Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:54

Drachtig ziet ze er niet uit, maar als ze echt ver heen zijn kunnen ze het lang verstoppen. Ook de uier lijkt mij niet de uier van een drachtige merrie. Paardenmelk smaakt zoet, zeker niet zout. Maar meten is weten!

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:57

Ik zou haar ook door de molen laten halen bij een dierenkliniek, ik schrok ook best wel van de filmpjes.
Is ze al ontwormd? Anders dat sowieso even doen. Fibrebeet heeft bij mijn ondervoede Fries goed geholpen.
Ik denk ook niet dat ze drachtig is.

Overigens echt top dat ze nu bij jou staat en je zo je best voor haar doet!

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:15

Hannanas schreef:
Popstra schreef:
Beter???? Ribben mag je niet zien!


Ik vind inderdaad op die paspoort foto’s het paard er beter uit zien.
Betere verdeling van spieren en spierspanning, een betere houding en stand hele lijf. Ondanks de ribben :)
ah zo. Mij vielen vooral de ribjes op :D

Flubberboot

Berichten: 2866
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:16

LyonaHorse schreef:
Toen ze bij mij kwam zag ze er hetzelfde uit als nu, alleen magerder. Hoe kan het dat ze eerst beter in elkaar zat en er nu dan slechter uitziet? Ik weet niet wanneer de foto's uit het paspoort zijn gemaakt, maar ik vermoed toen ze net in NL was, want toen is het hele paspoort gemaakt. Ik denk dat er bij de handelaarster heel wat mis is gegaan, zou dat kunnen? Ik hoor nu van iemand anders dat de handelaarster niet goed voor haar paarden zorgt en ze zelfs mishandelt.....
Ik weet niet hoe het dan komt dat ze er nu zo uitziet, maar zoals ze nu is, is ze sinds ze bij mij is dus altijd geweest, alleen magerder.

Compensatie wegens ongemak/pijn kan enorm veel met de bespiering van een paard doen. Ik zou er een dierenarts bij halen en even flink wat vetjes kweken maar dat was je al van plan. Ik ben benieuwd wat er uit het da onderzoek gaat komen!

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:06

Paardenmelk is idd zoetig, misschien heb je aan iets anders geproefd :o
Een eventuele uierontsteking zou ook kreupelheid kunnen veroorzaken al verklaard dat niet waarom ze zo enorm lijkt vast te zitten. Het hoofd hoog dragen,rug wegdrukken, moeilijk kunnen ondertreden zou kunnen duiden op bekken problemen (lumbosacraal/SI)

Ik wil jullie in ieder geval succes wensen. Mira mag in haar hoefjes knijpen met zo'n lief baasje.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:14

Paarden kunnen ook zonder dracht/veulen vloeistof uit hun uier hebben.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:06

Kleine stapjes. Stappen over balkjes, ook achteruit om het bekken in beweging te brengen. Het valt me op in de filmpjes dat de achterhand veel grotere passen maakt en veel sneller is dan de voorhand. Het gevoel is dat zij zichzelf overloopt. Door dat overlopen zie je dat onstabiele in de voorhand, het zou me zomaar niet verbazen als dat snel kan verbeteren.
Ik heb geen fluit verstand van hoe een quarter in elkaar hoort te zitten en hoort te lopen, maar het valt me op dat zij in haar beweging haar schoft niet lift. Als ze dat gaat doen wordt het makkelijker voor haar om haar voorhand te gebruiken. Ik denk dat je dit kun bereiken met rechtrichten en misschien kan een osteopaat je ook helpen met losmaken en oefeningen.
Veel bokkers adviseren de medische mallemolen voor je begint. Ik heb daar een andere mening over; begin met kleine stapjes en deal met wat je tegenkomt. Neem je tijd, maak eens in de drie maanden of zo goed pas op de plaats bepaal je koers en ga verder.
Dit een prachtbeest en je kunt met haar vast veel plezier gaan beleven

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 21:21

Dank jullie wel weer voor de reacties! Dus jullie denken niet dat ze drachtig kan zijn? Ik ga het wel door een dierenarts laten checken. Ze vind het trouwens helemaal prima als ik eraan zit. Is paarden melk vanaf het begin al zoet? Wat het is nog zo weinig, is ook moeilijk te proeven.
Ik denk zelf dat het wel zou kunnen aangezien ze in Italie dus fokmerrie is geweest, en de afgelopen twee jaar veulens heeft gehad. Kan de hengst zo maar zijn ontsnapt. Maar we weten pas iets zeker als de dierenarts is geweest natuurlijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 01:43

Verbaasd me niet dat mensen je een en ander kunnen vertellen.

Maar het paard kan er niks aan doen. Ik vind de filmpjes ook niet best en zou een algehele check doen. Is je Frans heel goed? Dat je dus met je arts goed kan overleggen??

Hoe heet ze, Jes?? Hier op Bokt zit ook in Fr en haar man is volgens mij paarden/veearts. Misschien kan je haar tips vragen voor jouw omgeving?

Drachtig zou ik zo niet zeggen, maar alles kan. Als je weet welke maand ze naar Nederland is gekomen. Of het moet daarna zijn gebeurt, maar dan kan je een beetje uitrekenen hoever dat zou moeten zijn.

En stel dat ze pijn heeft en ze komt daar vanaf, kan ze ook al enorm opknappen.

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 08:10

Dank je wel voor de tip! Ik kom er denk ik wel uit qua dierenarts.
Mira is eind december 2021 naar nederland gekomen.
De reden dat ik denk dat ze drachtig zou kunnen zijn is dat haar buik wel iets is veranderd. Ze is niet dikker, maar buik lijkt groter... En ook toen ze hier kwam was haar uier volgens mij niet zo groot. Zeker niet zo als nu. En er komt dus een klein beetje wittig vocht uit wat melk zou kunnen zijn. Ik heb nog nooit zelf een drachtige merrie meegemaakt dus ik heb niet zo veel ervaring, maar ik lees er wel onwijs veel over, en ik lees mee in o.a. dikke buiken topic en merrie kijk topics.

Zelf is Mira in half januari geboren, dus qua tijd van het jaar zegt het weinig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:11

Gezien de beperkte bespiering op de hals en de manier van lopen, denk ik eerder aan een probleem verder naar voren. Achter beweegt ze nog relatief los, te los voor een paard met si of bekken probleem. Ik zou kreupelheidsonderzoek laten doen en hals en rug op de foto laten zetten.

Betreft de opgezette tepels, heeft ze ook een beetje wallen onder de ogen? Dit kan vochtophoping van afvalstoffen zijn.

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 08:18

Interessant @Tessebes! Ik ga haar door de dierenarts helemaal laten bekijken, want zelf heb ik geen idee waar het probleem zit. Zonder jullie had ik het nauwelijks opgemerkt.

Vinden jullie dat haar buik is veranderd op deze foto's? Nu zie je wel heel goed dat idd haar bouw en bespiering beter klopt op de eerste foto. Ik ben wel benieuwd hoe dat kan...
Afbeelding
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:39

Het heeft geen zin om daar over de gokken.
Ja, de buik is anders maar ze wordt ook anders gevoerd. Een drachtige merrie verliest normaalgesproken ook geen melk tot evtl. op het allerlaatst. Wel zou het die rare vorm rond de staart kunnen verklaren (banden verslappen).
Gewoon even de DA vragen om te checken voor de zekerheid. Je zal niet de eerste zijn met een verrassingsveulen waar niets van te zien was.
Als het geen veulen is en uiterontsteking uitgesloten is dan kun je die melk verder negeren, sommige merries houden dat de rest van hun leven.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:57

Ik vind haar helemaal niet drachtig ogen... Wel duidelijk kreupel op de filmpjes, wat spieratrofie in de bovenlijn kan verklaren. Dat komt namelijk vaak voor bij paarden die (langdurig) pijn hebben.

Ik zou in eerste instantie goed kreupelheidsonderzoek laten doen bij een kliniek, dat moet in Frankrijk ook kunnen lijkt me :o

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:59

Bij twijfel gewoon checken, dat is een kleine moeite naast de grotere geplande onderzoeken. Een stalgenootje kocht een paar jaar terug ook een broodmagere merrie zonder enkele vorm maar daar stond ook ineens een veulen naast. Ook daar was het alleen maar duidelijk omdat ze ineens de banden verslapte.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:21

Ik zeg niet dat ze niet drachtig is, ben geen dierenarts, maar ik weet wel dat paarden die ondervoed geweest zijn echt last kunnen hebben van een verstoring in maag en darmen en daar kunnen ze ook een bollere buik van krijgen.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:26

Ten eerste Lyona wat ik echt even wil benoemen hier, deze merrie mag zoooooo blij zijn met jou! Geweldig hoe je je eigen voor haar inzet en haar echt een kans wil geven, kan ik alleen maar lof voor hebben. <3

Ik denk dat je haar ook in de eerste instantie beter helemaal door een DA binnenste buiten kan keren. De filmpjes waren inderdaad zoals de meeste zeggen niet best. Voor dat je met haar voer weer te werk wil gaan laat haar alsjeblieft eerst die onderzoeken doen. Stel dat ze PSSM2 heeft vraagt dit een dieet namelijk. Ik zou ook gewoon alles op de foto zetten, duur grapje, maar je weet dan meestal wel waar je gelijk aan toe bent.

Drachtig denk ik dat ze niet is, maar je kan haar dan ook gewoon laten opvoelen. Dat is dan naast die onderzoeken overigens een kleine moeite.

Ze mag in haar hoefjes klappen met jou nogmaals. Wat zit je ook prachtig! Jaloers! :o

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:30

Ik zat me trouwens te bedenken dat mijn paard die vanuit het vlakke NL kwam ook zeker 3 maanden half-kreupel was door de spierpijn van het andere landschap. Misschien speelt dat ook nog mee?

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 10:35

Sizzle schreef:
Ik zat me trouwens te bedenken dat mijn paard die vanuit het vlakke NL kwam ook zeker 3 maanden half-kreupel was door de spierpijn van het andere landschap. Misschien speelt dat ook nog mee?


Ze heeft maar 6 weken in Nederland gestaan, daarvoor Italie. Weet niet of het daar vlak was...

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:02

Bowo schreef:
Ik zie naast de genoemde dingen ook een huntersbump. Voordat er verder wordt getraind, zou ik eerst willen uitsluiten dat er geen onderliggende schade is. Zeg maar de vraag, is het de oorzaak van de slechte bespiering, of het is 1 van de symptomen van compensatie (wat dus eventueel wel opgelost zou kunnen worden met training, mits de oorzaak van de compensatie wordt weggenomen)


Wat ik me ook afvroeg bij die huntersbump (heb er mss over gelezen): is ze goed ontwormd tegen bloedwormen? Vele jaren geleden had ik een paard met ook zo'n verdikking, en de diagnose was bloedworm. Na behandeling was het weg. En dan is het ook logisch dat je een mager paard blijft houden, ondanks alle voer die je erin pompt.

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 11:25

De handelaarster in NL heeft haar ontwormt, maar ik weet niet meer in hoeverre ik haar moet vertrouwen. Ik ga ook maar een wormenonderzoek doen... Wordt een dure grap allemaal, maar Mira is het waard.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:45

LyonaHorse schreef:
De handelaarster in NL heeft haar ontwormt, maar ik weet niet meer in hoeverre ik haar moet vertrouwen. Ik ga ook maar een wormenonderzoek doen... Wordt een dure grap allemaal, maar Mira is het waard.


Dat zou ik sws zeker doen. Hele lijf laten bekijken en bloed laten afnemen zijn beste eerste stappen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:13

LyonaHorse schreef:
De handelaarster in NL heeft haar ontwormt, maar ik weet niet meer in hoeverre ik haar moet vertrouwen. Ik ga ook maar een wormenonderzoek doen... Wordt een dure grap allemaal, maar Mira is het waard.

Boedworm zie je vaak niet in de ontlasting omdat die ingekapseld in de darmen zit.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:28

Sommige kweekmerries verliezen de rest van hun leven vocht uit de uier. Haar uier ziet er niet uit als die van een drachtige merrie. Ter vergelijking: even tietfoto's van mijn drachtige merrie.
Afbeelding
achteraanzicht


Afbeelding
zijaanzicht


Afbeelding
onderaanzicht

Maar elke merrie is natuurlijk anders.
Nu bij het ondereen plaatsen van de foto's van Mira vind ik nog meer dat ze er eigenlijk op de foto in het paspoort nog beter uitziet dan nu...
Bloedworm zie je niet in de mest. Eens ontwormen met Equest.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:31

Gewoon een equest ontworming er in nu.
Voor mij oogt ze niet drachtig. Uiers zijn ook gewoon klein en leeg.