Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:00

Sonja_vR schreef:
Jeasix; helaas zijn er nog genoeg andere lekker dingen :=

Maar die van so vegan so fine schijnt lekker te zijn volgens de Nutella liefhebber hier in huis

Oh ik eet doorgaans heerlijk hoor! Maar merk voor mezelf gewoon dat ik geen vergelijking moet maken met de producten die ik vroeger at. Een enkele vervanger vind ik wel lekker, maar het meeste niet. Gelukkig kan ik ook prima zonder.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:06

Moet de pasta vega of vegan zijn?
Ik vind deze echt heerlijk!
https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... pasta-puur
Als traktatie leg ik er dan een plakje cocosbrood op :P

Ik had dit weekend de kipplakjes van de vegetarische slager. Die vond ik ook lekker. En de plakken kaas van Violife zijn ook goed qua smaak vind ik.
Ben wel blij dat ik steeds meer broodbeleg vind wat ik lekker vind. Want nu ik thuiswerk moet ik zelf lunch regelen ipv in de kantine van het werk kunnen kiezen en ik houd erg van gevarieerd eten.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:08

Volgensmij is de allergoedkoopste hazelnootpasta van de AH ook vegan. Het is geen nutella, maar wel erg lekker! (En veel goedkoper :D )

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:02

Minoes schreef:
Volgensmij is de allergoedkoopste hazelnootpasta van de AH ook vegan. Het is geen nutella, maar wel erg lekker! (En veel goedkoper :D )

Klopt :j

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:59

Jessix schreef:
Sonja_vR schreef:
Jeasix; helaas zijn er nog genoeg andere lekker dingen :=

Maar die van so vegan so fine schijnt lekker te zijn volgens de Nutella liefhebber hier in huis

Oh ik eet doorgaans heerlijk hoor! Maar merk voor mezelf gewoon dat ik geen vergelijking moet maken met de producten die ik vroeger at. Een enkele vervanger vind ik wel lekker, maar het meeste niet. Gelukkig kan ik ook prima zonder.


Bedoel meer dat er helaas te veel ongezond lekkers is wat ik wel veel te graag lust ;)

Maar ik ben het helemaal eens met je hoor, de meeste dingen moet je geen 1 op 1 vervanging voor verwachten te vinden idd

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:47

Magrathea schreef:
Minoes schreef:
Volgensmij is de allergoedkoopste hazelnootpasta van de AH ook vegan. Het is geen nutella, maar wel erg lekker! (En veel goedkoper :D )

Klopt :j

Deze kocht ik toen ook tijdens de Vegan Challenge!

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:24

Sonja_vR schreef:
Jessix schreef:

Oh ik eet doorgaans heerlijk hoor! Maar merk voor mezelf gewoon dat ik geen vergelijking moet maken met de producten die ik vroeger at. Een enkele vervanger vind ik wel lekker, maar het meeste niet. Gelukkig kan ik ook prima zonder.


Bedoel meer dat er helaas te veel ongezond lekkers is wat ik wel veel te graag lust ;)

Maar ik ben het helemaal eens met je hoor, de meeste dingen moet je geen 1 op 1 vervanging voor verwachten te vinden idd


Oh zo, ja er blijft genoeg te snoepen en te snacken over! :D Maar chocolade is heel gezond hoor, zorgt voor een groot geluksgevoel. ;)

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:52

Tijdens het koken viel me opeens op dat er een vegan-logo op het pak gezeefde tomaten staat. Van wijn en bier weet ik dat het soms geklaard wordt met dierlijke producten, maar is er een reden om aan te nemen dat passata niet altijd vegan is of is het net zo'n loze toevoeging als 'glutenvrij' op een pak melk?

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:23

Ik heb gisteren echt een fantástische soep gemaakt. Pompoen tandoori soep (vegan) van Deliciously Ella. Ik weet niet of ik het recept zo mag delen, maar het is echt een aanrader :j Zeker met het gure weer van gisteren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:39

Chanen schreef:
Tijdens het koken viel me opeens op dat er een vegan-logo op het pak gezeefde tomaten staat. Van wijn en bier weet ik dat het soms geklaard wordt met dierlijke producten, maar is er een reden om aan te nemen dat passata niet altijd vegan is of is het net zo'n loze toevoeging als 'glutenvrij' op een pak melk?

Denk het wel. Al kan er in sommige tomatensaus ansjovis zitten? Maar dat zit wel in een ander bakje dan passata.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:21

Ik heb vanochtend vegan brownies gebakken en het is gewoon megagoed gelukt *\o/* (En was niet moeilijk!)

https://www.allrecipes.com/recipe/68436/vegan-brownies/

Afbeelding

Ik vind het zo kicken dat het allemaal kan zonder melk en eieren, haha. Hebben jullie nog lekkere en simpele bakrecepten/websites? :D

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:30

Wow, dat ziet er vet lekker uit! Die ga ik zeker een keer proberen. :D

Je kunt millionaire's shortbread ook heel gemakkelijk veganizen door plantaardige boter te gebruiken en de gecondenseerde melk te vervangen door gecondenseerde kokosmelk. Ook als je geen kokosliefhebber bent. Een goede vriendin van me houdt absoluut niet van kokos, maar vond mijn millionaire's shortbread wel erg lekker.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:44

Mag ik hier mee komen kletsen?
Wij waren al een tijdje flexatarier voor het milieu.
Sinds het zien van What the health op Netflix eten we zoveel mogelijk plantaardig voor onze eigen gezondheid.

Hondlief eet nog "gewoon" vlees.
Manlief eet in het weekend graag een scharrelei en heel af en toe een stukje scharrelvlees zonder toevoegingen.

Ik heb het bewust over zoveel mogelijk plantaardig omdat ik geen zin heb om alle etiketten er op na te pluizen. Ik zal dus best af en toe een restje zuivel binnen krijgen.

Het verrassende vind ik zelf dat het me eigenlijk heel gemakkelijk af gaat. We eten al 3 weken erg lekker op 1 mislukte vleesvervanger na.

Mag ik de veganisten en andere plantaardige eters vragen hoe jullie het doen met de vitamine B12? Ik ongeveer 3 keer per week een tabletje maar weet niet zo goed waar ik goed aan doe. Het zit ook in de amandelmelk zag ik. Dat neem ik iedere dag met havermout.

Verder lees ik graag mee voor de recepten :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:49

xIrlijn schreef:
Ik heb vanochtend vegan brownies gebakken en het is gewoon megagoed gelukt *\o/* (En was niet moeilijk!)

https://www.allrecipes.com/recipe/68436/vegan-brownies/

[ [url=m/YMFZvO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het zo kicken dat het allemaal kan zonder melk en eieren, haha. Hebben jullie nog lekkere en simpele bakrecepten/websites? :D

Veganchallenge, en dan recepten zoeken op gebak oid :j
Staan oa een paar basic cake- en koekjesrecepten die meestal ook lekker supermarktvriendelijk zijn. Daar kun je dan extra in gooien wat je wil (chocola / fruit / rozijnen etc.)

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 14:06

ClauH, welkom!

Ik noem mijn dieet ook 'grotendeels plantaardig' inderdaad :j Ik doe ook niet moeilijk over een stukje melkchocolade of een koekje waar ei in zit, maar koop het zelf zo min mogelijk.

Ik bak zelf regelmatig brood, en doe daar soms een tabletje B12 in waar 1000% van de ADH in zit. Met zo'n brood doen we met ons tweeën ongeveer vijf dagen, dus dan zitten we op 100% van de ADH per dag.
Verder zit het inderdaad ook vaak in zuivelvervangers en vleesvervangers, maar geen grote doseringen.
Wel eten we uit onze eigen tuin, die bemest is met mest van onze eigen, gezonde paarden. In die mest zit B12, en die krijgen we als het goed is ook binnen via de groentes uit onze tuin.

Er zijn ook zat mensen die gewoon flink B12 overdoseren met pillen, het zou geen kwaad kunnen, maar toch kom je ook wel eens berichten tegen dat overdosering wél slecht is, dus probeer ik dat niet te doen zo lang het niet nodig is.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:41

Millionaire's shortbread even gegoogled, dat ziet er ook goed zeg! Dat zet ik op mijn lijstje.

En bedankt voor de tip van de veganchallenge Magrathea!

Gezellig dat je mee komt kletsen ClauH! :) Ik ben zelf vanwege de B12 van plan over een paar weken bloed te laten prikken. Ik eet sinds een maand doordeweeks zoveel mogelijk veganistisch (zelfde insteek als 8nnemiek) en in het weekend vaak vegetarisch maar soms nog vlees of vis. Ik merk geen lichamelijke veranderingen, maar ben benieuwd of mijn bloed dat ook vindt. Indien nodig ga ik dan vitamines bijslikken, maar dat wil ik niet op goed geluk doen.

What the health was voor mij ook een omslagpunt! Heb je ook de documentaire ‘Cowspiracy‘ gekeken? Is naar mijn idee wel érg gekleurd en er zijn meerdere tegengeluiden op gegeven, dus ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Maar desondanks gaf het wel een interessante kijk op de vleesindustrie :)

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:30

Hallo ClauH. Altijd fijn om ervaringen en recepten uit te wisselen met nieuwe mensen, dus wees van harte welkom! :)

Zelf probeer ik zoveel mogelijk veganistisch te eten, maar ik doe er ook niet moeilijk over als ik bij vrienden of familie toch producten met melk of eieren voorgeschoteld krijg. Ik weet uit ervaring hoe makkelijk het is om dat uit onwetendheid over het hoofd te zien, dus ik waardeer het al enorm als ze de moeite voor me doen. Als er onverhoeds toch ergens dierlijke ingrediënten in zitten, laat ik het daar niet om staan.

Afgaand op de adviezen die ik op internet lees slik ik B12 bij in een dosering van 100ug per dag. Veel hoger gedoseerd dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid, maar je neemt slechts een klein deel van het geheel op, dus overdoseren zal niet zo snel gebeuren.
Verder slik ik magnesium bij in combinatie met calcium en vitamine B3 en D3, maar dat deed ik ook al voordat ik veganistisch ging eten. D3 kan nooit kwaad en de calcium is misschien niet zo gek als je geen zuivel meer eet. Zeker als vrouw!

Ik had de website van de Vegan Challenge eigenlijk nooit geraadpleegd voor recepten, maar er staan best wat lekkere gerechten tussen. Goeie tip!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:13

Citaat:
Heb je ook de documentaire ‘Cowspiracy‘ gekeken?

Daar komen ook beelden van dieren in voor toch? In dat geval kijk ik liever niet, ik krijg dat echt niet meer van mijn netvlies....

Calcium uit zuivel heb ik eerlijk gezegd nooit in geloofd. Ik haal calcium wel uit andere producten.

Maar ik geloof wel dat ik iedere dag mijn b12 tabletje ga slikken voor de zekerheid :o

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:16

ClauH schreef:
Citaat:
Heb je ook de documentaire ‘Cowspiracy‘ gekeken?

Daar komen ook beelden van dieren in voor toch? In dat geval kijk ik liever niet, ik krijg dat echt niet meer van mijn netvlies....

Calcium uit zuivel heb ik eerlijk gezegd nooit in geloofd. Ik haal calcium wel uit andere producten.

Maar ik geloof wel dat ik iedere dag mijn b12 tabletje ga slikken voor de zekerheid :o


Nee, die kun je "veilig kijken". Mijn moeder kan ook niet tegen die horror beelden met dieren en kon hier ook naar blijven kijken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:31

Citaat:
Nee, die kun je "veilig kijken". Mijn moeder kan ook niet tegen die horror beelden met dieren en kon hier ook naar blijven kijken.


Dan gaat het op mijn lijstje voor een regenachtige zondagmiddag!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:43

Calcium zit ook gewoon in groene groenten. Valt echt tegen hoeveel dat uit zuivel komt.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:09

Jessix schreef:
ClauH schreef:
Daar komen ook beelden van dieren in voor toch? In dat geval kijk ik liever niet, ik krijg dat echt niet meer van mijn netvlies....

Calcium uit zuivel heb ik eerlijk gezegd nooit in geloofd. Ik haal calcium wel uit andere producten.

Maar ik geloof wel dat ik iedere dag mijn b12 tabletje ga slikken voor de zekerheid :o


Nee, die kun je "veilig kijken". Mijn moeder kan ook niet tegen die horror beelden met dieren en kon hier ook naar blijven kijken.

Eens, alleen zijn er wel aan het eind heel kort wat 'zielig kijkende koeien' in grote stallen, en wordt er aan het eind van dichtbij een eend in de achtertuin geslacht (maar dat wordt ruim van tevoren aangekondigd, dus dat kan je makkelijk doorspoelen/wegkijken). Verder geen horrorbeelden!

Zoek je wel goed uit (eventueel samen met een huisarts?) wat een goede hoeveelheid vitamine B12 is om bij te slikken? Ik vind het altijd een beetje tricky om via internet dit soort keuzes te maken. Tenzij er mensen in dit topic zijn die dit medisch uitgezocht hebben of betrouwbare sites weten waar dit op staat?

Sorry als dit te veel gezeur is, maar ik ben hier altijd heel voorzichtig mee. Daarom wilde ik het even genoemd hebben. Zal er verder niet op doorgaan!

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:26

xIrlijn schreef:
Sorry als dit te veel gezeur is, maar ik ben hier altijd heel voorzichtig mee. Daarom wilde ik het even genoemd hebben. Zal er verder niet op doorgaan!

Heel verstandig om niet alles aan te nemen wat je op internet leest, maar die dosering van 100ug per dag (specifiek voor veganisten!) kwam ik in meerdere bronnen tegen, waaronder - als ik het me goed herinner - het Voedingscentrum. Zij zijn uiteraard ook niet heilig, maar dat vind ik nog wel een redelijk betrouwbare bron.
Overigens is die 100ug de dosering die in de tablet zit en die hoeveelheid neem je bij lange na niet allemaal op. Hoeveel wel hangt van een heleboel zaken af, maar de uiteindelijke biologische beschikbaarheid zal vele malen lager liggen. (Sorry, de farmaceut in mij raakt getriggerd door dit soort zaken. :+ )

Magrathea schreef:
Calcium zit ook gewoon in groene groenten. Valt echt tegen hoeveel dat uit zuivel komt.

Weer wat geleerd. Al slikte ik die tabletten dus al voordat ik veganistisch ging eten en met name om de magnesium. Het is namelijk een combinatiepreparaat voor spieren en botten waar 'toevallig' ook calcium in zit.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:40

Ik slik een drie keer per week(als ik er aan denk := )
Een b12 time released van de holland&barret

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:07

Citaat:
Sorry als dit te veel gezeur is, maar ik ben hier altijd heel voorzichtig mee


Het is geen gezeur hoor, ik slik verder niets bij behalve af en toe vitamine c als ik een verkoudheid voel opkomen.

Dat van b12 staat inderdaad op meerdere sites. Ik hoopte alleen dat iemand misschien nog een alternatief had (eet dit, drink dat).