[INFO] Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:21

Droog als in in de bak op het zand de hele dag, het helpt allemaal niets. Zelfs met een verse laag vaseline erop en het was vanochtend toch weer rood van het bloeden. Ik wordt er gek van.


petravdmeerx
Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:22

Ja, ik herken het. Mijn paard had er vroeger ook last van, altijd met het rijden/bewegen ging het open. Doormiddel van de tips in de post hiervoor /bezoek aan de kliniek ging het over.

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:28

Ik kan niet eens rijden op het moment want hij staat nog steeds in het verband wegens hechtingen, die er al weken uit zijn, maar zijn huid zo zwak en gevoelig is, ligt die wond ook heel snel weer open. Ik heb de tip van droogzetters dan ook van mijn da gehad, maar ik dacht ik informeer hier eens of daar ervaring mee is?

Want al even gekeken naar jouw tip maar dat lijkt homeopathisch te zijn en moet ingenomen worden?
Hoe lang duurde het voordat het werkte?
Ik wil graag dat die plekken weg gaan, want hij heeft er echt pijn van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:50



PanamaD
Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:09

Zilverzalf. Hier top geholpen en gebruik het nog steeds af en toe

[o]

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:04

Mokthee van Chevadonyll, werkte bij mij, was ook tijd aan t aanmodderen, duurt wel even voordat je resultaat ziet.

Nouvel
Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 08:06

moklotion van Equiprotecta heeft onze arabo Fries met mok tot aan zijn spronggewrichten er vanaf geholpen.

Als het echt zo erg is dat het tot bloedens toe open blijft gaan zou ik de dierenarts even inschakelen voor het naar binnen slaat.

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 08:58

Dat heb ik ook al gedaan uiteraard, de da ingeschakeld. Daarom ook mijn vraag over ervaring met droogzetters.

Slmt9
Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:11

Hoe gebruiken jullie de zilverzalf?
Ik heb de benen droog gemaakt en dan ingesmeerd. Ik wilde daarna nog iets van klei erop doen omdat mijn paard 24/7 buiten staat.
Heb de Floris klei gekocht, maar dat is zo creamy, ik had verwacht dat het hard werd zoals groene leem.
Beide leek dus niet echt zinvol, dus twijfel even welke ik het beste kan gebruiken. Heb de NAF mudcream ook nog staan, maar ben niet zo’n fan van tea tree op een gevoelig, beschadigd huidje.

SuperRocky
Berichten: 164
Geregistreerd: 16-09-19

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:29

Hallo allemaal, ik ontdekte dat onze pony een paar kleine mok plekjes heeft aan 1 been. Hij is een welsh mountain, met normaal behoorlijke sokken, maar een paar weken geleden voor de 2e keer deze winter geschoren, dus nu kale benen. We hebben hem sinds oktober, dus ik weet eerlijk gezegd niet of hij er vaker last van heeft gehad. Het zijn maar kleine plekjes, maar uiteraard wil ik graag voorkomen dat het erger wordt. Welk product zouden jullie aanraden voor deze plekjes?

SuperRocky
Berichten: 164
Geregistreerd: 16-09-19

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:58

Inmiddels duidelijke vooruitgang; obv wat ik in dit topic las, ben ik dagelijks zilverzalf (van Leovet) gaan smeren, en Pyrogenium gaan geven om van binnenuit te ondersteunen (1x per dag door zijn muesli). Plekjes worden duidelijk minder, hopelijk zijn we er snel weer helemaal van af.

Slmt9
Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:40

Hier gaat het ook goed. Heb de zilverzalf staan, maar ivm 24/7 buiten toch gekozen voor de Naf mudcream en kruiden van horsecomplete. Gaat erg goed. Nog een enkel roze plekje, een enkel korstje en verder groeit de vacht alweer mooi terug.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:45

Ik heb niet alles doorgelezen, maar kwam dit bericht tegen op Facebook van de Kliniek in Emmeloord :

https://www.facebook.com/18290526846297 ... 683980437/


Uitnodiging deelname mok studie...

(Bericht delen wordt gewaardeerd)

Graag willen wij u uitnodigen om met uw paard/pony deel te nemen aan een klinische studie om te bepalen of een speciaal verband meerwaarde heeft bij de behandeling van mok. Deze studie wordt door de Faculteit Diergeneeskunde met ondersteuning van ResearchDrive BV en Grovet in samenwerking met diverse vooraanstaande paardenklinieken uitgevoerd. Wij hopen aan te tonen dat het gebruik van een actieve kool – zilver verband gedurende 14 dagen voor de behandeling van mok leidt tot betere genezing vergeleken met een simpel (niet-actief) bedekkend verband. Voor deze studie zijn wij op zoek naar paarden met mok en eigenaren die ons willen helpen in de zoektocht naar de beste aanpak voor dit hardnekkige probleem!

Klinische studie naar het effect van een actieve kool-zilver verband voor de behandeling van hardnekkige mok (kootholte dermatitis) bij het paard

Heeft u als paardeneigenaar ook te kampen met mok? Bent u ook soms radeloos over wat u ertegen moet doen of wordt u gek van de wisselende adviezen erover? Wassen, insmeren met allerlei zalfjes, scheren, opstallen, etc.

De symptomen van mok zijn goed te herkennen: een rode en ontstoken huid in de kootholte, waarin horizontale kloofjes en korstjes ontstaan. Vaak begint het met een klein plekje; wanneer dit niet tijdig behandeld wordt, kan de hele kootholte en eventueel zelfs de kogel en delen van de pijp aangetast worden. Wanneer mok verwaarloosd wordt, kan de huid in de kootholte verdikken en het been zelfs permanent dik blijven.

De behandeling van mok is helaas niet zo eenduidig als de symptomen. Er zijn veel verschillende middelen en adviezen in omloop, en er is weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de verschillende therapieën.

Welke paarden komen in aanmerking voor deelname?
Warmbloed paarden, die minimaal twee benen met mok hebben, en niet recent zijn behandeld met corticosteroïden zalf.

Hoe kunt u deelnemen?
U belt naar één van de hieronder genoemde dierenklinieken bij u in de buurt en maakt een afspraak (voor bij u thuis of op de kliniek, wat voor u het beste uitkomt).
Uw dierenarts informeert u over de studie en u als eigenaar ondertekent een formulier voor deelname.
Eén van de aangedane benen van uw paard wordt aangewezen om behandeld te worden met een bedekkend verband en het andere aangedane been met het actieve kool-zilver verband.
Op dag 4 en dag 14 komt de dierenarts langs voor een controle onderzoek van beide benen. Hiervan betaalt u alleen het laatste controle consult; het tussentijdse consult op dag 4 is geheel gratis.
U beoordeelt het paard dagelijks en vermeldt uw eigen bevindingen in een dagboekje.
Tot het eerste controle consult (dag 4) moeten de verbanden continu om blijven zitten; dit betekent geen arbeid tot het eerste controle consult (dag 4), stappen aan de hand of onder zadel mag wel
Na dag 4 mag er wel gewoon gewerkt worden zonder verband. Uw paard mag tussen dag 4 en dag 14 per dag maximaal 3 uur zonder verband staan (dwz 3 uur gewerkt worden, of 3 uur op de wei). Om de verbanden na het werk opnieuw aan te brengen krijgt u alle verbandmiddelen gratis verstrekt.

Deelnemende klinieken bij u in de buurt:
- Huisdierenziekenhuis (Paardenkliniek Honselersdijk), u kunt bellen met het volgende telefoonnummer: 0174 – 624544
- Dierenkliniek de Delta in Maasland, u kunt bellen met het volgende telefoonnummer: 010-5920696
- Paardendokters in Zwaanshoek, u kunt bellen met het volgende telefoonnummer: 0252-534 340
- Dierenkliniek Den Ham, u kunt bellen met het volgende telefoonnummer: 0546-672600
- De Graafschap Dierenartsen in Vorden, u kunt bellen met het volgende telefoonnummer: 0575-587870
- Paardenkliniek Emmeloord, u kunt bellen met het volgende telefoonnummer: 0527-613 500
- Faculteit Diergeneeskunde Utrecht, Ambulante Kliniek voor Paarden, u kunt bellen met het volgende telefoonnummer: 030 253 4240
- Dierenkliniek Ridderkerk, u kunt bellen met het volgende telefoonnummer: 085-2731919

Mocht u nog vragen hebben over dit onderzoek, dan kun u zich richten tot de betrokken onderzoekers en de ondersteunende organisatie via info@researchdrive.com

Met vriendelijke groet,
Uw dierenartsen, Research Drive BV en Department of Equine Sciences/faculty of Veterinary Medicine, Utrecht University

Also for your Companion Animal visit;

www.dierenkliniekemmeloord.nl

#paardenkliniek #dressuur #springen #eventing #western #recreatiepaard #paardrijden #arts #dierenarts #dierenartspraktijk #liefdevoordieren #horse #vet #surgeon #animalhospital #equine #equinecenter #equinehospital

Instagram ; Dierenkliniek Emmeloord

xDenies
Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:46

Hallo allemaal, iemand die mij kan helpen? Ik schaam me er een beetje voor ..

De afgelopen maanden is het hier natuurlijk lekker blubberig geweest & helaas ben ik niet zo veel op stal en eerder is het mij niet opgevallen. Ik heb dus het vermoeden dat mijn merrie mok heeft. Het eerste viel mij op dat ze een gekke plek had op haar been en toen ik die van dichterbij bekeek zag ik allemaal korstjes. Ze zijn er gemakkelijk af te krijgen.

Vandaag heb ik alle benen/kootholtes met Betadine gewassen & wat gemakkelijk los ging weggehaald. Ze vond het dikke prima in ieder geval. Daarna goed droog gemaakt en even '' in de föhn '' aka wind gestapt haha. Vervolgens ingespoten met vetericyn hydrogel, iets wat voor een heel hoop goed werkt maar in dit geval ook met een gebrek aan beter denk ik.
Achteraf lees ik veel over sudocreme en denk ik, heh stom. Ik heb haar een uur eerder binnen laten staan zodat het in ieder geval de hele middag & nacht kon intrekken en droog blijven. Ze staan nu in een drogere paddock maarja … de regen hier in Nederland heh (en zelfs dan gaan ze in de blub staan..)

Dus ja ik schaam me er voor dat ik het niet eerder heb gezien of iets, maar oké. Het is er en nu moeten we het oplossen.
Zit ik goed met de verdenking op mok? Andere tips? Ja een droge paddock maarja :Y)

[ img ]

[ img ]

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:53

xDenies schreef:
Hallo allemaal, iemand die mij kan helpen? Ik schaam me er een beetje voor ..

De afgelopen maanden is het hier natuurlijk lekker blubberig geweest & helaas ben ik niet zo veel op stal en eerder is het mij niet opgevallen. Ik heb dus het vermoeden dat mijn merrie mok heeft. Het eerste viel mij op dat ze een gekke plek had op haar been en toen ik die van dichterbij bekeek zag ik allemaal korstjes. Ze zijn er gemakkelijk af te krijgen.

Vandaag heb ik alle benen/kootholtes met Betadine gewassen & wat gemakkelijk los ging weggehaald. Ze vond het dikke prima in ieder geval. Daarna goed droog gemaakt en even '' in de föhn '' aka wind gestapt haha. Vervolgens ingespoten met vetericyn hydrogel, iets wat voor een heel hoop goed werkt maar in dit geval ook met een gebrek aan beter denk ik.
Achteraf lees ik veel over sudocreme en denk ik, heh stom. Ik heb haar een uur eerder binnen laten staan zodat het in ieder geval de hele middag & nacht kon intrekken en droog blijven. Ze staan nu in een drogere paddock maarja … de regen hier in Nederland heh (en zelfs dan gaan ze in de blub staan..)

Dus ja ik schaam me er voor dat ik het niet eerder heb gezien of iets, maar oké. Het is er en nu moeten we het oplossen.
Zit ik goed met de verdenking op mok? Andere tips? Ja een droge paddock maarja :Y)

[ [url=m/kw53du.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LMsh8P.jpg]Afbeelding[/url] ]



This sowieso mok . Want mok is een verzamelnaam voor been aandoeningen die korstjes / wondjes veroorzaken. This alleen uitzoeken welke variant mok het is .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

NinaCharlie
Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:46

Ik zou overdag als die paddock echt zo nat is de Mudboots van Woofwear of Turnout Boots van Le Mieux gebruiken en dan wanneer ze op stal staat goed afdrogen en laten luchten of anders een flinke lik sudo erop.

En Mokcure pillen kun je proberen. Mok komt vaak van binnenuit.


[ img ]

[ img ]

xDenies
Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:52

Helaas is dat niet mogelijk, huidige paddock is wel grotendeels droog. Mokcure pillen, daar heb ik nog nooit van gehoord? Een tip wat betreft een goed merk?

@ Absolem,

Bedankt voor je uitleg. Ik bedoelde meer dat het niet een schimmel of dergelijke kan zijn. Ik heb wel eens gezien dat een paard schimmel had en die had ook plukjes haar met ''huid'' wat er gemakkelijk af ging. Dat was echter in de hals.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:54

Mijn paard had vorige week wat korstjes aan 1 been. Ingesmeerd en zo gelaten. 3 dagen later zit ze helemaal onder aan 3 benen |o . Wist niet dat het zo snel kon gaan.

Heb gescrubd met betadine, goed droog gemaakt met een handdoek en flink wat Sudocreme.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

NinaCharlie
Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:56

Wat is niet mogelijk? De sokken, het afdrogen of het luchten? Als je dit paard niet kan voorzien van een droge omgeving of zijn benen kan beschermen tegen de nattigheid vrees ik dat je nog wel even doormoddert hiermee. Met enkel de pillen red je het vaak niet, is puur ter ondersteuning (als het al werkt want.. homeopatisch, ik vind ze wel fijn).

Mok kan naar binnen slaan en dan ben je verder van huis.

https://www.paardendrogist.nl/product/cure-mok/101702/

Edit: inderdaad, mok breidt vaak sneller uit dan je met je ogen kunt knipperen, heeeel irritant.

De paddock kan droog zijn maar dit wisselvallige weer werkt ook niet mee. Ze gaan vaak met hun kont in de regen staan en dan regent het precies de kootholtes in.

xDenies
Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:59

Helaas is het voor mij wegens omstandigheden niet mogelijk om iedere dag aanwezig te zijn op stal om sokken aan & uit te doen. Ik heb dit paard al 10 jaar in mijn bezit en dit is voor het eerst dat ze dit heeft gezien ze ook in een overmatig natte paddock heeft gestaan. Dat laatste is nu verbeterd dus zal de rest ook zeker wel verbeteren.

Ik ga ook zeker niet alleen met pillen werken, ik was benieuwd naar wat dit is omdat ik er nog nooit van gehoord heb (ben alleen bekend met het stukje zalven en droog houden). Het is dus zeker niet de bedoeling om met 'alleen pillen' te werken.

Bedankt in ieder geval voor je informatie! :)

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

NinaCharlie
Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:03

Is begrijpelijk hoor, niet iedereen heeft die luxe om zo flexibel te zijn. Geen stalgenootjes of stalbaas die je kan vragen? Evt tegen een kleine vergoeding?

En als dat echt allemaal niet lukt dan gewoon goed drooghouden bij binnenkomst. Niet elke dag wassen met betadine. Sowieso zo weinig mogelijk wassen. Je kunt bijv wel een aantal dagen sudo smeren (en dan niet zuinig doen) en dan na 3/4 dagen een keer wassen met Badedas. Dat is veel minder heftig dan betadine. Dan eens kijken hoe de huid er voor staat. Elke dag uiteraard een schone, droge handdoek gebruiken en na gebruik heet wassen. :)

xDenies
Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:10

Nee helaas is dit al een langere periode (door auto-ongeluk) en daarom voel ik me ook ontzettend schuldig dat ze nu dus mok heeft. Er heeft een hoop meer geheerst op stal en daar fluit ze door heen en dan nu dit. Dus het is even roeien met de riemen die we hebben. Een stalgenootje zou ik kunnen vragen of ze het in ieder geval een keertje extra wilt droogmaken en insmeren maar ik kan niet verwachten dat ze het zo grondig doen als ikzelf.

Ik heb het alleen vandaag met Betadine gewassen omdat ik het even grondig wilde aanpakken. Omdat ik las dat Betadine uitdroogt wil ik het daar inderdaad bij laten. Eventuele modder er dus alleen afborstelen? Of een andere tip? Voel me echt een beetje een paardenleek :')
Er gaat een stapel handdoeken naar stal in ieder geval.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Slmt9
Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:42

Ik gebruik de mudcream van Naf, mijn paard staat 24/7 buiten. De creme is waterafstotend en de tea tree vind ik altijd goed werken bij bacteriën. Het is het eerste middel dat ik gebruik en werkt hier heel goed.

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:37

Hee iedereen,
Nieuw hier op de topic , nu heb ik mijn paard zonet haar benen opgeschoren & komt dit er onder vandaan. Had al in de gaten dat er viezigheid zat. Dacht opgedroogd zand.
Na het scheren gewassen en het blijft hetzelfde. Ook is het gevoelig voor mijn paard.

Is dit mok of opgehoopte huidschilfers?
En hoe behandel ik dit dan het beste?

Heeft 4 maanden op een stalling gestaan waar welzijn van het paard niet voorop staat & staan de paarden tot hun knieën in de blubber sinds dien heeft ze deze plekken op al haar benen, zowel voor als achter.

Sinds 2 week verhuist en heb het al 1x gewassen ( zaten er nog een halve cavia om de benen heen ) en kreeg het er toen ook al niet echt af en ze vondt het niet heel prettig als ik er even overheen ging om te kijken of ik ze er makkelijk af kon halen.

Iemand een idee?

[ img ]

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

Brittjuh97
Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:47

Xxjonique schreef:
Hee iedereen,
Nieuw hier op de topic , nu heb ik mijn paard zonet haar benen opgeschoren & komt dit er onder vandaan. Had al in de gaten dat er viezigheid zat. Dacht opgedroogd zand.
Na het scheren gewassen en het blijft hetzelfde. Ook is het gevoelig voor mijn paard.

Is dit mok of opgehoopte huidschilfers?
En hoe behandel ik dit dan het beste?

Heeft 4 maanden op een stalling gestaan waar welzijn van het paard niet voorop staat & staan de paarden tot hun knieën in de blubber sinds dien heeft ze deze plekken op al haar benen, zowel voor als achter.

Sinds 2 week verhuist en heb het al 1x gewassen ( zaten er nog een halve cavia om de benen heen ) en kreeg het er toen ook al niet echt af en ze vondt het niet heel prettig als ik er even overheen ging om te kijken of ik ze er makkelijk af kon halen.

Iemand een idee?

[ [url=m/48YzU4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zelf zou ik de dierenarts laten komen, als ze dit op alle benen heeft en het is gevoelig moet je niet aan huidschilfers/mok gaan pulken. dan kan er een ontsteking ontstaan die in het ergste geval naar binnen schiet.

daarnaast kan ik nou niet echt zien of dit mok of huid schilvers zijn, is altijd moeilijk te bepalen vanaf een foto.

mocht je wel zelf willen proberen zou ik voornamelijk betadine shampoo gebruiken en daarna droog föhnen. misschien ken je keratine shampoo ? ( dat gebruiken wij op het werk bij de clienten die veel hoofdhuid schilvers hebben) dit mag je niet dagelijks gebruiken of lang. weet alleen niet of je dit zonder recept kan krijgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avanti, elin2412, Zippo_M en 29 bezoekers