Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:09

Als je van tomaten, eieren en mozarella houdt....
Neem een ovenschaal(tje), snij twee tomaten in stukjes, voeg twee of drie eieren toe (afhankelijk van de maat van je schaal), pluk een mozarella-bol in stukjes die je verdeeld over de eieren en tomaat. Eventueel wat Italiaanse kruiden naar keuze, zout en peper naar smaak toevoegen, dan gedurende een half uurtje in een oven van 200-220 graden, tot de kaas gesmolten en mooi bruin gekleurd is :9

Eén van mijn favorieten, redelijk snel en heerlijk :D

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar



Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:27

Klinkt erg lekker Sannert. Ik neem aan dat de zalm gerookte zalm is?
Ik ga deze ook eens proberen denk ik, ik ben gek op witlof en op gerookte zalm, maar ben nog nooit op het idee gekomen om die twee te combineren <3

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:40

LCHF? Low Carb High Fiber? :o?
Vertel? :)

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:25

Aha :)*
Op sommige dagen doe ik dat inderdaad. Gebruik sinds een paar jaar alleen nog maar volle produkten, en als ik kook met room is dat gewoon slagroom. Niks geen gezeur met light of halfvol...

En het "verbazende" (volgens sommigen 8-)), toen ik daar mee begon verloor ik in no-time bijna 10 kilo zonder ook maar iets aan moeite te doen :j
Voor mij het bewijs dat dat duidelijk beter is voor het lijf dan al dat bewerkte en uit elkaar getrokken voer.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:06

En hoe lang dan in de oven/temperatuur?
Eens zien of het mogelijk is om zo'n dooier dan zacht te houden :D

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:44

Het zal ongetwijfeld lekker smaken voor wie van kokos houdt :+
Maar bij mij komt dit er dus niet in :n
Maar kun je me iets meer vertellen over die Sukrin en Steviala? Ik heb daar nog nooit van gehoord, maar ben ook niet zo'n fan meer van kunstmatige zoetstoffen. En ja, ik weet dat stevia een heel leuk plantje is, maar wat vaak verkocht wordt onder de noemer stevia bevat vaak nog het nodige kunstmatige rommel.

Ooit eens een poging gedaan om cake te bakken met Candarel Stevia (3 diabeten op visite), volgens de verpakking zeer geschikt om ook mee te koken en te bakken :+
Het is maar goed dat er geen inbrekers rond liepen, want wat er uit de oven kwam had de consistentie van een baksteen -O-
De smaak was redelijk, maar gaf alsnog een bittere nasmaak. De rommel smaakte ook absoluut niet zoals echte stevia hoort te smaken. Als ik ooit nog eens bak met stevia, denk ik dat ik gewoon maar gedroogde bladeren te weken leg, en dan het zoete aftreksel toevoeg aan wat ik maak. Of het probeer met stukjes gedroogd blad mee te weken in de mix.

Boodschappenlijstje voor de tuin 2019: een nieuwe steviaplant (ze zijn wel heel leuk :) )

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:15

Kijk, naar zoiets zoek ik dus ook. Is die Erythritol in poeder- of korrelvorm te krijgen?
Ja, ik experimenteer ook graag met recepten en minder zoetstoffen/suikers. Zo ben ik gek op panna cotta, maar de originele recepten..... Man het glazuur springt al van m'n tanden bij het lezen :roll:

Inmiddels maak ik het met 50 gram suiker per liter room, dus een mooie 5 gram koolhydraat per 100 gram. Het kan dus wel degelijk :D
En zelf roomijs maken doe ik met 25 gram suiker per 250 ml room. Helaas heb je dan wel knalhard ijs, maar het smaakt ook beduidend minder zoet en daardoor lekkerder vinden we hier :j
Als de room weer wat goedkoper wordt, maar eens kijken of ik dat nog verder omlaag kan brengen door te combineren met de juiste andere smaakmakers en/of zoetstoffen. Dus die Erythritol klinkt zeker interessant :j

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:26

Natuurlijk :D

Basisrecept:
500 ml slagroom
2 blaadjes gelatine
25 gram suiker

De gelatine weken in koud water.
Room en suiker al roerend zachtjes aan de kook brengen. Van het vuur halen en de uitgeknepen blaadjes gelatine toevoegen. Blijven roeren tot de gelatine volledig is opgelost. Al roerend nog wat laten afkoelen.
Dan gieten in de vorm/bakjes welke je wilt gebruiken. Als het genoeg is afgekoeld, minimaal 3 uur in de koelkast om op te stijven.

Voor de smaak kan je eventueel een (gedroogd) vanillestokje meekoken, vanille-essence of de suiker vervangen door vanille-suiker.
Hier is een eetlepel vers citroensap en geraspte citroenschil ook favoriet (wel pas toevoegen nadat de gelatine is opgelost).
Verder zou je eventueel nog eens munt of fruit kunnen proberen, maar dat heb ik zelf nog niet gedaan. Al staan aardbeien nog steeds op m'n lijst :9

Sommige mensen zullen zoveel room als zwaar ervaren, en je kan dit ook maken met 250 ml melk/250 ml slagroom en dan 3 blaadjes gelatine. In dat geval moet je wel blijven roeren tot het afgekoeld is, omdat anders de melk en de room twee afzonderlijke lagen gaan vormen (en dat kan in de vorm alsnog gebeuren).

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:29

Ik zou zeggen, lees je eerst eens in Ketaki. Suiker kun je niet volledig schrappen (hersenen o.a.) en de ervaring heeft geleerd dat 5 gram koolhydraat/per 100 gram over het algemeen goed werkt.

Als je weinig tot zeer weinig koolhydraten wilt eten, moet je je energie halen uit vetten en eiwitten. Je hebt weinig andere mogelijkheden dan. Gelukkig zijn er ook genoeg diëtisten die dit wel inzien en mensen goed kunnen begeleiden.

Bovendien doet niet iedereen dit dieet om af te vallen.
Ik leef als diabeet al jaren op deze manier inmiddels, en kreeg laatst nog complimenten omdat mijn ogen op mijn leeftijd nog geen spoortje schade van suikers tonen. Dus ergens doe ik dan toch iets goed ;)

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Symke en 46 bezoekers