Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:54

Afbeelding

Niet de beste foto. Maar vanaf donderdag heeft de Lidl weer tijdelijke vega(n) producten in het assortiment :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:46

hè, dan heb ik net m'n vriezer volgestouwd met vivera :')

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:39

:') de jackfruit kan gewoon buiten de koeling! Dus dat scheelt. De pizza vond ik niet zo, vind de ristorante lekkerder.

Ik wilde alleen graag deze proberen:

Afbeelding

nu heb ik alleen de Matcha kunnen vinden in drie verschillende winkels (wel met een ander uiterlijk). Maar de andere dus niet, hebben jullie die wel gespot?

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:20

Ah, ik had ook de pizza gehaald, ben benieuwd. Heb die lattes helemaal niet zien liggen, maar er ook niet op gelet.. Heb ook ijs gehaald, iets van chocolade met noten geloof ik. En ze hadden weer avocado frietjes <3

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:28

Vanmorgen net de pizza gehaald. Het zal mij benieuwen of het wat is. Het wordt de eerste keer dat ik een vegan diepvriespizza eet. Ik heb weleens gezocht naar de Ristorante variant, maar 'm nog niet kunnen vinden.
Verder ook het ijs meegenomen en de verleiding niet kunnen weerstaan om alvast een hap te proeven. Ik heb de vanille bosvruchten en die is me iets te zoet, maar afgezien daarvan best lekker.

Verder een goeie afhaal Italiaan (Skiko's Dailycatesse) gevonden die vegan pasta's bezorgd. Inmiddels al twee keer besteld. Eén keer de super green en één keer de truffel champignon room. Allebei erg lekker en flinke porties.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 02:59

Chanen schreef:
Vanmorgen net de pizza gehaald. Het zal mij benieuwen of het wat is. Het wordt de eerste keer dat ik een vegan diepvriespizza eet. Ik heb weleens gezocht naar de Ristorante variant, maar 'm nog niet kunnen vinden.
Verder ook het ijs meegenomen en de verleiding niet kunnen weerstaan om alvast een hap te proeven. Ik heb de vanille bosvruchten en die is me iets te zoet, maar afgezien daarvan best lekker.

Verder een goeie afhaal Italiaan (Skiko's Dailycatesse) gevonden die vegan pasta's bezorgd. Inmiddels al twee keer besteld. Eén keer de super green en één keer de truffel champignon room. Allebei erg lekker en flinke porties.


Leiden maakt een enorme opmars qua vegan. :j
Ik woon er nu twee jaar niet meer, zie er nog wel eea over voorbijkomen op Facebook en ben nog wel regelmatig in de buurt.
Er is ondertussen best heel wat te bestellen. :D

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:31

Vraagje:

Wie van jullie heeft een goed gebit?

Ik ben al jaren vegetariër en eet beperkt zuivel. Nu heb ik ook al vanaf kind niet zo'n beste tanden. Vaak gaatjes en ontstekingen. Dit is sinds ik vega eet niet veranderd. Gisteren naar de tandarts geweest en die had niet zo'n goed nieuws. Een berg nieuwe gaatjes erbij.

Nu weet ik wel dat ik graag zoet eet en ook wel eens frisdrank drink, dus wellicht komt het daarvan. Ook te veel fruit en wellicht te veel eetmomenten per dag (gewicht tegen de ondergrens dus ik probeer veel te eten). Maar ik lees op internet ook dat met name dierlijke producten goed zijn voor de mondgezondheid. Nu vraag ik me dus af in hoeverre vegetarisme samenhangt met slechte tanden.

Als ik bv onderstaande link lees, zie ik dat vegetariers minder vaak gaatjes en ontstekingen hebben, maar toch een slechtere 'dentale status' hebben (wat dit dan ook mag betekenen).

https://tandartspraktijk-de-elementen.n ... gezondheid.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:40

Ik heb constant gaatjes maar dat heb ik altijd al gehad. Sterker nog, ik dronk echt meerdere glazen melk per dag als kind.

Naar mijn ervaring hangt het vooral samen met kwaliteit van je tandarts haha :') hij vulde veel gaatjes slecht waardoor er makkelijk nieuwe ontstonden.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:44

Hmm ja in mijn geval ligt het niet aan de tandarts... Ben al een aantal keer overgestapt en ze zeggen allemaal hetzelfde. Kan er niet meer onderuit nu haha.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:48

Ik zie trouwens ook dat het artikel uit 2013 komt. Er moet wel gezegd worden dat er in de afgelopen jaren echt véél verbeterd is op het gebied van voorlichting voor vegetariërs en veganisten en de voedingswaarde van vega(n)producten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:00

Ik ben 25 en eet 15 jaar vega en heb nog nooit een gaatje gehad. :)

Ook nog nooit wat gehad bij de tandarts.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:14

Magrathea schreef:
Ik heb constant gaatjes maar dat heb ik altijd al gehad. Sterker nog, ik dronk echt meerdere glazen melk per dag als kind.

Naar mijn ervaring hangt het vooral samen met kwaliteit van je tandarts haha :') hij vulde veel gaatjes slecht waardoor er makkelijk nieuwe ontstonden.

Ik zeg dit nou wel maar eigenlijk heb ik de laatste jaren amper wat. (Ben 4 jaar vegan.) Toevallig vorige week weer een, en een afgebroken vulling :=

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 22:17

Ik had vroeger wel regelmatig een gaatje. Maar sinds ik grondiger ben gaan poetsen eigenlijk al zeker 15 jaar niet meer. Jaren geleden ben ik een hele tijd niet meer naar de tandarts geweest. Vorig jaar ging ik voor het eerst in pakweg 7 jaar weer eens. Ik had toen een gaatje op de plek van een oude vulling, die was een beetje los gaan zitten, maar verder alles in orde. Ik snoep best wel veel, eet veel fruit, geen zuivel, en ik poets een keer per dag mijn tanden (of als ik moet werken twee keer), en ik gebruik wel eens listerine..
Mijn vriend heeft nog nooit een gaatje gehad. Die eet nu bijna 10 jaar grotendeels plantaardig.

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:35

Dit jaar wordt ik 32 en vanaf mijn 5 e vegetarisch en nog geen 1 probleem met mijn gebit.
Wel goed gevarieerd eten en vitamines zoals D en voor vegetariërs en een goede
mondverzorging.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 01:06

Hier een heel slecht gebit en slecht onderhouden. 7 jaar geleden daar echt een ommezwaai in gemaakt: gebeugeld en veel achterstallig onderhoud gedaan. Nu 3 jaar vega en mijn gebit lijdt hier volgens mij niet onder.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:00

Ik eet vanaf mijn 8e vega en ook geen melk etc. Heb juist een heel goed gebit nog nooit een gaatje of iets gehad. Mijn zus, nu 36 maar vega vanaf haar 4e heeft ook een prima gebit.
Ik denk dat het persoonsgebonden is en niet per se door wat je eet. Ik ken ook veel mensen die wel vlees eten met een slecht gebit.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:36

Wipher schreef:
Vraagje:

Wie van jullie heeft een goed gebit?

Ik ben al jaren vegetariër en eet beperkt zuivel. Nu heb ik ook al vanaf kind niet zo'n beste tanden. Vaak gaatjes en ontstekingen. Dit is sinds ik vega eet niet veranderd. Gisteren naar de tandarts geweest en die had niet zo'n goed nieuws. Een berg nieuwe gaatjes erbij.

Nu weet ik wel dat ik graag zoet eet en ook wel eens frisdrank drink, dus wellicht komt het daarvan. Ook te veel fruit en wellicht te veel eetmomenten per dag (gewicht tegen de ondergrens dus ik probeer veel te eten). Maar ik lees op internet ook dat met name dierlijke producten goed zijn voor de mondgezondheid. Nu vraag ik me dus af in hoeverre vegetarisme samenhangt met slechte tanden.

Als ik bv onderstaande link lees, zie ik dat vegetariers minder vaak gaatjes en ontstekingen hebben, maar toch een slechtere 'dentale status' hebben (wat dit dan ook mag betekenen).

https://tandartspraktijk-de-elementen.n ... gezondheid.


Je beste weg is minder suikermomenten, twee keer per dag goed poetsen en stokeren. Dat geldt voor iedereen, daar heeft vegetarisch/vegan eten weinig mee van doen. Regelmatig (elk half jaar) op controle gaan bij de tandarts zodat hij/zij ook kan bijsturen waar je op moet letten met poetsen.
Je richtlijn is max 7x per dag iets eten, 2x per dag 2 minuten goed poetsen (tandplak verwijderen) met fluoridehoudende tandpasta. Ook iets kleins geldt al als iets te eten (dus ook een druifje, een aardbei, een koekje).

'Helaas' is een zwak gebit voor een groot deel een fabeltje. Het grootste gedeelte van de mensen met een 'zwak' gebit houdt er een slechte of matige mondverzorging op na. Dat betekent dus ook dat er voor de meeste mensen gewoon iets aan te doen is :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:44

Toevoegend aan mar_fay: let ook op dat je niet te enthousiast poetst :D Na een "zuuraanval" (bijvoorbeeld sinaasappels eten ofzo) is je glazuur kwetsbaar, dus idealiter hou je wat tijd tussen eten en tanden poetsen. Dat kan ook (een beetje) schadelijk zijn anders.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:00

Ohh ik heb toch echt de heerlijkste soep gemaakt vandaag. :D
Denk Aziatische gazpacho, met komkommer en miso en tahin :D

Ik zal straks eens een foto van het recept maken.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:02

Ik heb nog nooit wat bij de tandarts gehad, altijd in twee minuten klaar met een check. Mijn tanden zijn van zichzelf geen heel mooie tint, maar van nature recht en nog nooit een gaatje gehad.
Ik heb 1x thee vlekken van m'n tanden laten halen en boven voortanden gebleekt maar dat was puur ijdelheid :o

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:10

Dank voor jullie reacties

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:58

Magrathea schreef:
Ohh ik heb toch echt de heerlijkste soep gemaakt vandaag. :D
Denk Aziatische gazpacho, met komkommer en miso en tahin :D

Ik zal straks eens een foto van het recept maken.


Kwam vandaag een vergelijkbaar recept tegen! Ook maar eens maken dan. Wij hadden vandaag scones met walnoten en ui en groentensoep met ballen van DVS voor de lunch :9

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 01:17

Citaat:
Nu weet ik wel dat ik graag zoet eet en ook wel eens frisdrank drink, dus wellicht komt het daarvan. Ook te veel fruit en wellicht te veel eetmomenten per dag (gewicht tegen de ondergrens dus ik probeer veel te eten). Maar ik lees op internet ook dat met name dierlijke producten goed zijn voor de mondgezondheid. Nu vraag ik me dus af in hoeverre vegetarisme samenhangt met slechte tanden.


Veganistisch staat natuurlijk ook niet gelijk aan gezond eten...
Ik merk bv wel dat als ik écht gezond eet mijn tandvlees gezonder is. Toen ik nog vel redbull dronk was dat duidelijk minder, bv.
Vermoed ook dat een 'ongezonde' veganist ook best wat dingen kan missen, bv calcium, ijzer, omega 3 enzo. Daar moet je als je geen zuivel eet toch wat harder je best voor doen...

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:44

Ik heb dit topic wel gestipt maar vaak te druk om echt te reageren. Ik wil wel even ingaan op het verhaal van de tandkwaliteit ed, als tandheelkunde student en plant based diet :)
In principe heeft iedereen dezelfde tanden gekregen (uitzonderingen van bepaalde aandoeningen daar gelaten), en ligt het toch echt aan het dieet en de mondverzorging (uitzonderingen qua speekselklieraandoeningen).
Zoals iemand aangaf is het dieet echt key, die 7 momenten per dag is dus inclusief thee en koffie (suiker). Probeer kleine stapjes te maken in het veranderen hiervan, een tandarts of mondhygiënist kan je hierbij wellicht helpen. Als je een voedingsdagboekje bijhoudt wordt het probleem misschien duidelijker. Als je wat eet of drinkt is het ook het best om dit in niet al te lange tijd te doen: een stuk chocolade is niet erg, als je het maar in 1x opeet en niet 5x een stukje afbreekt met tussenpozen van een half uur bijvoorbeeld. Probeer vaker water te drinken ipv frisdrank of limonade oid. Poetsen niet meteen na het eten of drinken, liefst 15-20 minuten ertussen, en stokeren /rageren is erg belangrijk om gaatjes tussen de tanden te voorkomen, omdat de borstel daar nooit bij kan. Misschien kan ook nog wat winst behaald worden met de techniek van het poetsen en stokeren, dat is lastiger dan het zo lijkt en een mondhygiënist kan hier ook sturing in geven, en met een paarse vloeistof inzicht geven waar nog ruimte is voor verbetering. Ik zie toch nog regelmatig dat men niet weet hoe de (elektrische) borstel nou precies gebruikt moet worden en dat is natuurlijk jammer als je wel die moeite er in stopt!

Wat je waarschijnlijk bedoelt met zuivel is het feit dat in melk bepaalde eiwitten zitten die enigszins neutraliserend werken, en daardoor gaatjes tegen gaan. Het effect is alleen heel erg klein, en vaak zitten er aan die zuivelproducten zoals Optimel oid veel suikers en zuren toegevoegd, waardoor het effect niet meer bestaat en juist 'slecht' is.
Wat je zou kunnen proberen is suikervrije kauwgom (met bv xylitol)(xylitol werkt gaatjes remmend, en door de kauw bewegingen wordt speeksel gestimuleerd waardoor je mond zelf de suikers wegspoelde), en een extra fluoride moment in te bouwen (extra keer poetsen). Ik neem verder even aan dat je een tandpasta hebt met fluoride? (Richtlijn is 1440ppm, staat wel op de verpakking, maar veel vegan tandpasta heeft dat helaas niet).

Even een vraagje vanuit mij: wat nemen jullie mee als soort grote maaltijd? Ik heb geen mogelijkheid om iets te verwarmen, en probeer nu enkele salades uit een kookboek maar het vult echt voor geen meter :')

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:00

Linzen salade vult ook niet? Dat neem ik vaak mee!