Hoe pssm testen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Hoe pssm testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 16:55

Vandaag heb ik een afspraak gemaakt met de dierenarts voor volgende week om mijn pony te laten testen op pssm. Ik herken alle symptomen op pssm.eu. nu gaat me dat rond de 200/250euro kosten. Ze doen het dmv biopt en oefeningen en bloedtest. Nu zag ik ergens dat je ook een stukje manen kan opsturen naar een lab, is dat wel betrouwbaar? En als het zo simpel is/kan waarom doet de dierenarts dan zoveel werk ervoor?


puppy1128
Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:12

Geen biop doen. Via CAG in Duitsland kun je manen met haarwortel sturen. Zowel voor pssm1 als pssm2. Voor pssm2 krijg je gelijk uitslag welke variant(en) je paard heeft en je zit niet onnodig in een paard te snijden met een mogelijke spierziekte.

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:13

Goede1986 schreef:
Vandaag heb ik een afspraak gemaakt met de dierenarts voor volgende week om mijn pony te laten testen op pssm. Ik herken alle symptomen op pssm.eu. nu gaat me dat rond de 200/250euro kosten. Ze doen het dmv biopt en oefeningen en bloedtest. Nu zag ik ergens dat je ook een stukje manen kan opsturen naar een lab, is dat wel betrouwbaar? En als het zo simpel is/kan waarom doet de dierenarts dan zoveel werk ervoor?


Ligt er aan welke pssm er is een speciaal topic pssm 1 is de test niet zo duur

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:19

Je komt nu terecht in 2 kampen.

Het ene kamp vertrouwt de dna-testen, ondanks dat ze nog niet peer-reviewed gevalideerd zijn, omdat ze in vrijwel alle gevallen een hoop dingen verklaren (en in de gevallen dat het niet zo is, het vrijwel altijd om jonge dieren gaat). Niet alle varianten van pssm2 worden nog herkend omdat het een collectie van spierziekten is, maar verreweg de meeste wel.

Het andere kamp verklaart de dna-testen zinloos omdat ze dus nog niet peer-reviewed gevalideerd zijn en vertrouwt op biopten. Het nadeel van biopten is het litteken, de mogelijke spierschade, de kans op een heftige pssm2-aanval en het feit dat het dier op dat moment symptomatisch moet zijn om een positieve uitslag te krijgen. Ook geeft het geen duidelijkheid over welk type pssm je dier exact heeft, terwijl er wel verschillen zitten in training en voeren.

Een biopt geeft nooit een vals-positieve uitslag, maar wel regelmatig een vals negatieve uitslag en is invasief.
Een dna-test geeft zelden een vals-positieve uitslag, dit zijn de dieren die nooit symptomatisch worden gedurende hun leven, maar het komt wel voor. Of ze het niet hebben of het niet tot uiting komt zijn de meningen over verdeeld. Het heeft bij de meeste rassen ook zelden een vals-negatieve uitslag, ijslanders uitgezonderd. Dit moet nog beter, maar er zijn nog meer genen van toepassing die hetzelfde klinische beeld geven terwijl het wel een andere afwijking betreft dan waarop getest wordt, dit zijn de vals-negatieve uitslagen. Het voordeel van een dna-test is dat het volledig niet-invasief is, er hoeven enkel wat haren voor getrokken te worden. Ook is het niet moment-afhankelijk en hoeft het dier dus niet symptomatisch te zijn op het moment van afname om een betrouwbare uitslag te krijgen.

PSSM1 is wel gevalideerd en deze dna-test wordt door alle kampen als eerste testoptie gezien, dus voor het biopt. Zonder pssm1-negatieve uitslag zou ik nooit een biopt laten afnemen, vanwege de eerder genoemde nadelen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 12-10-20 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 17:19

puppy1128 schreef:
Geen biop doen. Via CAG in Duitsland kun je manen met haarwortel sturen. Zowel voor pssm1 als pssm2. Voor pssm2 krijg je gelijk uitslag welke variant(en) je paard heeft en je zit niet onnodig in een paard te snijden met een mogelijke spierziekte.


Heb je voor mij de link daarvan?

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 07:43


Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Ipsilonka
Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hoe pssm testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:09

Ik heb in mijn onwetendheid een biopt laten doen. En daarna ook nog de manen opgestuurd. Biopt zou ik nooit weer doen bij een paard ivm de schade :o

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Hoe pssm testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:50

PSSM1 heb ik laten testen bij van Haeringen laboratorium in Nederland, kostte €50,-
Ik moest +/- 50 haren uit staart of manen trekken (incl haarwortel) en deze opsturen.
Ik heb ook in Duitsland geïnformeerd, hier is het wel goedkoper. Bij beide Laboratoriums duurt de uitslag nu langer ivm Coronakweken die er ook onderzocht worden.

Vrouwke & Noa <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris_123, Lui_, xAnthea, Zilfstar en 59 bezoekers