Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:35

0091 schreef:
Goede tip! Dank je

En wat doe je met eieren? :
Ik bak veel, heel veel.
En maak elke zaterdag ochtend pannenkoeken.
Weliswaar van mijn eigen blije kippen maar alsnog.. dat moet toch te vervangen zijn?


Welkom, leuk dat je er voor wil gaan.

Waarom zou je de eieren van je eigen kipjes niet eten? Is lekker en gezond en je doet jouw kipjes er geen kwaad mee. Die scharrelen lekker rond.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 17:23

Ik eet ook nauwelijks nog eieren van onze eigen kipjes, ik geef ze meestal liever weg zodat anderen geen eieren in de winkel hoeven te kopen.
Pannenkoeken kun je prima maken door eieren gewoon weg te laten. Zeker als je sojamelk gebruikt, soja wordt ook wel als bindmiddel gebruikt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:27

Wij hadden toch eigenlijk al nooit eieren in huis, de honden lusten ze wel heel graag overigens.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:50

0091 schreef:
Goede tip! Dank je

En wat doe je met eieren? :
Ik bak veel, heel veel.
En maak elke zaterdag ochtend pannenkoeken.
Weliswaar van mijn eigen blije kippen maar alsnog.. dat moet toch te vervangen zijn?

Ik eet doordeweeks de lekkerste havermoutpap met ongezoete amandelmelk. Ik maak er echt een soort appeltaartje van met appel, rozijntjes, beetje maple syrup en vanille. En op zondag bak ik een hele stapel pannenkoeken ook met amandelmelk, bloem, vanille, snufje zout, bakpoeder. Ook daar maak ik taartjes van met fruit, bijvoorbeeld blauwe bessen uit de vriezer.

Eitjes van iemand eigen hobby kipjes wil ik nog wel eens eten, maar dan liever gewoon als omelet o.i.d. In de pannenkoeken mis ik ze totaal niet namelijk.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:27

Ik kom even tussendoor fietsen hoor.. Wij hebben net de documentaire 'the game changers' gekeken op Netflix. Gaat over de (bizar positieve) invloed van veganistisch eten bij topsporters, in vergelijking met vleesetende sporters. Echt een aanrader om te kijken!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:29

Renee1991 schreef:
Ik kom even tussendoor fietsen hoor.. Wij hebben net de documentaire 'the game changers' gekeken op Netflix. Gaat over de (bizar positieve) invloed van veganistisch eten bij topsporters, in vergelijking met vleesetende sporters. Echt een aanrader om te kijken!

Loopt op bokt ook al een topic over:
[MWS] Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan
Op de laatste pagina ook een goede link met kritische blik.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:35

Ah, ik had niet verwacht dat er een los topic zou zijn over deze docu :')
Ik ga het eens doorlezen, thanks!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:32

@0091,
Ik eet iedere morgen havermout en ik vind het lekker om er iets bij te doen wat bij haver past. Dus ik gebruik dan ook havermelk :) . Nu maak ik steeds havermout met rode biet en amandelen en daar heb ik dus, jawel amandelmelk bij :+

Als je van een beetje stevige yoghurt, kwark achting houdt, dan is alpro go on echt een goede!
Verder heeft alpro allemaal lekkere yoghurts! Mijn favo is limoen en perzik!

Eieren van je eigen kipjes kun je wat mij betreft prima eten, maar goed dat is ieder zijn mening! Mocht je het willen vervangen; plantaardige melk er in (ik heb hier haver melk in) en dan met een beetje baking soda voor die fluffy-ness en ik doe altijd ipv ei: 2 lepels appelmoes en 1 el lijn-/chiazaad mengen, even laten staan en dan erdoor voor het vinden. Is echt suuuuper lekker!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:41

Hebben jullie lekkere recepten voor makkelijke, gezonde vegan baksels die je als lunch/tussendoortje kan eten en goed kan meenemen? Ik ben net verhuisd en kan eindelijk een beetje koken en bakken hier :)

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:44

Quiche? Of hartige muffins?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:46

Ja, Zoiets. En dan het liefst lekker! Heb Je een succesrecept? Sommige vegan recepten zijn helaas wat minder geslaagd :P
Quiche vind ik trouwens niet zo lekker, weet niet waarom. Eerst dacht ik door het ei, maar dat is het niet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:31

Ik heb gisteren bij de vegan junk food bar gegeten. Man man man ik kom daar altijd tonnetje rond naar buiten :')

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 09:49

Nou mn eerste "officiële" week als vegetariër verliep niet zoals gepland.

Ik vind het zo zonde om dingen weg te gooien die ik al in huis heb dat ik die toch eerst heb opgemaakt. Niet heel veel maar toch..

Verder vind ik de yoghurt wel heel lekker van Alpro, maar ook ontzettend duur. Ik betaal bijna 4x zoveel voor dezelfde hoeveelheid. Dat staat me toch behoorlijk tegen. Nu is yoghurt natuurlijk wel Vega, niet vegan.

Dus ik zit nog even te puzzelen hoe ik het precies ga aanpakken.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 09:52

Als je het anders weggooit, dan zeker gewoon op eten. Je hebt het toch al gekocht/in huis.
Ik zou jezelf niks verplichten of opleggen. Vegetarisch of vegan eten moet ook leuk zijn. Als jij dat met normale yoghurt al hebt, dan is daar niks mis mee. :)

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 09:55

Er is natuurlijk geen goed of fout :) En al eerder gekocht vlees weggooien is inderdaad heel erg zonde! Ik vind zelf de Alpro yoghurt niet lekker, maar wil ook niet heel veel zuivel meer eten. Dus ik eet zelf gewoon geen yoghurt meer :))

Ik lees wel vaker dat 'dit niet zou mogen' of 'dat zou niet goed zijn'. Maar weet je.. zolang jij je bewust bent van wat je eet en waar het vandaan komt, dan heb je imo al zoveel gewonnen ten opzichte van mensen die maar hersenloos van alles in hun mandje gooien en zonder na te denken over mens, dier en milieu van alles naar binnen werken. Ik geloof oprecht dat je meer (en meer mensen) bereikt met een open houden dan een soort doctrine met 'dit is goed en dat is fout'.

Of je nu 100% vegan eet of meerdere dagen per week bewust geen vlees meer eet, imo zou beiden goed moeten zijn. Helaas zie je tegenwoordig veel dat het heel erg zwart/wit wordt gesteld. Dat vind ik zo zonde! Zo wordt het veel meer een ding dan het zou moeten zijn.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 09:56

Inderdaad, zorg dat je lekker eet. Zorg voor lekkere dingen in huis zodat het fijn voelt. En als je vegetarisch wil eten is zuivel toch geen probleem?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 10:09

0091, als je een beetje op de aanbiedingen let kun je een heel stuk goedkoper Alpro yoghurt kopen. Afgelopen week nog 1+1 gratis bij AH. Ik heb voor ruim een maand ingeslagen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:27

Wij eten nu 99% plantaardig, maar hadden van de week een rotdag en toch hamburgers gehaald bij de friettent hier in het dorp :')
Nou is veganistisch eten bestellen hier in de buurt toch al niet mogelijk en vegetarisch zonder extreem veel kaas oid ook een enorme uitdaging maar soms een cheatday heb ik niet zon moeite mee ook :=

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:43

Stoppen met vlees eten vond ik heel makkelijk. Vegan wat lastiger omdat er veel dierlijke producten verstopt zitten. Maar het lukt wel.

Ik heb trouwens lactose intolerantie ontwikkeld denk ik... als ik tegenwoordig toch iets met melk of kaas eet dan vinden mijn darmen dat niet tof! :=

Maar terug naar de mensen die het wel moeilijk vinden. Wees niet te streng voor jezelf. En zorg er voor dat je gewoon steeds heel lekker eet. Toen ik net plantaardig ging eten zorgde ik er voor altijd de vegan Ben & Jerry in huis te hebben. Yummie!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:13

8nnemiek schreef:
0091, als je een beetje op de aanbiedingen let kun je een heel stuk goedkoper Alpro yoghurt kopen. Afgelopen week nog 1+1 gratis bij AH. Ik heb voor ruim een maand ingeslagen.



Ik ben altijd benieuwd naar de grootte van jouw huis/koelkast/voorraadkasten :)). Ik lees heel vaak dat je aanbiedingen inslaat enzo met een hoeveelheid die gewoon bij lange na niet in een koelkast past _O- Ben je met veel thuis, of alleen? Alpro was inderdaad 1+1, dat was wel een mooie aanbieding! Ik vind Alpro 'los' niet echt lekker, behalve de bosbes, maar door een smoothie of met muesli zijn ze heel ok.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 11:27

Ik kwam er pas achter dat ze hier bij de snackbar in Zeeland waar we in het weekend vaak zijn een vegetarische tomatenhamburger hebben, dat verbaasde me ook wel omdat hier in de buurt weinig vega(n) te vinden.. Dus die moet ik binnenkort echt eens proberen :D

Sheran :)) We wonen met ons tweetjes in een vrij klein huisje, maar wel met een grote Amerikaanse koelkast/vriezer en nog een extra vrieskist van 200 liter.. en in de kelder hebben we een aantal voorraadrekken, en ik heb nog een ‘rommelkamer’ waar alle voorraad staat die niet vochtig mag worden, met papier/karton verpakking enzo.
Die grote koelkast en extra vriezer heb ik vooral omdat er zo nu en dan volle kruiwagens eten uit de moestuin komen, maar komen ook goed van pas om aanbiedingen in te slaan :))

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:28

Kijk, dat verklaart _O-

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:11

Die tomatenburger hebben ze hier ook bij de kwalitatieve delifrance... vond hem heel vies. :=

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:24

Goed dit onderwerp een keer in dit topic. Ik durfde het niet aan te kaarten. Maar ik merk dat hoe gemakkelijk het vegetarisch en veganistisch eten ging in de zomer :9 , hoe moeilijk ik het af en toe kan vinden in de winter. Met name als het koud is. Soms droom ik zelfs van geurende stampotten met spekjes en rookworst :oo , en dat vind ik dus heel erg vervelend.

Wat Berdien zegt, daar heeft ze gelijk in. Daar sta ik erg achter. Zo probeer ik er ook mee om te gaan, maar ik voel soms van binnen dat ik toch teleurgesteld ben in mezelf, als ik goesting heb in vlees.

Ik maak het dan ook, want zie mijn Jefke zo smikkelen en die is al 76 dus ik moet ook met zijn gezondheid voorzichtig zijn en ik heb twijfels of het voor iemand van zijn leeftijd wel gezond is helemaal stoppen. Hij eet ook vlees en kaas op zijn brood dus voor hem scheelt dat wel.

Het is niet zo dat ik erg veel vlees of vis eet. Integendeel. Voor iemand die vlees en vis erg lekker vindt doe ik het zelfs erg goed→ vegetarisch eten met een veganistische touch (melk bewust structureel vervangen voor amandelmelk) en vaak bewust geen melk producten als kaas etc en maak ik jullie veganistische recepten.

Van de week heb ik gegoogeld naar vervangers van melk. Amandelmelk kwam het beste uit de bus als het gaat om voedingsstoffen. Havermelk het slechtste en er werd zelfs gezegd dat je dan net zo goed de boel kunt aanlengen met water, ook al smaakt havermelk goed. Dus oppassen geblazen en niet altijd doen.

Dus als ik vervang, let ik wel goed op of ik alles ook binnnn krijg.

IK merk dat mijn maag en speciaal darmen }> steeds minder zijn ingesteld op vlees. Onlangs bij vrienden heerlijke stoofvlees gegeten en behalve dat het te zwaar op de maag lag, super lekker was → eerlijk is eerlijk→ zijn mijn darmen paar dagen enorm van slag geweest. Dus wat hier geschreven werd over lactose intolerantie dat heb ik meer en meer met vlees, alhoewel ik dat altijd al gehad heb → structureel last van mijn darmen gehad dat opgehouden is door vegetarisch eten met veganistische touch.

Herkennen mensen het feit dat in de winter geen vlees eten moeilijker is?

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:30

Ik eet al vanaf mijn 17e geen vlees meer (dus al 15 jaar nu) dus ik mis het niet. Ik ben gestopt met het eten van vlees omdat ik het écht niet lekker vind. Wel dier dan ook, ongeacht de bereiding. Ik proef gewoon altijd ‘lijk’ %) Om het voor mezelf makkelijk te maken en het niet altijd maar uit te hoeven leggen ben ik mezelf vanaf toen vegetariër gaan noemen. In combinatie met de toenemende schandalen en druk op het milieu past het me ook steeds beter.

Ik mis het dus niet, want ik heb het nooit lekker gevonden :)) Maar ik kan me wel voorstellen dat als je minder/geen vlees eet terwijl je het op zich wel lust dat je dan met koud weer wel eens zin kunt hebben in een goede stoofpot :D
Laatst bijgewerkt door Berdien op 24-11-19 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt