Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:19

Behalve dat de bodem kruimelig was. Zeeer geslaagd recept van Lotus Speculoos cheesecake!
Wel iets minder speculoos pasta in de vulling en als topping en minder slagroom en roomkaas. Anders was hij nog zwaarder geworden en dat is hij nu ook.

Maar o zo lekker :9
Afbeelding

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:09

Dat ziet er lekker uit xMarizka! Heel herfst-achtig :)

Ik heb vandaag kwarktaartjes gemaakt, straks even langs bij mijn ouders en opa en oma. Straciatella kwark vulling en mariakoekjes bodem, hopen dat ze mooi uit de vormpjes komen :))

Afbeelding

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:01

Ziet er allebei heerlijk uit! :9

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:33

Eight: hele mooie kwarktaartjes <3

xMarizka: Taart ziet er heerlijk uit! Recept sla ik ook even op.

xRoossie95: prachtige cupcakes!

Zelf spijs maken is inderdaad super makkelijk en ik vind het ook lekkerder.

Recept van de Oreo taart:
https://www.laurasbakery.nl/oreo-taart/
Mijn botercreme kleurde dus bruiner, maar had neppe oreo's van de Lidl dus misschien lag het daaraan. En heb andere toefjes gedaan. Ga hem vrijdag weer maken voor de verjaardag van mijn man, alleen dan 2 lagen.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:50

urosa schreef:
Eight: hele mooie kwarktaartjes <3

xMarizka: Taart ziet er heerlijk uit! Recept sla ik ook even op.

xRoossie95: prachtige cupcakes!

Zelf spijs maken is inderdaad super makkelijk en ik vind het ook lekkerder.

Recept van de Oreo taart:
https://www.laurasbakery.nl/oreo-taart/
Mijn botercreme kleurde dus bruiner, maar had neppe oreo's van de Lidl dus misschien lag het daaraan. En heb andere toefjes gedaan. Ga hem vrijdag weer maken voor de verjaardag van mijn man, alleen dan 2 lagen.


Hij was heerlijk! Maar heftig haha, denk daar om als je de vulling maakt en de topping afweegt haha.
Ben geen bakheld, maar het is maar een tip haha

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:18

Ik heb nog volkorenbrood gebakken, was lekker!
Afbeelding

Anoniem

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:36

Lekker!! Ik heb binnenkort mijn eigen huis dus lekker veel bakken, niemand die zeurt dat ik rommel maak ! :D

s1993

Berichten: 2120
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:47

Hebben jullie al ideeën wat je met de kerst gaat bakken? Ik twijfel nog voor het toetje, zit te denken aan een boomstam/cakerol, maar dan meerdere kleintjes in verschillende smaken (een met chocolade, een met mokka/nootjes, een met lemon curd)

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:02

Goed idee s1993! En dat kan er heel feestelijk uit zien. Je kan dan ook1 grote stam maken, en dan meerdere kleine die je om de stam heen legt als takken. Dan kun je op die manier een kerstboom maken.

Ik wil het dit jaar makkelijk houden. Dus ik denk dat het een crumble gaat worden. Voor iedereen een kleine in zo'n soufflé bakje.
De smaak ben ik alleen nog niet uit.

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:32

Ik denk ook even mee, moet voor 4 personen het dessert maken. Mn schoonouders zijn niet echt fijnproevers dus geenzin om uren te besteden :+

Vorige x had ik schwarzwalder kirsch gemaakt in kleine glaasjes, mn schoonmoeder was bijna dronken van de 3 druppels drank erin := dus nu maar zonder alcohol.

s1993

Berichten: 2120
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:32

Dank voor de tip Rijsa, dat vind ik een leuk idee! Mijn familie is allemaal gek op (pure) chocolade, maar mijn vriend lust geen chocolade. De vriendin van mijn broer lust heel weinig maar is wel gek op chocolade :P

Ik denk dat ik de grote stam dan standaard chocolade maak (die heb ik vaker gemaakt, ik heb daar een recept van die we allemaal heerlijk vinden), met wat kleinere eromheen in verschillende smaken. Ik denk een cakerol met vanillecreme, één met mokkacreme, één hazelnootschuimrol en een meringue gevuld met lemoncurd (daar is mijn vriend gek op). Wordt het ook een leuk gekleurd geheel! En dan wel met een klein beetje ruimte overal tussen, dan mengen de smaken niet.

Qua crumble vind ik met blauwe bessen altijd érg lekker! :9

Spikkelfire, zonder alcohol is dan wel een goed idee, dus ook geen klassieke tiramisu (of evt zonder drank :P ). Wil je iets speciaals maken of gewoon echt simpel?

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:19

Klinkt heerlijk s1993!

Ik moest gister snel bedenken want ik wilde mn boodschappen bestellen :+ het is uiteindelijk een straciatella panna cotta met kersen geworden. Kan weinig aan misgaan :))

Anoniem

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:58

Ik ben net verhuist en mijn nieuwe oven uitgeprobeerd!

Afbeelding


Afbeelding

Oven showen:

Afbeelding

s1993

Berichten: 2120
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 00:14

Het was heel erg geslaagd, iedereen vond het super lekker!

Afbeelding

En alle smaken op een bordje:
Afbeelding

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:03

Wat leuk die kerstboom!

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:43

Wat een leuk idee! Ziet er heerlijk uit :9

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:20

Vanochtend deze taart gemaakt. Blijf het leuk vinden om te bakken. Alleen mag ik van mezelf dat alleen doen als we bezoek krijgen of voor verjaardagen. Het moet ook op gegeten worden :Y) :D

Afbeelding

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:52

Oeh ziet er heerlijk uit MiickeytJe! Heb je hier toevallig een recept van?

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:53

Wauw, dat ziet er heerlijk uit? Zit er binnenin ook chocolade?

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:05

Nadir schreef:
Wauw, dat ziet er heerlijk uit? Zit er binnenin ook chocolade?


De taart bestaat uit biscuit, die heb ik in 2 delen gesneden en binnenin een laag boter crème en M&M's. Eigenlijk wilde ik de biscuit ook chocolade biscuit maken alleen ben ik de cacao vergeten. :') Dus nu is het een naturel biscuit geworden. De boter crème is Zwitserse merengue chocolade boter crème.


@xRoossie95, ik zal straks na het middag eten het recept even voor je uit typen.

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:09

Super! Krijg helemaal honger van je uitgebreide uitleg :Y)

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:51

Oke, ik heb mijn naam veranderd. Maar hier komt het recept van de M&M/Oreo chocolade taart. Ik heb een taartvorm van 26 cm gebruikt.

recept biscuitbodem:
Ik heb een pak van Dr. Oetker gebruikt waarbij je alleen eieren en water bij moet voegen. Heb verschillende biscuits recepten geprobeerd maar deze van Dr. Oetker vind ik zelf tot nu toe nog het lekkerste/luchtigste. Deze heb ik gebakken volgens verpakking.

Nadat de biscuit bodem uit de oven is gehaald ben ik begonnen met het maken van de Zwitserse merengue boter crème zodat de biscuit goed kan afkoelen.

Recept Zwitserse Merengue boter crème ( goed voor +- 2 lagen vulling en om rondom af te smeren):
- 160 gram gepasteuriseerd eiwit (Kant en klaar te koop, maar goede koper om het zelf te doen)
- 480 gram ongezouten roomboter
- 260 gram suiker
- 2 tl vanille extract

Om kleur verschil te krijgen in boter crème, heb ik bij de toefjes iets meer cacao te gevoegd. Hierdoor krijgt de boter crème een donkere kleur

1. Verwarm de suiker en het eiwit au bain marie. Roer het mengsel gedurende 5 minuten totdat de suiker is opgelost. Dit kan je controleren door een beetje eiwit tussen je duim en wijsvinger te wrijven, je mag dan geen korrels meer voelen.

2. Zodra de suiker is opgelost mix je dit mengsel voor ongeveer 10 minuten. De bedoeling is dat het mengsel hierdoor afkoelt en dat de eiwitten stijf worden. Je moet de kom op de kop kunnen houden, dan is het eiwit goed.

3. Vervolgens doe je klontje voor klontje de boter erbij. De boter mag niet te zacht zijn, anders smelt deze, maar moet wel op kamertemperatuur zijn. Voeg daarbij ook het vanille extract toe. Mix dit ongeveer voor 10 minuten. De boter en eiwitten moeten samen een romige massa worden.

4. In principe is je boter crème nu klaar. Je kunt zelf nog verschillende smaken toevoegen. (Bv pindakaas, nutella, fruit, Oreo kruimels) Ik heb 100 gram chocola gesmolten en deze wat laten afkoelen en daarna er bij gedaan. Dit heb ik ook weer voor 5 minuten gemixt.

Taart opbouwen:
1. Snij de afgekoelde biscuit in delen. ( Ik heb bij deze taart 2 delen gemaakt, je zou er ook bv 3 of 4 delen van kunnen maken, net wat jij wilt)
2. Doe een laag boter creme op het onderste biscuitdeel.
3. Doe daarop een laagje M&M's door de helft gesneden (of hele M&M's.)
4. Leg vervolgens het andere biscuitdeel er op en smeer de randen en bovenkant van de biscuit af.
5. Versier vervolgens de taart naar jouw eigen smaak.


-
-
Dit recept is zoals ik de taart nu gemaakt heb, maar kun je op heel veel verschillende manieren maken en naar jouw eigen smaak aanpassen. Dit was ook de eerste keer dat ik deze boter crème heb gemaakt en moet zeggen dat ik deze luchtiger vind dat die ik voorheen maakte (met boter en poedersuiker). Ik wil alleen nog gaan uitzoeken of ik de hoeveelheid suiker enz. kan aanpassen zodat het 'iets gezonder' wordt.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust :D

Zo is de binnenkant van deze taart.
Afbeelding

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:25

Wat een leuke taart! Heel herkenbaar dat je alleen met verjaardagen bakt.

Ik had pas deze twee gemaakt, alle twee niet geheel volgens wens gegaan maar wel goed op smaak.

Afbeelding
Citroen meringue die toch veel langer in de oven moest dan in het recept stond.
De andere is peren-appeltaart waarbij er boter door de vulling moest volgens het recept. Dat was als een dikke vetlaag er boven op aan het drijven dus dat heb ik er bijna aan het einde afgegoten en nog even afgebakken.

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:19

Bedankt voor het recept! Ga het binnenkort eens proberen denk ik :j

Anoniem

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:41

Lekker hoor!!