Behandeling mijten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hiskedaan
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-10-20

Behandeling mijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 18:46

Hoi ik hoop dat iemand mij kan helpen,ik heb de afgelopen weken mijn Fries behandeld tegen schurftmijt met Ivomec (vastgesteld door de dierenarts).Nou ging na de 2e behandeling haar huid heel erg schilferen ik heb gebeld met de dierenarts die zei dat dat normaal was omdat de huid ging vernieuwen.Het ging de afgelopen 2 weken een stuk beter tot ik vandaag onder haar vacht deze plek tegen kwam.Weet iemand wat ik hier aan kan doen tot ik maandag de dierenarts ga bellen?


Hiskedaan
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 18:48


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:53

Waar zit de plek?

Hoe is de mijt vastgesteld?

Dit soort aandoeningen kunnen 1001 oorzaken hebben.

Als de huidige behandeling niet aanslaat zou ik een afkrabsel laten nemen zodat goed gekeken kan worden of dit om beestjes of bijvoorbeeld een schimmel gaat.

Hiskedaan
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 20:09

De plek zit boven op haar bil/rug,de dierenarts had een afkrabsel genomen en onder de microscoop bekeken en zei dat het ging om schurftmijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:16

Gezien de plek denk ik aan rainrot/regenschurft.

Staat ze met deken?

Mijten zijn hele nare beestjes maar in feite zijn ze opportunistisch. Een gezond paard krijgen ze niet snel vat op. Heeft je paard een lagere weerstand en een zwakke plek op de huid door bijvoorbeeld nattigheid dan is het feest.

Mijten kan je ook goed behandelen met anti vlooienmiddel (pipetten/druppels) voor honden. Dat is ook minder agressief voor het lichaam dan iets laten spuiten door de dierenats.

Mijten hebben een cyclus en alleen de levende mijten gaan dood. Eieren blijven onaangetast. Daarom moet je behandeling altijd herhalen.

Omdat de huid al zo week is zou ik niet wassen maar haar onder een deken zetten en de plek behandelen met anti vlooien pipetjes voor honden.

ellepel
Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:41

er is toch al met ivomec behandeld?
dan is nog een keer wassen wel erg dubbelop ,al moet ivomec bij mijn weten ook na 7/14 dagen herhaald worden.
ik vind de plek boven op bil/ rug geen typische plek voor de schurftmijt. .
en zou daar al helemaal geen pipetje voor honden op doen,sorry :o
zou eerder denken aan een bacteriële huidinfectie, maar het kan ook gewoon een schuurplek of wondje van het een of ander zijn.
beetje ontsmettende zalf er op en kijk even aan hoe het gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:48

Maar er is via een afbrabsel al vastgesteld dat het om mijten gaat.

Zo'n pipet moet je ook niet rechstreeks op de aangetaste plek doen natuurlijk.

Hiskedaan
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Behandeling mijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 21:27

Ze staat niet met deken,we hebben haar de afgelopen weken behandeld om de 10 dagen in totaal 4 x.De schurftmijt is vastgesteld door de dierenarts en die heb ik dus behandeld.Het ging de goede kant op maar nu heeft ze in één keer deze plek ik heb wat haar weg geschoren om te zorgen dat het goed kan luchten en schoongemaakt.De rainrot ging vandaag ook even door mn hoofd,ik ga maandag toch maar weer bellen het rare is dat ik op meer plekken van haar rug/bil stukken schilfers tegen kom met haren er in maar dat is wel droog.

Hiskedaan
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Behandeling mijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 21:33

[ img ]
Beetje lastig te zien maar hier zitten van die korstjes die wel droog zijn

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:33

Betadine erop en niet wegvegen/afspoelen of deppen.
Elke dag even wat druppeltjes erop en af en toe de plek even wassen met betadineshampoo.

Hiskedaan
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 21:35

Het is begonnen een aantal weken terug met het stuk schuren van haar manen/schoft en stampen met haar benen.

ellepel
Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:40

apart eigenlijk, want schurft is best wel besmettelijk,staat ze bij ander vee?
wat je eventueel kunt doen is die plekken even in de olie zetten.
dat mag olijfolie,slaolie,neemolie,castorolie zijn.
mocht er toch nog mijt zitten dan worden die door de olie de zuurstof ontnomen en gaan ze dood.
ik heb ervaring met mijt,heb een tinker en die zijn er ook gevoelig voor.
daar helpt een mengsel van zwavelbloem en olie(olijfolie,castor )

Hiskedaan
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Behandeling mijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 22:01

Ze staat niet met ander vee,ze kan wel met het paard van de buurvrouw kroelen zo ver ik weet heeft die er geen last van wel is haar paard op de Uithof geweest en sinds dien heeft mijn paard er last van, ook hebben haar kippen bloed luis/mijt gehad en die komen wel bij mijn paard in de stal maar volgens de dierenarts is het dus schurftmijt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dark7, NadjaNadja, Oehlala, pol013, Tigress, YandexBot en 78 bezoekers