de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:57

Druiven met meeldauw zouden jullie deze eten na goed afspoelen. :o

En wat hebben jullie sapcentrifuge of slowjuicer ben aan het rondkijken wat ik zou willen.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:47

Marcella schreef:
Druiven met meeldauw zouden jullie deze eten na goed afspoelen. :o

En wat hebben jullie sapcentrifuge of slowjuicer ben aan het rondkijken wat ik zou willen.

Goeie vraag, ik heb ze ook. Heb nu de beste er tussenuit gegeten. Zou er zelf niet zo'n problemen mee hebben, maar ik weet niet of het echt geen kwaad kan..

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:55

Marcella schreef:
En wat hebben jullie sapcentrifuge of slowjuicer ben aan het rondkijken wat ik zou willen.

Ik heb deze: KLIK
<3
Echt een heerlijk ding! Niet de goedkoopste, maar wel een stuk compacter dan de meeste andere slowjuicers, en hij kan behoorlijk wat aan, ook wortels enzo. En je kan er bevroren fruit in doen om ijs te maken :9
Ook erg makkelijk schoon te maken, hij kan helemaal uit elkaar, dat vond ik belangrijk. Het pulp wordt mooi droog.
Enige 'nadeel' is dat een deel van het apparaat van transparant plastic is, en dat kleurt een beetje mat na een tijdje.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:30


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:35

Mooi, en niet duur inderdaad! Ik hoop dat hij goed werkt :D Ik gebruik de mijne echt vaak, vooral ook ideaal voor wat ouder/overrijp fruit/groente.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:37

Ben benieuwd zal bij mij voornamelijk alleen fruit zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:53

Ik stop echt echt vanalles in :9
Broccoli, bloemkool, wortel, witte kool, paprika, tomaat, courgette, sla, bieten, bietenblad, rabarber, zoete aardappel.. En met de pulp maak ik dan groenteburgers of dat roer ik bv door de risotto.
En met sojabonen en noten kun je plantaardige melk maken met de slowjuicer, ook lekker!

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:32

Groente eet ik liever zo en groenteburgers eet ik ook niet. Wil straks er druiven sap mee maken.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:38

Had gisteren maar even wat fruit gekocht zodat de slowjuicer gelijk goed getest kon worden, maar beval dus super. Neem ook nog weinig ruimte in en smaakt goed. *\o/*

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 15:02

Ik heb een gruwelijke fout gemaakt bij de loofah. Ik heb ze geoogst omdat ik dacht, het is te koud en er komt geen zon meer. Blijkt dat als ze nog geen tekenen van geel worden hebben ze absoluut gaan rotten als je ze wilt drogen.. help.... Ik heb ze allemaal geoogst en ze zijn nog hartstikke groen. De ene heeft een hele harde buitenkant en de ander is nog heel sponzig.
Gaat dit echt helemaal falen of kan ik nog iets redden? Hoe kan ik ze toch goed laten drogen?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 15:59

Hier zijn de stambonen nu klaar, daar groeit niks meer aan, heb nu nog bieten staan en boerenkool, als dat er uit is stop ik er nog knoflook in en dan is het klaar voor dit jaar

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 16:27

Moestuin wordt steeds kaler al, maar wel meer fun voor de kippen. Al was de naaktslak niet echt lekker volgens de kippen. :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:17

Macs schreef:
Ik heb een gruwelijke fout gemaakt bij de loofah. Ik heb ze geoogst omdat ik dacht, het is te koud en er komt geen zon meer. Blijkt dat als ze nog geen tekenen van geel worden hebben ze absoluut gaan rotten als je ze wilt drogen.. help.... Ik heb ze allemaal geoogst en ze zijn nog hartstikke groen. De ene heeft een hele harde buitenkant en de ander is nog heel sponzig.
Gaat dit echt helemaal falen of kan ik nog iets redden? Hoe kan ik ze toch goed laten drogen?

Ah wat zonde zeg!
Ik heb ze nog nooit (succesvol) gekweekt, dus geen tips helaas.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:24

Ik ga binnenkort de meloenplanten verwijderen en stuk kaal maken. Even kijken of ik een mini mest bakje kan maken voor in de kas. Voor de warmte kan ik daar van de winter ook gewoon nog wat telen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:50

Hier gister nog andijvie gevonden in de tuin van huisbaas. En de rode kool groeit ook super zag ik.

In onze eigen tuin nog alleen een kropje sla en hele lading spaghettipompoen.

En kruiden.. doen jullie daar nog wat mee? Zou basilicum het nog tijd vol houden met naar binnen verplaatsen? De rozemarijn, salie, tijm en munt kunnen wel blijven staan. Maar heb nog een groene en paarse basilicum plant en platte peterselie. Of van de week maar eens veel pasta eten? :+

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:52

Pesto van maken en in ijsblokjesvormpjes invriezen! Je kunt de blaadjes zo ook invriezen, maar dan gaat de smaak wel achteruit. Als pesto nauwelijks.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:09

Kaka heb je een recept?

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:45

Afbeelding
Peren boom in de war. :')

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:58

1,5 geleden ben ik bij De Smallekamp geweest en heb daar 6 pecan(/hican/hickory)noten boompjes meegenomen *\o/*


Afbeelding

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:52

Woow gaaf!
Idinn, kruiden doe ik kort knippen en drogen.. normaal gesproken.. alleen nu vergeten :+
Marcella hier waren sommige planten ook redelijk in de war door het warme weer ineens..


Hier nog lekker andijvie geoogst, ronde worteltjes en pastinaak.
Helaas een slechte opbrengst van broccoli, het lijkt meer op bimi :+ bloemkool ook mini vrucht en de paksoi schiet binnen no-time door en gaat bloeien... de bladeren zijn dan nog mini.
Goed, weer veel te leren voor volgend jaar. Ik denk dat de grond te rijk is of zo?
Ennn met veel slag en stoot pompoenen gekweekt, is er iemand op gaan staan! -O-

Hopelijk hebben we volgend voorjaar ons eigen tuintje. We delen het nu met kennissen (hun tuin), maar de indeling van de tuin is zó onhandig. En zij komen vrijwel nooit, en daar is de tuin gewoon te groot voor.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:43

Ik kan een tuintje krijgen bij de biologische tuiniersvereniging hier. Lijkt me erg leuk, een handig aangezien onze achtertuin niet super groot is. Ik twijfel echter een beetje ivm de hoeveelheid tijd die je erin moet stoppen. Het zou om 50m2 gaan en ik ben tot nu toe een enorme beginner die vooral aan trial and error doet, maar ik wil graag leren en echt vaak kunnen eten uit de tuin. Hoop dan ook veel te kunnen leren van de andere tuinders.
Hoeveel uur zou je aan zo'n tuintje per week ongeveer kwijt zijn, iemand ervaring?

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:58

Is denk ik ook afhankelijk wat voor soort grond wat is ermee gedaan.

Als je nagaat dat mijn tuin ongeveer 200m2 is (13x16).

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:08

Ik zou het doen! In de zomer ga ik zo'n 3x per week, bij hete droge dagen wel elke avond even voor wateren. Nu ga ik elke week 1 á 2 uurtjes. Soms eens per 10 dagen.
Je bepaald natuurlijk zelf wat je plant en hoe intensief je daarvoor moet zorgen.
Hier is in het eerste seizoen ook het een en ander mislukt, maar dat motiveert me juist om het volgend jaar beter te doen. :)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:27

In de droge zomer sproei ik om de dag, daarom ben ik blij dat ik een tuin aan huis heb :')

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:41

Daarom heb ik nu een benzine waterpomp. :')