je?
Ik zou het in Excel/spreadsheet zetten met filters om het overzichtelijk te houden.

Malenka
Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:16

Ik heb ruim 1000m2 voor planten. Daar staan ook wel jonge fruitbomen en wat andere dingen in. Maar ik kan het zo gek maken als ik wil. En dan is het heel erg moeilijk om me in te houden. En ik heb me dus al enorm ingehouden. O:) Vorig jaar was mijn eerste jaar en toen had ik ook al meer dan 40 soorten. := (Ik zou rustig beginnen) Maar ik kweek ook niet veel van hetzelfde. Ik houd van afwisseling.

happyjoyce
Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:17

Leuk! Ik ga dit topic volgen.

Ik ga dit jaar ook beginnen aan een moestuin.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12730
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:18

Malenka schreef:
Ik heb ruim 1000m2 voor planten. Daar staan ook wel jonge fruitbomen en wat andere dingen in. Maar ik kan het zo gek maken als ik wil. En dan is het heel erg moeilijk om me in te houden. En ik heb me dus al enorm ingehouden. O:) Vorig jaar was mijn eerste jaar en toen had ik ook al meer dan 40 soorten. := (Ik zou rustig beginnen) Maar ik kweek ook niet veel van hetzelfde. Ik houd van afwisseling.



Wauw wat een stuk <3!
Ik heb wel eens getwijfeld om een moestuin te huren, maar ik vind het fijn om wat bij huis te hebben en er zo even heen te lopen of langs te lopen. Denk dat ik van een gehuurd tuintje minder plezier heb omdat je er toch bewust heen moet gaan.

Malenka
Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:33

Welkom happyjoyce.

Mjetterd, dit is aan huis. :o anders zou ik het ook niet willen denk ik. Ik wil gewoon een rondje door de tuin lopen een paar keer per dag. <3

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:22

Ik heb het gewoon in mijn agenda gezet wanneer ik wat kan doen maar ik heb geen 1000m2

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Lunameyza
Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:32

Ik word altijd heel blij van net opkomende plantjes, mijn sugar snaps beginnen op te komen! <3

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:35

Lunameyza schreef:
Ik word altijd heel blij van net opkomende plantjes, mijn sugar snaps beginnen op te komen! <3


Zo jij bent er wel heel vroeg bij, ik zaai ze half februari voor. Of zet je ze pas laat buiten?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15105
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:25

Ik zat van de week al te denken wanneer ik weer kon gaan voorzaaien. :D Binnenkort maar weer eens verdiepen wat ik wil gaan doen.
Vriendlief heeft toestemming gegeven om mijn moestuin te vergroten *\o/* Dus even kijken hoeveel ruimte ik ga krijgen en wat we dan kunnen gaan doen.

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Malenka
Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:30

Dat is leuke toestemming. :D Nu de dagen weer langer worden begint het wel weer een e kriebelen hè?

Lunameyza
Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:33

moonsparkle schreef:
Lunameyza schreef:
Ik word altijd heel blij van net opkomende plantjes, mijn sugar snaps beginnen op te komen! <3


Zo jij bent er wel heel vroeg bij, ik zaai ze half februari voor. Of zet je ze pas laat buiten?


Sugar snaps kan je in Januari voorzaaien, wat ik nu doe :) Heb ook de pepers en de paprikas voorgezaaid, vorig jaar was ik daar nog veel vroeger mee en had een goede opbrengst :)

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15105
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:39

Malenka schreef:
Dat is leuke toestemming. :D Nu de dagen weer langer worden begint het wel weer een e kriebelen hè?


Jaaa zeker!
Vorig jaar heb ik alles vanaf januari al voorgezaaid, maar heb ze te vroeg buiten gezet dus de helft heeft het niet gedaan... -O- Met name de pepers, tomaten en paprika's hadden het slecht.
Ik ga vanaf februari voorzaaien denk ik. En dan even het goede moment afwachten tot ze naar buiten kunnen.

Had vorig jaar paprika, tomaten, peper, diverse soorten sla, courgette, bosui, boontjes en pompoen.
Dit jaar wil ik ook kijken of ik bijv. herfst of wintergroenten kan gaan doen. :D Mooie uitdaging.

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Marcella
Berichten: 36681
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:11

Mjetterd schreef:
Zou je wat meer kunnen vertellen over winterspinazie, winterandijvie en sla. Zaai je dat nu al en komt dat dan ook al binnenkort op? Wanneer kun je het dan oogsten?

Binnenkort heb ik zo'n 6m2 moestuin, maar ik had het idee dat ik nog even moet wachten tot april. Heb al wel wat dingen in gedachten die ik vooraf binnen ga zaaien, maar als er nu al wat kan gebeuren in de moestuin buiten is dat wel heel leuk natuurlijk!

Wat wil je weten.

Je heb ook nog winterkolen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lina1998, MissWeenie en 64 bezoekers