Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:53

Wat erg MarlindeRoos. Daar voel ik nu plaatsvervangende schaamte bij. Een iemand van jullie had toch gewoon voor 4 de boodschappen kunnen doen, even een belletje doen voor overleg en later afrekenen . Dit gaat wel heel erg ver.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:00

Ze hadden een cateraar ingehuurd en die wist niet eens dat er vegetarisch waren. Daar moesten we zelf naar vragen. Super irritant en het zijn ook echt stugge Twentse boeren op dat vlak.

Had sowieso al niet het idee welkom te zijn. Omdat ze eerst de nichtjes enzo niet wilden uitnodigen. Maar de andere kant van de familie woont in hetzelfde dorp en die zien ze dus vaker. Dus eigenlijk wilden ze geloof ik alleen de andere kant (van mijn tante) uitnodigen wat betreft nichtjes. Maar dat durfden ze niet gok ik.

En geld is het probleem niet hoor, ook al is het een boer mijn tante verdient goed en ze gaan zeker 3x per jaar luxe weg. (Vliegvakantie, wintersport en weekje weg). Dikke auto’s en trekkers voor de deur etc.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:03

Echt super suf :(. Ik snap dat nooit, zeker niet als ze je kennen.

Ik neem, bedenk ik me nu, altijd mijn eigen eten mee naar buffetten en barbecues. En ik eet veel van tevoren en erna. Ik vind het vaak wel echt zonde, ook omdat je er vaak wel voor moet betalen.

deksel

Berichten: 3776
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:10

Hahha dit geeft me hoop zeg :'). Heb vanavond een BBQ van werk. Werk bij een supermarkt dus als ze niks hebben kan ik de winkel inlopen maar toch :+. Ik neem trouwens wel zelf mayo en zo mee. Ben heeeel benieuwd.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:16

Gisteren waren we pick nicken met Engelse vrienden. Ze weet dat ik in principe vegetarisch ben, ook graag veganistsich eet, vanwege mijn gezondheid, maar dat het niet iets principieel is en dat ik wel af en toe nog vis eet, daar dit voor mij heel gezond is.

Ze had allemaal lekkere groenten dingetjes gemaakt voor iedereen en ook voor iedereen paar lekkere spiesjes met gamba's en avocado en heerlijke dressing. Er was lekker aardappel chipsjes en bieten chipsjes met sausjes, heerlijke salade met kleine tomaatjes en als toetje had ik een cake (wel met scharreleieren maar zonder boter) die zij zo verschrikkelijk lekker vonden en zij had lekkere scones gemaakt. Ik heb echt gesmuld en de paar scampi's spiesjes vond ik heerlijk en ook niet teveel zo. Gewoon super .

We gaan met hen volgend jaar op vakantie en zo zei ze, is het voor alle partijen gewoon lekker en leuk en zo gaan we het ook op vakantie doen. Dat vond ik zo lief en hartverwarmend. Dus als ik kook, is het zonder vlees en vis, maar wel goed gevuld eten met verschillende gangen en als zij kookt doen we gewoon een beetje vis. Ik vind dat zo lief en respectvol :o

Dus zelfs als ik echt heel principieel veganistisch zou willen zijn kom ik nog aan mijn trekken. Maar daar kies ik niet voor omdat ik vanwege gezondheidsredenen anders ben aan het eten.

Vorige week met manlief ons nieuwe eet beleid geëvalueerd. Hij gaf aan dat hij vindt dat we heel erg lekker eten. Dat hij vlees of vis niet mist en het ook fijn vindt dat als we barbecueën hij gewoon lekker wat vlees mag pakken zonder gezeur van mijn kant.
Verrassend vond ik, dat hij aangaf, dat hij zich zo fit en vitaal voelt en meer en meer het idee heeft dat we gewoon gezonder aan het eten zijn en dat hem dat dus ook goed doet. Ik vond het zo verrassend, omdat ik me ook erg fit voel en dat is fijn. Dus, zo is besloten, gaan we door hoe we er mee bezig zijn.

Dat is dus:
Thuis vegetarisch met een veganistische knipoog (melk heb ik dit jaar niet meer gedronken evenals boter eet ik niet meer), bij vrienden eet ik gewoon wat de pot schaf en pas me aan maar van die spulletjes dat ik liever niet eet, pak ik heel klein stukjes, en buiten de deur ga ik in principe voor wat vis. Anders kan ik hier nooit meer lekker uit eten.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:12

Klinkt alsof jullie daar heel goed over nagedacht hebben na wat experimenteren. Wat fijn, Pien! Als je keuze goed voelt is het zoveel makkelijker volhouden, want dan is het alleen maar leuk, fijn en lekker. Hoe tof is dat :j

Ik zou gisteren gaan bbq'en bij schoonfamilie - dat ging niet door omdat ik moest oppassen - maar toen heb ik ook expliciet tegen mijn vriend gezegd dat ik alleen maar kom als er genoeg vegetarisch eten kom en dat het anders eens maar nooit meer is dat ik kom bbq'en. Zijn familie is een beetje van het 'ja, maar de vorige keer at je het toch ook?' en ik heb gewoon liever geen gedoe, dus ben dan graag van tevoren duidelijk. Hij eet zelf liever geen vlees en zijn broer (waar we waren uitgenodigd) snapt het helemaal, dus hij gaf al aan dat dat geen probleem zou zijn. Dus dat is wel fijn :), maar het is wel iets wat ik de volgende keer waarschijnlijk opnieuw moet aangeven. Aangezien ik uit een familie kom waar salades, sausjes en brood de hoofdmoot van de bbq zijn is het voor mij maar een vreemd gegeven dat bbq's vrijwel volledig uit vlees bestaan, iets waar ik echt aan moet wennen :Y)

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:25

Hoe simpel kan het zijn, een veganistisch barbecue. Omdat ik ook geminderd ben met koolhydraten, hebben we nu geen aardappel in aluminium folie maar dat kan er ook nog bij. Uiteraard kun je ook spiesjes maken van groente maar wij zijn niet zo vd spiesjes.
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:59

Het is ook allemaal niet zo moeilijk. Er zijn zat lekkere salades te maken zonder vlees, vis of kaas. Vlees vervangers koop je gewoon bij de supermarkt, maar een aubergine in de folie of inderdaad aardappel doet het ook prima. Stokbroodje erbij, kruidenboter is ook makkelijk zelf te maken van margarine. Etc.

Het spiesje met fruit is wel heel zielig. :')

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:21

Ik kom even binnen vallen. Sinds onze dochter ineens alles eet omdat ze vegetarisch mag eten, willen mijn man en ik ook gaan overstappen. Heeft iemand van jullie een leuke website met recepten voor mensen die net overstappen? Ben nog zoekende. Voor mijn dochter pak ik vaak bonen of vlees vervangers. Maar mijn man lust geen bonen of champignons. Dus dat is een dingetje. Bedankt alvast.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 20:39

Welk soort bonen lust hij niet?
Peulvruchten zijn wel belangrijk in een vegetarisch dieet, maar dat kunnen ook erwtjes zijn, of kikkererwten, of linzen, of sperzieboontjes. Sojabonen in vleesvervangers worden zo verwerkt dat er niets meer over is van de smaak en structuur van een gewone boon.

Maar je hebt ook bv vleesvervangers op basis van zuivel, zoals Valess.

Er zijn echt heel veel lekkere vegetarische recepten, maar de meeste normale gerechten kun je ook prima ‘veganizen’ :j
Lasagne bijvoorbeeld, of aardappel ovenschotel. De Knorr pakjes kun je bijna allemaal vegetarisch maken door het vlees te vervangen door vega vlees of oesterzwammen/champignons of bonen of gewoon door andere groentes.

Zelf houd ik eigenlijk het meest van simpele roerbakschotels. Gewoon flink wat groente snijden wat je lekker vindt; prei, paprika, spaanse peper, courgette, maïs, wortel, bonen, knolselderij, koolrabi, bloemkool, broccoli.. er kan eigenlijk alles in. Scheutje sojasaus of wat kruiden naar smaak. En dat over de rijst :9
Dat is gewoon heerlijk simpel en snel klaar.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:54

En misschien is een eenvoudig kookboek leuk voor je dochter zodat ze ook zelf dingen kan maken (en daarmee bepaalt wat er op tafel komt)? Dat kan heel positief uitpakken :j

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:54

Doe ik ook veel Annemiek.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:34

Ik kook nooit met knorr pakjes is dat zo populair in NL?

Ik vond in het begin de groene meisjes leuk maar op Pinterest vind je ook veel. Inmiddels veganize ik veel gerechten ook gewoon zelf het is echt veel makkelijker dan je denkt merkte ik!


Hier lekker weer thuis en lekker weer grotendeels vegan eten. Ik vrees dat ik niet meer tegen kaas kan heb ik ontdekt...

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:26

Nooit gedaan Poes, maar ik ken wel heel veel mensen die verbaasd zijn dat ik zonder kan... dus voor veel mensen is zo’n tip denk ik wel handig :)
Ondanks al die fijne restaurants waar je komt toch weer leuk om zelf te koken dus?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:33

Haha ja we hebben wel weer lekker gegeten maar ik miste mijn fruitsmoothies in de ochtend en wat andere dingetjes. Was best een eye opener ook van hoeveel vegan ik de laatste tijd eet.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:26

Ik maak juist de lekkerste smoothies nu ik Vegan eet. :P Lekker met amandelmelk, vers fruit en wat bevroren fruit uit zo'n doosje van AH. Even in de blender en het is net een milkshake! :):)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:19

Ik miste mijn smoothies op reis wou ik zeggen :)

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:52

poes schreef:
Ik miste mijn smoothies op reis wou ik zeggen :)

Oh vandaar! Ik snapte het al niet... ;)

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:41

Vooral gewone bonen Zijn no go haha. Bruine, witte, zwarte etc.

Ik vind zelf vlees vervangers niet echt heel lekker. Vanavond eten we noodles met aubergine. Maar veganizen is wel een ding haha. Heb wel een kookboek en daar eten we een paar gerechten uit deze week.

deksel

Berichten: 3776
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:46

Sunrise19 schreef:
Vooral gewone bonen Zijn no go haha. Bruine, witte, zwarte etc.

Ik vind zelf vlees vervangers niet echt heel lekker. Vanavond eten we noodles met aubergine. Maar veganizen is wel een ding haha. Heb wel een kookboek en daar eten we een paar gerechten uit deze week.

Hoezo vind je het veganizen een ding? Wat vind je er lastig aan? :)

Vegan eten hoeft niet per se een 3* gerecht te zijn, met allemaal toeters en bellen. Gewoon nasi zonder dierlijke producten is net zo lekker en makkelijk :p.
Sowieso eet ik veel rijst/mie gerechten, is lekker en makkelijk.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:08

Same, op drukke dagen mik ik wat groenten in de pan, op een wrap met hummus, top avondmaaltijd heb je dan

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:16

Inderdaad, laat vlees gewoon weg. Met name pasta’s en rijst gerechten zijn prima zonder.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:36

Jessix schreef:
Inderdaad, laat vlees gewoon weg. Met name pasta’s en rijst gerechten zijn prima zonder.


+1.

En de chili concarne is heel erg lekker en volwaardig en zo gemaakt, met de boekweit pannenkoekjes en zonder koolhydraten (belangrijk voor mij)

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:57

Dit is misschien een gekke vraag hoor... Ik ben er over aan het nadenken om een bundel te maken met plantaardige barbecue recepten. Mensen vragen er namelijk best vaak naar en ik heb nog niks kunnen vinden dat ik ze aan kan raden. Zijn er dingen die ik daarin wat jullie betreft niet mag missen?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 10:24

Chili concarne, ik maak altijd chili con sojabrokken :))
Maar in zo'n gerechten kun je gehakt ook altijd heel goed vervangen door linzen :9

Malenka, op de BBQ maak ik meestal gevulde champignons (gevuld met ui en een feta-vervanger), maïs spiesjes, gemarineerde portobello's, gevulde paprika/tomaat, courgette plakjes, gepofte aardappel, bladerdeeg pakketjes en zelfgemaakte bonenburgers.