de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Kaka
Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 13:29

Mooi zeg! Hoelang heeft dat gecomposteerd?

Wit beyond measure is man's greatest treasure



Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 13:34

Zat nog een laagje van 40 cm van vorige eigenaar en de rest is van afgelopen jaar. Af en toe wat kalk erop gooien werkt ook super.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:49

[ img ]

Daar zijn de eerste sugar snaps :D

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:24

Twee vragen :list:

Mijn tomatenoogst mislukt ALTIJD, vooral door phytophtora :( vorig jaar een grote tunnelkas gekocht, planten in hele grote potten, en toch alles weer onder de schimmel.... Die kas kan ik niet verplaatsen, dus heeft het uberhaupt zin om het dit jaar weer te proberen aangezien de schimmel waarschijnlijk actief is gebleven? Heeft iemand gouden tips (in potten of volle grond/watergeven/bemesting/geschikte soorten) om toch ooit een keer een succesvolle tomatenoogst te krijgen...?

Bestaan er fruitbomen die snel (binnen een jaar?) al fruit kunnen geven als je ze plant? Denk vooral aan appels en peren. Liefst wel hoogstam. Hoe groot moet je ze dan kopen, en evt best geschikte rassen..?

Alvast bedankt voor antwoorden! :o

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:58

Grote kans dat de schimmel op het plastic, grond en lucht zit. In het ergste geval 3 jaar geen planten van de nachtschade familie zetten.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Cabelona
Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:49

Marcella schreef:
Grote kans dat de schimmel op het plastic, grond en lucht zit. In het ergste geval 3 jaar geen planten van de nachtschade familie zetten.


Hier ga ik in mee.
Daarna gaan voor een zo resistent mogelijk ras. Ver genoeg uit elkaar zetten, in de kas altijd een deur/raam open voor ventilatie en deel van het blad verwijderen (nog naast het standaard dieven). Zorg daarnaast ook voor planten die zo min mogelijk stress krijgen. Dus elke verpottingsstap en wenningsstap zo goed en rustig mogelijk doen. Gezonde planten zijn namelijk ook sterker.

Hier staan ze buiten in de grond. Grond is zand, met compost en koemestkorrels. ze staan versprongen in de rij. Dus zo: met aan de noordkant schutting.
west
zuid x........x.......x........x noord
............x........x.......x
oost

Ik zaai ze binnen voor P9 potjes in zaai en stek grond. Wanneer de wortels er aan de onderkant uit komen en de temperatuur buiten is nog niet o.k. dan gaan ze in een grotere pot met normale potgrond. Dan buiten tegen de muur (westkant) afharden, zodra het buiten weer afkoelt weer naar binnen. Na ruim een week/2 weken ook de nacht buiten, na weer 2 a 3 dagen in de volle grond.
Daarna geregeld bijmesten met koemestkorrels. Om de dag even checken op dieven, deze het liefst zo klein mogelijk weghalen. Na 5 trossen (voor normaal formaat tomaten) toppen. Kruisend blad haal ik weg.


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:52

Ik heb van de week de eerste sugar snaps van binnen naar buiten verplaatst, ze staan er tot nu toe goed bij buiten

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:17

Wat een heerlijke dag, ik heb nog 3 rekken in de tuin klaar gemaakt waar straks de peulen en sugar snaps aan gaan groeien

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Marigold
Berichten: 12554
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:52

Hoi,

Ik zou graag iets aan jullie vragen:
Een moestuin met goede grond door aantal jaren verbetering met bokashi, maar afgelopen jaar door overlijden eigenaar helemaal verwilderd geraakt.
Ca 8 bij 6 m?
Hoe maak je dat nu het beste weer klaar voor gebruik als moestuin?
Eigenaar denkt over frezen, ik lees online dat dat onkruid kan verspreiden.
Van oorsprong als onkruid vooral perzikkruid en nog zo’n algemeen onkruid, naam even kwijt.
Er werden aardappels, kolen boontjes knoflook en uien gekweekt en pompoenen, alles door elkaar zoals bij permacultuur.
Afgelopen jaren geen mest op gekomen en geen gif gebruikt, maar goede oogst door goede grond.
Wat nu, handmatig onkruid weghalen en aanharken? Of dus frezen?

Dank voor reacties!

Paarden ❤️

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:57

Frezen kan, maar dan raad ik het wel aan om eerst schoon te maken met de hand en alles eruit trekken.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Marigold
Berichten: 12554
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:19

Dank je, dus eerst schoonmaken en dan frezen, top!

Paarden ❤️

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:51

Ik wacht helaas al een maand op mijn zaden van Vreeken.. -O- Wordt er lichtelijk ongeduldig van.
Ik wil graag voorzaaien! :))

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Malenka
Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:20

Vorig jaar heb ik ook begin januari besteld en toen duurde het tot april geloof ik. Nu was ik er in december bij en had het begin januari binnen. Het is bij Vreeken echt heel vroeg zijn volgens mij.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:31

Muurp schreef:
Ik wacht helaas al een maand op mijn zaden van Vreeken.. -O- Wordt er lichtelijk ongeduldig van.
Ik wil graag voorzaaien! :))


Ik heb bij Vreeken ook enorm lang moeten wachten vorig jaar. Ik vraag me dan af: halen ze het uit China ofzo? Bizar dat het anders zo lang moet duren.

Malenka
Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:26

Mjetterd,
Ze hebben een bizar groot assortiment bij diverse kwekers vandaan en volgens mij kweken ze zelf ook nog. Daarnaast komen er veel, grote en complexe bestellingen binnen terwijl het maar een kleine zaak is waar ook nog eens klanten binnen lopen. Een logistieke uitdaging, om het zacht uit te drukken.

Door het assortiment en de kennis vind ik het de moeite waard. Maar ik zou er nooit bestellen als ik alleen de standaard producten zou willen kopen. Dan kun je beter bij een ander terecht.

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:12

Heb gisteren gemaild, en raad eens... Vandaag het pakketje binnen. :+
Zou het toeval zijn?

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

LaPluche
Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:35

Hallo, ik meld mij!
Heb sinds januari een tuin van 104m2.
Door het slechte weer nog weinig kunnen doen.
Wel veel zaden gekocht die aankomende week op de kiem gaan.

Hoe kom ik erachter of mijn tuin niet over bemest oid is?

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:37

Welkom. :D

Ik had prei en andijvie voor gezaaid, maar te laat de vliegjes gezien. De prei en andijvie moet ik nog even opnieuw zaaien. :')

De spinazie, veldsla, pluksla en kropsla groeien langzaam maar zeker. Laatste 3 paar weken terug in de volle grond in de kas gezet met deksel extra overheen. Spinazie moet eigenlijk ook nog de volle grond in.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:53

Marigold schreef:
Hoi,

Ik zou graag iets aan jullie vragen:
Een moestuin met goede grond door aantal jaren verbetering met bokashi, maar afgelopen jaar door overlijden eigenaar helemaal verwilderd geraakt.
Ca 8 bij 6 m?
Hoe maak je dat nu het beste weer klaar voor gebruik als moestuin?
Eigenaar denkt over frezen, ik lees online dat dat onkruid kan verspreiden.
Van oorsprong als onkruid vooral perzikkruid en nog zo’n algemeen onkruid, naam even kwijt.
Er werden aardappels, kolen boontjes knoflook en uien gekweekt en pompoenen, alles door elkaar zoals bij permacultuur.
Afgelopen jaren geen mest op gekomen en geen gif gebruikt, maar goede oogst door goede grond.
Wat nu, handmatig onkruid weghalen en aanharken? Of dus frezen?

Dank voor reacties!


Ik zou persoonlijk juist niet frezen. Je bodemleven is juist op orde nu. Dat wil je niet verpesten met frezen of spitten ..

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:06

Ik ga dit jaar voor het eerst courgette planten. Niet woekerende stond op het zakje.
Afgelopen week had ik wat voor gezaaid in een klein kasje, maar jeetje wat groeit dat snel! Met 2 dagen had ik al een plantje en nu al 4 plantjes van zo'n 10 cm. :D

Wachten jullie trouwens altijd tot na de 3 koningen met alles in de grond te zetten? Ik heb het idee dat het prima wat eerder kan met de warmte die komen gaat.

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:10

Ik zaai courgette ook pas voor in april om ze in mei naar buiten te doen :') ze groeien namelijk inderdaad heel erg snel en kunnen enorm groot worden, ik plant altijd maar een plant want die neemt zo 1,5 bij 1,5 in beslag en ik heb niet zo'n groot stuk.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:24

moonsparkle schreef:
Ik zaai courgette ook pas voor in april om ze in mei naar buiten te doen :') ze groeien namelijk inderdaad heel erg snel en kunnen enorm groot worden, ik plant altijd maar een plant want die neemt zo 1,5 bij 1,5 in beslag en ik heb niet zo'n groot stuk.


Oef, dan ben ik misschien wat enthousiast geweest met 5 planten :')
Ik heb namelijk ook niet een enorm groot stuk. Maar wat ik zie op het plaatje gaat deze niet over de grond alle kanten op maar blijft het wel meer bij 1 plek.

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:46

Mjetterd schreef:
moonsparkle schreef:
Ik zaai courgette ook pas voor in april om ze in mei naar buiten te doen :') ze groeien namelijk inderdaad heel erg snel en kunnen enorm groot worden, ik plant altijd maar een plant want die neemt zo 1,5 bij 1,5 in beslag en ik heb niet zo'n groot stuk.


Oef, dan ben ik misschien wat enthousiast geweest met 5 planten :')
Ik heb namelijk ook niet een enorm groot stuk. Maar wat ik zie op het plaatje gaat deze niet over de grond alle kanten op maar blijft het wel meer bij 1 plek.

Die van mij is ook op 1 plek :Y) maar de bladeren kunnen mega worden. Er komen ook echt veel courgettes aan een plant

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

LaPluche
Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:19

Ooh hahaha, ik heb er 9... gelukkig wel een tuin van 100m2. :')

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:40

Oh dan moet ik het denk ik ook maar bij 1 plant houden, haha :Y)
Ga denk ik een van de planten eind maart al naar buiten doen en kijken wat er gebeurd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers