Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:30

Vandaag portobelloburgers gemaakt, hamburgers (Beckers veggie) met portobello’s als ‘broodje’ en zoete aardappelfrietjes erbij. Was echt lekker :9
En op de uienringen na, alles uit de oven, dus lekker makkelijk :D


Afbeelding

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:36

Magrathea schreef:
Sonja_vR schreef:
Wie postte hier iets over cashew spread jalapeño?
En bedankt he >;)

:9 :9

Schuldig :D

Je eet het nu met een lepeltje? :))

Ik had de haver spread, maar die heb ik direct weggegooid... zo vies!! :') Ik weet niet of de cashew nog aandurf...

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:44

Van Oatley heb ik de haverspread met knoflook en komkommer en die vind ik heerlijk! Zonde dat die van de AH blijkbaar niet in de smaak valt.
Inmiddels de cashewspread met jalapeño ook geprobeerd en die is inderdaad erg lekker.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:51

Ja misschien vinden andere hem wel lekker hoor. Smaken verschillen natuurlijk.
Dit was ook een naturel, en was dus zalverig, vet en verder smakeloos.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:53

Wauw waar haal je zulke mooie portobello?

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:05

De haver heb ik ook nog niet aangedurfd :)) Maar de jalapeño vind ik echt heel erg lekker!

Ik ben ook nog steeds eindeloos in mijn nopjes met de vegan grillworst. De kipfilet vond ik echt minder, beetje chemisch. En de salami alleen lekker icm kaas _O-

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:09

Morgen voor het eerst in zeven weken weer een dag naar mijn werk, dus maar weer eens een pokébowl in elkaar gedraaid voor de lunch. :D

Afbeelding

Thuis houd ik het eigenlijk altijd bij een creatieve draai aan de standaard boterham, zoals vandaag gebakken kastanjechampignons met cherrytomaat en avocado op toast. Moet dit ook thuis maar eens vaker doen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:10

Afbeelding


Weer eens tijd voor mijn vegan stew. Ik wil het recept gaan verbeteren. Even een chef kok aanspreken haha best want zelf doen wordt wat.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:34

Die spreadsheet van oatly vond ik (juist naturel) erg lekker.

Mooie portobello(burger)s! Smaakte goed zeker?

Ik hoop dat we snel weer kunnen reizen, want ik moet nodig naar Marokko liften. M’n tajine is onderlangs gescheurd :( En dat net nu ik helemaal in m’n tajine fase zit.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:46

poes schreef:
Wauw waar haal je zulke mooie portobello?

Jumbo, 2 per schaaltje. Kan wel veel verschil tussen zitten.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:40

Wat komen hier allemaal lekkere dingen voorbij. Die burger :9

Mar-fay, wat vind jij het lekkerste recept voor de tajine? Die van mij staat al 6 jaar (!) ongebruikt in de kast.

Chanen, die creatieve boterham herken ik! Tegenwoordig doe ik vaak paprikapartjes met wat olijfolie 10 min in de oven. Geen moeite, kan prima 1-2 dagen in de koelkast en maakt een boterham met hummus ofzo echt veel lekkerder :D


Ik ben ondertussen in week drie van mijn poging om vegan te eten als ik op mijzelf ben. En het gaat - op twee mislukte tempeh pogingen en een pot Nutella die op moet - verbazingwekkend goed *\o/*

Vandaag liep ik wel ergens tegenaan. Ik wilde graag een chique, snelle snack (idee borrelplank), maar wat doe je dan? Ik dacht zelf al aan:
- druiven
- noten
- gedroogd fruit

Maar wat zou nog meer kunnen? Dit is echt voor het eerst dat ik iets van vlees mis :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:53

Toostjes met vegan kip curry, vegan prepare, en vegan faux gras.
Dan vegan loempiaatjes.
Paprikanootjes. Chips. Broodstokjes met olijventapenade. Olijven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:54

Vegan vleesballetjes. Vegan mini croque monsieur ( dus enkel vegan kaas ertussen). Bruschetta.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:03

Ik gebruik mijn tajine als veredelde stoofpot (wat het in feite ook is). Zoek een aantal (vegetarische) tajines op om een beetje een idee te krijgen van Marokkaanse kruiden/specerijenmengsels. Als er stoofvlees ingaat, dan kun je dat heel prima vervangen met sojabrokken - liefst de grote. Super goedkoop, te verkrijgen bij veel toko's. Weken in heet water met ketjap, vervolgens bakken in boter. Toevoegen aan je tajine, klaar. Werkt super :j En dan gewoon lekker experimenteren. Ik doe nauwelijks aan recepten, ik gebruik gewoon wat ik op dat moment heb. Dus gisteren was het pompoen/ui/knoflook/sojabrokken. Kruiden/specerijen zijn 9/10 keer komijnzaad, korianderzaad, kruidnagel, kaneelpijpje, peperkorrels, gember, kurkuma, hete peper. De droge kruiden laat je even aanbakken in de olie, totdat het aroma vrijkomt. Je kunt er ook gehakte amandelen bijdoen op dit punt. Vervolgens voeg je de ui/knoflook/peper/gember/kurkuma (indien vers) toe. Als je alleen gemalen kruiden hebt dan moet je ze pas toevoegen nadat je je ui/knoflook hebt gefruit. Vervolgens je groenten (pompoen dus, gisteren) en water. Als het wat zachter is geworden dan voeg je honing of suiker toe en/of gedroogde of verse vruchten. Appel, vijg, dadel, abrikoos, citroen(schil)... Dat is ook het moment om je aangebakken sojabrokken toe te voegen (dat doe ik gewoon in een koekenpan, die kan makkelijker op hoger vuur. Anders gaat je tajine dus stuk :+ ). Serveren met brood, gierst, couscous etc. Ik hou van nattige tajines, dan heb je lekker veel om te deppen. Maar je kunt het helemaal naar believen vormgeven :j

Die gebakken sojabrokken functioneren trouwens ook fantastisch als snack, eventueel met een sausje (knoflooksaus, curry, ajvar...) erbij. En dat is dan ook meteen heel hartig en heeft die 'vleesstructuur' die ik toch wel heel prettig vind om te kunnen gebruiken.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 01:01

Wow wow wow, kunnen mini loempia's vegan zijn? :oo :D

Bedankt voor alle goede ideeën. Ik heb altijd wel tomaat en ui in huis voor een lekkere bruschetta, en stokjes met tapenade is ook een goed idee. Nu al zin in mijn volgende borrelplank!

mar_fay schreef:
Ik gebruik mijn tajine als veredelde stoofpot (wat het in feite ook is). Zoek een aantal (vegetarische) tajines op om een beetje een idee te krijgen van Marokkaanse kruiden/specerijenmengsels. Als er stoofvlees ingaat, dan kun je dat heel prima vervangen met sojabrokken - liefst de grote. Super goedkoop, te verkrijgen bij veel toko's. Weken in heet water met ketjap, vervolgens bakken in boter. Toevoegen aan je tajine, klaar. Werkt super :j En dan gewoon lekker experimenteren. Ik doe nauwelijks aan recepten, ik gebruik gewoon wat ik op dat moment heb. Dus gisteren was het pompoen/ui/knoflook/sojabrokken. Kruiden/specerijen zijn 9/10 keer komijnzaad, korianderzaad, kruidnagel, kaneelpijpje, peperkorrels, gember, kurkuma, hete peper. De droge kruiden laat je even aanbakken in de olie, totdat het aroma vrijkomt. Je kunt er ook gehakte amandelen bijdoen op dit punt. Vervolgens voeg je de ui/knoflook/peper/gember/kurkuma (indien vers) toe. Als je alleen gemalen kruiden hebt dan moet je ze pas toevoegen nadat je je ui/knoflook hebt gefruit. Vervolgens je groenten (pompoen dus, gisteren) en water. Als het wat zachter is geworden dan voeg je honing of suiker toe en/of gedroogde of verse vruchten. Appel, vijg, dadel, abrikoos, citroen(schil)... Dat is ook het moment om je aangebakken sojabrokken toe te voegen (dat doe ik gewoon in een koekenpan, die kan makkelijker op hoger vuur. Anders gaat je tajine dus stuk :+ ). Serveren met brood, gierst, couscous etc. Ik hou van nattige tajines, dan heb je lekker veel om te deppen. Maar je kunt het helemaal naar believen vormgeven :j

Die gebakken sojabrokken functioneren trouwens ook fantastisch als snack, eventueel met een sausje (knoflooksaus, curry, ajvar...) erbij. En dat is dan ook meteen heel hartig en heeft die 'vleesstructuur' die ik toch wel heel prettig vind om te kunnen gebruiken.

Hier heb ik wat aan, dankjewel voor de uitgebreide reactie! Dit ga ik heel binnenkort eens proberen :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:04

Jaa de meeste miniloempias wel, de groentenvariant uiteraard.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:25

Bij de AH hebben ze ook vegan gehaktballetjes in satesaus, zoooo lekker! Toastje met vegan filet americain. Of zelf bladerdeeghapjes/stengels maken met pesto :):)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 09:44

Voor de vegan mini loempia's ga ik meestal naar de Makro, daar krijg je dozen met 45 of 60 stuks. Ook de normale loempia's zijn van een paar merken vegan, echt ideaal!
Hekos heet het merk, ze hebben allerlei verschillende maten loempia's :9
https://producten.makro.nl/shop/pv/BTY- ... -x-70-gram

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:04

Ik heb van de week wat van die nieuwe vegan dingen gehaald bij de appie.
Mijn ervaring:
Cashew spread. Wel lekker maar ik ben geen fan. Had wel gelijk 2 bakjes gekocht omdat jullie zo enthousiast waren. Die eet ik wel gewoon op.
Filet american. Heel smerig als je de eerst hap neemt. Beetje chemisch. Na een paar happen gaat het wel maar niet voor herhaling vatbaar.
Grilworst. Erg lekker. Smaak is goed. Alleen zit het vol E nummers waaronder ook slechte die je eigenlijk niet moet eten. En ik eet juist vegan/vegan voor mijn gezondheid. Dus ondanks dat deze erg lekker is ga ik hem niet meer kopen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:05

Sure_lee schreef:
Ik heb van de week wat van die nieuwe vegan dingen gehaald bij de appie.
Mijn ervaring:
Cashew spread. Wel lekker maar ik ben geen fan. Had wel gelijk 2 bakjes gekocht omdat jullie zo enthousiast waren. Die eet ik wel gewoon op.
Filet american. Heel smerig als je de eerst hap neemt. Beetje chemisch. Na een paar happen gaat het wel maar niet voor herhaling vatbaar.
Grilworst. Erg lekker. Smaak is goed. Alleen zit het vol E nummers waaronder ook slechte die je eigenlijk niet moet eten. En ik eet juist vegan/vegan voor mijn gezondheid. Dus ondanks dat deze erg lekker is ga ik hem niet meer kopen.

De filet van de AH zelf in zo'n doorzichtig bakje? Heb ik ook gehad en vond ik ook niet zo lekker...
De grilworst kan ik nog wel eens proberen.. Ik heb de smokey ham (volgens mij van Quorn) en die vind ik wel lekker, maar eet ik ook maar af en toe, want denk net als jij dat al die bewerkte producten ook niet zo heel gezond zijn.

Gelukkig lust ik inmiddels humus! Dus heb zo toch redelijke opties voor op mijn boterham.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:12

De hele bewerkte producten gebruik ik wel, maar beperkt
Helemaal mijden doe ik niet , gemak is soms veel te fijn ;)

Qua filet americain
Ik vind alleen die van Kips lekker ,
De andere hebben een te sterke typische vega bijsmaak of zijn te zoet

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:14

Nee, ik ben ook wel een makkelijke eter hoor! Ik sluit het ook zeker niet uit, maar probeer het wel te beperken. De filet van Kips vind ik inderdaad ook lekkerder, maar dan maak ik het wel met vegan mayo en een fijn gesnipperd uitje.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:21

Uitjes :9
Hier ook altijd idd

De smeerworst van kips vind ik dan weer smerig :+
Die heb ik liever van de vegetarische slager

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:18

Grappig hoeveel smaken kunnen verschillen. Ik vind de smeerworst van Kips juist heerlijk.

Vandaag iets heel spannends gedaan. Als veganist een magic box besteld via too good to go. Van de biologische supermarkt. Ze waren over van een spaaractie. Hopelijk vooral houdbare producten en weinig tot geen vlees.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:40

Welke slechte E nummers moet je vermijden? :o?

De enige E-nummers die ik vermijd zijn die van dierlijke oorsprong, geplette luizen enzo

@Chanen ik ben wel benieuwd! ik wil heel graag eens TGTG bestellen maar ben inderdaad bang voor vlees en kaas :=