Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 14:31

Ik heb sinds 6 maanden een merrie van bijna 4.
Ontzettend braaf, en toen ik na een paar weken een passend zadel had heb ik het rijden opgepakt.
Half oktober nog een keer de zadelmaker laten komen en begonnen met lessen.
Na een paar weken merkte ik op dat ze af en toe een gek huppeltje had, maar kon mijn vinger er niet op leggen en mijn instructrice ook niet.
Ook werd ze wat kribbiger met opzadelen en loopt ze naar achter met opzadelen.
Ik heb haar toen nog 1x geprobeerd te rijden en stappen ging prima, maar toen ik wilde aandraven bleef ze bokken en steigeren.
Dus heb ik een afspraak gepland met de zadelmaker omdat ik het idee had dat het zadel toch niet lekker lag.
Nu ben ik nog 1x gaan rijden met bareback pad en 1x zonder zadel, maar ook dan blijft ze bokken en steigeren dus ben er meteen afgegaan.
Bij het longeren loopt ze wel goed en lijkt nergens last van te hebben.
En nu? Wat kan het zijn?
Zal ik een osteopaat laten komen? Toch de dierenarts of meteen naar de kliniek?

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:39

Heb je bij aankoop foto’s laten maken van hals en rug?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:40

Naar de kliniek en op de foto laten zetten. Dan pas kan je oorzaken uitsluiten. Als ze niks mankeert moet je goed naar het zadel (opnieuw) gaan kijken. Als dat allemaal uitgesloten is kan je het in gedragsproblematiek gaan zoeken, eerder niet. Je zal niet de eerste zijn met een jong paard met rugproblemen. Dat moet je echt eerst uitsluiten.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:42

Idd foto’s zijn belangrijk hier, het kan vanalles zijn. Van kissing spines tot ontstoken haarvaatjes (een paard bij ons had hier zoveel last van dat hij wel een stier leek eens opgezadeld!). Het kan dus ernstig zijn of helemaal niet. Ik zou foto’s laten nemen!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:44

gek huppeltje?
dat klinkt me bekend in de oren.
mijn ruin begon daar vroeger mee toen hij een zadel op had wat te krap was.
en ik het ook nog eens te ver naar voren legde waardoor de schouder bekneld werd en de voorwaartse beweging van het voorbeen beperkt.
kijk dus echt goed of je het zadel voldoende ver naar achter hebt liggen.
heb je eventueel een foto van paard met zadel?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:47

Toch een zadelpasser laten komen, een andere eventueel want dit gedrag komt heel vaak door een slecht(er) passend zadel en kan heel snel gaan bij dieren die nog niet zolang in training zijn. En het werkt lang door , dat merk je ook dus eerst een echt goede zadelpasser, eventueel in combinatie met onderzoek van de rug . Ontstoken rugspieren, atrofie kan veel zijn maar het dier probeert je duidelijk te maken dat er iets goed fout zit .

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:50

Op de kliniek foto's laten maken. Niet alles is helaas te zien door een fysio of osteopaat.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:13

Gelijk inladen en naar de kliniek. Een paard kan niet praten en zal op deze manier laten zien dat ze pijn heeft. Een zadel wat net niet helemaal lekker ligt zal (meestal) niet zulke heftige reacties veroorzaken. Behalve als ze door een slecht passend zadel icm regelmatig rijden al daadwerkelijk rugpijn heeft gekregen.

Edit; ik zou zeker niet alleen röntgenfoto's laten maken. Laat je paard volledig checken, op de röntgen zie je maar een klein deel aan problemen.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:02

Foto’s maken, ostheopaatje erbij, tandarts. Als al die dingen uitgesloten zijn en ze doet het nog steeds dan een keer niet zo lief zijn. Met mijne ook gehad, stijgeren, trappen met opstijgen, bokken etc. Volledig laten controleren. Niks aan het handje. Daarna er weer opgestapt heb haar 2x een goede tik moeten verkopen (lees: het is een super dominante merrie, dat is ook nog een ding). Daar schrok ze zo van dat daarna er nooit meer wat gebeurd is. Nu geeft ze het duidelijk aan als haar iets niet lekker zit. Dan gaat ze staken. Dan laat ik dr weer ff behandelen door de osteo en kunnen we weer door.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:45

Suzanne F. schreef:
Naar de kliniek en op de foto laten zetten. Dan pas kan je oorzaken uitsluiten. Als ze niks mankeert moet je goed naar het zadel (opnieuw) gaan kijken. Als dat allemaal uitgesloten is kan je het in gedragsproblematiek gaan zoeken, eerder niet. Je zal niet de eerste zijn met een jong paard met rugproblemen. Dat moet je echt eerst uitsluiten.


Helemaal mee eens. De enige juiste procedure om alles uit te kunnen sluiten.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 16:41

Liiesjjj schreef:
Heb je bij aankoop foto’s laten maken van hals en rug?

Nee alleen klinisch gekeurd helaas.

Ze gaat volgende week donderdag naar de kliniek, ik ben erg benieuwd (maar ook bang voor de uitslag).
Ze heeft ondertussen ook nog flink last van patella fixatie ondanks het binnendoor bekappen.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:46

Goed dat je na de kliniek gaat. Eerst een duidelijk diagnose krijgen en daarop een plan (laten) maken met eventueel zadelfitter en osteopaat. Hoop dat het mee valt...

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:14

Een paard van een kennis van mij was het liefste dier ooit, tot je erop ging zitten. Hij klapte achterover en werd gevaarlijk tot je er af lag. Dit gedrag was niet logisch dus ze heeft zijn hele rug op de foto gezet. Niets te zien. Uiteindelijk heeft ze hem om deze reden in laten slapen en voor sectie naar utrecht gestuurd. Daaruit bleek dat hij een van zijn wervels tussen de schouderbladen had gebroken. Dat is niet te zien op foto's en niet te behandelen. Maar het verklaarde wel het gedrag. Het arme beest moet enorme pijn gehad hebben constant en dan nog een ruiter erop was te veel.

Ik hoop dat die van jou iets simpels heeft en dat het makkelijk op te lossen is. Maar negeer nooit pijnsignalen en neem ze altijd serieus! Ook voor je eigen veiligheid!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:23

Ik heb patella fixatie vaker gezien in combinatie met SI klachten. Ben benieuwd wat er uitkomt bij de kliniek.

En ik blijf het zeggen in de bijna 20 jaar dat ik op bokt zit en ik hoop dat nog velen dit lezen: ALTIJD ook röntgenologisch laten keuren, ook rug en hals. Nee het sluit niet alles uit maar kan wel veel ellende en verdriet voorkomen.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 22:07

Suzanne F. schreef:
Ik heb patella fixatie vaker gezien in combinatie met SI klachten. Ben benieuwd wat er uitkomt bij de kliniek.

En ik blijf het zeggen in de bijna 20 jaar dat ik op bokt zit en ik hoop dat nog velen dit lezen: ALTIJD ook röntgenologisch laten keuren, ook rug en hals. Nee het sluit niet alles uit maar kan wel veel ellende en verdriet voorkomen.

Ja.. . Hier heb ik wel van geleerd.
Het is misschien naïef geweest om te denken dat röntgenologisch bij die jonkies niet zo nodig is.

Morgen naar de kliniek, ben erg benieuwd (en gespannen)!

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:01

Succes!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:06

Heel veel succes voor morgen!! Hopelijk krijg je iig duidelijkheid voor waar dit gedrag vandaan kan komen. En hopelijk is er dan ook iets mee te doen dat het weer goed komt :)

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:54

Veel succes morgen! Ik duim mee voor een goede uitslag...

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:06

En? Hoe was het vandaag?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:21

Ik ben ook heel benieuwd.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:43

Ben ook erg benieuwd naar de uitslag, hoop dat deze niets geks weergeeft en je verder kan zoeken op gebied van osteopaat/tandarts/zadelmaker :o. Iniedergeval al goed op weg met het laten maken van foto's!

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 19:41

Nou de da vermoedt dat het toch haar knieën zijn.
Na haar ontsteking had ze duidelijk meer last van haar knie op slot en kreeg hem er echt niet meer af.
Nu heeft ze dus overduidelijk last van haar knie (da mocht er niet teveel aanzitten) en hij gaf aan dat ze natuurlijk meer pijn krijgt als er gewicht op komt.
Er zijn toch ook foto's van haar rug gemaakt en daar is toch iets te zien.
Volgens de da nog geen kissing spines, maar vind het er niet zo hoopvol uitzien eigenlijk en denk persoonlijk dat het misschien een combinatie is van beiden, maar da focust zich nu op de knieën.
Ze zijn ingespoten met ontstekingsremmers en nu voorlopig alleen stappen en dan over 3 en halve week terug, dan wil hij onder het zadel kijken of het verbeterd is, en ze beter loopt en geen pijn meer heeft en vervolgens orthopedisch beslag.

Hier wat foto's van haar rug:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:56

Kissing spines kun je in sommige gevallen tegenwoordig goed aan opereren. Mocht dat uiteindelijk nodig blijken. Hopelijk knappen de knieën op.

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:20

Ach wat balen. Hopelijk knappen de knieën op.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:41

Wat sneu. Zou best een combi kunnen zijn inderdaad. Rug ziet er ook niet geweldig uit, je ziet al botvernieuwing tussen de wervels, die witte randen. In deze mate wordt het al Kissing spines genoemd trouwens. Zie hier, daar staat ook een foto die veel lijkt op die van jou: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/k ... j-paarden/

Maar ik zou eerst de knieën helemaal over zien te krijgen en dan heel goed gaan kijken naar een goed passend zadel en heel correct over de rug rijden of eerst aan de hand trainen. Het kan heel goed dat de rug komt door de knieën. Het kan ook andersom zijn trouwens. Is vaak een kip en ei verhaal.